[OT] Skall man vänta med att uppdatera sin Iphone med OS 4.0?

jonnybaz

Medlem
Har kollat runt lite i forum ang senaste uppdateringen för Iphone 3GS och vad jag kan se så är det mycket strul efter att ha uppdaterat, segare än kola, drar mer batteri etc.

Uppdateringen lovar mycket men är det värt det?

Någon som har uppdaterat?
Synpunkter?

Jag har uppdaterat och har inte haft några som helst problem. För mig så var det helt klart värt det. Nu kan jag använda den inbyggda mail-klienten tillsammans med Gmail och få det trådat.
Nu har jag iofs inte använt mig av någon riktigt multitasking än, men jag tycker inte att batteritiden har blivit märkbart sämre.

Tycker min 3gs verkar dra mer batteri ios4. Synd att man inte själv kan välja vilka appar som ska ligga i switchern (multitaskingen). Borde gå att stänga ner dem på ett sätt så de inte hamnar där.

Ja, nu får man ju själv gå in och rensa och stänga programmen där i efterhand.

Instämmer med clnr, skönt med trådning för gmail i mailklienten.

Halloj!

Min glada sambo har uppdaterat bägge sina, och rapporterar att vissa appar går rappare än tidigare på 3GS. Enligt henne har folk rapporterat samma sak på 3G, så jag kommer att uppdatera min nu under veckan.

Och man kan äntligen koppla kalendern till Google calender som uppdateras direkt utan synk.

Senast redigerad av en moderator:
Uppade igår, helt smärtfritt, precis all data och alla inställningar är kvar för mig. Men det är en 3G jag har så det är inte någon större skillnad i övrigt.

Uppdaterade då den kom ut och har bara märkt förbättringar såhär långt. Stödet för trådar i mail är verkligen på tiden! Nu väntar jag bara på att spotify släpper en uppdatering till deras programvara.

Har inte själv nån Ajföön utan en HTC Desire, men flertalet polare med Ajföön har uppdaterat till OS4 och jag har inte hört något gnäll alls. Än.

Ja ...
Vänta några dar tills de upptäckt + fixat de elakaste buggarna som brukar poppa upp de första dagarna.
50/50 bland mina kompisar ang. "lyckad uppdatering". Hälften har inte haft några problem, men några har tappat HELA sin kontaktlista och en annan kompis "fastnade" i omstart. Dvs. den stänger av och sen på sen av sen på hela tiden utan att kunna bryta loopen.

Najjt skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en 3G och har inga problem efter
> uppdateringen.

+1

> problem, men några har tappat HELA sin
> kontaktlista och en annan kompis "fastnade" i

Både kontaktlista och kalender försvann för mig, men det synkas ju över ganska kvickt så det tror jag är tänkt att fungera så?

Men har man en 3G är inte vinsterna enorma så man kan gott vänta med att uppdatera. Eller har jag missat något? Visa bilderna via karta i Photos och att man kan lägga appar i mappar, det är det enda nya jag sett.

Bakgrundskörning av mjukvara kommer jag köra JB för att aktivera iofs, men det finns ju inte särskilt många program som har stöd för det ännu ändå.

Min 3G har blivit segare.

Sambons 3GS är inte segare men den blir det om hon glömmer stänga multitaskande appar eftersom.

Ge mig iPhone 4 NU!

vilka multitaskande appar kör ni? Är det verkligen några gamla 3.1.3-appar som stödjer det?

Ne de multitaskar egentligen inte men jag inbillar mig att de segar ner telefonen av att vara "igång".

En multitaskande app är Ambience (tror jag det heter) som spelar upp massa olika sköna/sövande ljud. Kan va rätt skönt på t-banan.

Cujo skrev:
> Ja, nu får man ju själv gå in och rensa och
> stänga programmen där i efterhand.
>
> Instämmer med clnr, skönt med trådning för
> gmail i mailklienten.

saxat från ett inlägg på sweclockers forum:

"Multitasking är inte på det sättet du verkar tro.
1. Endast VoIP, streaming(radio/musik) och GPS är tillåtna att köras i bakgrunden via trådning. Detta styrs via Apples API för iOS4.
2. Appar som inte är iOS4-uppdaterade dör på samma sätt som tidigare även om de syns i multitask-fönstret efter du stängt appen. Det betyder att även om det ligger i multitask-fönstret, så tar den inga resurser. Startar du appen så startar den ifrån "scratch". Det är bara ytterligare ett sätt att starta appen.
3. Appar som är uppdaterade till iOS4 och inte använder något ifrån punk1 "fryses" när du stänger appen och informationen sparas i minnet för snabb access. Inga processer går i bakgrunden, men information sparas i minnet. När du sedan väljer appen igen så kommer du snabbt(snabbare) tillbaka där du var när du lämnade appen. Det kallas för "fast app-switching".

Har du 200 appar i "resume/saved state", så kanske det tar mycket minne. Ingen som vet riktigt ännu, men nya iPhone levereras med 512mb ram i alla fall..

Android har sina begränsningar också då det inte skulle funka med full multitasking ala datorer på en mobil med begränsat batteri. På en android så är processen igång efter du stängt ned programmet i bakgrunden, men den har begränsad funktionalitet för att spara batteri och Andorid skjuter även ned processer när resurserna börjar tryta. iPhone har säkert en liknande mekanism för att hantera och rensa när minnet börjar tryta.

Som Steve Jobs om multitasking:
It's like we said on the iPad, if you see a stylus, they blew it. In multitasking, if you see a task manager... they blew it. Users shouldn't ever have to think about it.

Mao ska du inte behöva oroa dig om antalet appar i "Multitaskfönstret" på din iPhone.. "

Uppdaterade min 3GS igår kväll, några frågor:

1. Kan inte se att jag har zoom funktionen på kameran... Funkar det bara på iPhone 4?
2. Kan någon förklara för mig, som om jag var en idiot, hur man gör för att ordna olika appar i olika grupper?

Tack på förhand!

Selast skrev:
> Uppdaterade min 3GS igår kväll, några frågor:
>
> 1. Kan inte se att jag har zoom funktionen på
> kameran... Funkar det bara på iPhone 4?
> 2. Kan någon förklara för mig, som om jag var
> en idiot, hur man gör för att ordna olika appar
> i olika grupper?
>
> Tack på förhand!

1. Jodå det fungerar på 3GS. Klicka på skärmen en gång på skärmen så dyker en zoom-slider upp
2. Släpa en app över en annan så skapas en mapp som du kan namnge. Därefter är det bara att släpa dit ytterligare appar du vill ha där.

Cujo skrev:
> Ja, nu får man ju själv gå in och rensa och
> stänga programmen där i efterhand.
>
> Instämmer med clnr, skönt med trådning för
> gmail i mailklienten.

Jag har kopplat mitt gmail konto till mailkorgen sen första dagen, för ~6 månader sen.. Det är väl inget nytt, eller har jag missat vad ni menar?

Jensen skrev:
> Som Steve Jobs om multitasking:
> It's like we said on the iPad, if you see a
> stylus, they blew it. In multitasking, if you see
> a task manager... they blew it. Users shouldn't
> ever have to think about it.
>
> Mao ska du inte behöva oroa dig om antalet appar
> i "Multitaskfönstret" på din iPhone.. "

En annan tolkning är "they blew it"

Skulle uppdatera igår, men det är ingen skillnad i telefonen. Däremot står det att det är 4.0 både i telefonen och Itunes. Vad göra nu? Total återställning?

Säker? Det är liksom inga 'in your face'-grejor.

Testa att droppa en app-ikon på en annan för att se om det skapas en mapp, eller kika i Photos om du kan sortera bilderna på 'places' i nederkant.

Skit oxå! Du har ju rätt Jomper. Fan vad korkat jag känner mig (helt plötsligt ;-) )
Tack för hjälpen. En tung sten föll precis från mina axlar :-)

Har uppdaterat, upplever BARA fördelar än så länge..

* Snabbare slutare på kameran + digital zoom
* multitasking
* Organisera sina appar i biliotek

... är några saker jag funnit än så länge, har - "peppar peppar" - inte fått en enda låsning som var vanligt på föregående uppdatering.

Jag uppdaterade i förra veckan och allt har funkat bra. Nu stänger iPod programmet ned sig självt efter några sekunder efter att jag startat det. Har försökt med en reset (av/på knappen + hem knappen i 10 sek) utan resultat, något annat förslag innan jag restorar telefonen via iTunes?

Hittade detta på ett annat forum, verkar som det smugit med sig en bug i OS 4.0....

Ursprungliga frågan:
Ipod on Iphone shutting down

--------------------------------------------------------------------------------

I just updated to OS 4. My iphone was working fine until I bought a tune of itunes while listening to music. around the same time the song downloaded my music just shut off. ever since then everytime i open up the ipod app it stays on the screen for about 3 seconds and then just shuts down for no reason and brings me back to the home page. anyone else having this problem and any way to fix it without resetiing.
Konstiga var att det var exakt detta jag gjorde när min pajjade också....

Svaret:
I had this bad bug back on Beta 1. Put your phone immediately in Airplane Mode, and sync it with iTunes. iTunes will finish the download for you, and you can take your phone off of Airplane Mode.

Får testa detta hemma ikväll.

Senast redigerad av en moderator:
Går det att återställa till v3.x? Jag har aldrig haft så mycket problem med min 3G sedan jag uppgraderade till ios4. Den låser sig stup i kvarten, kopplar ner 3G-förbindelsen med jämna mellanrum när jag använder den som modem, det tar plötsligt mycket längre tid att starta appar och att ladda ner kartor, mail, etc. Jag har bootat om skiten minst tre gånger om dagen sedan uppgraderingen före helgen. Fifan!

Uppgraderade min iphone 3G till 4.0, det gick åt helvete. Allt försvann, allt, precis allt. Nu är jag nästan på banan igen med alla prylar och inställningar.

Nu går den allmänt segt och safari är tröttare än någonsin. Mappar var trevligt om än segt, men jag saknar orientation lock som alla andra fick.

Var det värt att uppdatera? Nej.

Om du jailbreakar så kan du välja att aktivera finesser som du inte fått, t.ex. bakgrundskörning. Jag har inte gjort det ännu dock..

Min 3G funkar precis som förut, märker inga skillnader alls nästan, inget värt att uppdatera för iaf.

Många bekanta har fått problem med tethering efter uppdateringen.

Jag hade samma problem som Selast ovan, och löste det genom att följa instruktionerna i posten. Nu är jag jättenöjd med OS4

Tack för ingenting, Telesnor!

Satt i 30min telefonkö imorse för att få prata med någon på iPhone-supporten hos Telesnor. Han bara suckade och hummade när jag berättade om mina problem (telefonen låser sig, tappar ljuden, tappar datauppkopplingen, är slö och äter batteri sedan uppgraderingen till iOS4). "- Nej, du är inte den förste som klagar. Tyvärr kan vi inte göra något annat än att skicka iväg den till Apple. Gå till en Telenorbutik så ordnar de det och ger dig en lånetelefon under tiden, det bör inte ta mer än några dagar innan du får tillbaka luren."

Knatade iväg till Telenor-butiken på lunchen och berättade om mina problem. Det första tjejen bakom disken säger är att iOS4 inte stöds på iPhone 3G, trots att det går att installera. Därefter går hon med på att skicka in den i alla fall men någon lånetelefon har de inte, de är utlånade allesammans. När jag berättar att jag är på väg att åka på semester rycker hon bara på axlarna och kläcker ur sig att det tar ändå 1-4 veckor att få tillbaka den. "- Vi kan sätta upp dig på väntelista för en lånetelefon under tiden men det kan ta ett tag det med. - Jaha, men vad skall jag använda under tiden, den är ett arbetsredskap? - Tja, du har kanske någon gammal lur liggande? - Nej. - Synd, våra lånetelefoner är upptagna allihop."

Från Apple.se:
"Compatibility

iOS 4 works with iPhone 4, iPhone 3GS, and iPhone 3G. Not all features are compatible with all devices. For example, multitasking is available only with iPhone 4 and iPhone 3GS."

Inga problem med min 3GS annat än när jag skulle uppgradera. Fick göra en återställning som tog en halv evighet men sedan har det bara varit positivt.
En kollega var dock mycket uppgiven....
Han skulle uppdatera sin 3GS via sin Mac men då funkade inget. Telefonen låste sig och det var inte förrens han testade att återställa den via att köra Windows som det gick....
Det sved i hans Apple-hjärta.

;~}

Halloj!

Min 3G med iOS4 gick i baklås i början på veckan, efter bara några dagars drift. Helt svart skärm, gick inte att starta om. Men iTunes fick kontakt med den när jag anslöt den via USB. Så jag körde en total återställning, och sedan dess har den tickat på.

Efter ett tags användande av iOS4 på min 3G så kan jag säga att det INTE är värt det.

Inbillar mig att de medvetet gjort det så tungrott att samtliga med iPhone 3G kommer att vilja byta till iPhone 4.

Tillbaka
Topp