OT: Stålsickla?

Tigaz

Medlem
Vet att det har avhandlats hundratals gånger, men! Vågar man det? Stålsickla alltså.. Jag tänker så här. Varför väljer inte världseliten att stålsickla om det nu är så bra? Är det för att dom är typ sponsrade av olika vallamärken och att alla vallamärken skulle typ dö ut om det kom fram att 3 sicklar är vad som krävs för att få lika bra glid som eliten?

Och vad är bäst? Kuzmin eller primateria? Visserligen kostar P mer dock kanske det är bättre?

Vad är lämpligt startkit på K resp P? Har kopparborste och nylon. Har hört att man kan valla dom vanligt för att få bättre glid, stämmer det?

Diskutera gärna. /Ricky.

Tigaz skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför väljer inte
> världseliten att stålsickla om det nu är så
> bra?

Gissningsvis är det väl så att stålsicklade skidor är typ 95% så bra som optimalt glidvallade skidor. Världseliten, som har professionella vallare, svindyr fluorvalla, och typ ett dussin par skidor att välja mellan för varje lopp, har möjlighet att alltid få optimala skidor för varje lopp, och det är också en förutsättning för att ligga i topp. För motionärer, som inte har tid/ork/resurser att alltid kunna ha perfekta skidor, ser kalkylen annorlunda ut. Då är det praktiskt att alltid ha "riktigt bra" om än inte helt optimala skidor.

(fast jag vet inte egentligen)

DT kan ha rätt.

Det jag hört (hörsägen) är att ett par kuzminsicklade skidor behåller sin glidkapacitet längre också, och därför minskar behovet av det tidsmässiga arbetet det inebär att spackla om skidorna mellan varje gång.

Med andra ord, för en glad dålig amatör så får man nästan lika bra glid, med ett minimum av arbete. Men, som sagts i tidgare trådar, exvis på skidforum.se, det här är en dimension som får Happy att se ut som en konsensusklubb.

Jag kuzminsicklade mina innerstadsskidor (dvs de skidor som är fulare än fulskidorna) och de gick helt OK trots att belaget ser ut som om vore det behandlat med en rasp. Skall ge mig på fulskidorna ikväll tänkte jag.

Varför stålsicklar man inte utförsskidor, det vore ju hur bra som helst, eller?
Det är ju ändå ingen som kör fluorvalla och sånt tjafs där, får jag 90% av optimalt glid utan att behöva valla någonsin vore ju det helt lysande. Hur lirar det med stighudslim förresten?

Hur vet ni att eliten inte stålsicklar?

Åtminstone Primateria har samarbeten med några landslag. Exakt vad de kör på vet nog ingen annan än de själva.

Utifrån vad jag vet om de olika tillverkarna skulle jag säga att Primateria är betydligt mer seriösa än Kuzmin. Hur stor skillnad det ger i praktiken törs jag inte säga nåt om. Troligen inte enorm dock.

Tyvärr fungerar stålsickling bara på stål och aluminium-ramar. Till kolfiberamar måste man köpa en specielle kolfibersickel.

Jag har både Kuzmin och Primateria. Har ingen uppfattning om vilka som ger bäst glid men jag tycker att Kuzmin är enklare/mer förlåtande att sickla med.

Jag valde sickling av den enkla anledningen att jag vill lägga tiden på att träna och inte valla. Skulle jag ställa upp i tävling skulle jag nog fundera på att komplettera med valla.

Jörgen V skrev:
> Jag har både Kuzmin och Primateria. Har ingen
> uppfattning om vilka som ger bäst glid men jag
> tycker att Kuzmin är enklare/mer förlåtande att
> sickla med.
>
> Jag valde sickling av den enkla anledningen att
> jag vill lägga tiden på att träna och inte
> valla. Skulle jag ställa upp i tävling skulle
> jag nog fundera på att komplettera med valla.

Jörgen, på vilket sätt skulle du komplettera? Skulle du stålsickla först och sen toppa med fluorkloss?

Det man kan fråga är varför skidtillverkarna som ju inte säljer valla rekommenderar paraffin framför sickling. De gör tusentals glidtester varje år. De borde ju ha intresse av att folk la pengarna på skidor i stället för valla.

Ajustja. Såg att man kan göra en sickel själv. Typ av en skridskoskena. Dock har jag ingen sådan, borde man inte kunna ta en typ vanlig metallbit inte så tjock och dra med? Eller förstör det belaget? Finns ju sicklar från swix?

mikaeljc skrev:
> Det man kan fråga är varför skidtillverkarna
> som ju inte säljer valla rekommenderar paraffin
> framför sickling. De gör tusentals glidtester
> varje år. De borde ju ha intresse av att folk la
> pengarna på skidor i stället för valla.

Det är en tanke som slagit mig också.

Jag kör valla, tycker det är ganska trevligt med pysslet. Lite hantverk helt enkelt.

Tröttnar jag och börjar se det som krångligt är jag öppen för att prova annat.

Skulle förbättra sicklingen med några drag och sen något högflourpulver eller liknande. Samt att köra med en riller beroende på temperatur. Har aldrig provat kombinationen med sickling och vallning men efter att ha plöjt alldeles för många forumtrådar så är det iaf det jag skulle köra på :-)

Körde tidigare mest med hund, har insett att den svaga i ekipaget inte otippat var jag så har nu börjat köra mer själv. Otroligt hur en springvillig hund kan kompensera för dålig vallning :-)

Har i vinter mest kört på konstsnö och mina skidor har iaf inte varit sämre än genomsnittet om man försöker jämföra med andra.

mikaeljc skrev:
> Det man kan fråga är varför skidtillverkarna
> som ju inte säljer valla rekommenderar paraffin
> framför sickling. De gör tusentals glidtester
> varje år. De borde ju ha intresse av att folk la
> pengarna på skidor i stället för valla.

De har ett intresse av att konsumenterna ska se skidor som en utpräglad materialsport, där det är jätteviktigt att man har dyrt och nytt material. Allt hänger ihop i det skidindustriella komplexet där deras lögner och mytbildningar är viktiga för att få oss att konsumera. Om de ifrågasätter nyttan med den dyra supervallan så kanske i förlängningen gemene man även börjar undra om man verkligen behöver ha deras dyra toppskidor för att åka Vasaloppet. Då faller allt som ett korthus.

;-)

Vallade tidigare med både bra och dåligt resultat. Har egentligen inte någon åsikt om vad som är bättre utan för mig är det tiden som är det viktiga. Småbarnsförälder och hund så att lägga tid på att valla går bort. Plus att frun inte har något emot att jag tar fram vallabordet och står i vardagsrummet och sicklar, inget kladd och inga vallaångor.

Sist jag åkte på mina klassiska skidor vallade jag efter konstens alla regler (tyckte jag iaf), tog säkert 8h effektiv tid. Har nog aldrig haft sämre skidor. Då gick jag helt över till skate.

Har dock varit på vallakurs med en som vallat för vasaloppsåkare som blivit topp 10. Såg så otroligt lätt ut och resultatet verkade stråland, så blir man riktigt duktig och har rätt grejer så tror jag spontant att man kan få bättre skidor med valla.

DT skrev:
> mikaeljc skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det man kan fråga är varför skidtillverkarna
> > som ju inte säljer valla rekommenderar
> paraffin
> > framför sickling. De gör tusentals glidtester
> > varje år. De borde ju ha intresse av att folk
> la
> > pengarna på skidor i stället för valla.
>
> De har ett intresse av att konsumenterna ska se
> skidor som en utpräglad materialsport, där det
> är jätteviktigt att man har dyrt och nytt
> material. Allt hänger ihop i det skidindustriella
> komplexet där deras lögner och mytbildningar är
> viktiga för att få oss att konsumera. Om de
> ifrågasätter nyttan med den dyra supervallan så
> kanske i förlängningen gemene man även börjar
> undra om man verkligen behöver ha deras dyra
> toppskidor för att åka Vasaloppet. Då faller
> allt som ett korthus.
>
> ;-)

Relativt ny inom cykling men det verkar vara ungefär samma upplägg, hur får man folk att spendera mer pengar än de egentligen behöver :-)

Primateria (som säljer sicklar) kunde inte få sina sicklade skidor att glida bättre en simpel LF vallad skida. Inga tester gjordes heller för att ta fram den optimala vallan för dagen. Dessutom, om man vill komma i närheten av deras glidresultat skall man sickla, borsta (mycket) samt lägga exakt rätt struktur. Knappast någon tidsbesparing jämfört mot en paraffinering.

Kuzmins tester är ju tyvärr inte reproducerbara vilket gör dem omöjliga att verifiera.

DT skrev:
> det skidindustriella komplexet

Farliga tankar, man vet aldrig vem som läser på Happy. En dag står de där utanför porten DT. Med den senaste exklusiva versionen av SWIX-handskar som inte lämnar DNA-spår (obs! till det facila priset av 2.499 norska kronor i detaljhandeln) för de undan dig för att aldrig mer ses igen...

Jörgen V skrev:
> Sist jag åkte på mina klassiska skidor vallade
> jag efter konstens alla regler (tyckte jag iaf),
> tog säkert 8h effektiv tid. Har nog aldrig haft
> sämre skidor. Då gick jag helt över till
> skate.

Ha, ha! Jag känner igen mig! Jag är så dålig på att valla att jag hellre springer än att förödmjuka mig mer vid vallabordet!

Skidorna är nu iofs sicklade, och jag gled bättre än 95% på VL från led 10. Så om jag bara sväljer stoltheten och skaffar tejp kanske det kan bli roligt igen?!? ;-)

Stålsickel + multigrade fästvalla = Tid att åka skidor.

Med multigrade menar jag sån där burkvalla som ska funka mellan +3 och - 15. Kanske inte optimal alltid, men helt OK. Och billigare än tejp som ju måste av förr eller senare om man får barr i vallan eller måste lägga på klister.

Om man absolut ska valla för Vasaloppet rekommenderar jag att bara läsa på STARTs hemsida nån dag innan. Dom brukar ha en beskrivning som funkar för en fattiglapp som mig, dvs utan 2 sorters pulvervalla och andra dyrbarheter. Swix har också beskrivning, fast kanske lite mera exklusiva grejor.

Ingen som vet om man kan göra egen kuzmin sickel? Jag menar.. Dom är ju inte gratis precis! Eller är det nån som bor i norberg med omnäjd som vill visa mig hur allt går till med en såndär sickel?

Globalistic skrev:
> En skridskoskena brukar inte vara "platt" utan
> lätt böjd. Däremot kanske en långfärdsgricka
> skulle gå?

Skenan på en långfärdsskridsko har också radie, tror det är 25 -35m... Ej rak mao.

Hej

Här kommer ett utklipp från skidforum.se och dess mastodonttråd, läs hela den inklippta texten.
Det blir lätt stålsickla eller valla men frågan är om den stora frågan inte är stålsickla eller stenslipa? Detta om du vill få ut det sista av glidet tillsammans med rillning.

Kör själv Kuzminsicklat på träning, till motionsloppen kanske det blir att toppa med valla.

Här börjar den inklippta texten;
Här kommer en till med första erfarenhet av stålsickling (kuzmin universal i det här fallet). Har alltid hållit fast vid vallning som den enda (men något svåra) konsten när det kommer till att få ok och bra glid. Farsan hade dock inhandlat en kuzmin universal som jag tänkte testa på ett på ett par RSC carbonlite skate (tränar och tävlar mest fristil). Detta par har jag av någon anledning aldrig fått att gå riktigt bra pga att spannet inte är riktigt perfekt för mig. Iaf åkte jag en platt runda på 7km x 10 varv. Vartannat varv bytte jag till ett par vanliga Fischer RCS skate med för mig bra spann som jag vet går bra om jag vallar rätt. Båda paren var vallade efter konstens alla regler med starts gröna paraffin då det för dagen var ca 15-17 minus (märk väl att jag vallade även det sicklade paret). Då carbonlite-paret alltid kännts sämre på att spåra och hitta balansen på blev det lite av en överraskning att jag åkte 1,5-2min fortare i snitt på dessa genom passen (tiderna va förvånande konsekventa rundorna emellan). Jag såg till att hålla ansträngningen på en jämn nivå mellan de olika rundorna med pulsklocka liksom äta och dricka ordentligt då det blev ett lite längre pass. Självklart va detta inte ett speciellt rigoröst test där många variabler inte kontrollerades, men jag åkte onekligen snabbare på carbonliterna. Kommer fortsätta att testa sickla något fler par framöver.

Maillard skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > En skridskoskena brukar inte vara "platt" utan
> > lätt böjd. Däremot kanske en
> långfärdsgricka
> > skulle gå?
>
>
> Skenan på en långfärdsskridsko har också
> radie, tror det är 25 -35m... Ej rak mao.

Stålsiclarna som det hänvisas till (Kuzmin och Primateria) har en struktur och är således inte helt släta.

stålsickling is da shit.

Mycket möjligt att vallade skidor glider bättre än stålsicklade - tror den store Dr. Kuzmin tom hävdar det - , men det handlar om ngn eller på sin höjd enstaka procent. En ev. fördel som minskar med sträckan då vallan slits bort och/eller samlar smuts. Eliten byter ju inte skidor titt som tätt i en del tävlingar för de tycker det är kul...

Glidet avgörs knappast av glidvallan, utan främst av skidans spann; glidzonernas tryckpunkter och höjden där fästvallan läggs samt strukturen. Sedan, ev. på marginalen kan glidvalla förbättra. Men för eliten är ju såklart 1 % bättre glid en "evighet".

Jag vågar nog hävda att bland oss andra kan det nog vara lika många som försämrar sitt glid med glidvallning som förbättrar, främst beroende på att vallan inte borstas ur ordentligt.

Mycket märkliga argument mot stålsickling, tex att det är ju så krångligt att man måste sickla om när man vill ha annan struktur; jaha, och hur skiljer sig det mot stenslipning...

Stålsickling är helt enkelt en annan metod, men mkt "liknande" stenslipning för att få struktur i skidan.

Även en enbart stenslipad skida utan ngn som helst efterbehandling glider oftast mer eller mindre lika bra som en glidvallad. - Primaterias tester visade väl inte på ngn superskillnad, om det var 4%, och då jämfördes med pulvervallad skida, och det var inte fråga om glid efter att skidan åkts en lång bit, där väl den glidvallade borde tappa glid relativt.

Att Swix någonstans "tror på" - eller iaf trodde på... - stålsickling, tycker jag antyds av att de när det kom gick ut med att det var jättesvårt; att deras tekniker inte klarade av att stålsickla... - ganska löjeväckande. Jag har stålsicklat med 2 småbarn springande runt fötterna på mig, inga problem.

Min känsla är att (jämfört iofs enbart med EN glidvallande kompis, men vid många tillfällen) - att med stålsickling har man måhända sällan allra allra bäst skidor, men (nästan) alltid bra.

Jag - som är patologiskt noggrann - gillar verkligen att jag enkelt kan såväl sickla bort små små repor som ändra strukturen ngt. Betydligt billigare och smidigare än att lämna in på stenslipning.

Skall man jämföra kostnader och enkelhet, så bör man nästan jämföra en stålsickel med att ha en egen stenslip... (borstar mm måste man ju ha även vid glidvallning)

Inte särskilt empiriskt, men på öppet spår 2013 hade jag med stålsickling (och Primaterias Peak Glide samt polerpapper) inte mycket men märkbart bättre glid än samtliga de fåtal 3-5 personer jag kunde jämföra med i topp 15 första milen av loppet (innan jag föll bak ngra få placeringar). Dock att rimligtvis handlade skillnader i glid inte främst om sten eller stålsickling och glidvallor, utan av skidornas spannkurvor, struktur och hur man lagt fästvalla.

Jag är en riktig amatör och sporadisk längdåkare. Jag har gett mig på att valla några gånger, med ganska dåligt resultat. Hade aldrig hört talas om sickling innan jag såg denna tråd, men det blir definitivt mitt val. Som någon skrev ovan, tid + prylar + kompetens. Tack för inklippet av diskussionen på marathon (jag orkade typ 6-7 sidor av de ca 153).

Är man rökt utan vallabord eller finns nån ghettolösning på den biten? Jag har en hyvelbänk tillgänglig?

[Känga]: Varning för sickling-bloggen från Pölder ser jag också som ett starkt argument för att sickla ;D

Kristoffer R skrev:
> : Varning för sickling-bloggen från Pölder ser
> jag också som ett starkt argument för att sickla
> ;D

Starkaste argumentet hittills :)

Rattnalle skrev:
> Kristoffer R skrev:
> -----
> > : Varning för sickling-bloggen från Pölder
> ser
> > jag också som ett starkt argument för att
> sickla
> > ;D
>
> Starkaste argumentet hittills :)

Tänk om Colting är för ... !

Kristoffer R skrev:
> Jag är en riktig amatör och sporadisk
> längdåkare. Jag har gett mig på att valla
> några gånger, med ganska dåligt resultat. Hade
> aldrig hört talas om sickling innan jag såg
> denna tråd, men det blir definitivt mitt val. Som
> någon skrev ovan, tid + prylar + kompetens. Tack
> för inklippet av diskussionen på marathon (jag
> orkade typ 6-7 sidor av de ca 153).
>
> Är man rökt utan vallabord eller finns nån
> ghettolösning på den biten? Jag har en
> hyvelbänk tillgänglig?
>
>
> : Varning för sickling-bloggen från Pölder ser
> jag också som ett starkt argument för att sickla
> ;D

Du kan köpa en måttligt stor vallaprofil som du monterar fast på ett bord du redan har, och som enkelt tas bort och lagras 10 månader om året.

http://valla-skidor.se/vallastall/ (längst ned på sidan).

Kristoffer R skrev:

> Är man rökt utan vallabord eller finns nån
> ghettolösning på den biten? Jag har en
> hyvelbänk tillgänglig?

Detta borde funka för dig. :-)
Skigo vallaställ för bord/bänk...

Bilagor

• Skigo vallaställ.jpg
    Skigo vallaställ.jpg
    9.6 KB · Besök: 87
DT skrev:
> Om Tony Pölder är emot något så kan det ju
> inte funka! Kingarnas king-king-king!!

Hoppas du skämtar? Pölder är ju en superidiot!

Cerb skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Om Tony Pölder är emot något så kan det ju
> > inte funka! Kingarnas king-king-king!!
>
>
> Hoppas du skämtar? Pölder är ju en superidiot!

App-app-app, så får man inte skriva här på forumet, Pölder kan bli ledsen. Lex Colting.

;-)

DT skrev:
> Cerb skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om Tony Pölder är emot något så kan det
> ju
> > > inte funka! Kingarnas king-king-king!!
> >
> >
> > Hoppas du skämtar? Pölder är ju en
> superidiot!
>
> App-app-app, så får man inte skriva här på
> forumet, Pölder kan bli ledsen. Lex Colting.
>
> ;-)

Ber om ursäkt ska inte låta mina personliga åsikter lysa igenom på det sättet något mer.
Drabbades bara av panik efter att ha läst ditt inlägg och hade ett svagt ögonblick.

Jag har "lånat" hem ett stickstål till svarvning från jobbet. Det funkar att sickla med. Har aldrig provat en riktig sickel men mitt stål avverkar också en del av belaget, kanske tar riktiga sicklar mer per drag? Det är ett helt slätt stål så jag får ingen struktur, använder det mest för att fräscha upp belaget. På "skåneskidorna"(innerstadsskidorna i Stockholm) glidvallar jag aldrig, de har däremot en väldigt grov struktur efter mullvadshögar, grus och kottar.

Stickstål: http://shop.otdtools.se/stickstal-soba-medium/20611-0

Bilagor

• stickstål.jpg
    stickstål.jpg
    4.8 KB · Besök: 87
Senast ändrad:
Hm trodde själva grejjen med sickeln var att den gjorde små "kanaler" i skidan. Men enl bilder på kuzmins sickel ser den ju ut att vara helt rak vid skäret. Primaterias däremot är det ju lite skåror i. Du som hade både P och K hur mycket betalade du för det? Och som sagt hur mycket kostar ett startkitt? Krävs det mycket träning för att klara det ajälv? Hur länge håller det?

marran skrev:
> Varför stålsicklar man inte utförsskidor, det
> vore ju hur bra som helst, eller?
> Det är ju ändå ingen som kör fluorvalla och
> sånt tjafs där, får jag 90% av optimalt glid
> utan att behöva valla någonsin vore ju det helt
> lysande. Hur lirar det med stighudslim förresten?

Kanske har att göra med att slalomskidor har mycket hårdare belag att göra eller att en sickel med struktur inte är så snäll mot stålkanter? (Spekulationer från min sida)

Sen används fluor flitigt inom tävlingsåkningen men blir ganska dyrt per åk om man tänker på vanlig rekreationsåkning då det slits bort rätt fort.

Tretjak skrev:
> Hej
>
> Här kommer ett utklipp från skidforum.se och
> dess mastodonttråd, läs hela den inklippta
> texten.
> Det blir lätt stålsickla eller valla men frågan
> är om den stora frågan inte är stålsickla
> eller stenslipa? Detta om du vill få ut det sista
> av glidet tillsammans med rillning.
>
> Kör själv Kuzminsicklat på träning, till
> motionsloppen kanske det blir att toppa med
> valla.
>
> Här börjar den inklippta texten;
> Här kommer en till med första erfarenhet av
> stålsickling (kuzmin universal i det här
> fallet). Har alltid hållit fast vid vallning som
> den enda (men något svåra) konsten när det
> kommer till att få ok och bra glid. Farsan hade
> dock inhandlat en kuzmin universal som jag tänkte
> testa på ett på ett par RSC carbonlite skate
> (tränar och tävlar mest fristil). Detta par har
> jag av någon anledning aldrig fått att gå
> riktigt bra pga att spannet inte är riktigt
> perfekt för mig. Iaf åkte jag en platt runda på
> 7km x 10 varv. Vartannat varv bytte jag till ett
> par vanliga Fischer RCS skate med för mig bra
> spann som jag vet går bra om jag vallar rätt.
> Båda paren var vallade efter konstens alla regler
> med starts gröna paraffin då det för dagen var
> ca 15-17 minus (märk väl att jag vallade även
> det sicklade paret). Då carbonlite-paret alltid
> kännts sämre på att spåra och hitta balansen
> på blev det lite av en överraskning att jag
> åkte 1,5-2min fortare i snitt på dessa genom
> passen (tiderna va förvånande konsekventa
> rundorna emellan). Jag såg till att hålla
> ansträngningen på en jämn nivå mellan de olika
> rundorna med pulsklocka liksom äta och dricka
> ordentligt då det blev ett lite längre pass.
> Självklart va detta inte ett speciellt rigoröst
> test där många variabler inte kontrollerades,
> men jag åkte onekligen snabbare på
> carbonliterna. Kommer fortsätta att testa sickla
> något fler par framöver.

Vadå, ska man stenslipa skidorna före man sicklar, för bästa glid?

Jag köpte mina på Skistart http://www.skistart.com/swe/vinter/skidvalla-vallatillbehor/kuzmin-primateria-sicklar.html där finns det också instruktionsfilmer och lite annan information. Har även köpt skidgrejer på Pölder och jag tycker båda har skött sig bra med snabba leveranser och bra support

Jag köpte min Primateria i ett kit med borstar på kampanj innan Jul så jag har dålig koll på vad just sickeln kostade. Men det var med låda och trähandtag.

Ingen direkt erfarenhet av sickling innan, tycker inte alls att det varit svårt men det gäller att ha lite tålamod och ta det försiktigt i början tills man kommer in i det. Har själv skapat några repor då jag tagit i lite för mycket då jag blivit lite otålig. De reporna har jag dock enkelt kunna få bort genom att sickla lite till. Dock tyckte jag att Kuzmin-sickeln (den äldre) var enklare att sickla med. (Sen har jag iof använt den mer sen tidigare så det kan vara en vanesak)

Men erfarenhet är att även om det försvinner lite belag när man sicklar så tar det många drag att även få bort små repor så jag är inte orolig att jag ska skrapa bort all belag på skidorna.

Jag har lagt ganska mycket tid på första sicklingen därefter har jag bara underhållit med några drag då och då. Mest för att det har känts bra, och då oftast då föret har ändrats och jag ändå har velat rilla skidorna. Har även upplevt att det fortfarande varit bra att borsta hur skidorna ordentligt med stål/nylon-borste.

Tigaz skrev:
> Tretjak skrev:
> -----
> > Hej
> >
> > Här kommer ett utklipp från skidforum.se och
> > dess mastodonttråd, läs hela den inklippta
> > texten.
> > Det blir lätt stålsickla eller valla men
> frågan
> > är om den stora frågan inte är stålsickla
> > eller stenslipa? Detta om du vill få ut det
> sista
> > av glidet tillsammans med rillning.
> >
> > Kör själv Kuzminsicklat på träning, till
> > motionsloppen kanske det blir att toppa med
> > valla.
> >
> > Här börjar den inklippta texten;
> > Här kommer en till med första erfarenhet av
> > stålsickling (kuzmin universal i det här
> > fallet). Har alltid hållit fast vid vallning
> som
> > den enda (men något svåra) konsten när det
> > kommer till att få ok och bra glid. Farsan
> hade
> > dock inhandlat en kuzmin universal som jag
> tänkte
> > testa på ett på ett par RSC carbonlite skate
> > (tränar och tävlar mest fristil). Detta par
> har
> > jag av någon anledning aldrig fått att gå
> > riktigt bra pga att spannet inte är riktigt
> > perfekt för mig. Iaf åkte jag en platt runda
> på
> > 7km x 10 varv. Vartannat varv bytte jag till
> ett
> > par vanliga Fischer RCS skate med för mig bra
> > spann som jag vet går bra om jag vallar rätt.
> > Båda paren var vallade efter konstens alla
> regler
> > med starts gröna paraffin då det för dagen
> var
> > ca 15-17 minus (märk väl att jag vallade
> även
> > det sicklade paret). Då carbonlite-paret
> alltid
> > kännts sämre på att spåra och hitta
> balansen
> > på blev det lite av en överraskning att jag
> > åkte 1,5-2min fortare i snitt på dessa genom
> > passen (tiderna va förvånande konsekventa
> > rundorna emellan). Jag såg till att hålla
> > ansträngningen på en jämn nivå mellan de
> olika
> > rundorna med pulsklocka liksom äta och dricka
> > ordentligt då det blev ett lite längre pass.
> > Självklart va detta inte ett speciellt
> rigoröst
> > test där många variabler inte kontrollerades,
> > men jag åkte onekligen snabbare på
> > carbonliterna. Kommer fortsätta att testa
> sickla
> > något fler par framöver.
>
> Vadå, ska man stenslipa skidorna före man
> sicklar, för bästa glid?

Skidorna är stenslipade från fabrik, många skidbutiker erbjuder stenslipning för att få önskad eller bara ny fräsch struktur.
Du har i regel mindre struktur till en skida som är avsedd som ren kallföresskida, en mellanvariant avsedd som allround och en grövre för att lättare dränera vatten vid varmt före.
Vid stenslipning får du i regel något som kallas microhår som sägs bromsa mot snön.
Microhåren nöter du bort genom frekvent vallande, plastsicklande och borstande.

Förespåkarna till stålsickling hävdar att genom att du skär bort dessa mickrohår så har du mycket mindre som bromsar mot snön gentemot en stenslipad skida om du inte försöker nöta bort/gömma microhåren i vallan.

Föreslår att du skummar igenom denna tråd lite grann. Läs några sidor i början och några sidor på slutet så får du nog ett litet grepp om de olika fraktionernas synsett för stålsickat vs vallat.
http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=135815#p135815

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp