[OT] Skid-VM i Falun

[OT] Skid-VM i Falun
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Så länge inte lagledningarna klarar av att skapa
> ett lag så lär den smartaste och bästa vinna.

Jaha, så då är det bra att lagledningarna inte lyckas skapa ett lag då genom att det gör att bästa åkare vinner? Eller föredrar du att bästa åkare inte vinner, för du verkar ju i andra inlägg propagera för att lagledningen ska agera annorlunda.

[OT] Skid-VM i Falun
Vore lite intressant att höra vad människor anser skulle varit det "korrekta" upplägget för de svenska åkarna i detta lopp, givet förutsättningarna.

[OT] Skid-VM i Falun
GoranS skrev:
> Vore lite intressant att höra vad människor
> anser skulle varit det "korrekta" upplägget för
> de svenska åkarna i detta lopp, givet
> förutsättningarna.

Jag tycker att svenskarna gjorde en bra femmil. Uppenbarligen orkade Richardsson, Halfvarsson och Nelson inte mer än att hänga med och kunde alltså inte bidra mer än de gjorde.

Såg ut som att någon av dem hjälpte fram Northug till täten vid ett tillfälle men det var säkerligen inget avgörande då Petter hade kunnat stänga luckan själv.

Södergren gjorde en stark insats för laget/Olsson. Skall man komma med något gnäll kunde han ha slutat dra när täten kom ikapp och låtit de andra svettas lite över att Northug och andra spurtstarka potentiellt skulle komma ikapp (men det är enkelt att skriva från läktarplats men enormt mycket svårare att genomföra).

Olsson gjorde ett par bra försök men vädret satte effektivt stopp för ensamutbrytningar. Eftersom Vylyg/Bauer/andra inte hjälpte till fungerade inte utbrytningarna. Mycket kallt av honom att lägga om taktiken. Svårt att se att det kunde gå så mycket bättre.

[OT] Skid-VM i Falun
Forumtips: http://www.skidforum.se/

Edit: Där har dom animerade smileys
tongue.png

Senast ändrad:
[OT] Skid-VM i Falun
JT skrev:
> Per definition är det alltid den "bäste" som
> vinner tävlingar.

Tror att ganska få skulle hålla med om att det per definition är den som vinner som var bäst om man presenterade ett antal lämpligt valda exempel på utövare som vunnit p.g.a. att andra deltagare hindrats av saker som låg utanför deras kontroll.

[OT] Skid-VM i Falun
En skillnad mot cykel är att även andra- och tredjeplatserna är åtråvärda. En rätt stor del av fältet tror jag är supernöjda med medalj och då kanske de inte vill köra bort den chansen bara för att sätta käppar i hjulet för Northug.

Hur som helst så är det en pall med Olsson och Bauer (som "selv en mosjonist slår i en spurt" http://www.nettavisen.no/sport/2857254.html), hade det varit en sällskapsresa in till spurten undrar jag var andra bra avslutare som Harvey, Cologna etc höll hus. Jag vet inte om jag såg dem uppe och dra något heller så de borde väl varit lika pigga om det bara vore det det hängde på.

[OT] Skid-VM i Falun
På Audireklamskylten alldeles nere vid upploppet stod det:
"All conditions are perfect conditions"

Tyckte det passade väldigt bra.
/T

[OT] Skid-VM i Falun
Om man ska snacka lagtaktik hade ju Södergren ett gyllene läge att offra sig för laget i uförskörningen efter mördarbacken på sista varvet. En "väl avvägd omkullkörning" hade kunnat plocka bort åkaren bakom. ;-)

[OT] Skid-VM i Falun
GoranS skrev:
> Tror att ganska få skulle hålla med om att det
> per definition är den som vinner som var bäst om
> man presenterade ett antal lämpligt valda exempel
> på utövare som vunnit p.g.a. att andra deltagare
> hindrats av saker som låg utanför deras
> kontroll.

Menar du att 5-milen är Falun är ett sådant exempel?

[OT] Skid-VM i Falun
som någon annan redan sagt. Vad fanns det för alternativ för Olsson och svenska laget som lett fram till att Olsson istället för Petter tog guld.

Visst kunde de gått som lag och växelkört som ett tempolopp tills en efter en av dom fallit av innan slutet. Men faktum kvarstår att det antagligen inte gått tillräckligt fort ändå och Northug vunnit på slutet.

Gällande att inte dra, Northug drog inte, för att han är smart nog att inse att det är meningslöst i det föret, i masstart överhuvudtaget. Cologna med flera etablerade favoritet drog inte heller men de orkade eller hade inte förmågan att avancera till spurtläge som Northug. Faktum kvarstår att även om Olsson inte dragit en meter under hela loppen så hade Northug, som dragit runt med 15 kg tyngre kropp i 50 km, ändå krossat honom i spurten. Tack vare att Olsson varit uppe och dragit så lyckades han göra Sundby, Cologna osv. osv. tillräckligt möra för att de inte skulle kunna avancera och spöa honom i spurten.

Northug var klar segrare redan när första snöflingan föll.

[OT] Skid-VM i Falun
JT skrev:
> vinner tävlingar

+1

tmalm skrev:
> På Audireklamskylten alldeles nere vid upploppet
> stod det:
> "All conditions are perfect conditions"
>
> Tyckte det passade väldigt bra.
> /T

Bra observation! :-)

[OT] Skid-VM i Falun
algol skrev:
>
>
> Hur som helst så är det en pall med Olsson och
> Bauer (som "selv en mosjonist slår i en spurt"
> http://www.nettavisen.no/sport/2857254.html), hade
> det varit en sällskapsresa in till spurten undrar
> jag var andra bra avslutare som Harvey, Cologna
> etc höll hus. Jag vet inte om jag såg dem uppe
> och dra något heller så de borde väl varit lika
> pigga om det bara vore det det hängde på.

Visst var det så att femmilen var en jobbig tillställning även för de som s.a.s bara hängde med.
Att exempelvis Cologna eller Harvey inte syndes till i spurten förvånar en smula men samtidigt vet vi inte hur deras skidor fungerade då dessa nationer har en budget som ligger långt ifrån vad Norge och även Sverige har.
Det är självklart ingen sällskapsresa med 5 mil i snömodd och fem stora mördarbackar vilket visade sig när tre av våra egna åkare inte hängde med fram till sista backen ens.
Så visst kan man påstå att Northug verkligen tillhörde de starkaste åkarna i går när han faktiskt satt i svansen av det som var kvar av klungan över sista mördarbacken men samtidigt hade han aldrig vunnit loppet utan två faktorer nämligen dels snöfallet men också det faktum att han hade nästan tre kilometers utförskörning från toppen till målet.
Jag har skrivit det förut och gör det igen, man borde inte köra mästerskap på banor likt den i Falun.
En mästerskapsbana skall vara mer utslagsgivande med målet betydligt närmare banans högsta punkt nu när de flesta loppen avgörs i just masstart.
Det gagnar inte direkt skidsporten när killar vinner världsmästerskapen på det sätt som Northug gör, man vIll se den starkaste åkaren på podiet även om taktik får ha en betydelse.
Det är lite som när Anders Adamsson beskriver Flandern Runt och att han anser det vara det ultimata loppet just därför att en segrare där alltid är en rättvis sådan då ingen kan vinna det loppet s.a.s liftandes.
Han brukar säga att Flandern alltid vinns av en riktig man.
Det är ungefär så jag vill se på femmilen också.

Senast ändrad:
[OT] Skid-VM i Falun
a.svensson skrev:
> Det är lite som när Anders Adamsson beskriver
> Flandern Runt och att han anser det vara det
> ultimata loppet just därför att en segrare där
> alltid är en rättvis sådan då ingen kan vinna
> det loppet s.a.s liftandes.

Nick Nuyens.

[OT] Skid-VM i Falun
a.svensson skrev:
> algol skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> >
> > Hur som helst så är det en pall med Olsson
> och
> > Bauer (som "selv en mosjonist slår i en spurt"
> > http://www.nettavisen.no/sport/2857254.html),
> hade
> > det varit en sällskapsresa in till spurten
> undrar
> > jag var andra bra avslutare som Harvey, Cologna
> > etc höll hus. Jag vet inte om jag såg dem
> uppe
> > och dra något heller så de borde väl varit
> lika
> > pigga om det bara vore det det hängde på.
>
> Visst var det så att femmilen var en jobbig
> tillställning även för de som s.a.s bara
> hängde med.
> Att exempelvis Cologna eller Harvey inte syndes
> till i spurten förvånar en smula men samtidigt
> vet vi inte hur deras skidor fungerade då dessa
> nationer har en budget som ligger långt ifrån
> vad Norge och även Sverige har.
> Det är självklart ingen sällskapsresa med 5 mil
> i snömodd och fem stora mördarbackar vilket
> visade sig när tre av våra egna åkare inte
> hängde med fram till sista backen ens.
> Så visst kan man påstå att Northug verkligen
> tillhörde de starkaste åkarna i går när han
> faktiskt satt i svansen av det som var kvar av
> klungan över sista mördarbacken men samtidigt
> hade han aldrig vunnit loppet utan två faktorer
> nämligen dels snöfallet men också det faktum
> att han hade nästan tre kilometers
> utförskörning från toppen till målet.
> Jag har skrivit det förut och gör det igen, man
> borde inte köra mästerskap på banor likt den i
> Falun.
> En mästerskapsbana skall vara mer utslagsgivande
> med målet betydligt närmare banans högsta punkt
> nu när de flesta loppen avgörs i just masstart.
> Det gagnar inte direkt skidsporten när killar
> vinner världsmästerskapen på det sätt som
> Northug gör, man vIll se den starkaste åkaren
> på podiet även om taktik får ha en betydelse.
> Det är lite som när Anders Adamsson beskriver
> Flandern Runt och att han anser det vara det
> ultimata loppet just därför att en segrare där
> alltid är en rättvis sådan då ingen kan vinna
> det loppet s.a.s liftandes.
> Han brukar säga att Flandern alltid vinns av en
> riktig man.
> Det är ungefär så jag vill se på femmilen
> också.

Kanske vi borde definiera "starkaste" först? Petter var jus starkast i spurten efter ett svintungt lopp i snömodd som höll på nästan 2.5 h. Det är "starkt" i mina ögon. Att dra upp farten med 3 mil kvar och sen få ett brons är också starkt, men absolut inte lika starkt. Alltså: Petter starkast.

Dessutom vill jag påminna om att Petter brukar kunna vinna också på intervallstarter och också i masstart där förhållandena var lätta.

Tänk om vi skulle ha den här diskussionen varje gång en bra spurtare vann en cykeltävling...

[OT] Skid-VM i Falun
JT skrev:
> vinner tävlingar.

Absolut!

"Steven Bradburys berömmelse vilar dock till största delen på det oväntade OS-guld han tog på 1 000 vid olympiska vinterspelen 2002 i Salt Lake City. Detta var då Australiens första vinterolympiska guldmedalj genom tiderna.

Bradbury skulle egentligen åkt ut redan i kvartsfinalen, där han blev trea. Men efter en diskning av OS-guldmedaljören Marc Gagnon kvalificerade han sig trots allt till semifinalen.

I semifinalen låg han sist, då två åkare föll i sista kurvan vilket resulterade att Bradbury även tog sig vidare till finalen. I finalen låg han åter klart sist, men i sista kurvan före mållinjen föll samtliga utom Bradbury. Denne klarade sig från massvurpan bara tack vare att han låg så långt efter och kunde, häpen och med utsträckta händer, glida över mållinjen som olympisk mästare."

[OT] Skid-VM i Falun
Bradbury var tveklöst bäst på att gå vidare på tur! Och bäst just då på att stå på benen.

Men han har ju sagt att de visste om att det var stor risk för massvurpa så han höll sig lite bakom för att kunna utnyttja det. En chansning som gick hem!

[OT] Skid-VM i Falun
Den nya OS-grenen: tur. Går till s.a. en dator slumpar varsitt nummer till två deltagare och den deltagare som får högst nummer vinner och går vidare i en ren utslagningsturnering. Vinnaren är per definition bäst i denna gren.

[OT] Skid-VM i Falun
castrello skrev:
> Kanske vi borde definiera "starkaste" först?
> Petter var jus starkast i spurten efter ett
> svintungt lopp i snömodd som höll på nästan
> 2.5 h. Det är "starkt" i mina ögon. Att dra upp
> farten med 3 mil kvar och sen få ett brons är
> också starkt, men absolut inte lika starkt.
> Alltså: Petter starkast.

Är detta en variation på temat att vinnaren per definition är starkast eller har du någon annan definition?
Om det senare är fallet, hur lyder den?

[OT] Skid-VM i Falun
geologen skrev:
>
> Men han har ju sagt att de visste om att det var
> stor risk för massvurpa så han höll sig lite
> bakom för att kunna utnyttja det. En chansning
> som gick hem!

Om han verkligen sagt just det så är det tidernas största efterhandskonstruktion.

[OT] Skid-VM i Falun
Nä jag saknar de utdragna tävlingarna med individuell start som svänger lite. De kör så snabbt nu så längden måste ökas till säg 7 mil. Och varför inte som i triathlon. Blir du uppåkt måste du släppa lucka.

[OT] Skid-VM i Falun
GoranS skrev:
> castrello skrev:
> > Kanske vi borde definiera "starkaste" först?
> > Petter var jus starkast i spurten efter ett
> > svintungt lopp i snömodd som höll på nästan
> > 2.5 h. Det är "starkt" i mina ögon. Att dra
> upp
> > farten med 3 mil kvar och sen få ett brons är
> > också starkt, men absolut inte lika starkt.
> > Alltså: Petter starkast.
>
> Är detta en variation på temat att vinnaren per
> definition är starkast eller har du någon annan
> definition?
> Om det senare är fallet, hur lyder den?

Ärligt talat bryr jag mig inte om det där loppet längre. Bäst är väl han som vinner det aktuella loppet (givetvis finns det fall som Bradbury där turen spelar in i viss mån).

Däremot har jag på känn att ganska nära 100 procent av gnället kring masstarter skulle vara ett icke-problem om Northug var svensk.

[OT] Skid-VM i Falun
Jag tycker masstarter är ganska roliga men åkarna måste köra mer som lag och med lite mer rävspel om loppen ska blir mer dynamiska och roligare att titta på. Det blir rätt osevärt när alla (utom northug) gör allt för att täta alla luckor o köra in alla utbrytningar. Då slutar ju typ varenda lopp med klungspurt och då är det ju uppenbart vem som vinner.

[OT] Skid-VM i Falun
castrello skrev:
> Däremot har jag på känn att ganska nära 100
> procent av gnället kring masstarter skulle vara
> ett icke-problem om Northug var svensk.

Du har säkert rätt i att många ogillar masstarter bara p.g.a. svenskarna inte presterar så bra i dom. Dock är min gissning att bland hardcore-tittarna (de som följde längdåkningen även under de mörka åren på 90-talet) så är sådana tendenser lägre.

Sen finns det faktiskt en del som i Norge är förespråkare för intervallstarter trots Petters framfart. Så alla låter inte synen genomgrumlas av nationalistiska glasögon. Och personligen hade jag hellre sett 5-milen 2013 gå med intervallstart trots att resultatet med blågula ögon var rätt gott i den masstarten.

Ett argument för masstarterna har varit att det är mkt enklare att sälja in sådana evenemang till kontinentala, och framför allt tyska, TV-bolag. Nu har ju dock TV-siffrorna i Tyskland gått ner, vilket rimligen gör att penningpåsen till FIS från dessa TV-bolag borde minska framöver (bolagen lär inte vara villiga att betala så mycket om det inte ger så många tittare) och därmed borde argumentets styrka minska. Fortfarande finns dock det faktum att Norge presterar bra i masstarter och att Norge har ett stort inflytande inom FIS. Det som vore lite intressant är om det dök upp en, t.ex., rysk åkare som hade Northugs distanskvaliteter men som var ännu råare spurtare och som gång på gång piskade dit Petter på upploppet. Skulle det norska FIS-inflytandet då börja driva på mot färre masstarter?

[OT] Skid-VM i Falun
InlineOla skrev:
> Jag tycker masstarter är ganska roliga men
> åkarna måste köra mer som lag och med lite mer
> rävspel om loppen ska blir mer dynamiska och
> roligare att titta på. Det blir rätt osevärt
> när alla (utom northug) gör allt för att täta
> alla luckor o köra in alla utbrytningar. Då
> slutar ju typ varenda lopp med klungspurt och då
> är det ju uppenbart vem som vinner.

Då kommer frågan om hur dessa lag ska organiseras. Ska man göra som i cykel och ha sponsorslag utanför mästerskap och landslag på mästerskap eller ska det genomgående vara landslag eller sponsorslag? Personligen kan jag i det läget tycka att sponsorslag vore bäst. Lagtävlingar med nationslag där det delas ut individuella medaljer har jag alltid tyckt varit lite skumt.

[OT] Skid-VM i Falun
Miss Lycka skrev:
> Tanken på att köra TdF som tempolopp måste vara
> en ganska svensk tankegång.

Oj, Desgrange svensk.

[OT] Skid-VM i Falun
Det går ju faktiskt att neutralisera Northoug och hans krafter genom att offra några ur ena laget (gå ihop med andra nationer) genom att lägga sig framför honom och släppa lucka. Gör det så han tvingas att jaga ikapp klungan så ska det nog ta kraft i från honom. Gör det ett flertal gånger och flera länder så kanske till och MED han blir knäckt och kanske i framtiden inser att det inte är ett ok sätt att köra.

[OT] Skid-VM i Falun
Sponsorslag med godtyckligt antal deltagare i en viss tävling tycker jag inte är så lyckat. Där är cykelsportens regelverk där det är ett maximalt antal deltagare från varje stall att föredra.

[OT] Skid-VM i Falun
Drosa skrev:
> Det går ju faktiskt att neutralisera Northoug och
> hans krafter genom att offra några ur ena laget
> (gå ihop med andra nationer) genom att lägga sig
> framför honom och släppa lucka. Gör det så han
> tvingas att jaga ikapp klungan så ska det nog ta
> kraft i från honom. Gör det ett flertal gånger
> och flera länder så kanske till och MED han blir
> knäckt och kanske i framtiden inser att det inte
> är ett ok sätt att köra.

Ja, där snackar vi sportsligt uppträdande. Kartellbildning med syfte att sänka en tävlande. Jättebra. Vilken strålande tävlingsform det kommer bli. När man ändå är i farten kan man ju sätta järnrör i knäna på dem.

[OT] Skid-VM i Falun
Kartellbildningar i meningen att flera stall samarbetar för att åstadkomma ett gemensamt mål är ju frekvent förekommande i cykel och är inget som det höjs på ögonbrynen åt.

Angående att lägga sig och blockera är det något jag funderat på om det finns något i skidåkningens regelverk som hindrar. På smalare passager är det ju så att tre åkare utan problem borde kunna fylla upp banans bredd rätt bra i skejt. Frågan är då vad som händer om det ligger tre åkare parallellt längst fram när en utbrytning gått och de tre saktar ner till rent turisttempo. Så länge de håller sina spår undrar jag om det finns något som hindrar dom att åka så långsamt de vill. Att börja åka kors och tvärs i syfte att stänga är ju otillåtet, men hur är det med långsam åkning?

[OT] Skid-VM i Falun
H. skrev:
> Drosa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det går ju faktiskt att neutralisera Northoug
> och
> > hans krafter genom att offra några ur ena
> laget
> > (gå ihop med andra nationer) genom att lägga
> sig
> > framför honom och släppa lucka. Gör det så
> han
> > tvingas att jaga ikapp klungan så ska det nog
> ta
> > kraft i från honom. Gör det ett flertal
> gånger
> > och flera länder så kanske till och MED han
> blir
> > knäckt och kanske i framtiden inser att det
> inte
> > är ett ok sätt att köra.
>
>
> Ja, där snackar vi sportsligt uppträdande.
> Kartellbildning med syfte att sänka en tävlande.
> Jättebra. Vilken strålande tävlingsform det
> kommer bli. När man ändå är i farten kan man
> ju sätta järnrör i knäna på dem.

Vilket är mest osportsligt? Att snikåka varenda tävling och inte göra ett skit för att sedan spurta eller att mottävlande gör sitt för att neutralisera ett i mitt tycke osportsliga uppträdande? Om jag ligger framför honom och råkar släppa lucka så so what? Är jag osportslig då?

[OT] Skid-VM i Falun
Vi kan ju ta ett stycke Northoug till. Han var ute och körde på banorna på icke tillåten tid. Fusk eller osportsligt gentemot sina konkurrenter? Eller är det ok bara för det är han men inga andra?

[OT] Skid-VM i Falun
Det lustiga kring Northug är att han egentligen inte är speciellt bra på masstarter numera, segern igår var den första på fyra år på distanser 30 kilometer eller längre på världscup eller internationella mästerskap.
Hans tidigare segrar kom innan nationer som Sverige och Ryssland insåg att det gick att knäcka honom om man höll ett hårt tempo loppet igenom.
Snöfallet här förstörde den taktiken samt förstås också det faktum att man i mästerskap har ett begränsat antal åkare att nyttja som s.k hjälpryttare.
Det som irriterar mig värst är att denne i mina ögon högst begränsade skidåkare kunde bärga hela fyra guld här då nästan allt gick hans väg.
Två av gulden kom i stafetter där han i.o.f.s var högst delaktig i segrarna men han har i motsats till en kille som Cologna lagkamrater av högsta internationella klass samt också skidvärldens bästa vallateam till sitt förfogande.
Blir det hårdkörning över längre distanser så hänger den gode Northug inte med längre möjligtvis undantaget en nästintill platt bana.
Det internationella programmet i mästerskapet känns nästan skräddarsytt för Northugs egenskaper, sprintstafetten som exempel med sex sträckor totalt är för tufft för de renodlade sprinteråkarna medans det passar norrsken perfekt.

[OT] Skid-VM i Falun
JT skrev:
> Northug har tagit 13 VM-guld och 2 OS-guld genom
> att "snikåka"? Hahaha. OK. Hade det varit så
> enkelt hade fler "snikåkt".

Det var fler som snikåkte som ändå inre räckte till på slutet, Cologna är ett exempel. Bauer snikåkte i 45km

[OT] Skid-VM i Falun
Miss Lycka skrev:
> Glöm nu inte bort att det var någon svensk dam
> som åkte utanför banan.

Är du på nivå 1, 2 eller 3 i din cynism?

Nivå ett, bara bitter och ounsam. Nivå 2, bitter och anser att alla andra är korkade och tankeselektiva och att du vill uppfostra dem genom "smarta" oneliners. Nivå 3, bitter och dubbelbitter på dig själv för att du är bitter och att det bästa sättet med självspäkning är att hänga ut din bitterhet till andras beskådan.

Eller är du på nivå 4 eller högre?

Ingen kan i a f anklaga dig för att inte vara långsiktigt ihärdig.

[OT] Skid-VM i Falun
Drosa skrev:
> Vilket är mest osportsligt? Att snikåka varenda
> tävling och inte göra ett skit för att sedan
> spurta eller att mottävlande gör sitt för att
> neutralisera ett i mitt tycke osportsliga
> uppträdande? Om jag ligger framför honom och
> råkar släppa lucka så so what? Är jag
> osportslig då?

Att flera nationer gör en gemensam sammansvärjning och offrar sina egna tävlande för att sänka en specifik deltagare är väl ganska uppenbart mer osportsligt än att vara taktiskt skicklig och inte göra mer än nödvändigt?

I det aktuella loppet så droppade åkare efter åkare från tätklungan. Northug gjorde vad som krävdes för att han skulle kunna dra bästa nytta av sina egenskaper. Johan Olsson försökte göra detsamma men hade otur med väderförutsättningarna.

Drosa skrev:
> Vi kan ju ta ett stycke Northoug till. Han var ute
> och körde på banorna på icke tillåten tid.
> Fusk eller osportsligt gentemot sina konkurrenter?
> Eller är det ok bara för det är han men inga
> andra?

Det är en helt annan fråga.

[OT] Skid-VM i Falun
Drosa skrev:
> Vi kan ju ta ett stycke Northoug till. Han var ute
> och körde på banorna på icke tillåten tid.
> Fusk eller osportsligt gentemot sina konkurrenter?
> Eller är det ok bara för det är han men inga
> andra?

Och om du läst uppföljningsartiklarna i skvallerblaskorna hade du även fått reda på att det inte var Northug som var ute och åkte.

Tillbaka
Topp