[OT] sous vide-prylar?

[OT] sous vide-prylar?
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Innertemp på torsk tycker jag ligger fint runt
> 54. Och precis som kött så växer smakerna av
> vila. Över lag så fungerar vit fisk ganska likt
> kött. Medan fetare fisk funkar toppen på lägre
> temperaturer.
>
> Anledningen till att jag inte skaffat Sous Vide
> är att jag lagar så förbannat bra mat med panna
> och ugn. Jag är nästan mest sugen på en för
> att testa och för att köra grönt och frukt.

Man brukar säg att vit fisk är klar vid 38 grader 54 grader då är den rejält över körd
Typs stycka torskryggen i 150 g bitar och rimma i 3 % rimlig i 12 timmar och vacca sen den med olja så värmen sprider sig bättre så 2 cm fönster tätnings list utan på vackpåsen och stick en tunn termometer igenom påsen in i fisken baka i cirkulator på 54 grader till kärntemp på 40-42 grader
Då har ni en grym fisk

[OT] sous vide-prylar?
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag körde torsk SV och problemet var just att
> allt föll isär helt okontrollerat. Men det var
> läckert.

Behåll skinnet på när FU bakar den plus rimma innan. Då håller den bättre

[OT] sous vide-prylar?
Var köper man plastkulorna till vettigt pris? Hittade på SousVideShop.se men deras priser är ju rena skämtet. Om man visste vad de kallas på engelska vore det nog enkelt att googla fram…

Backade Anova Precision på Kickstarter och fick den tillsist levererad förra julen. Har kört en hel del sous vide och det mesta blir grymt bra men skulle behöva lite mer inspiration för variation tror jag. Var hittar ni bra recept?

[OT] sous vide-prylar?
Efter flera år av att nyfiket följt trådar på Internätet om Sous Vide har undertecknad slagit till på vakuumpackare och cirkulator. Provade fusk-sous-vide i helgen med vakkade entrecote-skivor i 55-gradigt vatten i en gryta som ställdes i ugnen, ugnstemp 60 grader. Fick fylla på med små skvättar hetvatten från vattenkokaren i början för att hålla 55 grader (enligt en mycket enkel analog stektermometer) och efter 1:45h togs påsarna upp och öppnades och köttet torkades av och oljades in och slängdes på en riktigt het grill. Någon minut på varje sida, vila 5-10 min och sedan var det bara att smaska i sig med kokta färskpotatisar, rödvinssås och en god sallad.
Resultatet blev så bra att jag var tvungen att klicka hem en cikulator.

[OT] sous vide-prylar?
Ni som kör mycket sous vide, kan ni rekommendera en bra brännare att bränna på sin köttbit med? Läste någonstans att varmluftspistol funkar, någon som testat och kan kommentera?

[OT] sous vide-prylar?
Ni som kör mycket sous vide, kan ni rekommendera en bra brännare att bränna på sin köttbit med? Läste någonstans att varmluftspistol funkar, någon som testat och kan kommentera?
Jag äter iofs inte ens kött men Biltemas gasbrännare för en dryg hundring har jag sett bekanta använda till dylikt. Och bromsbelägg, tända grill osv.. multiverktyg helt enkelt.

[OT] sous vide-prylar?
Vilken skön utveckling. Vid trådens början behövdes grejer för 20 kkr. Nu räcker grejer för en tusenlapp. Vår sous vide-maskin här hemma används mest för att koka ägg.

Jag använder en billig Clas Ohlson-brännare för att fixa lite färg på köttet. Den har sin normala plats i garaget, så det är en grej man slipper ha stående i köket.

[OT] sous vide-prylar?
Brukar kombinera en cyklonbrännare med stekpanna. Tar ut köttet och torkar torrt och lägger i riktigt varm panna, vänder tidigt och bränner på den knappt stekta sidan, pepprar vänder och gör samma sak på andra. Avslutar med att låta den sist brända sidan få en snabb stekning.

Tillbaka
Topp