[OT] Smörja hjulbultar?

Rhino

Aktiv medlem
[OT] Smörja hjulbultar?
Är numera bilägare och bytte till vinterdäck häromveckan. Hjulbultarna var ett mindre härke att få loss, bilen flyttade nästan på sig innan de ville gå runt. Nu söker jag råd från er mer långtida bilägare: Kan man eller bör man absolut inte smörja in gängorna på hjulbultarna med t ex fett, kopparpasta, annat?

/Eric.

[OT] Smörja hjulbultar?
Har smörjt bultarna i de tio år jag har hjälpt pappa byta däck på två bilar. Inga lossnade eller tappade skruvar, inga problem att få av hjulen när man behöver heller. Smörj med hjullagerfett eller liknande med andra ord.

[OT] Smörja hjulbultar?
Det är friktionen mellan skruvskalle och fälg som ska få skruvarna att sitta kvar... Största problemet med massa fett på gängorna är att det är lättare att dra sönder skruvarna...

Vi kör alltid med lite fett på gängorna.

[OT] Smörja hjulbultar?
Hjulbultar skall alltid dras för hand. Dra korsvis. Den sista dragning skall göras när bilen satts ner igen på marken.
Har du fälgkors dra hårt men inte för allt du är värd.
Har du spärrskaft dra allt du kan med EN arm.

Har en däcksfirma kört med maskin kan man få ett j***a helvete

När man lossar hårt (för hårt" åtdragna bultar brukar en kick med foten neråt på verktyget hjälpa.

Har du aluminiumfälg undvik kopparpasta. Jag kör med vanlig smörjolja på bultarna/muttrarna.

KOM IHÅG, efterdra efter c.a. 10 mil.

[OT] Smörja hjulbultar?
Om bultarna sitter hårt kan det hjälpa attt knacka lite försiktigt på dem.
Ett andra alternativ är att besöka ditt lokala gym ett par gånger extra. ;)

/Adam

[OT] Smörja hjulbultar?
Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett andra alternativ är att besöka ditt lokala
> gym ett par gånger extra. ;)

Jo, alltid finns det extra behov att besöka gymet, men när bilen gungade fram och tillbaka utan att bultarna släppte, då skyller jag på dem :P

[OT] Smörja hjulbultar?
Adam7125 skrev:
> Om bultarna sitter hårt kan det hjälpa attt
> knacka lite försiktigt på dem.
> Ett andra alternativ är att besöka ditt lokala
> gym ett par gånger extra. ;)

Annars funkar en fast nyckel och ett stålrör på 2-3m. :)
(Ja, det var vad jag behövde ta till för att få loss sista bultarna innan kopparpastan!)

[OT] Smörja hjulbultar?
En snärtig spark på teleskopskaftet brukar knäcka loss de envisaste hjulbultar. Segar man är det lättare att spräcka hylsan (om man kör med billigt OK-skit i alla fall).
Skulle byta på en gammal golf och bultarna var inget problem men hjulet hade rostat fast på hjulspindeln. Fick sätta tillbaka bultarna lite löst och köra och tvärnita för att få loss det.

Smörjer bultarna med vanligt universalfett.

/Johan

[OT] Smörja hjulbultar?
Återigen, kopparpastan är lösningen. Du tappar inga hjul eller bultar för att de är smorda, det händer bara i actionfilmer och när folk inte har dragit åt sina hjulbultar ordentligt. Och nej, det behövs inte någon hävarm till fälgkorset, det räcker med den.

/Leo

[OT] Smörja hjulbultar?
istället för att köra med lösa bultar har jag använt slägga, fungerar det med, har nämnligen oxå haft fastrostade hjul, fast på en polo...

annars vanlig smörjfett, bara jämnt utstruken på bulten och dra åt lite lagom inte bilmeckarstenhårt.... har alsrig haft problem med bultarna...

[OT] Smörja hjulbultar?
Lägger alltid på lite fett på hjulbultarna vid montering. På ena bilen satt de ändå ashårt vid helgens hjultbyte, vilket resulterade i att jag drog skallen av en bult. Nu sitter det hjulet ändå med fyra bultar, så det borde funka tills verkstan har fått titta på det. Någon som vet hur "man" brukar göra för att få ut en bult utan skalle? Bilskrället är en Volvo 855 -96.

[OT] Smörja hjulbultar?
Lägger alltid fett på hjulbultar, efter att likt 42Hz ha behövt ett 3 m långt rör...

Jag brukar numer även lägga en tunn fett hinna mellan fälg och kontaktytan mot hjulupphängningen så slipper man sparka loss eländet .

(hittils inga problem med att ha blivit av med hjul i farten)

[OT] Smörja hjulbultar?
Har använt Shimanos anti seize de senaste fem åren på bultar och mellan fälg och nav. Fungerar überbra!

[OT] Smörja hjulbultar?
rogart skrev:
> ..Funkar kanon att ta bort bultar som sitter hårt
> .

Oroväckande att de tyckte att man skulle dra åt hjulmuttrarna med den där mackapären oxå....

[OT] Smörja hjulbultar?
Jag har slutat och smörja skruvarna då det mest blir kladd på fälgen och när "Benke Bult" på din lokala verkstad kört fast skruvarna med sin mutterpistol ställd på 10 så spelar det ingen roll ändå. Däremot kan jag varmt rekomendera en elektrisk, 220V, muttermaskin. Om man råkar ut för fastnade skruvar kan man köra lite med den och sen ta i med fälgkorset så brukar det fixa sig. Jag drar numer mina skruvar med maskinen enbart, även efterdraget, och har ännu aldrig tappat något hjul eller haft fastdragna skruvar. Det verkar på mig som om mindre oberoende verkstäder tenderar att ha muttermaskiner som drar hårdare än tex Bilia eller VAG.

[OT] Smörja hjulbultar?
Jag tröttnade på att slita, dra och hoppa på mitt utdragbara dragskaft. Det fjädrar för mycket och den lösa rörbakändan känns opålitlig. Köpte ett 3/4" dragskaft, en adapter till 1/2" och krafthylsor med sexkantigt grepp. Klar stummare så gick det mycket bättre. Smörjer för övrigt alltid gängorna, rensar ur navpassning så att hjulen lossar från skivans nav och förmanar eventuella mutterdragarmarodörer att besinna sig när de monterar hjul på mina bilar.

[OT] Smörja hjulbultar?
Att däcksverkstäderna drar åt hårt som fan beror på att 9 av 10 kunder inte efterdrar som de ska och om nån tappar ett hjul så är det verkstaden som får skit för det. Säg till vid däcksbytet att du efterdrar själv så kanske de drar åt normalhårt..

Jag kör också med en 220v mutterdragare numera, funkar faktiskt över förväntan. Brukar efterdra lite med fälgkors direkt för att det känns bra men det verkar egentligen inte behövas. Och de brukar lossna fint också vid nästa byte. Har lite smörjfett av oklar härstammning på hjulbultarna om de är torra.

[OT] Smörja hjulbultar?
Efter att ha fått skäll på en däckfirma så smörjer jag aldrig mina hjulbultar längre, utan torkar rent dem ordentligt. Är det problem att lossa tar man ett längre spärrskaft.

Problemet med att smörja hjulbultarna är enligt verkstan att de då sitter för hårt. Inga större problem med vanliga bultar men med låsbara diton (särskilt Volvos original-piss) kan det bli riktigt spännande, vilket det höll på att bli för mig. Jag hade dragit åt dem för hand med spärrskaft och inte dragit särskilt hårt. Men då är jag förstås en kraftkarl av sällan skådat slag.

[OT] Smörja hjulbultar?
Jag drar aldrig åt hjulbultarna speciellt hårt, men de verkar hugga fast ändå. Denna gång så att skallen gick av när jag skulle lossa. Det tyder alltså på att det är gängan som hugger fast och inte skallen mot fälgen.

[OT] Smörja hjulbultar?
Stumpy skrev:
> Jag drar aldrig åt hjulbultarna speciellt hårt,
> men de verkar hugga fast ändå. Denna gång så
> att skallen gick av när jag skulle lossa. Det
> tyder alltså på att det är gängan som hugger
> fast och inte skallen mot fälgen.

Däck-firman som skällde på mig skyllde allt elände på att jag hade smörjt bulten. Bulten hade jag dragit åt en vecka tidigare.

[OT] Smörja hjulbultar?
[OT] Smörja hjulbultar?
Fick serviceavtal med vid köp av hyfsat ny volvo häromsistens. Lärde mig senare att serviceavtal betyder att verkstan tittar på bilen och konstaterar att "det här håller nog tills serviceavtalet går ut". Efter att bromsklossarna bak tagit tokslut så blev ena bromsskivan skadad. Reparationen ingår såklart inte i avtalet. Som ett sista fuck-you drog mekanikern vid reparationen bultarna med stor maskin. Även låsbultarna.
Suck.
Har lyckats få loss alla bultar manuellt utom just de med lås med hjälp av ett skaft från Biltema. Ryobis muttermaskin som jag tror klarar 400 Nm är chanslöst.
Ska man prova att spraya på nåt shit? 556?
Funderar på att ge upp säkerheten och gå ifrån låsbultarna i framtiden..

[OT] Smörja hjulbultar?
Har lyckats få loss alla bultar manuellt utom just de med lås med hjälp av ett skaft från Biltema.
Oavsett hur du går vidare, och som ett tips; Dra återigen fast åtminstone de två närmaste hjulbultarna på varje sida närmast låsbulten på varje hjul, så brukar denna sen bli aningen lättare att lossa, jämfört med om den sitter ensam kvar åtdragen och upptar allt åtdragningsmoment på fälgen.

Tillbaka
Topp