[OT] Simma utomhus i norra stockholm?

Foss

Aktiv medlem
Jag behöver simma utomhus några gånger inför Vansbro. Jag söker därför tips på lämplig plats i norra stockholm att göra det på. Jag är ensam så det vore lämpligt med en relativt säker miljö, t.ex. Mellan två bryggor eller parallellt med en strand där det inte är så djupt.

I norra Stockholm finns väl massa sjöar med lämpliga badställen. Rösjön har jag simmat i och mött andra samtidigt.

Kan vara värt att kolla in triathlonklubbar, typ Stockholm city tri.

Jag simmade på Dommarudden i Åkersberga inför Vansbro.

Lite mörkt vatten men trevlig sjö där det är helt ok temp med.

Översjön i Kallhäll längs östra sidan går bra att simma efter. Grund sjö så blir varm ganska snabbt på sommaren.

längs Norr Mälarstrand är ganska najs. En gång blev jag bjuden på Rödvin av några Groupies när jag simmade där.

Det finns många badplatser längs Mälaren. Jag simmade själv i Hässelby fram och tillbaka en sträcka på c:a 100 m längs stranden. Med GPS-klockan på huvudet kan man registrera sträckan (ingen mottagning under vatten). Nyttigt att träna i kallt mörkt vatten med vågskvalp så blir man inte överraskad när man kommer till Vansbro :). För säkerhets skull simmar man inte ensam.

Det blev en tur i Edsviken idag, trodde att jag skulle vara ensam men det var tre andra som låg och nötte. Jag tror att det kan vara läge att köpa sig lite säkerhet i form av en boj som man släpar efter sig. Det är lite obehagligt att simma ensam i öppet vatten.

Tillbaka
Topp