[OT] Sparkonto Bank

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Sparkonto Bank
Undrar om någon har koll på vilka banker som är minst oetiska och sviniga, men ändå kan erbjuda de mest basala tjänster man behöver (lönekonto, sparkonto, barnsparkonto, kortfunktion).

Är kund på Swedbank sedan många år, men börjar känna mig lite r*vknullad. Tänker främst på deras sk e-sparkonto men även på lönekonto med zero ränta.

[OT] Sparkonto Bank
hur många banker har ränta på lönekonto?
halva grejen me sparkonto, ä väll att man för över pengar dit för att spara o få ränta, o inte ha dem på lönekontot?

Senast ändrad:
[OT] Sparkonto Bank
Skandiabanken har ränta på lönekontot, finns säkert fler.

Rekommenderar att ha sparpengarna någon annanstans eftersom samtliga "vanliga" banker har så låg ränta. Collector har t.ex. 3,25% ränta med fria uttag och insättningsgaranti.

Visa-kort skaffar du via OKQ8 eller Shell, kostar inget och du får 1% återbäring på alla köp. Det blir en tusing eller två per år.

[OT] Sparkonto Bank
Att bara ha en bank är som att göra shoppa alla cykelprylar på ett ställe, bekvämt men aldrig det mest ekonomiska eller den största valmöjligheten.
Mitt tips om du är seriös med att byta bank är att skriva ner allt du vill att din bank ska ha och be olika banker presentera vad de kan erbjuda till vilka vilkor. Ofta kan man få samma saker på alla banker om man bara hotar med attt byta bank eller erbjuder att bli helkund.
Jag är så kallad helkund hos Handelsbanken men gör ändå lite investeringar/sparande via ett annat bolag. Har dock inte bara valt bank på ekonomiska grunder utan även ett bra bemötande. Har bank i "centrala" göteborg (lindholmen) och vår bankkvinna känner igen hela familjen.

[OT] Sparkonto Bank
SBAB har bara rent sparkonto, dvs det går inte att betala från det och det går inte att koppla kort till det.

Säkerhetssystem med dosa är inte per automatik säkrare än något annat. Det är bara ett annat sätt att autentisera sig på.

[OT] Sparkonto Bank
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> hur många banker har ränta på lönekonto?
> halva grejen me sparkonto, ä väll att man för
> över pengar dit för att spara o få ränta, o
> inte ha dem på lönekontot?

Jag har 2.60% på lönekontot (kort, fria uttag, internetbank etc.) Handelsbanken.

Lånar till 3.85 % löpande
Sparar på Volvofinans till fantastisk ränta.

[OT] Sparkonto Bank
Brando skrev:
> Haft kontakt SBAB verkar hyfsat viss tveksam vid
> uttag inte använt med dosa istället via
> e-legimation kan det vara säkert? :)

Var det där svenska?

[OT] Sparkonto Bank
Jag är nöjd med Skandiabanken. Tyvärr har de gått från att bara ha ett enda konto och det med bra ränta, nu är det inte lika hög ränta på lönekontot som på sparkontot längre.

Fungerar klockrent på alla plattformar jag testat (windows, mac, linux) i diverse webläsare, bra mobil-app för android och iphone, stöd för mobilt bankid vid inloggning = man behöver inte macka in lokala certifikat eller bankid.

[OT] Sparkonto Bank
whirren skrev:
> Starta en egen ;)
>
> Då vet du precis hur länge den är etisk och
> klanderfri !

Bra idé, men talesättet "Skomakare bliv vid din läst" gäller nog för min del just då det handlar om pengahantering. Jag har ett ångestladdat förhållande till ämnet ekonomi, det är så tråkigt att jag mår illa. Alltså skall jag nog inte starta en bank.
Samma gäller för övrigt pensionsfrågan som jag kanske egentligen borde engagera mig lite mera i.

Flera bra tips annars, tack!
Inser att jag måste försöka vika ett par timmar så snart jag kan och tråla runt på nätet för att få djupare info. Innan jag skrev inlägget så var latversionen som hägrade: Jag behåller mitt lönekonto med tillhörande Visa-kort på Swedbank, men öppnar sparkonto tex hos SBAB. Men nu börjar jag ana att det kan vara läge att anstränga sig lite mer.

[OT] Sparkonto Bank
Se till att vara aktivt otrogen mot din bank, när DU tjänar på det.
T.ex. lönekonto kopplat till kort och internetbetaltjänst på en bank,
sedan sparkontot hos en annan bank eller finansinstitut med bästa
sparräntan ... oftast är det inte samma som har lägsta avgifterna på
kort- och betaltjänsterna.
Se bara till att sparpengarna hamnar hos någon som lyder under statliga
insättningsgarantin (pengar upp till c:a 900.000 Skr är garanterade).
Har själv sparandet hos Nordax till 3,55% och förhoppningsvis fortsätter
dom med den räntan efter årsskiftet, annars dax att kolla igen.
Att man som småsparare och normalinkomsttagare kan pressa sin affärsbank
till bättre villkor under hot att lämna banken ... det är en myt, så
mycket betyder inte en enskild "Svensson" för dom.

[OT] Sparkonto Bank
kennenneth skrev:
> Se till att vara aktivt otrogen mot din bank, när
> DU tjänar på det.
> T.ex. lönekonto kopplat till kort och
> internetbetaltjänst på en bank,
> sedan sparkontot hos en annan bank eller
> finansinstitut med bästa
> sparräntan ... oftast är det inte samma som har
> lägsta avgifterna på
> kort- och betaltjänsterna.
> Se bara till att sparpengarna hamnar hos någon
> som lyder under statliga
> insättningsgarantin (pengar upp till c:a 900.000
> Skr är garanterade).
> Har själv sparandet hos Nordax till 3,55% och
> förhoppningsvis fortsätter
> dom med den räntan efter årsskiftet, annars dax
> att kolla igen.
> Att man som småsparare och normalinkomsttagare
> kan pressa sin affärsbank
> till bättre villkor under hot att lämna banken
> ... det är en myt, så
> mycket betyder inte en enskild "Svensson" för
> dom.

Kolla in http://finansportalen.se/sparkontoguiden.htm

[OT] Sparkonto Bank
Snuten skrev:
> Men nu börjar jag ana att det kan vara läge att
> anstränga sig lite mer.

Inga större problem att spara/tjäna ca 5000:- år med tipsen i tråden jämfört med Swedbank. Ganska bra betalt för några timmars jobb.

Om du har bolån blir det dock avsevärt svårare att räkna på det.

[OT] Sparkonto Bank
jag jobbar på en av storbankerna som rådgivare och bjuder på några reflektioner.

1. Jag ger iaf inte "aktivt otrogna" kunder bärre villkor än de som är lojala och vet att jag inte är ensam om detta. Vad skulle det sända för signaler til de bra kunderna...
2. Det kanske finns ett värde i att t.ex. kunna få pensionsrådgivning på sin bank. Lite oklart hur bra koll de har på det på ica, forex, sbab m.fl.
3. Varför raggar alla kontoränta? vem förvarar en större summa pengar på konto? det är ju nästan tjänstefel att rekommendera en kontoplacering för större belopp över tiden.
4. Vad är viktigt för dig?
-Att banken tjänar så lite pengar som möjligt(och har sämre stabilitet efter de nya kapitaltäckningskraven)
-Eller att du har en bank där du kan få råd om lån, sparande, försäkringar, pension och allt annat av en och samma person som känner til just dina förutsättningar(om du är lojal ett par år så ni hinner lära känna varandra)

[OT] Sparkonto Bank
KONAmi skrev:
> 3. Varför raggar alla kontoränta? vem förvarar
> en större summa pengar på konto? det är ju
> nästan tjänstefel att rekommendera en
> kontoplacering för större belopp över tiden.

Vad bor man gora da? Aktier/fonder kanns inte som nagot alternativ i dagslaget...

[OT] Sparkonto Bank
Oavsett vilken bank du väljer ska du sikta på att få bort alla kostnader för betalkort och liknande, det är något väldigt snett i att de tar betalt för en sådan sak...

Vad är det för skillnad egentligen på en rådgivare och en säljare?

[OT] Sparkonto Bank
Tomtefar skrev:
> KONAmi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 3. Varför raggar alla kontoränta? vem
> förvarar
> > en större summa pengar på konto? det är ju
> > nästan tjänstefel att rekommendera en
> > kontoplacering för större belopp över tiden.
>
>
> Vad bor man gora da? Aktier/fonder kanns inte som
> nagot alternativ i dagslaget...

Betala av de lån som man ev har. Det ser jag som det klokaste rådet. Finns få räntekonton som klarar av att mäta sig med det och det trots en relativt låg bindningstid. Själv kollade jag upp detta med ett antal banker inför omläggningen av huslånet och alla banker gav samma råd. Lös lånen om du kan.

[OT] Sparkonto Bank
Har man som de flesta i 08-land ett par miljoner eller mer i bolån så gör några tiondelar hit eller dit på räntan rätt stor skillnad i reda pengar. Det är helt enkelt det som styr för de allra flesta.

När vi köpte hus så fick vi ränte- och amorteringsfritt lån i tre månader det innebar en bra bit över 30 000 kr (det var högre räntor då minst sagt). De erbjöd dessutom lägsta räntan av alla vi kikade på så valet var rätt lätt.

[OT] Sparkonto Bank
Äckliga storbanker. Jag hatar dem.

KONAmi du snackar så mycket skit så du tror dig själv. Ni är så trötta. Vad är det för jävla argument du kommer med. Inte ett enda vettigt. Tjänstefel att placera på konto, ha ha ha. JA i de trötta storbankerna.

Bankerna tjänar pengar, de tjänar grova pengar på vanligt hårt arbetande folk och om de hamnar trubbel så rycker staten ut. Perfekt affärsidé ta stora risker och låt någon annan ta smällen när det går fel.

Man får inte råd på banken numera. Om man lyckas få till en tid att prata med en verklig människa öga mot öga så tro fan de gör allt för att sälja på en all möjlig skit där nollor som dig sitter och får provision på möget ni säljer.

Ekonom är du säkert, flummigare utbildning har jag inte sett maken till. Klipp dig och skaffa dig ett jobb.

Storbankerna är trötta och de är oförmögna att vända skuttan. Lämna dem snarast.

Välj bank där du får ALLA tjänster du behöver utan att betala en krona. Du ska dessutom få ränta på ALLA pengar banken lånar av dig. Dessutom ska man få tala öga mot öga med riktiga människor när DU vill och har tid. Alltså inte de trötta storbankernas direktörs tider, vem FAN har tid att gå på banken då?

Jag har själv speciella omständigheter så jag har en utländsk storbank som är TRÖTT men eftersom jag jobbar utomlands är detta mitt bästa val.

I Sverige är Forex bank ett alternativ om jag skulle ha en bank här. 2,55 % i ränta på alla pengar + alla tjänster gratis + gratis Visa kort.

Avanza är enligt mitt tycke bästa ställe att sköta sina aktie/fond investeringar.

Dessutom kan man behöva ett extra konto hos något finansiellt institut för räntekontot.

[OT] Sparkonto Bank
Tomtefar skrev:
> KONAmi skrev:
> > 3. Varför raggar alla kontoränta? vem förvarar
>
>

Köp cyklar för pengarna.

[OT] Sparkonto Bank
Jag säger som Jomper, det är räntan på lån som styr, om man nu har sådana... Vi har huslån och bytte från Swed till SEB för att de hade överlägset bästa räntan. Och då kollade vi runt en del, andra banker hade ingen möjlighet att matcha de räntorna...

[OT] Sparkonto Bank
Ja, inga tvivel om att du jobbar på bank, det här är ju det vanliga säljsnacket.

KONAmi skrev:
> jag jobbar på en av storbankerna som rådgivare
> och bjuder på några reflektioner.
>
> 1. Jag ger iaf inte "aktivt otrogna" kunder bärre
> villkor än de som är lojala och vet att jag inte
> är ensam om detta. Vad skulle det sända för
> signaler til de bra kunderna...

Nej, de bättre villkoren får vi ju på annat håll. Om jag inte tjänar något (dvs lägre avgifter och bolåneränta eller högre sparkontoränta) på att ha alla mina affärer hos er, varför skall jag då inte utnyttja att jag får bättre sparränta hos er konkurrent? Jag har bara tillräckligt med affärer hos min storbank för att få så bra villkor jag kan, resten har jag spritt ut på t.ex. Skandiabanken och Avanza. Om jag skall flytta mina aktieaffärer till storbanken så måste vinsten vara större än skillnaden i courtage, just nu betalar jag 19kr/affär hos Avanza och 99 hos storbanken. Alltså måste jag tjäna 80 kr/affär på något annat sätt hos storbanken men det kan de inte erbjuda.

> 2. Det kanske finns ett värde i att t.ex. kunna
> få pensionsrådgivning på sin bank. Lite oklart
> hur bra koll de har på det på ica, forex, sbab
> m.fl.

Och hur mycket koll har ni då? Varenda pensionsrådgivare jag har pratat med har ett standardpaket med rekommendationer, sen har de hållt upp ett pekfinger i luften och försökt känna vart vinden blåser just den dagen.

Var skall man ha dem i dagsläget menar du? Som påpekats tidigare är ju knappast aktier något alternativ i dagsläget, inte heller euro- eller us-obligationer. Den svenska 10-årsräntan nådde alltime low igår så svenska obligationer är inte direkt något att hänga i julgranen heller. Dessutom brukar ni ju alla rekommendera att man har en månadslön i buffert, den kan man ju inte gärna ha bunden på ett 10-årskonto?

> 4. Vad är viktigt för dig?
> -Att banken tjänar så lite pengar som
> möjligt(och har sämre stabilitet efter de nya
> kapitaltäckningskraven)
> -Eller att du har en bank där du kan få råd om
> lån, sparande, försäkringar, pension och allt
> annat av en och samma person som känner til just
> dina förutsättningar(om du är lojal ett par år
> så ni hinner lära känna varandra)

Hahaha, en storbank har ett enda intresse och det har du med: att tjäna så mycket pengar som möjligt. Jag har träffat min "personliga bankman" en enda gång på tre år för att lägga upp mina lån, inte ens vid övertagandet var hon närvarande utan skickade en kollega. Jag mailade henne i förra veckan för att prata om ett nytt lån och hon bad att få ringa upp senare i veckan. Trots att jag har mailat och påminnt henne har hon ännu inte ringt mig. Så mycket betyder alltså mina affärer.

Ekonomi är en jä*la pseudovetenskap som bara uppfunnits för att folk skall kunna tjäna pengar på andra. Bah!

[OT] Sparkonto Bank
Tomtefar skrev:
> KONAmi skrev:
> -----
> > 3. Varför raggar alla kontoränta? vem
> förvarar
>
>

Det som de flesta privatpersoner inte inser är att det finns en stor mängd av placeringar som befinner sig i en risknivå mellan aktier(svenska aktier som de flesta väljera tt placera i då) och konto. Det är inte så svartvitt helt enkelt OCH man kanske inte nödvändigtvis måste ha hela sin besparingar på ett konto/fond utan en portfölj av olika tillgångar. Vad man skall placera i är naturligtvis individuellt.

Jag säger inte att det är mest lönsamt att vara kund i en storbank, MEN de flesta människor är rätt så måttligt roade av att spendera kvällarna med att flytta pengar och leta avgifter. De vill helt enkelt ha ett färdigt och enkelt paket. Sedan finns det såklart de som gillar(på gränsen till maniskt ibland) att göra detta och då upplever iaf inte jag något problem med det.

I banker finns för övrigt precis som i alla andra företag bra och dåliga rådgivare. Jag kan sätta en slant på att så gott som samtliga här skulle kunna namnge en kollega på jobbet som de tycker "underpresterar". Självklart finns de även på banker...

@Bosse: Du en inte bitter va? :) Den som tror att den kan "få alla tjänster utan att betala en krona" borde nog iaf läsa en kurs i "det kan förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna" och inse att det inte är en ideell förening du är kund hos...

[OT] Sparkonto Bank
KONAmi skrev:
> I banker finns för övrigt precis som i alla
> andra företag bra och dåliga rådgivare.

Jag var inne i en cykelbutik häromdagen. Där var en rådgivare som gav mig jättedåliga råd. Rådgivaren i kassan på ICA ger oxå ytterst sällan riktig bra råd. Däremot fick jag jäkligt bra råd från en rådgivare på Bilia när jag köpte min snabba bil. Han gav mig rådet att köpa en dyrare bil för då skulle man få ligga mer. Det var väl ett bra råd?

[OT] Sparkonto Bank
KONAmi skrev:
> Tomtefar skrev:
> -----
> > KONAmi skrev:
> >
>
> > -----
> > > 3. Varför raggar alla kontoränta? vem
> > förvarar
> > > en större summa pengar på konto? det är ju
> > > nästan tjänstefel att rekommendera en
> > > kontoplacering för större belopp över
> tiden.
> >
> >
> > Vad bor man gora da? Aktier/fonder kanns inte
> som
> > nagot alternativ i dagslaget...
>
> Det som de flesta privatpersoner inte inser är
> att det finns en stor mängd av placeringar som
> befinner sig i en risknivå mellan aktier(svenska
> aktier som de flesta väljera tt placera i då)
> och konto. Det är inte så svartvitt helt enkelt
> OCH man kanske inte nödvändigtvis måste ha hela
> sin besparingar på ett konto/fond utan en
> portfölj av olika tillgångar. Vad man skall
> placera i är naturligtvis individuellt.
>
> Jag säger inte att det är mest lönsamt att vara
> kund i en storbank, MEN de flesta människor är
> rätt så måttligt roade av att spendera
> kvällarna med att flytta pengar och leta
> avgifter. De vill helt enkelt ha ett färdigt och
> enkelt paket. Sedan finns det såklart de som
> gillar(på gränsen till maniskt ibland) att göra
> detta och då upplever iaf inte jag något problem
> med det.
>
> I banker finns för övrigt precis som i alla
> andra företag bra och dåliga rådgivare. Jag kan
> sätta en slant på att så gott som samtliga här
> skulle kunna namnge en kollega på jobbet som de
> tycker "underpresterar". Självklart finns de
> även på banker...
>
> @Bosse: Du en inte bitter va? :) Den som tror att
> den kan "få alla tjänster utan att betala en
> krona" borde nog iaf läsa en kurs i "det kan
> förlorar på gungorna tar man igen på
> karusellerna" och inse att det inte är en ideell
> förening du är kund hos...

Jag tycker du skall utveckla dina teorier.
Vilka placeringslaternativ ser du som finns i risknivå mellan bankkonto/sparkonto och aktiefonder?

Räntefonder har en stor avgift i komparation till rådande ränteläge.
Vissa hedgefonder finns naturligtvis och kan funka bra i en volatil aktiemarknad.
Vad ser du?
Företagsobligationer är det ju väldigt svårt att handla och de har en begränsad andrahandsmarknad. Som småsparare har man lite svårt att handla på förstahandsmarknad då det väl krävs en miljon (Eur?) eller så.

I Sverige har befolkningen en EXTREMT stor risk i sitt sparande i det faktum att de flesta sparar i aktiefonder, både pension och sparande.
I de flesta pensionsupplägg som finns har man ett begränsat antal fonder att välja på. Fonder med en väldigt hög avgift i relation till ränteläget. (Jag pratar nu som du förstår inte om PPM).

Sedan finns det naturligtvis en stor spriidning mellan de "rådgivare" som finns på bankkontoren på storbankerna.

[OT] Sparkonto Bank
Ha ha ha KONAmi ær du verklig? Sicken usel represenatant før storbankerna du ær.

Vad ær det før VON OBER perspektiv du har, jag citerar dig, "det som de flesta privatpersoner inte inser". Storbanker och den fantastiska Socialdemokratin har exakt samma synsætt. Skræmmande likheter. De ska bege læra vanligt folk leva sina liv, som om folk inte sjælva kan ta ansvar før sina liv utan ni ræddare ska læra dem. Ha ha skrattretande vilka likheter folk som har (haft) før mycket makt uppvisar. Dø storbanker dø.

Ditt resonomang angående att man inte får något gratis så førstår væl alla det. Det storbankerna har missat ær att de inte nøjer sig med att tjæna pengar utan de vill ROFFA åt sig vanligt folks pengar, låta folkbetala før att få ha sina pengar hos storbanken och samtidigt ge urusel service. Dessutom tar de NOLL samhællsansvar och ær giriga svin.Dø storbanker dø.

Senast ändrad:
[OT] Sparkonto Bank
ha inte dina pengar hos banken då...? Om du själv lånar ut dina pengar till vänner och bekanta istället för till banken så kanske du får bättre ränta.

[OT] Sparkonto Bank
Allt som behöver sägas om banker är du får inte rådgivning där. Det är nog bara i sverige de får kallas rådgivare. De är Säljare. Punkt. Tror faktiskt någon svensk bank ändrat nanmen på dem så de heter säljare också.

Jag har skandiabanken, gick på "rådgivning" där. Frågade om betala av lån var något bra, typ studielånet. Hon ville inte ens prata om det. CSN fick 300k av mig, skandiabanken fick noll.

Räntan på skandiabanken blir lägre ju mer du lånar. Samma sak med andra banker, du får "mängdrabatt"

Det är ju så sjukt.

Större lån innebär större risk för banken.

På en fungerande marknad skulle jag få lägre ränta för ett mindre lån.
Men nej, de är villiga att ta större risk så de kan tjäna mer pengar på dig.
Sen får de dig att placera pengarna, som du inte betalat på lånen, så de tjänar ännu mer pengar på dig på avgifter. Det finns ju knappt en fond som slagit index på hur länge som helst.

Sen om det går åt fanders står staten där med pengapungen och pyntar.

Nä, maken till äcklig bransch kan man knappt hitta.

[OT] Sparkonto Bank
KONAmi skrev:
> jag jobbar på en av storbankerna som rådgivare
> och bjuder på några reflektioner.
>
> 1. Jag ger iaf inte "aktivt otrogna" kunder bärre
> villkor än de som är lojala och vet att jag inte
> är ensam om detta. Vad skulle det sända för
> signaler til de bra kunderna...

En otrogen kund får samtliga banktjänster gratis, inkl. Visa-kort. Inga avgifter på köp utomlands. 2,25% ränta på lönekontot, 3,25% ränta på sparkontot. 1% återbäring på alla kortköp. Försäkringar med lägst premie mm.

Kan du matcha det för en av dina trogna kunder utan lån (som TS)?

> 2. Det kanske finns ett värde i att t.ex. kunna
> få pensionsrådgivning på sin bank. Lite oklart
> hur bra koll de har på det på ica, forex, sbab
> m.fl.

Att få pensionsrådgivning från sin bank är väl ungefär lika värdefullt som att få råd om bilköp av en säljare på Toyota.

En buffert på ett par månadslöner är rekommenderat att ha lättillgänglig. Om man har t.ex. 100k hos Swedbank istället för Collector så förlorar man upp till 2000:- per år. Det tycker jag det är värt att lägga en timme på.

> 4. Vad är viktigt för dig?
> -Att banken tjänar så lite pengar som
> möjligt(och har sämre stabilitet efter de nya
> kapitaltäckningskraven)
> -Eller att du har en bank där du kan få råd om
> lån, sparande, försäkringar, pension och allt
> annat av en och samma person som känner til just
> dina förutsättningar(om du är lojal ett par år
> så ni hinner lära känna varandra)

Det här stycket var fint, det summerar så bra vad storbankerna står för. Skönt att du erkänner det åtminstone.

-Banken tjänar bra med pengar på sina kunder
-Kunderna får sämre villkor än på annat håll
-Det kunderna betalar för är rådgivning av en av bankens säljare, vilket gör att banken tjänar ännu mera pengar
-Kunderna bör vara lojala många år och hjälpa till så att banken tjänar mycket pengar
-Om en annan bank erbjuder bättre villkor tror storbanken att detta beror på att dessa tjänar mindre pengar, det kan absolut inte vara för att den andra banken gör affärer på ett annat, effektivare sätt.

Tillbaka
Topp