OT: Semaglutid (ozempic mfl)

mjarlson

Aktiv medlem
Är det någon som provat semaglutid för viktnedgång, och hur har det fungerat för dig i så fall?

Semaglutid, även känt som Ozempic är en medicinsk substans som tillhör en klass av läkemedel som kallas GLP-1-receptoragonister. Det används huvudsakligen för behandling av typ 2-diabetes, men det kan också användas för att hjälpa till med viktminskning. Semaglutid fungerar genom att efterlikna det naturliga hormonet GLP-1 (glukagonliknande peptid-1) i kroppen. Det stimulerar insulinfrisättning, minskar glukagonfrisättning (ett hormon som höjer blodsockret) och ökar mättnadskänslan. Dessa effekter kan hjälpa till att reglera blodsockernivåerna och minska aptiten, vilket i sin tur kan leda till viktminskning. För personer med typ 2-diabetes kan Semaglutid hjälpa till att sänka blodsockernivåerna och förbättra blodsockerkontrollen. För viktminskning används Semaglutid som en hjälp för att minska matintaget och främja en hälsosam viktminskning.

Jag har själv beställt en dos och tänkte prova det. Har läst drivor med personer som är överlyckliga över resultatet. Gillar idén att det "bara" ger en ökat mättnadskänsla och tar bort sötsuget, vilket leder till att man väljer att äta mindre. Jag tränar själv väldigt mycket, minst 6 dagar i veckan med strukturerade intervaller eller styrketräning, och vet att jag kan komma tillbaka till min målvikt genom att räkna kalorier (som jag börjat med). Men jag vill prova och känna hur det är för mig, och för att kunna rekommendera det till familj och vänner som jag vet vill gå ner i vikt men inte klarar av det.

Det finns alltid någon, speciellt på detta forumet... Men kan vi lämna diskusionen om att man tar diabetes 2 patienternas medicin och dom går utan, för det stämmer inte längre.

Att det funkar råder det väl ingen större tvekan om - om det sen är en bra idé? Det beror väldigt mycket på fall till fall.

Spontant med den träningsvolymen som TS anger finns det snarare en risk med att det leder till ett alldeles för lågt energiintag respketive nutrientintag.

Och som med alla interventioner - vad händer sen då? Är det Ozempic livet ut? Blir det återgång till startläget efter ett par år utan?

Tränar man 6 ggr i veckan har man ju bevisligen hyfsad motivation och disciplin så då är frågan om det inte går att komma till en långsiktigt hållbar lösning.

Börjar man prata om Ozempic med den träningsvolymen och lyfter det som ett alternativ till att räkna kalorier får jag vibbar av att man kanske borde börja met med att jobba med sin relation till mat, vikt och träning.
Förutsatt att man har ett ordentligt överskott av vikt att förlora ska det liksom inte behöva medicineras om man redan är igång med rörelse. Bara att fundera lite mer över sin kost brukar man komma rätt långt med.

Men som alltid saknas många pusselbitar.

Såg den artikeln oxå, det som triggade min fråga. Tänkte först att det riktar sig till motionärer med ambitioner, men det är nog mer riktat till de som har stora viktproblem och länge tänkt att man ska klara av att springa ett maraton!!

Är inte all viktnedgång sån att man både tappar muskler och fett.
Nej, men mycket beror på utgångsläget. Har du ett stort inlagrat energiöverskott är det inte all omöjligt att tappa vikt och samtidigt öka muskelmassan. Ju lägre kroppsfettsandel desto svårare blir det och påverkas också i hög grad av "hur viktnedgången" åstadkoms och hur kosten ser ut (t.ex. högre proteinandel vid energiunderskott tenderar vara bättre för att behålla muskelmassa)

Är det någon som provat semaglutid för viktnedgång, och hur har det fungerat för dig i så fall?

Semaglutid, även känt som Ozempic är en medicinsk substans som tillhör en klass av läkemedel som kallas GLP-1-receptoragonister. Det används huvudsakligen för behandling av typ 2-diabetes, men det kan också användas för att hjälpa till med viktminskning. Semaglutid fungerar genom att efterlikna det naturliga hormonet GLP-1 (glukagonliknande peptid-1) i kroppen. Det stimulerar insulinfrisättning, minskar glukagonfrisättning (ett hormon som höjer blodsockret) och ökar mättnadskänslan. Dessa effekter kan hjälpa till att reglera blodsockernivåerna och minska aptiten, vilket i sin tur kan leda till viktminskning. För personer med typ 2-diabetes kan Semaglutid hjälpa till att sänka blodsockernivåerna och förbättra blodsockerkontrollen. För viktminskning används Semaglutid som en hjälp för att minska matintaget och främja en hälsosam viktminskning.

Jag har själv beställt en dos och tänkte prova det. Har läst drivor med personer som är överlyckliga över resultatet. Gillar idén att det "bara" ger en ökat mättnadskänsla och tar bort sötsuget, vilket leder till att man väljer att äta mindre. Jag tränar själv väldigt mycket, minst 6 dagar i veckan med strukturerade intervaller eller styrketräning, och vet att jag kan komma tillbaka till min målvikt genom att räkna kalorier (som jag börjat med). Men jag vill prova och känna hur det är för mig, och för att kunna rekommendera det till familj och vänner som jag vet vill gå ner i vikt men inte klarar av det.

Det finns alltid någon, speciellt på detta forumet... Men kan vi lämna diskusionen om att man tar diabetes 2 patienternas medicin och dom går utan, för det stämmer inte längre.
"Jag har själv beställt en dos och tänkte prova det."
Hur beställer man en dos och vad kostar det?

Det jag drar mig för är biverkningarna som verkar vara rätt illa för vissa personer och att många läkare verkar vilja att man ständigt ökar dos. Jag hade nog kunnat tänka mig testa en inledande låg startdos tills verkan avtar och ser hur långt man kommer på en sån omgång.

Tränar 3-12 h/vecka beroende på säsong och tid i vardagen men 4-5 h/veckan är väl mer realistiskt räknat.

Ge fan i folks diabetesmedicin!
Allvarligt talat, Ozempic är inte till för er…
Nu är det, som det framkommer i texten, inte längre brist på medicinen. Det var brist. Övervikt innebär ofta en ökad risk för diabetes, högt blodtryck och andra problem. Banta är svårt, och det påstås vara ännu svårare att hålla vikten efter en viktnedgång.

Banta är svårt, och det påstås vara ännu svårare att hålla vikten efter en viktnedgång.
Det är ju just därför det är helt meningslöst att ta en kur ozempic eller något annat piller för att gå ner i vikt. Så fort du slutar kommer du att gå upp igen.
Om det finns folk som vill betala 1000 kr i månaden resten av livet för att dom skall kunna äta bullar, kakor och annan skitmat utan att gå upp i vikt, är det väl upp till dom, men det är ju helt befängt att använda skattemedel till att subventionera dåliga matvanor.

Min fd svägerska gjorde en gastricbypass för massa år sedan. Då ingick man i en grupp med andra som också nyligen krympt säcken för att ses regelbundet och stötta och lära sig av varandra. Hon slutade gå efter 2-3möten för alla bara klagade på att dom blev mätt efter "bara" 1-2 bullar.. Medan hon var mer, hur ska jag göra för att förbättra maten när man blir mätt av 1/3 portion och måste äta var 3e timme utan att äta skräpmat och snickers.

Det är ju just därför det är helt meningslöst att ta en kur ozempic eller något annat piller för att gå ner i vikt. Så fort du slutar kommer du att gå upp igen.
Om det finns folk som vill betala 1000 kr i månaden resten av livet för att dom skall kunna äta bullar, kakor och annan skitmat utan att gå upp i vikt, är det väl upp till dom, men det är ju helt befängt att använda skattemedel till att subventionera dåliga matvanor.
Försöker tänka på det pragmatiskt, du har rätt men vad kostar den patienten i hjärt, knäleder eller andra vårdinsatser pga sin rejäla obesitas.

Tror man ska göra en bedömning på individnivå och se om inte den där subventionerade tusingen kanske är en rätt bra investering.

Sen utan vetenskapligt belägg så tappar dom väl aptiten och kan inte äta. Så vi kontrollerar väl aptiten inte ökar förbränningen?

Inom bodybuilding är det en het potatis då det används av vissa för att göra deffprocessen mer uthärdlig. Görs det ordentligt är det ju inom ramen för en sjukt beräknad process med syfte att tappa så lite muskelmassa som möjligt och jag kan tänka mig att Wada ser det som en risk för atleter i viktbärande eller viktklassporter som också riskerar att leda till ohälsa i många fall då det blir ett självsvältshjälpmedel.

Haha, så jävla dumt att ens överväga. Dels får många biverkningar, dels måste du knapra skiten livet ut för stt få en bestående effekt.
Lägg om kosten istället.
Jag tycker sådana uttalanden är lite ignoranta och oförstående inför problematiken. Om lösningen var så enkel som du vill förespråka hade ju mänskligheten inte haft problem med övervikt. Problemet är ju att det är oerhört svårt för människor att gå ner i vikt (och behålla den), det beror alltså inte på svaga individer eller dålig karaktär utan på biologiska mekanismer.

Gällande biverkningar och kostnad handlar allt till syvende och sist om vad som ger den största fördelen, och är det så att fetma och övervikt i sig är väldigt dåligt för allmänhälsan är det såklart på individnivå värt det med biverkningarna och på samhällsnivå med kostnaderna.

På sikt lär det ju inte kosta 1000kr i månaden. Jämför den kostnaden med insparade pengar pga mindre skräpmat/godis så är du säkert på vinst för de som har större problem.

Jag tycker sådana uttalanden är lite ignoranta och oförstående inför problematiken. Om lösningen var så enkel som du vill förespråka hade ju mänskligheten inte haft problem med övervikt. Problemet är ju att det är oerhört svårt för människor att gå ner i vikt (och behålla den), det beror alltså inte på svaga individer eller dålig karaktär utan på biologiska mekanismer.
Tydligen en biologisk mekanism som uppstått i Nordamerika under andra halvan av 1900-talet och sen spritt sig till resten av världen då.
Innan dess var fetma väldigt ovanligt.

Tydligen en biologisk mekanism som uppstått i Nordamerika under andra halvan av 1900-talet och sen spritt sig till resten av världen då.
Och hade vi alla åkt tillbaka till den tiden hade vi fortsatt så men nu är verkligheten en annan och det är betydligt svårare att hålla vikten nu än då.

Jag gillar inte heller idén om att vi ska ta en spruta för att kunna hålla tillbaka sötsuget. Men att bara låta alla med viktproblem fortsätta vara överviktiga och fatshamea dom är inte rätt. Det räcker inte med att någon med bra gener säger till dom att sluta äta bullar.

Nej snarare finns det väldigt mycket som talar för att industrialisering och tillgång till mer processad fet och söt mat i kombination med en i större grad stillasittande livsstil är förklaringen.

Och hade vi alla åkt tillbaka till den tiden hade vi fortsatt så men nu är verkligheten en annan och det är betydligt svårare att hålla vikten nu än då.

Jag gillar inte heller idén om att vi ska ta en spruta för att kunna hålla tillbaka sötsuget. Men att bara låta alla med viktproblem fortsätta vara överviktiga och fatshamea dom är inte rätt. Det räcker inte med att någon med bra gener säger till dom att sluta äta bullar.
Bra gener? Om du menar mig, så stänner det inte. Jag gick upp lite drygt 1 kg per år från jag var 18 till 40 ungefär. Som dom flesta andra också gör.
Det är vad som brukar hända om man äter vad som dom flesta anser vara normal mat (och dryck) idag. Problemet är att det innehåller väldigt mycket aptitretande raketbränsle i form av socker och fett.
Det tar ett par månader att vänja av sig vid det söta, sen smakar det bara äckligt.
En bra start är att sluta med alla sötade drycker. Vatten är gott.

Är det verkligen rimligt att knapra medicin bara för att man skall kunna fortsätta äta skräpmat?

Bra gener? Om du menar mig, så stänner det inte. Jag gick upp lite drygt 1 kg per år från jag var 18 till 40 ungefär. Som dom flesta andra också gör.
Det är vad som brukar hända om man äter vad som dom flesta anser vara normal mat (och dryck) idag. Problemet är att det innehåller väldigt mycket aptitretande raketbränsle i form av socker och fett.
Det tar ett par månader att vänja av sig vid det söta, sen smakar det bara äckligt.
En bra start är att sluta med alla sötade drycker. Vatten är gott.

Är det verkligen rimligt att knapra medicin bara för att man skall kunna fortsätta äta skräpmat?
Jag menar inget om någon personligen här, men fetman har så många dimensioner att om det skulle gå och medicinera den skulle vi slippa medicinera annat.

Vi löser aldrig allt, men jag killgissar på att vi skulle spara motsvarade i uteblivna knäledsoperationer, blodtrycksmediciner och kanske till och med undvika mycket typ 2 diabetes.

Guld!

Beror ju även på vad biverkningarna kostar, det kan kosta samhället mycket pengar.
Även om det möjligen kan tänkas uppstå biverkningar man inte känner till på riktigt lång sikt så lär de i så fall bli ovanliga, läkemedelsgruppen är ju inte direkt ny längre. Att de skulle vara samhällsekonomiskt mer kostsamma än vinsterna känns inte troligt.

Tillbaka
Topp