[OT] Sparkonto Bank

[OT] Sparkonto Bank
slors skrev:
-------------------------------------------------------
> Först surdegsbröd, sedan korvstoppning och nu
> storbanks-bashing. Vad ska komma härnäst
> måntro.

Bra att du ställde den frågan ...
Har funderingar på att hemmavid framställa egen golvsåpa.
Någon som har receptet och måste det vara egenodlad gran/tall ?
Innefattas avverkningsrätt på andras marker i allemansrätten ?

[OT] Sparkonto Bank
slors skrev:
> Vad ska komma härnäst måntro.

Dinosaurs with lasers?

2m7fo.jpg

/Johan

[OT] Sparkonto Bank
Nordea.gif

SEB.gif

SHB.gif

Swedbank.gif

Anmärkningsvärt höga vinstmarginaler med tanke på att branschen är mogen och förädlingsgraden obefintlig - banker är ju bara distributörer av pengar. I andra branscher arbetar man med att plocka bort mellanhänder.

[OT] Sparkonto Bank
Jag skulle rekomendera en lokal sparbank(inte swedbank alltså), mindre banker har mindre "utsvävningar" och bättre kapitaltäckningsgrad.

Sen behöver man naturligtvis inte ha alla pengar på ett ställe, snarare är det bra att sprida ut det lite, välj bank efter vilka som ger bäst villkor på just det du efterfrågar.

Lita inte på bankens rådgivare. Detta är ganska lätt att räkna ut. Om någon ger dig råd skall du alltid ställa frågan vem som betalar den här personens lön? var kommer pengarna ifrån? "Gratis" rådgivning finns inte. Rådgivarna på banken är mycket hårt styrda i vad dom får rekommendera för produkter.

Senast ändrad:
[OT] Sparkonto Bank
slors skrev:
> Först surdegsbröd, sedan korvstoppning och nu
> storbanks-bashing. Vad ska komma härnäst
> måntro.

Att jämföra intresset för gott bröd med intresset för att inte bli r*vknullad som kund när man går till banken, well det får stå för dig slors. Du får nog ihop det på något sätt men jag kan inte se sammanhanget.

Jag är intresserad av en så bra deal som möjligt då jag använder bankernas tjänster. Kunde jag skulle jag undvika helt att ha med dem att göra, men då får jag ställa mig helt utanför samhället och så extrem är jag inte. Vissa saker är vi beroende av så som samhället ser ut nu och det gäller att göra det bästa av situationen.

Jag tycker att det kommit fram flera bra basic tips här. Att man inte kan lita på bankerna just för att deras främsta intresse är att tjäna pengar, det visste jag iofs innan.

[OT] Sparkonto Bank
Oskar skrev:
>
> Anmärkningsvärt höga vinstmarginaler med tanke
> på att branschen är mogen och förädlingsgraden
> obefintlig - banker är ju bara distributörer av
> pengar. I andra branscher arbetar man med att
> plocka bort mellanhänder.

Va??? Har SEB bara 35% vinstmarginal? Jag tror jag måste göra lite fler aktieaffärer hos dem och ta ett lån till så att vi får upp marginalerna lite, det här är ju skrattretande (dåligt).

[OT] Sparkonto Bank
zarkov skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Anmärkningsvärt höga vinstmarginaler med
> tanke
> > på att branschen är mogen och
> förädlingsgraden
> > obefintlig - banker är ju bara distributörer
> av
> > pengar. I andra branscher arbetar man med att
> > plocka bort mellanhänder.
>
>
> Va??? Har SEB bara 35% vinstmarginal? Jag tror jag
> måste göra lite fler aktieaffärer hos dem och
> ta ett lån till så att vi får upp marginalerna
> lite, det här är ju skrattretande (dåligt).

Nu ser ju bankers resultat- och balansräkning väldigt annorlunda ut än tex verkstadsbolag, med intäkter som är väldigt små i förhållande till den enorma totala tillgångsmassan, så 35% marginal är inte nödvändigtvis så jättemycket (det är ju i särklass sämst i klassen bland svenska storbanker).

Som jämförelse så hade SEB en räntabilitet på eget kapital på bara 7% förra året, mot tex 16% för Volvokoncernen - trots att Volvo hade en rörelsemarginal på 7% mot SEB:s 35%.

Men det är väl enklare att bara konstatera att storbanker är onda. ;-)

[OT] Sparkonto Bank
Snuten skrev:
> slors skrev:
> -----
> > Först surdegsbröd, sedan korvstoppning och nu
> > storbanks-bashing. Vad ska komma härnäst
> > måntro.
>
> Att jämföra intresset för gott bröd med
> intresset för att inte bli r*vknullad som kund
> när man går till banken, well det får stå för
> dig slors. Du får nog ihop det på något sätt
> men jag kan inte se sammanhanget.

Jag fascinerad över de flockbeteenden som drar fram i samhället. De tre sakerna är bara exempel på saker som helt plötsligt engagerar väldigt många och delvis högljudda människor.

Sen undrar jag hur många av alla bank-bashers som verkligen gör något åt saken, dvs. byter bank? Mycket stojjande på fejjan och diverse forum men ganska lite verkstad är mitt intryck. Vad tror ni? Kommer Nordea kapsejsa pga Clausens, Walroos och resten av ledningens agerande?

[OT] Sparkonto Bank
Jag bytte till Skandiabanken för många år sen men var otrogen hos Länsförsäkringar när de erbjöd mig bättre villkor för bolån. Nu när Skandiabanken erbjöd bättre ränta så bytte jag tillbaka.

Att byta bank är inte särskilt pyssligt.

[OT] Sparkonto Bank
slors skrev:

> Sen undrar jag hur många av alla bank-bashers som
> verkligen gör något åt saken, dvs. byter bank?
> Mycket stojjande på fejjan och diverse forum men
> ganska lite verkstad är mitt intryck. Vad tror
> ni? Kommer Nordea kapsejsa pga Clausens, Walroos
> och resten av ledningens agerande?

Det kan man verkligen undra. Latehten brukar ju vinna. Men så har vi ju droppen som långsamt urholkar stenen. Kanske, kanske kan något hända på sikt, inte över en natt dock, vi är nog inte så revolutionärt lagda här i Sverige. Tack och lov kanske man får tillägga?

Nordea mfl kommer nog inte att kapsejsa men de kanske tvingas ändra stil ett tag. Man får inte glömma medias roll i saken. Att du tycker dig kunna känna igen "flockbeteenden" i samhället skulle jag tro till stor del är baserat på sådant du sett och hört i media. Du skulle förmodligen knappast uppfatta att tex surdegsbakande var en särskilt stor trend om du inte läst att den var det i media. Det skulle nog inte räcka att folk i din bekantskapskrets eller på en eller annan privat blogg nämnde att de bakar med surdeg. Detta med media är såklart på gott och ont.

[OT] Sparkonto Bank
LinusÅ skrev:
> Vad ær det før VON OBER
Skärpning!

Von Oben mannen, Von Oben.

[OT] Sparkonto Bank
Från dagens DI:

De anställda på Handelsbanken har haft ett rekordår för sin vinstandelsstiftelse Oktogonen, skriver Dagens industri. Stiftelsen har i år betalat ut 1,6 miljarder kronor och trotjänarna får 9 miljoner var.

"1,6 miljarder kronor är rekord", säger Tommy Bylund, ordförande för Oktogonen till Di.

Alla som varit anställda i banken någon gång mellan 1972 och 2010, förutom krisåren 1992 och 2008, har andelar i Oktogonen. De anställda delar lika på den årliga avsättningen, oavsett position på banken.

Just nu har Oktogonen 22.000 förmånstagare och en portfölj värd 14 miljarder kronor, medan banken andra vinstdelningsavsättningar som utgör en del av Handelsbankens pensionsstiftelse har växt till 7,6 miljarder, skriver Di.

Vid fyllda 60 år kan den anställde begära att få ut sina pengar. För dem som varit med hela tiden handlar det i dagsläget om drygt 9 miljoner kronor, enligt Tommy Bylund.

2011 är ett rekordår för Oktogonen. Vinstdelningen för 2010 som betalades ut i år blev rekordhöga 842 miljoner kronor. Det var maximal avsättning. Taket är 15 procent av aktieutdelningen i Handelsbanken. Och hittills talar allt för att det blir maximal avsättning även för 2011, skriver Di.

[OT] Sparkonto Bank
DT skrev:
> Stämmer det verkligen att bankerna vill tjäna pengar? Jag tycker att det är djupt chockerande i
> så fall!

+1 DT. Detta måste vara veckans uppvaknande. Va vill dom tjänar pengar på mig? Nä fy fan.

Som jag skrev tidigare. Lös in så mycket av de lån man ev har. Det är troligen en svårslagen investering och det både på lång och kort sikt. Och den bankman som inte ger det rådet. Ja denne torde begå tjänstefel. Det var i alla fall var det fyra lite större bankerna gav mig här i Karlstad. Ute i verkligheten, där vet jag inte hur det ser ut. Där kanske man ska ha mycket lån.

[OT] Sparkonto Bank
DT skrev:
> zarkov skrev:
> -----
> > Oskar skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Anmärkningsvärt höga vinstmarginaler med
> > tanke
> > > på att branschen är mogen och
> > förädlingsgraden
> > > obefintlig - banker är ju bara
> distributörer
> > av
> > > pengar. I andra branscher arbetar man med att
> > > plocka bort mellanhänder.
> >
> >
> > Va??? Har SEB bara 35% vinstmarginal? Jag tror
> jag
> > måste göra lite fler aktieaffärer hos dem
> och
> > ta ett lån till så att vi får upp
> marginalerna
> > lite, det här är ju skrattretande (dåligt).
>
> Nu ser ju bankers resultat- och balansräkning
> väldigt annorlunda ut än tex verkstadsbolag, med
> intäkter som är väldigt små i förhållande
> till den enorma totala tillgångsmassan, så 35%
> marginal är inte nödvändigtvis så jättemycket
> (det är ju i särklass sämst i klassen bland
> svenska storbanker).
>
> Som jämförelse så hade SEB en räntabilitet på
> eget kapital på bara 7% förra året, mot tex 16%
> för Volvokoncernen - trots att Volvo hade en
> rörelsemarginal på 7% mot SEB:s 35%.
>
> Men det är väl enklare att bara konstatera att
> storbanker är onda. ;-)

Fast det är ju inte intäkterna som är små utan just tillgångsmassan som är stor. Och skuldfinansierad. :-)

[OT] Sparkonto Bank
Så tricket är att ha riktigt mycket pengar. För då blir det ju jättemycket ränteintäkter nästan oavsett vad räntan ligger på.

[OT] Sparkonto Bank
Oskar skrev:
> Fast det är ju inte intäkterna som är små utan
> just tillgångsmassan som är stor. Och
> skuldfinansierad. :-)

Min poäng var väl att det blir lite missvisande titta på ett enskilt mått som en rörelsemarginal på 35% (vilket är högt för ett "vanligt" bolag men lågt för banksektorn) och utifrån det dra slutsatsen att en bank är ohyggligt lönsam. Om de hade haft samma rörelsemarginal som tex Volvo så hade det varit en minst sagt skakig bank.

Och att en banks tillgångsmassa till stor del är skuldfinansierad ligger väl lite i sakens natur. De lånar in och lånar ut en jävla massa pengar. ;-)

[OT] Sparkonto Bank
Problemet med stora banker har väl blivit att de inte längre servar eller finns för kunder som t.ex en bilfirma, bilfirman finns för att sälja en bil så du slipper köpa en direkt från fabrik, för detta tar de en avgift för att göra ett jobb åt dig och förhoppningsvis göra vinst på att göra så många såna jobb som möjligt. Så grundjobbet för dem är sälja bil, ingen såld inga pengar.

Banker däremot gör inte ett smack i grundstadiet, företaget sätter in pengar på ett lönekonto (0% ränta), för att få ut dem behöver du ett kort (avgifter någon), ska du använda pengarna får du själv betala räkningar föra över pengar m.m (avgifter igen någon), under tiden leker banken med pengarna du har på kontot samt håller dem en dag här och där för ränteinkomst.

Så i grundstadiet har banken inte gjort något alls mer än tillhandahållit en plats att ha pengarna på vilket det tagit betalt för.

Ja é inte bitter

[OT] Sparkonto Bank
Be företaget att ge dig en påse med mynt varje månad istället. Eller förresten, det involverar ju Riksbanken. Be att få ut lönen i natura.

[OT] Sparkonto Bank
Tille skrev:
> Be företaget att ge dig en påse med mynt varje
> månad istället. Eller förresten, det involverar
> ju Riksbanken. Be att få ut lönen i natura.

Lön?

Får ni lön?

Senast ändrad:
[OT] Sparkonto Bank
[brandfackla]verkar som en del har svårt för att företag(eller gäller det enbart vissa typer av företag?) tjänar pengar... Jag är för övrigt den förste på att skriva under att ordet "rådgivare" borde bytas ut mot "säljare".[/brandfackla]

Tänkte ge lite input till andra hetsiga/roliga diskussioner vi kan ha här på forumet:

Bilhandlare, skillnaden i inbytespris och vad de sedan säljer bilen för är ganska stor. Ingen som har något emot det?

Mataffärer, hur kan de ta betalt för maten, man kan ju faktiskt odla egen potatis mm

Landstingspolitiker, tjänar en massa pengar. Behövs de ens?(finns inte något motsvarande i något annat land)

[OT] Sparkonto Bank
JT skrev:
> Ja, att någon annan är "värre" rättfärdigar
> förstås ens eget beteende. Funkar även i
> sandlådor.

Nej såklart inte, vi är ju sjukt giriga till skillnad från de flesta andra. Lite unikt bara med en så ensidig debatt/klagomur bara där alla håller med varanda. Det kan ju vara intressant ibland med någon som representerar "fienden" (alltså jag i detta fallet?) också deltar.

[OT] Sparkonto Bank
stef skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Be företaget att ge dig en påse med mynt
> varje
> > månad istället. Eller förresten, det
> involverar
> > ju Riksbanken. Be att få ut lönen i natura.
>
>
> Lön?
>
> Får ni lön?

Nä, det var så klart ett hypotetiskt resonemang. Om man dock tillämpar detta hypotetiska resonemang på din beskrivning på vad bankerna gör blir det verkligen uppenbart att bankerna inte gör något i "grundstadiet". Inte ens tillhandahållit en plats att ha pengarna på och troligtvis inte heller tagit betalt. Då borde väl alla vara nöjda.

Tillbaka
Topp