(ot) skidresa till vemdalen

bollen

Ny medlem
Hej!
Behöver lite tips då jag tänkte dra ihop en skidresa på mitt jobb. Vemdalen har jag fått tips om som bra. Både för skidåkningen och att det är sjysst häng på kvällarna utan alla sprids runt på massa olika ställen.

Åre har ju bra skidåkning men dyrare men också lite för stort och spretigt för ett större sällskap.

Vilken av backarna i Vemdalen har bäst skidåkning och möjlighet till puder? Bra boende?

Eller finns det bra tips på andra ställen?
Tacksam för tips och hjälp.

Boende har jag ingen koll på alls, men jämfört med Åre så är det avsevärt mycket finare tidigt på säsongen! Framåt mars kommer Åre ikapp men all trängsel där gör att jag ändå föredrar Vemdalen. Det är nära till Björnrike också, och där finns det fina pister och bra utanför. Där har de smällt upp en fet sittlift till toppen oxo så att man slipper nöta 20 minuter i släp. =)

Vemdalen är helt ok, dock inget puder. Offpist svårt då det är mkt sten. Hemavan har grymt bra off pist o puder, lite folk men långt bort och bara släpliftar. Mkt efter skidåkning där. Annars är Trysil mkt bra, bra backar , många sittliftar, nära Sthlm, 50 mil, men rätt dyrt. Ta med mar från Sverige.

Trysil har jag varit i ett par ggr, riktigt bra
Tyvärr blir det för dyrt och för jobbigt att ta med sig mat och annat, så det hade jag redan valt bort.

Ramundberget är väl relativt snösäkert och har en del halvrolig åkning. Dessutom väldigt bra längdspår (sitter ihop med Bruksvallarnas och Funäsfjällens spår) om man uppskattar sånt.

Skulle säga att Åre är ett strå vassare vad gäller utförsåkning, gillar man längd är Funäsfjällen mecka. Vemdalen är helt ok och det finns mycket nybyggt där nu så jag tror inte någon behöver bli besviken. Har åkt rätt mycket i Vemdalsfjällen och tycker Björnrike lyft sig Iom den nya liften trots att antalet backar från den utan transportsträcka är begränsat. Sälen har väl också sin charm, gillar att man får en dag i Trysil om man löser veckopass. Trysil är ungefär lika långt och kanonfin åkning både utför och på platten. Det såg ta mig sjutton ut som norrmännen gjutit längdspåren. Profilen var så vass så man kunde skära sig på den. Det är dock kostsamt med Norgealternativet.

Något jag hatar med Åre är att man på vissa afterskiställen måste hänga av sig jackan och betala garderob. Inte min bild av afterski.

Både Sälen (lindvallen) och Åre erbjuder roliga aktiviteter utöver skidåkningen. Grymma badhus med relax och allt det där.

Kontentan blir att alla ställen är bra på olika sätt. Du får precisera gruppens ambitioner så kanske du får tydligare svar.

Kan tillägga att Ramis har installerat snökanoner i sommar så där startar säsongen tidigt, lite synd tycker jag. Uppskattade att det bara var natursnö.

Drog ihop en resa till Hemsedal i Norge förra vintern, med buss från malmö och boende i helt ok stugor och liftkort blev det 3200 kr/person för långweekend. Åkte med resdax.se

GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Besöker du Åtgården så hälsa till Maja från
> GurraG Team CykelCity och säg att jag kommer upp
> nästa sommar :-)

Absolut :)

Vemdalen är bra skidåkning, vill man variera åker man till Björnrike eller Klösvsjö.
Det är tyvärr ganska dött de veckor det inte är några speciella engagemang.
De veckorna som det är folk där gör de dock skäl för sin slogan "draget på skalet", det måste upplevas för bättre afterski finns inte i Sverige.
Åre - ja vad ska man säga? Skidåkningen är bättre när vädret är bra så allt är öppet, annars blir det bara trångt och tråkigt, attityden är en helt annan också...

Jag äger stuga i Storhogna som ligger granne med Vemdalsskalet och har alltså spenderat mycket tid där i närtid. Vemdalen är del av Skistars system så samma liftkort gäller i Vemdalsskalet, Björnrike, Storhogna och Klövsjö. Detta gör att man kan variera sin skidåkning utför jättemycket! Vidare satsar Skistar på att Vemdalsfjällen ska bli ett längdåkningscenter och sköter spåren extremt bra. Vi har grannar däruppe som sålt sin stuga i Funäsfjällen för att dom var missnöjda med hur spåren sköttes och köpt stuga i Storhogna istället. Vemdalen är som någon redan sa mycket snö säkrare än Åre och Sälen, systemet brukar öppna i slutet november och har öppet fram till slutet av april. Vemdalsskalet, Björnrike samt Klövsjö har bra utbyggda snökanon system medan Storhogna bara har natursnö vilket gör att underlaget där är helt magiskt i Januari och framåt!

Vemdalsskalet är det största och mest varierade systemet med ett flertal nya sittliftar på båda sidorna av dalen. Klövsjö är lite "svårare" backar och har även en stor funpark. Björnrike är mest likt Sälen, dvs ett getto på fjället för folk som måste träffa grannarna från hemma också i fjällen och flacka tråkiga backar. Storhogna är som fjällen var innan det blev inne att åka skidor, 5 ankarliftar, ett högfjällshotell, och som sagt var magiskt bra natursnö som underlag. Dessutom har Storhogna anslutningslift till Klövsjö som enligt min mening är den bästa skidåkningen i Vemdalssystemet.

Jag skulle överväga att bo på Storhogna högfjällshotell istället för Vemdalsskalet högfjällshotell. Storhognahotellet har en jättelik spa avdelning med bad, massage, osv vilket är grymt efter en dag i backarna. Varesig Vemdalsskalet eller Storhogna kommer i närheten av Åres nattliv men vill man supa kan man ju ta en konferens vartsomhelst...

Foss skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan tillägga att Ramis har installerat
> snökanoner i sommar så där startar säsongen
> tidigt, lite synd tycker jag. Uppskattade att det
> bara var natursnö.

Snökanoner i Ramundberget, oj, oj, oj, vart är världen på väg?

Det är så nära ett helgerån man kan komma!

/Fedde

Tackar för alla tips

det är ingen konferens jag ska anordna utan mer ett privat alternativ (inget jobb och betala själv) på ett företag
för dom som vill åka skidor, men för alla nivåer (nybörjare till experter och mkt erfarna) och intressen (längd, tur, utför och puder) för att så många som möjligt skulle vilja haka på.

jag vill helst undvika för mkt party därav skippa åre
utan kvällarna ska vara lite mer skönt häng och inte så splittrat

vemdalskalet och storhogna låter onekligen mkt trevligt och blir det jag siktar in mig på

tackar

En fråga till
När är det bäst att åka. Jag har tänkt mellan sportlovet och påsken för att det inte ska vara för kallt.
Men hur kallt är det i jan-feb?
I bydalen där jag brukar vara med familjen på sportlovet kan det vara grymt kallt

Det finns risk för att det är rejält kallt i Jan-Feb i Vemdalen, förra vintern var lugn men året innan hade vi -22 grader vecka 4 och det biter rejält! Generellt är det ju finast i Svenska fjällen i mars-april så mellan sportlov och påsk lär bli grymt i Vemdalen/Storhogna! Om dom som ska åka är av blandad kvalitet och inte alla skibums från alperna tror jag att du kommer att hamna helt rätt i Vemdalen.

Om ni är duktiga skidåkare så är storhogna en katastrof. 100m fallhöjd typ. Men det går ju att ta en transportlift över till klövsjö där det lutar på lite bättre. Tyvärr är det alltid tråkig isig konstsnö dock. Backsrna i Klövsjö, Skalet och Björnrike är ganska likvärdiga. Björnrike har trevligast längdspår. Finns också bra spår mellan Skalet och Storhogna, men dom är lite mer väderkänsliga.
Störst chans till puder är tidigt i februari innan sportloven.

Om det är lite off-season:

boka upp er på Hemavan. Där finns något för alla: bra backar, ok längdskidor samt helvetiskt bra med toppturer och "liftnära" offpist. Dessutom borde det gå att få bra pris på flyget om man kontaktar Next Jet (jag gissar här, men det brukar gå att flyga för 1700 tor. Gruppbokning borde ge rabatt. Flyg från Arlanda). Det tar 1.40 från Stockholm. Sen kan man i princip promenera från flygplatsen till ALLT boende i byn.

Kring loven är det garanterat dyrt att flyga. Men är man flexibel så borde det gå bra.

//Erik

Tillbaka
Topp