[OT] Skidbrallor i soft shell?

Jag skulle oavsett hårdskal (goretex) eller mjukskal se till att brallorna har förstärkningar i insida/nederkant av benen. Pjäxhopslag, stålkanter.

Jag har bara hårdskals-skidbyxor, inte tänkt på något särskilt slitage, mer än rena skador som beskrivet ovan. Har däremot några jackor i olika softshell. Olika grader av tendens till noppighet, absolut, samt att en del av dem lättare "rispas" så att trådar kan gå. Men den bästa mjukisen jag har är en Arcteryx Gamma LT Jacket, och det nog samma typ av tyg som man skulle välja i skidbyxor: onoppigt, o-risp-känsligt, ser "slätt och snyggt" ut.

Fundera däremot på en bra impregnering mot vätan för ett softshellplagg, gäller ju iofs att "hålla efter" även för ett hårdskal.

Just skidbyxor vill jag skall vara heltäta (GoreTex), så att man kan sitta i liften utan att bli blöt. Jacka däremot kan jag tumma på tätheten för att få mer ventilation och andningsförmåga.

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Just skidbyxor vill jag skall vara heltäta
> (GoreTex), så att man kan sitta i liften utan att
> bli blöt. Jacka däremot kan jag tumma på
> tätheten för att få mer ventilation och
> andningsförmåga.

+1

Jobbade förra säsongen i Norrönas windstopper-softshelställ och jag trivdes riktigt bra i det. Det höll sig relativt helt. Men ska du bara ha ett par byxor skulle jag gå på något slitstarkt i gore-tex med bra ventilation. Privat kör jag själv oftast i Norrönas Lofotenbyxor.

Jag plusettar Muntis, vattentätt på benen och andas på överkroppen är gött. Mycket ventilationsöppningar behöver man (jag) oavsett.

Det finns ju även Goretex softshell brallor, de är både vattentäta och mjuka och sköna. Mina arcteryx stingray har hållit för 40-50 dagars oförsiktig snowboardåkninng, mycket skogsåkning med tätt mellan fjällbjörkarna osv, och är fortfarande hela, så jag uppfattar dem som slitstarka.

Kan rekommendera softshell, har kört i ett par Mammut som "egentligen" är till för klättring, mycket smidiga, andas kanon och mycket slitstarka. Kan man dessutom använda dom till två aktiviteter, skidåkning och klättring, så blir dom ju "billigare" sas.

Har både softshell-varianter och andra traditionella mtr. Softshell fungerar bra.

Som någon annan påpekade är en av de primära delarna en bra förstärkning på insida ankeln om man vill at de ska hålla ett tag. (Iofs lyckas jag i regel skära upp även de riktigt bra förstärkta så att man får limma på extra lager av tex skinn.)

Men som antyds ovan, så är det ju ganska avhängigt på användningen/typ av åkning, vilket material och typ av byxa som är bäst!

F-n, nu blev man ju sugen på skidsäsongen på allvar!

Personligen tycker jag att softshell slits så osnyggt och snabbt att jag försöker gå ifrån det. Det tycker jag dock även om de flesta skalmaterial. Ett par vettiga friluftsbrallor i G1000 (eller motsvarande) tycker jag ger mer för pengarna.

Jag vill bara yttra mig kort:

Efter att ha jobbat i outdoorbranschen ett tag så måste jag säga att vår svenska Gore-texreligion är något överdriven. Det finns andra tillverkare av membran som är minst lika bra och på vissa punkter bättre än Gore-tex. Men det vet inte så många om eftersom Gore-tex har gjort ett sånt fantastiskt bra jobb med sin marknadsföring här i norden. Vi köper mest Gore-tex i hela världen per gubbe.

Jag vill med detta korta yttrande inte alls påstå att Gore-tex är dåligt, men det är inte det enda som fungerar. Det finns även en del alternativ som är mycket miljövänligare.
Kan väl även för övrigt tillägga att alla skalplagg bör tvättas minst en gång per säsong, oftare om de används mycket. Efter varje tvätt bör de återimpregneras och värmeaktiveras.

Säger Bengt, vars skalplagg alla har ett membran av Gore-tex (förutom regnjackan och softshelljackan).

rikard skrev:
> Personligen tycker jag att softshell slits så
> osnyggt och snabbt att jag försöker gå ifrån
> det.

Finns ju softshell och softshell, Schoeller t.ex slits ju inte vidare snabbt...

ttfh skrev:
> ... har kört i ett par
> Mammut som "egentligen" är till för klättring,
> mycket smidiga, andas kanon och mycket slitstarka.

> Finns ju softshell och softshell, Schoeller t.ex
> slits ju inte vidare snabbt...

Jag tror att mina Mammutbyxor firar typ 10års jubileum i år.

Det kluriga med aktiveringen efter impregnering är ju att en hel del plagg är märkta med att de inte får torktumlas eller strykas. Hur f-n gör man då? Jag har ignorerat det och tumlat lite försiktigt i en kvart ändå och det verkar ju funka.

Ett allmänt tips är f.ö. att Nikwax Tekwash kostar väldigt lite på Chainreaction jämfört med på hyllan här hemma. Tror det var tre gånger så stor förpackning för halva priset eller nått sånt.

+1 på Luthman här.

Har testat både eVent och Cutan och tycker att de fungerar utmärkt. Dock har jag erfarenheten att man måste upp till Gore-texnivå på priset för att det ska fungera tillfredsställande. Tycker inte att Hydratec och andra liknande billigare membran fungerar lika bra. Dock är vi ju igen inne på hur plagget ska användas. Är det inte hela världen om men skulle bli lite fuktig på fel tillfälle så visst kan man köpa det billigare. När jag jobbar sommartid har jag faktiskt galonregnkläder. Det är de som fungerar bäst till mina aktiviteter då. Billiga och garanterat vattentäta åt båda hållen. ;)

Softshell är kallt, blött, osmidigt och "bylsigt".

Köp trelagers gore-text och reglera värmen med microfliis och/eller ullfrotte.

jomper skrev:
> Det kluriga med aktiveringen efter impregnering
> är ju att en hel del plagg är märkta med att de
> inte får torktumlas eller strykas. Hur f-n gör
> man då? Jag har ignorerat det och tumlat lite
> försiktigt i en kvart ändå och det verkar ju
> funka.

Har gjort detsamma på de varianter jag har där det anges att det icka ska tumlas eller strykas, samt även strukit väldigt "försiktigt", och jag har inbillat mej att jag fått bra funktionalitet i materialet efter dessa förbjudna aktiviteter.

Tillbaka
Topp