[OT] Spis och el

DarkMatter

Aktiv medlem
[OT] Spis och el
Jag sitter och försöker förstå hur man vet om en spis kommer att gå att installera i befintligt kök eller inte.

Lång historia kort så behöver en spis inhandlas (en sån med spis och ugn i en stor fet enhet) och placeras där den gamla fortfarande står.
Detta bör ske utan nertid då köket är i bruk.
Befintlig spis är en Smeg C6IPX9/01.
Enligt uppgift är den inkopplad med 3 faser 230 Volt*.

Den nya jag tittar på är en Bosch HLS79Y351U.
Den har detta kopplingsschema:
1676982071240.png

I elskåpet finns, enligt uppgift, 3x 16A säkringar.
Bild:
spis-säkringar.png

Min fråga är, kommer Bosch-spisen att fungera?
Det är Perilex kontakt i väggen.
Tacksam för svar från elkunnigare medlemmar (än jag själv då)!
* Ja, alla säger att det ska vara 400 Volt om det är 3-fas men vad jag förstått har i princip alla induktionsspisar 230 Volt även om de kör med 3 faser inkopplade.

[OT] Spis och el
Enligt kopplingsschemat du bifogar ska det säkras 20A. Du har 3x16 idag.

Edit: Står dock 3x16 på bosch hemsida

Dubbelkolla även så att du har neutralledare i perilexet. Mellan hålet högst upp till vänster och ett av de andra ska det vara 230v

[OT] Spis och el
Hos oss har vi sedan typ 10 år sedan modern 3-fas 16A dragen till lägenheten, men för de som inte bytt själva (med elektriker såklart) fortfarande orginaldragning inne i lägenhet från 1962, med 4 och inte 5 ledare. Jag har intre dragit om, och min spis går därför (med Perilex) på 2-fas/nolla istället för full 3-fas. Installerat av elektriker, allt korrekt gjort. Så att det är Perilex är ingen garanti att du har 3-fas, nolla och jord i uttaget, du (eller elektriker) behöver mäta och kolla lite i skåpet och uttaget för att vara säker.

[OT] Spis och el
Nu verkar det finnas elektriker i tråden, så detta är väl allmängods men: de allra flesta moderna spisar för privatbruk som använder 3x230 V ("trefas") använder en fas per del i spisen så att t.ex. de två zonerna till vänster använder en fas, de två till höger en fas och ugnen den sista fasen. Alltså inte som "vanlig" trefas i elmotorer och liknande så nollan är nödvändig. Precis som flera sagt redan...

Jag har sett ett kök brinna upp efter att en obehörig klant (inte jag) kopplade alla tre kretsar till samma fas som lastades med bortåt 45 A när allt var på. Var gick inte säkringen undrar säkert vän av ordning? Se där hade den fiffiga klanten satt en grov kopparkabel mellan polerna eftersom säkringen gick hela tiden.

[OT] Spis och el
Tack för alla fina svar.
Smegen ska vara induktion vilket ju tyder på att det är draget 3 faser och nolla.
Svaret från @Waylost, "Enligt kopplingsschemat du bifogar ska det säkras 20A. Du har 3x16 idag." gav mig en tankeställare. Jag såg framför mig hur man behövde 20A per fas.

[OT] Spis och el
Du har med 99,9% säkerhet en neutralledare i spisuttaget iom du har en något sånär modern elcentral. Och inkoppling enligt översta alternativet, 3 faser och N.
Sittr det ett Perilexuttag idag där bakom spisen är det bara att plugga in för den nya spisen har (väl???) en perilexpropp monterat vid leverans?
Rena 400 V uttag (3 faser + PE) har inte installerats sedan artonhundrafrösihjäl.

[OT] Spis och el
Tack för alla fina svar.
Smegen ska vara induktion vilket ju tyder på att det är draget 3 faser och nolla.
Svaret från @Waylost, "Enligt kopplingsschemat du bifogar ska det säkras 20A. Du har 3x16 idag." gav mig en tankeställare. Jag såg framför mig hur man behövde 20A per fas.
Min induktionshäll (del av spis) kör utan att ha 3 faser och nolla indraget. Det går, även om det säkert inte är så vanligt. (Den kör alltså med 2 faser och nolla.) Vill man vara säker så får man mäta.

[OT] Spis och el
Du har med 99,9% säkerhet en neutralledare i spisuttaget iom du har en något sånär modern elcentral. Och inkoppling enligt översta alternativet, 3 faser och N.
Sittr det ett Perilexuttag idag där bakom spisen är det bara att plugga in för den nya spisen har (väl???) en perilexpropp monterat vid leverans?
Rena 400 V uttag (3 faser + PE) har inte installerats sedan artonhundrafrösihjäl.
Spisen levereras utan kontakt från Bosch men det ska installatören (tjänst från butiken) åtgärda.

[OT] Spis och el
Min induktionshäll (del av spis) kör utan att ha 3 faser och nolla indraget. Det går, även om det säkert inte är så vanligt. (Den kör alltså med 2 faser och nolla.) Vill man vara säker så får man mäta.

Spisen TS refererar till kan kopplas 3+N+PE, 2+N+PE och 1+N+PE. Även på norsk, dvs 127V system. Lär inte bli något problem. Och sannolikt räcker det med 16A säkringar i all fall utom vid 1-fas där det nog bör säkras 20 A. Finns i en del äldre lägenheter med sydda system där det finns 1X25A till förfogande för den enskilda lägenheten.
Att köra samtliga plattor och ugn på max samtidigt lär knappast hända så de drygt 11 kW man har till förfogande i alla vanliga lägenhetr och villor utan elvärme lär räcka gott och väl.

(fö kan de diazedsäkringar som sitter som mätarsäkringar/huvudsäkringar överbelastas med 40% under ganska lång tid utan att bränna av så det finns marginaler)

[OT] Spis och el
Japp, lär funka, så länge elektrikern gör sitt jobb och mäter vad som kommer ur perilexen. :-) För att köra t.ex. 2+N+PE och inte 3+N+PE behövde iaf. min spis lite massage i inkopplingen in i den. Utgår man ifrån något som inte stämmer blir det inte bra. Jag har läst mer än en gång på nätet "Har du Perilex så har du 3+N+PE" vilket inte är 100% säkert.

[OT] Spis och el
Japp, lär funka, så länge elektrikern gör sitt jobb och mäter vad som kommer ur perilexen. :-) För att köra t.ex. 2+N+PE och inte 3+N+PE behövde iaf. min spis lite massage i inkopplingen in i den. Utgår man ifrån något som inte stämmer blir det inte bra. Jag har läst mer än en gång på nätet "Har du Perilex så har du 3+N+PE" vilket inte är 100% säkert.
Min utgångspunkt är att nuvaran spis är 230 Volt och 3 faser (enligt uppgift). Tyvärr har jag inte direkt tillgång till köket i fråga då det inte är mitt (ännu). Sen tvivlar jag på att installatören som kommer med nya spisen är elektriker.

Kanske vore gött om man kan få dit en riktig sådan som kan mäta lite. :unsure:

[OT] Spis och el
Min utgångspunkt är att nuvaran spis är 230 Volt och 3 faser (enligt uppgift). Tyvärr har jag inte direkt tillgång till köket i fråga då det inte är mitt (ännu). Sen tvivlar jag på att installatören som kommer med nya spisen är elektriker.

Hur gammalt är huset? Det ger en fingervisning på vad som är troligt/möjligt.

[OT] Spis och el

Den som kommer har begränsat behörighet. Kan man hoppas.
Men en enkel spänningsprovare har hen säkert så du behöver inte oroa dig i onödan.

[OT] Spis och el
@darkforce Bry dig inte om spisens nominella upptagna maxeffekt! Du kommer att klara dig bra med även 2X16 eller 3X10A om det skulle behövas för annan fördelning i nya stugan. Förutsatt att du inte maxar allt samtidigt som sagt. Men i vilken situation skulle det hända? Grilla ett helt får på hällen?

[OT] Spis och el
@darkforce Bry dig inte om spisens nominella upptagna maxeffekt! Du kommer att klara dig bra med även 2X16 eller 3X10A om det skulle behövas för annan fördelning i nya stugan. Förutsatt att du inte maxar allt samtidigt som sagt. Men i vilken situation skulle det hända? Grilla ett helt får på hällen?
eller så följer man tillverkarens anvisning och lever lycklig över jul när svärmor ska använda alla plattor och ugnen samtidigt.

[OT] Spis och el
I alla fall de senaste spishällarna vi haft har man kunnat ställa in avsäkrad effekt på så begränsar hällen själv hur mycket effekt den kan använda som mest. Kanske finns något liknande här.

[OT] Spis och el
Huset är från 50-talet nån gång. Vet ej om det gjorts något där sedan dess men jag skulle gissa det för jag tycker inte att säkringarna ser ut att vara så gamla.
Där jag bor (flerfamiljshus från 1962) uppdaterades elstammarna fram till, och elcentralerna inne i, lägenheterna 2009. Dvs. man uppdaterade allt fram t.o.m säkringarna i lägenheterna, därav moderna säkringar, jordfelsbrytare etc. Dock uppdaterades inte dragningen inne i lägenheterna, det får medlemmen (brf) göra själv vid behov. Ingen aning om detta är vanligt eller inte.

[OT] Spis och el
Full effekt på tre plattor händer väl rätt ofta iof, men då har ugnen sannolikt fått upp tempen redan imho.

Där jag bor (flerfamiljshus från 1962) uppdaterades elstammarna fram till, och elcentralerna inne i, lägenheterna 2009. Dvs. man uppdaterade allt fram t.o.m säkringarna i lägenheterna, därav moderna säkringar, jordfelsbrytare etc. Dock uppdaterades inte dragningen inne i lägenheterna, det får medlemmen (brf) göra själv vid behov. Ingen aning om detta är vanligt eller inte.

Jo det är tyvärr vanligt att byta ut bra diazed mot dåliga dvärgbrytare:). Ser modernt ut.

Den som kommer har begränsat behörighet. Kan man hoppas.
Men en enkel spänningsprovare har hen säkert så du behöver inte oroa dig i onödan.

Det där är tyvärr borta nu.

[OT] Spis och el
Alla på maxeffekt samtidigt? Glöm det.
Jag har en häll med 5 zoner. Och det händer att jag kör alla samtidigt, kanske inte alla på fullefffekt men nära.
Jag är inte elektriker, men det låter som du är blivande husägare. Så ett tips från en husägare med inte bara roliga erfarenheter: Innan du kopplar in, kolla (med hjälp av kompis med kunskap/elektriker om du inte kan själv) så det är rätt kopplat! Ta inte för givet att föregående ägare anlitet någon som haft järnkoll.
Jag har tex upptäckt att förre "elektrikern" i mitt hus inte var så noga med rätt färg för fas och nolla...

Tillbaka
Topp