[OT] Skärbräda i stavlimmad ek slår sig, vad göra?

lleberg

Aktiv medlem
Vi var på Beijer och handlade med jobbet, och jag såg en så fin spillbit stavlimmad ek (18mm tjock), och den fick jag!
När väl problemet med hur diskhon skulle kopieras hade lösts..
alu.jpg ht=480

Så var det ju bara att snickra!
top.JPG ht=480

Men nu nån vecka senare så är den krokig.
sida.JPG ht=480

Så snälla bullen, hur ska jag göra?
Regel under? Behandla med nått? (jag har golvolja, lacknaftabaserad, skyddar bättre smakar sämre)
Jag oljade in den med matolja, nått myckte giftigare känns inet riktigt tryggt att skära sin mat på.

För övrigt sanslöst praktiskt att ha en skärbräda som (förhoppningsvis) ligger still, alldeles bredvid slasken.

MVH / Tomas

Enligt expertpanelen så gäller det att hålla brädan fuktig, dvs väloljad som aldrig förr. Det är ju när den torkar som den slår sig. Jag använder Ingemars olja till köksbänken även på skärbrädan som brukar spricka, och då går den sakteliga tillbaka till "osprucken" form.

Olivolja extra virgin i stora mängder. Eller tjockare material. Min bräda är 60 mm :D

Yes, paraffinolja. Låt brädan torka _ordentligt_, häll sen på olja flödigt plus minst dubbelt så mycket till, och in i en plastpåse en vecka. Sedan kan du skruva fast två lister i lämplig dimension tvärsöver fiberriktningen undertill för att hålla den plan.

Jag brukar alltid diska bägge sidorna av träskärbrädor för att de ska bli blöta och torka "symmetriskt", då slår de sig mycket mindre än om man bara diskar ovansidan.

Parafin olja är bland det mest korkade du kan olja trä med. De rekomenderar det i färgaffären men då det innehåller vatten så reser sig trät och du får stålsikla ned det med jämna mellanrum.
Olivolja funkar ok. Kokt linolja is the shit.

Det du kan gör om den slagit sig är att lägga upp den på klyvsågen och dela den i två delar. Hyvla kanterna på planhyvlen så att de blir vinkelräta. Limma igen och slipa ned.

Om du försöker med att sätta en list på undersidan så kommer den garanterat att spricka. Sedan är 18 mm i tunnaste laget. Bör var min 32 mm. Jag har en som jag gjort själv som har funkat kalas i fem år.

Vilket sammanträffande; Jag har den urkapade biten för spishällen kvar. Det är oljad ek, 30 mm.
Jag tänkte göra en skärbräda av den men är osäker på vilken olja man ska använda...
Till bänkskivan använder vi en linolja med vax i, men jag är lite osäker på hur bra den är på en skärbräda?

Inte fan vill man ha linolja på en skärbräda. Linolja är helt fantastiskt till rätt ändamål, men det är inte något man vill ha i kontakt med mat, den luktar och ger ifrån sig smak. Jag hade inte använt det till en bänkskiva heller, den kanske man vill baka på eller så. Låter man den härda/oxidera/torka fullständigt är det iofs ok, då luktar den inte eller något, men det tar månader, även om den är kokt. Och paraffinolja innehåller inget vatten, vad är det för fantasier? Kör med paraffinolja. Olivolja eller vilken vegetabilisk olja som helst är nödlösningar.

När får vi se ett happy-test på förstasidan av vilken olja man ska olja sina skärbrädor med?

Paraffinolja är grejjen för skärbrädor. Linolja ger smak och oliv/raps/mat -olja härsknar. Sätt två eller tre tvärgående reglar under (som oxå ser till att skärbrädan ligger rätt i hålet). Reglarna fästs med vardera tre skruvar, en i mitten och en i vardera änden av regeln. Skruvarna skall dras genom frigående hål och hålen på änden av regeln skall vara avlånga så att skärbrädan kan växa och krympa pga fuktighet.

(ja jag är möbelsnickare oxå..)

(Angående linoljan så måste man tillsätta terpentin i den för att få genomträngning nog i köks/ute möbler, något du verkligen inte vill ha i en skärbräda. Efter två tre strykningar med linolja spätt med terpentin kan man använda ospädd kokt linolja men som sagt INTE till skärbrädor)

Ah - en fackman har talat! Och jag hade en femma i träslöjd faktiskt. Inte för att jag förtjänade den, men ändå.

Jag ser flera helt onödiga poster om en bit trä, kommigen och gör allt som vanligt här på happy. Fräs ur skiten ur en 4cm tjock aluminiumplåt, eloxera den i någon fin färg och posta en tråd med lite bilder. Varför inte högglanspolera?

Aluminium har ju en viss tendens att härda och bli sprött med åldern, men frånsett detta tror jag inte du kommer få några problem med den som lock på en diskho ;-)

//K

kebarb skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ser flera helt onödiga poster om en bit trä,
> kommigen och gör allt som vanligt här på happy.
> Fräs ur skiten ur en 4cm tjock aluminiumplåt,
> eloxera den i någon fin färg och posta en tråd
> med lite bilder. Varför inte högglanspolera?
>
> Aluminium har ju en viss tendens att härda och
> bli sprött med åldern, men frånsett detta tror
> jag inte du kommer få några problem med den som
> lock på en diskho ;-)
>
> //K

Exakt vad jag tänkte, fast 4cm blir överbyggt.

Vet inte hur gött det känns att lägga mat på anodiserade bitar dock, saltsyra, svavelsyra, natriumhydroxid, nickelacetat. Antagligen försvinner allt farligt i eftertätning och sköljning men ändå, jag slickar helst inte på dom bitarna jag anodiserat ;)

järnaffären här i byn säljer nått de kallar för skärbrädeolja...
köpte en flaska sånt och smetade på vår träbräda här

den var både repig, torr, sprucken och krokig innan... efter vart den som ny...

står så här på flaskan "Innehåller: vit mineralolja med medicinsk renhetsgrad"

Lundgren skrev:

> står så här på flaskan "Innehåller: vit
> mineralolja med medicinsk renhetsgrad"

Det är en beskrivning av parrafinolja

"Paraffin, flytande artnr. 203062

Levereras i plastflaskor. Vit mineralolja, medicinsk
vitolja av hög renhetsgrad. Handsktyp: nitril. Bra för-
behandling för skärbrädor.

Innehåller: 1 liter"

http://www.alfort.se/templates/AC_commonPage.aspx?id=3260

johrn skrev:

> "Paraffin, flytande artnr. 203062
>
> Levereras i plastflaskor. Vit mineralolja,
> medicinsk
> vitolja av hög renhetsgrad. Handsktyp: nitril.
> Bra för-
> behandling för skärbrädor.
>
> Innehåller: 1 liter"
>
> http://www.alfort.se/templates/AC_commonPage.aspx?
> id=3260

där ser man... skulle tro att literpriset blir ett helt annat i litersflaskor...
den jag köpte kom i 125 ml flaskor och kostade nog 40 spänn eller så, lurad igen alltså...

Förutom terpentinet så är väll inte kokt linolja i sig speciellt nyttigt. Men för massa år sedan hörde jag att det skulle gå med rå linolja spätt med något som jag tyvärr inte kommer ihåg var för något :D Men det var kanske mer för trä-slevar o-dyl
Iallafall ska det tillsättas massa ämnen vid beredningen av kokt linolja så det ska man tydligen udvika.

Det är inte så att man slarvat med hur träets årsringar är vända då man satt ihop skivan? Då brukar väl stavlimmade skivo bukta hit och dit?

Mineralbaserad olja i samband med mat - det låter inte hälsosamt men jag kan ha fel.

Jag har ingen aning om hur man far den platt igen, men det finns det ju andra som gor.

Mineralolja och paraffinolja ar samma sak. I USA kallas det for "mineral oil". Medicinsk renhetsgrad innebar att den kan anvandas som laxermedel (saljs i pharmacys mot forstoppning, jag skickade in frugan att handla 3.5 liter, tydligen tittade kassoren underligt pa henne) . Ganska vanligt att det ges till hastar sa genom den typen av handel kan man sakert handla lite storre forpackningar.

Vill man fa en lite hallbarare yta sa kan man varma oljan och smalta i lite bivax (sa att det far en konsistens som vaselin i kallt tillstand brukar jag gilla, behover nagon blandningsrecept sa skicka ett PM). Gillar man inte honungsdoften fran gojjan sa kanske lite apelsinolja extra?

Jag har anvant paraffinolja+bivax till allt vart tra som har matkontakt (vilket inkluderar skarbrador och vart matbord eftersom mina barn verkar anse att det ar en enda stor tallrik dar man kan forvara allt fran majs till lingonsylt) de senaste aren och inte har nagra fibrer rest sig (ingen har blivit sjuk av oljan heller).

Ett sista tips: matolja och andra vegetabiliska oljor harsknar sa smaningom.

Och absolut sist; PeAC har god smak, Daves "the boardsmith" skarbrador ar fantastiska. Skojj att fler pa forumet gillar dem!

Om brädan slår sig kan den lugnas av att du pratar mjukt med den och blåser på den där det gör ont, kanske kan du sätta dit ett plåster med Kalle Anka på?

För att vara lite seriös så har du redan fått rätt svar från Atlas, fast kom ihåg att trä är ett levande material fast det är dött.

Men gör en ny bräda med ändträ uppåt, det "självläker" och är mycket snällare mot knivarna.

How to: http://www.thewoodwhisperer.com/videos/how-to-make-a-butcher-block-cutting-board/

Fast även de kan röra sig en hel del: http://www.thewoodwhisperer.com/articles/cutting-board-warping/

Snuten skrev:
> Det är inte så att man slarvat med hur träets
> årsringar är vända då man satt ihop skivan?

Du har alldeles rätt, om man tittar på sista bilden ser man – mellan den fjärde och femte staven från vänster - att bitarna är är felvända. Tänk att det ska behöva ta 3 och ett halvt år innan nån kommer med en lösning ;)

Tillbaka
Topp