[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Oskar sa:
+1, jag förstår inte att man kan tycka det är OK att låna ut 1500 kr räntefritt i några dagar och som enda motprestation få möjlighet att köpa några liter spolarvätska...
Fast det blir ju obefintlig ränta om man har kvar pengarna på kontot istället.
Men jag förstår inte varför bensinbolagen (eller vilka det nu är) behöver låsa ett högre belopp än vad man tankar för.

[OT] Samlingstråd för OT
Tycker kreditkort är riktigt bra när man reser mycket i tjänsten. Kan lätt bli 50000-100000 i utgifter på en månad.

Då är det rött skönt att slippa ligga ute med pengarna själv. Sen hinner man få ut allt på reseräkningen innan fakturan kommer.

Bensinkort har fördelen (förutom rabatter) att man också får bra sammanställningar på ens tankningar och övriga köp...

[OT] Samlingstråd för OT
Fältprästen sa:
Oskar sa:
+1, jag förstår inte att man kan tycka det är OK att låna ut 1500 kr räntefritt i några dagar och som enda motprestation få möjlighet att köpa några liter spolarvätska...
Fast det blir ju obefintlig ränta om man har kvar pengarna på kontot istället.
Men jag förstår inte varför bensinbolagen (eller vilka det nu är) behöver låsa ett högre belopp än vad man tankar för.

Asså det var ju principer vi diskuterade här. I praktiken är det nog många fler än ooms som utan problem kan avvara nån tusenlapp några dagar...

[OT] Samlingstråd för OT
ForesterGuy sa:
Octagon sa:
Jag är så rik att jag kan köpa spolarvätska på OKQ8. Om jag hade velat alltså. (Sådär ja, nu fick jag också skryta om min ekonomi.)

Det är sånt slöseri som gör att du inte har en årslön på banken. ;-)
Det som gör att jag inte har en årslön på banken är att banken har alldeles för låg ränta och att jag inte tror att en årslön behövs lite plötsligt sådär för oförutsedda utgifter. Det finns bättre ställen att förvara pengar.....
....
Jag har ett par årslöner i madrassen istället, me min lön blir det så många banker att dela upp årslöner på om man ska ha någon nytta av insättningsgarantin. ;)

[OT] Samlingstråd för OT
Fältprästen sa:
geologen sa:
Var du glad över att du har väldigt god ekonomi. Det finns sannolikt nån miljon eller fler i det här landet som får problem om en dryg tusenlapp blir låst i flera dagar. Utan att ha "allvarligare problem".
Har man de problemen har man troligen för höga utgifter.
Äntligen ett vettigt inlägg. Ja, har man så små reserver att man inte klarar en oförutsedd utgift på 1500kr så finns det nog anledning att fundera lite över det gamla talesättet "att rätta mun efter matsäck".

[OT] Samlingstråd för OT
ooms sa:
Fältprästen sa:
geologen sa:
Var du glad över att du har väldigt god ekonomi. Det finns sannolikt nån miljon eller fler i det här landet som får problem om en dryg tusenlapp blir låst i flera dagar. Utan att ha "allvarligare problem".
Äntligen ett vettigt inlägg. Ja, har man så små reserver att man inte klarar en oförutsedd utgift på 1500kr så finns det nog anledning att fundera lite över det gamla talesättet "att rätta mun efter matsäck".
Vettigt inlägg?
Vilken otroligt avskärmad och ekonomiskt tryggad värld många verkar leva i. Personer som tvingas leva på försörjningsstöd** (socialbidrag) får inte ha några sparade tillgångar eller annat som går att omsätta till kapital. Där har man nog redan minimerat sina levnadskostnader till ett minimum. Då kan en 500-lapp eller så lite som en 100-lapp plus eller minus betyda skillnaden mellan mat för dagen några dagar, eller att gå hungrig och/eller tvingas äta gratis hos kyrkan eller annan frivilligorganisation.

** År 2016 fick 220 000 hushåll ekonomiskt bistånd någon gång under året. http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikefteramne/ekonomisktbistand

[OT] Samlingstråd för OT
JTF sa:
ooms sa:
Fältprästen sa:
geologen sa:
Vettigt inlägg?
Vilken otroligt avskärmad och ekonomiskt tryggad värld många verkar leva i. Personer som tvingas leva på försörjningsstöd** (socialbidrag) får inte ha några sparade tillgångar eller annat som går att omsätta till kapital. Där har man nog redan minimerat sina levnadskostnader till ett minimum. Då kan en 500-lapp eller så lite som en 100-lapp plus eller minus betyda skillnaden mellan mat för dagen några dagar, eller att gå hungrig och/eller tvingas äta gratis hos kyrkan eller annan frivilligorganisation.

** År 2016 fick 220 000 hushåll ekonomiskt bistånd någon gång under året. http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikefteramne/ekonomisktbistand

Menar du att man måste tänka på andra än sig själv? Befängt såklart.

[OT] Samlingstråd för OT
Oskar sa:

Att pengarna reserveras betyder att du inte kan använda de till annat men de är fortfarande kvar på ditt konto och tickar ränta. (Om du nu har ett konto med ränta vill säga.)

[OT] Samlingstråd för OT
ooms sa:
Fältprästen sa:
geologen sa:

När jag var ung drabbades jag av en större oväntad utgift en månad. Studerade då, kort efter tio månaders värnplikt, inga finansiella reserver, inga krediter förutom ett billån som inte direkt hjälpte. Fast...jag hade ju fyllt kyl, frys och skafferi när jag flyttade hemifrån, så den månaden köpte jag enbart några liter mjölk. ?

När jag sen började jobba så blev det ett smärre glapp i inkomsterna, det fanns möjlighet att få förskott på lönen men jag valde att bita ihop i ett par veckor och var sen i synk.
En jobbarkompis begärde ständigt förskott, och fick därmed aldrig full lön. Chefen tröttnade till slut och tog bort möjligheten till förskott, vilket upprörde en annan jobbarkompis som brukade begära förskott en gång i kvartalet. ?
Bägge killarna försökte dessutom förbättra sin ekonomi genom att spela...

[OT] Samlingstråd för OT
JTF sa:
ooms sa:
Fältprästen sa:
geologen sa:
Vettigt inlägg?

Men det finns ju SMS-lån! ?

[OT] Samlingstråd för OT
Mitt MediaMarktkort upphörde ju förra året, och konverterades till ett EveryDaycard om man inte tackade nej. Givetvis skickades informationen ut under min semester...
Sade omedelbart upp kortet sedan jag kommit hem, kort och kod dök upp veckan därpå.
Nu har jag fått en faktura till min internetbank, visserligen på noll kr och på fakturan står det att det är uppsagt, men för säkerhets skull så betalade jag in ett öre, så får vi se hur deras system hanterar det...

[OT] Samlingstråd för OT
JTF sa:
ooms sa:
Fältprästen sa:
geologen sa:
Vettigt inlägg?

Ja, jag hoppas verkligen att det ställs extremt hårda krav på de som lever på bidrag (dvs andras hårda arbete som genererar skattemedel), och att de skulle ha en bil och därmed drabbas av den "låsning" av 1500kr som denna diskussion startade i hoppas jag är helt uteslutet (dvs bilen ska säljas innan något som helst socialbidrag ges).

[OT] Samlingstråd för OT
ooms sa:
JTF sa:
ooms sa:
Fältprästen sa:
geologen sa:
Vettigt inlägg?

Ja, jag hoppas verkligen att det ställs extremt hårda krav på de som lever på bidrag (dvs andras hårda arbete som genererar skattemedel), och att de skulle ha en bil och därmed drabbas av den "låsning" av 1500kr som denna diskussion startade i hoppas jag är helt uteslutet (dvs bilen ska säljas innan något som helst socialbidrag ges).

Du bor inte på landsbygden va?

[OT] Samlingstråd för OT
ooms sa:
Det hoppas jag med. Och bilinnehav kan för övrigt beviljas i yttersta undantagsfall till ett värde av maximalt ca ett halvt prisbasbelopp om det saknas kollektivtrafik från bostad ute på landsbygd till den aktivitet, praktik eller andra arbetssökande aktiviteter som bidragstagaren kan behöva resa till och från. Normalt tillåts ej bilägande, utan det ges stöd för kollektivtrafikkort om behov finns.

Jag har jobbat (tidvis mer än heltid) och betalat skatt i många år i Sverige, men just nu har jag en period när jag tvingas leva på endast socialbidrag pga långtidsarbetslöshet och utförsäkring från 50% sjukskrivning. Jag tillhör den grupp som ofta hatas och föraktas av samhället, men jag har banne mig inte valt frivilligt att hamna där jag är idag. Vill inget hellre än att få börja jobba igen, och söker 5 - 10 st jobb varje månad utan resultat, känns mer och mer hopplöst för varje år som går. Däremot ska de oärliga svinen som fuskar till sig bidrag och/eller jobbar svart sättas dit ordentligt anser jag!

[OT] Samlingstråd för OT
Du kommer inte få försörjningsstöd så länge du äger en bil som har något monetärt värde. Och du skulle hur som helst inte ha råd att tanka den även om du fick behålla den.

[OT] Samlingstråd för OT
Grattis alla höginkomsttagare (som majoriteten av alla happyiter verkar vara). Hoppas ni aldrig behöver känna av hur det är att inte få pengarna att räcka! Man måste absolut inte leva på försörjningsstöd för att inte klara att undvara 1500 kr i en vecka. Lever man på 19 000 i månaden och har nåt barn eller två har man det fan inte fett.

Jag är sannerligen ingen bilkramare, men jag vet att det för många är en nödvändighet för att få ihop tillvaron. Jag har under ganska många år av mitt vuxna liv haft det så tajt med ekonomin att 1500 kr inlåst hade ställt till det rejält. Både när jag haft bil och när jag inte haft bil. En gång hade jag bil för att det var ett krav för min anställning.

[OT] Samlingstråd för OT
Henrik_E sa:
Du kommer inte få försörjningsstöd så länge du äger en bil som har något monetärt värde. Och du skulle hur som helst inte ha råd att tanka den även om du fick behålla den.
Nej, jag behöver heller ingen bil idag. Får jag napp på jobb finns det goda buss- och tågförbindelser där jag bor. Om jag nu inte väljer att cykelpendla, inom ca 10-20 km enkel väg.

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
JTF sa:
Efter att ha sett kärringen (som hade försörjningsstöd) bli intervjuad i UG, tyckande att det var helt i sin ordning att hon skulle röka upp en del av stödet (som egentligen borde gått till barnen), så är jag övertygad om att hon inte är ensam om att hantera sin situation lika illa.
Man hör personer som ständigt klagar på att lönen inte räcker i slutet av månaden och hur orättvist livet är. När man sedan hör vilka utgifter de anser sig behöva ha, så förstår man varför. Och undrar hur de tänker.

[OT] Samlingstråd för OT
Fältprästen sa:
JTF sa:
Efter att ha sett kärringen (som hade försörjningsstöd) bli intervjuad i UG, tyckande att det var helt i sin ordning att hon skulle röka upp en del av stödet (som egentligen borde gått till barnen), så är jag övertygad om att hon inte är ensam om att hantera sin situation lika illa.
Man hör personer som ständigt klagar på att lönen inte räcker i slutet av månaden och hur orättvist livet är. När man sedan hör vilka utgifter de anser sig behöva ha, så förstår man varför. Och undrar hur de tänker.
Det håller jag med om, det finns rötägg och mindre tänkande individer inom alla samhällsklasser tyvärr.

[OT] Samlingstråd för OT
JTF sa:
Henrik_E sa:
Nej, jag behöver heller ingen bil idag. Får jag napp på jobb finns det goda buss- och tågförbindelser där jag bor. Om jag nu inte väljer att cykelpendla, inom ca 10-20 km enkel väg.

Om jag bosatte mej där jag egentligen vill bo så skulle jag få cykelpendla 20 km till närmsta busshållplats...
Ironin är att det förr gick en busslinje där, och att bussgaraget finns kvar på tomten.

[OT] Samlingstråd för OT
geologen sa:
Grattis alla höginkomsttagare (som majoriteten av alla happyiter verkar vara). Hoppas ni aldrig behöver känna av hur det är att inte få pengarna att räcka! Man måste absolut inte leva på försörjningsstöd för att inte klara att undvara 1500 kr i en vecka. Lever man på 19 000 i månaden och har nåt barn eller två har man det fan inte fett.

Jag har under ganska många år av mitt vuxna liv haft det så tajt med ekonomin att 1500 kr inlåst hade ställt till det rejält. Både när jag haft bil och när jag inte haft bil. En gång hade jag bil för att det var ett krav för min anställning.
Man behöver inte vara en höginkomsttagare för att få sitt liv att gå ihop. Det räcker med att vara en "lågutgiftsbrukare".
Så som du beskrivit dig själv tidigare, hade du rätt speciella krav på bl.a. din bostad och vägrade flytta till något billigare. Segelbåten verkade också vara helig. Det är ditt val.
Jag har sällan mer utgifter än 10000 kr/månad (men skulle kunna ha betydligt mer än så), så jag skulle lätt kunna leva på 19000 kr/månad (och har levt på bra mycket mindre än det), men jag har inga barn. Jag har inga direkta behov i dagsläget av att spendera mer, lägger resten i en buffert, bra att ha om något intressant dyker upp.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag häpnar smått över inställningen.

Det krävs inte mycket för att ekonomin skall
sina, och har man sluppit uppleva eller har oförmågan att förstå det kan man vara glad över att ha haft det lätt i livet.

En längre sjukdom eller arbetslöshet - och jag har upplevt bådadera - äter snabbt upp besparingarna och en oväntad utgift på 1500 kr kan vara det som knäcker en.

Att det finns parasiter är hemskt men jag tror merparten av människorna vill jobba och göra rätt för sig.

[OT] Samlingstråd för OT
ForesterGuy sa:
JTF sa:
Henrik_E sa:

Om jag bosatte mej där jag egentligen vill bo så skulle jag få cykelpendla 20 km till närmsta busshållplats...
Ironin är att det förr gick en busslinje där, och att bussgaraget finns kvar på tomten.
Köp en egen buss!

[OT] Samlingstråd för OT
DaK sa:
ForesterGuy sa:
JTF sa:
Henrik_E sa:

Köp en egen buss!

Bussarna var mindre på den tiden. ;-)

[OT] Samlingstråd för OT
ForesterGuy sa:
DaK sa:
ForesterGuy sa:
JTF sa:
Henrik_E sa:

Köp en egen buss!

Bussarna var mindre på den tiden. ;-)

[OT] Samlingstråd för OT
Skaffade precis ett norweigankort. Bara så jag inte missförstår och behöver betala någon ränta. Kan jag alltså, när jag får fakturan, betala totalskulden vid fakturadatumet eller är det totalskulden per den 28e varje månad jag ska pröjsa?

[OT] Samlingstråd för OT
Åttioåtta sa:
Skaffade precis ett norweigankort. Bara så jag inte missförstår och behöver betala någon ränta. Kan jag alltså, när jag får fakturan, betala totalskulden vid fakturadatumet eller är det totalskulden per den 28e varje månad jag ska pröjsa?

Ja.

Men!

Dom har faktura bryt några dagar in på nya månaden. Kan vara bra att känna till. Dvs vissa köp fram till (tex) den 5/3 hamnar på Mars räkning.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag anser att de som inte förstår att 1500 kr vid något tillfälle kan betyda att man blir utan mat en period borde ta ett steg tillbaka och fundera på den verklighet som över 90% av världen har . Att man kan spara en hel del pengar innebär ju också att man bör förstå de som har det knapert, det är inte alltid deras dåliga karaktär som lägger grunden. En del är sjuka mer än normalt som exempel. Jag försöker hjälpa alla så gott jag kan.
Att man har 200.000 på banken innebär ju också en hel del frihet men det är ingenting jämfört med egen mark. En EMP på det, marken består men inte bankkontot.

[OT] Samlingstråd för OT
Är det meningen att ens skattekonto ligger till grund för hur mycket man har rätt att få i hjälp när allt skiter sig?

En rätt intressant syn på sina medmänniskor. De bruna ränderna syns.

[OT] Samlingstråd för OT
ForesterGuy sa:
ooms sa:
ForesterGuy sa:
Om man har såna små marginaler att man inte klarar att få 1500kr låsta några dagar, har man nog allvarligare problem att ta tag i...

Personligen så har jag tillräckliga marginaler för att kunna köpa en ny bil kontant...

Det här handlar om principer, samt att informationen om förändringen varit obefintlig.

+1. Principfråga.

[OT] Samlingstråd för OT
Känns som att man bör utbilda våra ungdomar redan i skolan i sund hushålls ekonomi.
Saknar du information och/eller saknar människor runt dig som besitter info så kommer dåliga vanor/spiraler bildas och underhållas.

Och detta kan du nog tillämpa på fler aspekter av livet än bara ekonomi...

[OT] Samlingstråd för OT
s sa:
Oskar sa:

Att pengarna reserveras betyder att du inte kan använda de till annat men de är fortfarande kvar på ditt konto och tickar ränta. (Om du nu har ett konto med ränta vill säga.)

Ah, vad puckad jag är; pengarna stannar ju kvar på kontot. Jag får behålla dem, bara inte använda dem (ett knep för att bli rik)...

[OT] Samlingstråd för OT
För att styra tillbaka något till Topic, så länge man har någorlunda koll på sin ekonomi så är det ju bara fördelar med kreditkort. Starten för mig själv blev alla utlägg i arbetet som ibland hamnar upp emot en 20-30k i månaden. Jobbigt att ligga ute med det om man bara skulle ha kontokort, och utbetalningar på förhand är ju rätt jobbigt. Har på ca ett år samlat ihop drygt 120k poäng vilket är en T/R resa till New York för 2st. Med Amex 2-4-1 voucher har vi nu 2st T/R resor till ex. NY varje år.

Jag tycker Amex funkar bra, bytte nyligen från Mastercard Premium till Amex Premum. Täckningen är något sämre, men Amex premium är 600kr billigare per är år än Mastercard Premium för oss, ger bättre bonus (2-4-1), samt 3st kort (ett till mig, ett till frugan och ett till jobbrelaterade utgifter). För att ha full täckning har vi varsitt gratis Mastercard också men som vi sällan behöver använda.

För den som är intresserad att skaffa Amex Eurobonus Premium; med nedan länk är första året gratis (upp till 3st kort, värde 1000kr) samt 12k poäng:
www.americanexpress.se/bjudin/carlfh3Vl?XLINK=MYCP

[OT] Samlingstråd för OT
jag är på jakt efter snygga byxor - då tänker jag
- inte kostymbyxor
- inte jeans
- inte chinos

jag gillar litet detaljer/design (se bild)
aaa.jpg

och jag gillar litet grövre tyg (se bild) och avskalat också
bbb.jpg

mindre pengar är bättre än mer pengar.

köper helst på internet, men kan ta mig till butik i värsta fall.
nån som har tips?

[OT] Samlingstråd för OT
herrfredriksson sa:
För att styra tillbaka något till Topic, så länge man har någorlunda koll på sin ekonomi så är det ju bara fördelar med kreditkort. Starten för mig själv blev alla utlägg i arbetet som ibland hamnar upp emot en 20-30k i månaden. Jobbigt att ligga ute med det om man bara skulle ha kontokort, och utbetalningar på förhand är ju rätt jobbigt. Har på ca ett år samlat ihop drygt 120k poäng vilket är en T/R resa till New York för 2st. Med Amex 2-4-1 voucher har vi nu 2st T/R resor till ex. NY varje år.

Jag tycker Amex funkar bra, bytte nyligen från Mastercard Premium till Amex Premum. Täckningen är något sämre, men Amex premium är 600kr billigare per är år än Mastercard Premium för oss, ger bättre bonus (2-4-1), samt 3st kort (ett till mig, ett till frugan och ett till jobbrelaterade utgifter). För att ha full täckning har vi varsitt gratis Mastercard också men som vi sällan behöver använda.

För den som är intresserad att skaffa Amex Eurobonus Premium; med nedan länk är första året gratis (upp till 3st kort, värde 1000kr) samt 12k poäng:
www.americanexpress.se/bjudin/carlfh3Vl?XLINK=MYCP

Du ska inte nämna att du tjänar på att folk använder den länken? Tänkte att det gör ditt reklamartade inlägg lite mer tydligt...

[OT] Samlingstråd för OT
Tämligen uppenbart om du frågar mig, varför skulle man annars bjuda in andra om det inte gynnar bägge? 12k poäng kan man inte få på något annat sätt än via invite, och den som bjuder in får 12k poäng likaså. Win-Win kallar man det. Skaffar man kortet på egen hand får man första året gratis, men inte 12k poäng.

"Reklamartat inlägg", personen som startade tråden frågar efter vilket som är det bästa kreditkortet och vilket som ger mest POÄNG. Jag förespråkar det jag använder och gör väldigt tydligt med varför jag tycker som jag gör, och ger på samma gång honom/er möjligheten till 12k poäng vilket ex. motsvarar en flygresa i Norden.

[OT] Samlingstråd för OT
herrfredriksson sa:
"Reklamartat inlägg", personen som startade tråden frågar efter vilket som är det bästa kreditkortet och vilket som ger mest POÄNG. Jag förespråkar det jag använder och gör väldigt tydligt med varför jag tycker som jag gör, och ger på samma gång honom/er möjligheten till 12k poäng vilket ex. motsvarar en flygresa i Norden.

Flygresa? Men...tänk på miljön!

[OT] Samlingstråd för OT
Gillas lin? I så fall finns det grymt snugga på etsy från vårt stora grannland i öster. Rasvetcw heter shopen. Och deras tröjor är magnifika. Deras kläder kan fås helt custom av valet av färg sömmar etc.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp