[OT] Smiter du från bilkrock om ingen sett dig?

stefan

Medlem
Dagens i-landsproblem..
Kan konstatera att min bil blivit lätt skrapad på Mtb-adventure parkeringen i Södertälje i lördags av någon som valt att bara dra därifrån. Larmet indikerade att det hade löst ut. Har hänt förr på andra platser och denna gången nästan inga skador. Bara några mm mjuk intryckning och repor men ändå jävligt märkligt beteende att avvika från platsen utan att lämna någon lapp.
Stefan

Det kan ju vara så att man inte märkt det själv. Gissar att det var bilen bredvid som gjort för stort rattutslag när dom backade ut eller?

Man borde nog inte stanna, eftersom ingen annan gör det. Har haft bilar som blivit påkörda och även fått en hel del bucklor av andras dörrar. Inte ens en gång har någon tagit sitt ansvar. Jag tror det är mycket vanligare att folk väljer att smita än ta sitt ansvar.

För några år sedan backade jag på en bil tidigt en söndagsmorgon utan vittnen och tryckte in framskärmen på den utan skador på min. Jag skrev en lapp med kontaktuppgifter och ägaren ringde senare på kvällen och vi fixade det hela via vårt gemensamma försäkringsbolag, jag fick stå för självrisk. Tydligen var det tredje gången det hände honom, men första gången någon lämnat lapp.

Nej.
Skulle jag märka att jag gör märke på andra bilen så skulle jag lämna uppgifter.

(Givetvis baserat på storlek på märke och skick på andra bilen. Jag menar ett halvt risgryn på en annars bulig och rostig 740, då kanske det är hugget som stucket. Kontra samma risgryn på en flong ny blank svart bil i dyrare segmentet)

Niklasberglund sa:
Nej.
Skulle jag märka att jag gör märke på andra bilen så skulle jag lämna uppgifter.

(Givetvis baserat på storlek på märke och skick på andra bilen. Jag menar ett halvt risgryn på en annars bulig och rostig 740, då kanske det är hugget som stucket. Kontra samma risgryn på en flong ny blank svart bil i dyrare segmentet)

Okej. Märkligt.

Agnanaurion sa:
Det kan ju vara så att man inte märkt det själv. Gissar att det var bilen bredvid som gjort för stort rattutslag när dom backade ut eller?

Har svårt att tro att man inte märker när man skrapar i en annan bil så pass att det blir bucklor. Sen har larmet sannolikt också löst ut.
Men föraren kanske var helt avtrubbad efter cyklingen. Men skit samma, det är bara en bil. Det kommer fler skador.
Stefan

Skulle inte smita. Har bucklat en annan bil en gång. När jag jobbade som brevbärare skulle jag backa ut med bilen. Automatlådan var rätt sliten och greppade inte direkt. Det ledde till att jag gasade för mycket och backade in i bilen bakom. Bucklade plastkofångaren. Jag gick in i verkstadslokalen som bilen stod utanför och hittade snabbt ägaren. Vi skrev papper och sen var det inget mer med det.

Undviker att parkera där det är trångt i möjligaste mån, tyvärr verkar många tro att deras bil vill ha sällskap på parkeringen så ofta står det ändå en bil intill när man kommer tillbaka.

Med barnstol i bilen är det ännu mera bra att ha lite utrymme runt om, helst vill jag ha gavelplats åt det hållet.. dagens parkeringsrutor är för små för dagens bilar.

jomper sa:
... dagens parkeringsrutor är för små för dagens bilar.

+100. =) Om man dessutom har barn så borde man få dubbelparkera. Inte för min bils skull utan för att mina barn ibland öppnar dörrarna själva med blandade resultat.

jomper sa:
Med barnstol i bilen är det ännu mera bra att ha lite utrymme runt om, helst vill jag ha gavelplats åt det hållet.. dagens parkeringsrutor är för små för dagens bilar.

Ser man att det är barnstolar i en bil väljer man ju helst att parkera i en annan ruta, både med tanke på sin egen dörr och blodtrycket hos småbarnsföräldern.

Tror att den dag jag gnuggar en annan bil kommer jag kontakta ägaren men det har inte hänt än så ingen vet. Kan bara hoppas på att man är en ärlig och rakryggad människa.

Efter att ha fått några tråkiga uppslag på dörrar och liknande så tar just oftast foto på bilarna som är parkerade bredvid. Har dock inte hänt sen jag började fota, så vet inte hur bra utfallet är att gå vidare om det skulle hända något :)

Trodde det bara var en promille som smet men efter att ha läst de här få inläggen så undrar man ju. Självklart hör man av sig på något sätt.
Jag backade på en riktigt risig 740 i somras så att regplåten fick en buckla. Ringde upp herrn som blev positivt överraskad och vi kom överens om att jag betalar en ny plåt, swishade över summan + 100 spänn frivilligt. Kändes riktigt bra efteråt.

Oavsett storlek på ev. skada jag skulle åtsakomma på någon annans bil så hade jag lämnat lapp, även om det skulle räcka med en enkel handpolering för att få bort ev. skada.
Många som smiter från en parkeringsskada tror jag inte förstår hur mkt det faktiskt skadar ägaren av bilen man skadat.
Jag tror även att dom som vet med sig att dom orsakat en skada och smiter, inte har någon självrisk alt. kör olagligt på något sätt och vill inte stå för kostnaderna.

Allt handlar om samvete, som tyvärr verkar vara en bristvara.

Bara som i mitt fall.
1 månad gammal bil
Stod parkerad på en stor pakering för ca 100 bilar. Det stod max 30 st utspritt över fältet.
Var inne och tränade cykel i ca 1 timme och kommer ut till bilen och upptäcker att dörrn inte går att stänga ordentligt.
Går ut och ser att hela förardörren är intryckt och repad.
Ingen lapp what so ever. Inga vittnen m.m.

Perfekt räkning i juletider på 4500:- kostade mig självrisken.

12509783_10153403277413129_3233360843973815375_n.jpg

Backade ut från en parkering härom året. Mörkt och regnigt, bländande strålkastare, rottweiler som skymde bakrutan. Klonk lät det och helt plötsligt hade en volvo hamnat på dragkroken. Mycket märkligt...
Tog bilnumret och kontaktade ägaren. Jag stod för självrisken. Ägaren blev jätteglad att jag hörde av mig och jag kände mig skönt ärlig. Lätt värt de pengarna att behålla sin heder.
Nuvarande bil är utrustad med ännu större hund men även backkamera. Kan rekommenderas. Båda två.

Backade in i en bil pratade med ägaren (som satt i bilen) och tog kort på den skada som jag orsakat och fyllde i skaderapporten, lite längre fram blev jag kontaktad av mitt försäkringsbolag som undrade om jag hade dokumenterat skadorna jag orsakade. Skickade mina kort till dem och de visade sig att den bilen jag körde på hade hävdat att jag repat alla panelerna på vänster sida när det bara va ett litet märke på bakre kofångaren så oärligheten finns på båda sidor.

-Åke

Kommer man åt en annan bil eller annat av värde för någon skall man göra rätt för sig. När man drabbas själv kan man ju bara hoppas. När förövaren smiter är det vanligtvis irriterande. När det i TS fall handlar om en bilburen cyklist eller närstående känner man sig nog mer sviken. Bilar är ett fördärv.

Jag har skrapat upp sidan på en bil, med min bil, en gång när ägaren till den andra bilen såg på. Det var kul!

(Till saken hör att han parkerade in mig och på en försiktig uppmaning om detta pekade finger åt mig och gick därifrån..... Jag satt i en gammal rostig häck och tänkte, Nå so be it! och bara körde på idioten. Han glodde bra länge men kom inte efter.....)

Har backat på bil 2 ggr, lämnade lapp i rutan och ringde mitt förskringsbolag, första gången på 90 talet då var de "normalt".
Andra gången kring 2010, när jag ringde mitt bolag och berättade att jag backat på en bil svarade de "oj de var ovanligt, de flesta får ta de själva, de händer väldigt sällan att nån meddelar ansvar, våra skaderapporter kommer nästan alltid från den drabbade med okänd gärnngsperson"

Jag har själv åkt på 8 påbackningar/dörruppslag, ingen har gett sig till känna.

Så frågan är om de är på väg utför med moralen..

edit,
båda skadorna jag "producerade" var små med endast små repor i lacken inga bucklor

Senast ändrad:
AxelSthlm sa:
Jag har skrapat upp sidan på en bil, med min bil, en gång när ägaren till den andra bilen såg på. Det var kul!

(Till saken hör att han parkerade in mig och på en försiktig uppmaning om detta pekade finger åt mig och gick därifrån..... Jag satt i en gammal rostig häck och tänkte, Nå so be it! och bara körde på idioten. Han glodde bra länge men kom inte efter.....)

Det är sådana som du som leder till att det är så dålig stämning mellan idioter och hederligt folk ;-)

Mitt föredetta försäkringsbolag (VOLVIA) påstod att det spelar ingen roll vem som kör på vem och att man inte skall ta på sig skulden när man helt uppenbart har kört på någon utan det är den med störst skador som skall betala självrisken.
Jag fick själv erfara detta när jag blev påkörd av en lastbil som genade i en kurva

Blev påbackad när jag stod vid sidan av bilen efter försökt uppmärksammat att han höll på att backa in i mig. Knackade på rutan och ut kommer en snubbe skitarg och skrek att det är jävligt trångt. Mer anledning att vara försiktig tyckte jag och frågade hur vi ska lösa det. Då blev han ännu argare och skrek att han inte hade med sig plånbok, att det inte syns något och att jag skulle vara jävligt noga med att inte anmäla en skada som redan fanns där. Dålig dag.

Nicander sa:
Mitt föredetta försäkringsbolag (VOLVIA) påstod att det spelar ingen roll vem som kör på vem och att man inte skall ta på sig skulden när man helt uppenbart har kört på någon utan det är den med störst skador som skall betala självrisken.
Jag fick själv erfara detta när jag blev påkörd av en lastbil som genade i en kurva
Med det resonemanget så blir alltså jag och mitt försäkringsbolag ersättningsskyldiga för skadan i lördags om det är så att motparten inte fick större skador. Trots att jag inte var på plats och trots att min bil varit parkerad. Verkar helt orimligt.
Stefan

cyklariskogen sa:
Blev påbackad när jag stod vid sidan av bilen efter försökt uppmärksammat att han höll på att backa in i mig. Knackade på rutan och ut kommer en snubbe skitarg och skrek att det är jävligt trångt. Mer anledning att vara försiktig tyckte jag och frågade hur vi ska lösa det. Då blev han ännu argare och skrek att han inte hade med sig plånbok, att det inte syns något och att jag skulle vara jävligt noga med att inte anmäla en skada som redan fanns där. Dålig dag.

Sicken dumjävel.

staine sa:
Vernersson sa:
JLarsson sa:
Ok att jag kanske inte stod helt rakt med min cittra, men Skodajävulföraren borde fan ha tvålstryk.

Min högst personliga åsikt.
Det där är ju ett typexempel på att 2 fel inte blir 1 rätt.

?
Jag ser bara ett fel. Dock så flagrant att det kanske borde räknas som två?

Uppenbart två fel.

En jävligt taskig parkering, samt en snubbe som inte förberett för att lasta eventuell kompis cykel påväg till skogs.

Hade en champagnefärgad mondeo som ingen såg för den blev påkörd/backad flera ggr, en gång så hårt att bakre kofångaren sprack och bakluckan inte gick att öppna.
Nu har jag en v70 som nån backat på i fronten så nrplåten blivit intryckt, ingen hörde av sig.
Sen hade jag en golf som en lastbil tog i c-stolpen med flaket när han svängde, men honom fick jag tag i dagen efter för jag komihåg att jag sett lastbilen där så jag åkte till hans jobb och såg att min färg satt på flakkanten.

Känns rätt bra att ha bilen i garage faktiskt. Då är det bara de gånger den rastas jag behöver fundera över saken.

Har bara blivit påbackad så jag märkt det en gång, svårt att missa förardörren, men det var inom släkten så det löstes enkelt. Imponerande nog hade bulan ingen som helst effekt på bilens funktion. Fortfarande perfekt dörrpassning, fönsterhissen fungerade osv.

Bilagor

• WP_20160503_16_19_31_Pro.jpg
    WP_20160503_16_19_31_Pro.jpg
    347 KB · Besök: 714
stefan sa:
Dagens i-landsproblem..
Kan konstatera att min bil blivit lätt skrapad på Mtb-adventure parkeringen i Södertälje i lördags av någon som valt att bara dra därifrån. Larmet indikerade att det hade löst ut. Har hänt förr på andra platser och denna gången nästan inga skador. Bara några mm mjuk intryckning och repor men ändå jävligt märkligt beteende att avvika från platsen utan att lämna någon lapp.
Stefan

Aj fan, var det din bil?

Skämt åsido, när jag hade min första bil, en Opel från 60-talet med pansarplåt och muskelservo, så lyckades jag toucha bilen till höger om mej när jag backade ut från parkeringen hemma. En två decimeter lång bula i foliekarossen på japanaren, spräckt blinkersglas och repad färg på Opeln. Just ett höger blinkersglas hade jag liggandes i bilen, likaså rubbing att fixa lacken med, så jag kunde ha blånekat...men det gjorde jag inte, jag lämnade en lapp med mitt telefonnummer. Tur var väl det, det visade sej att damen som ägde bilen var mamma till en tjej jag känner. Det kunde ha blivit skämmigt annars... ;-)

Värsta smitningen jag råkat ut för själv var när nån kört loss bakre kofångaren på min Ford. Det var på midsommardagen, antagligen ett rattfyllo...

I början på nittiotalet såg jag en el camino som kördes av en pundare, vara inboxad på hamngatan av en rolls och en porsche 928. Det bekom inte pundaren som bara körde på fram på rolsen, sen bakåt mot porschen, pang pang pang. Tror han smackade i fyra gånger i varje innan han kom ut. Porschens hela kofångare lossnade. Det var det märkligast jag sett i mitt liv fram tills dess. :)

Tillbaka
Topp