[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Rattnalle

Aktiv medlem
Den kanske kan bli stor, det märker vi... Mängden bilfrågor lär ju räcka till :)

V70n 2004. Det låter som om förra ägaren spelat lite för högt i högtalarna. Vänster fram sprakar och höger fram är tyst. Finns det något sätt att kolla om det bara är elementen som gett upp eller om något annat också är paj? Släpa ut valfri vanlig förstärkare att koppla elementen på eller något enklare med multimeter?
 

Cujo

Aktiv medlem
Har du extern förstärkare? Sitter under passagerarstolen isåfall. Dra ut högtalarkontakten så kan du mäta på både förstärkaren och högtalarna.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Nej. Jag har en i gamla bilen som jag tänkt flytta över (jag satte dit den själv i den också). Men jag tänkte att om jag vill kolla resten innan jag börjar skruva. Är HUn kass funderar jag på att bara stoppa i något modernt med bluetooth och så.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Så tipset är plocka ur HUn och mäta motståndet på högtalarna i kontaktstycket till att börja med då? Motståndet ska då vara 4 ohm eller vad högtalarna nu är på? Hur mäter jag HUns utsignal?
 

GustafH

Ny medlem
Om det är högtalarna så kan det ju vara så att konorna är kassa och det är ju svårt att mäta. Då är det ju enklast att koppla in en annan stereodel och provköra lite.

Jag har en bilfråga: eftermontera farthållare i en Polo -13, vad kostar det? Är DIY ett alternativ eller pajar man en massa garantier då?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Kopplar jag in en vanlig inomhusförstärkare med någon adapter i kabeln bakom HUn får jag dessutom ett kvitto på att kablaget är ok.. Kanske ska börja där.

Utsignal från HU. Mäta spänning över + och - ut till högtalaren när allt är ipluggat?
 

Cujo

Aktiv medlem
Om du har en multimeter som kan mäta växelström kan du göra så (och spela en cd med en testsignal som ligger inom multimeterns frekvensområde). Annars får du koppla in ett par externa högtalare i HU:n.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
GustafH sa:
Jag har en bilfråga: eftermontera farthållare i en Polo -13, vad kostar det? Är DIY ett alternativ eller pajar man en massa garantier då?
Den har väl can-bus och du borde kunna köpa en lös låda och få inprogrammerad.
Nu har väl Kjell i Landskrona lagt ner men BSR kanske det är värt att höra med.

Det kostar ungefär som en Ultegragrupp från valfri Tysk webbutik ;)
 

knaper

Medlem
Vilket sammanträffande! Även jag har en bilfråga.

Igår började min bakvagn på min BMW e91 2008 skaka och vibrera efter ca 5 minuters körning på landsväg. Jag stannade och märkte att höger bakhjul var varmt. Allt var varmt, fälj, skiva ok, axel. Provkörde lite idag och också för att se vad som blir varmt först. Skivan och axeln blir ungefär lika varma efter 2 minuters körning i 80kmh; oket var inte varmt alls.
Är det bara så att kolvarna i oket har kärvat ihop, eller är det, eftersom även axeln var rätt varm, något fel på lagren eller "nåt annat" därinne? Jag är dålig på bilar.
 

Konvalj

Medlem
knaper sa:
Vilket sammanträffande! Även jag har en bilfråga.

Igår började min bakvagn på min BMW e91 2008 skaka och vibrera efter ca 5 minuters körning på landsväg. Jag stannade och märkte att höger bakhjul var varmt. Allt var varmt, fälj, skiva ok, axel. Provkörde lite idag och också för att se vad som blir varmt först. Skivan och axeln blir ungefär lika varma efter 2 minuters körning i 80kmh; oket var inte varmt alls.
Är det bara så att kolvarna i oket har kärvat ihop, eller är det, eftersom även axeln var rätt varm, något fel på lagren eller "nåt annat" därinne? Jag är dålig på bilar.
När lager är dåliga brukar de låta, lite sjungande och visslande ljud. Kärvande handbroms är mer vanligt, men borde ge varmt ok. Dåliga lager kan ge vibrationer, men som sagt, de bör även låta illa.

Nu har jag inte koll på om BMW har bromsbackar eller skruvkolvar till handbromsen, men oavsett kan du se på oket om handbromsvajern går tillbaka som den ska. Gör den inte det så bör problemet vara vajer eller ok.
 

h.g.j

Aktiv medlem
Konvalj sa:
knaper sa:
Vilket sammanträffande! Även jag har en bilfråga.

Igår började min bakvagn på min BMW e91 2008 skaka och vibrera efter ca 5 minuters körning på landsväg. Jag stannade och märkte att höger bakhjul var varmt. Allt var varmt, fälj, skiva ok, axel. Provkörde lite idag och också för att se vad som blir varmt först. Skivan och axeln blir ungefär lika varma efter 2 minuters körning i 80kmh; oket var inte varmt alls.
Är det bara så att kolvarna i oket har kärvat ihop, eller är det, eftersom även axeln var rätt varm, något fel på lagren eller "nåt annat" därinne? Jag är dålig på bilar.
När lager är dåliga brukar de låta, lite sjungande och visslande ljud. Kärvande handbroms är mer vanligt, men borde ge varmt ok. Dåliga lager kan ge vibrationer, men som sagt, de bör även låta illa.

Nu har jag inte koll på om BMW har bromsbackar eller skruvkolvar till handbromsen, men oavsett kan du se på oket om handbromsvajern går tillbaka som den ska. Gör den inte det så bör problemet vara vajer eller ok.
Jag skulle sätta någon krona på att det är glidpinnarna i boken som kärvat ihop, alternativt en drivaxel som håller på att ge upp.

Om du tänker kolla på det själv, prova att lyfta hjulet som blir varmt, om det går tungt gissar jag på att det är bromsrelaterat, annars kan du försöka se om drivaxeldamaskerna har några skador.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Konvalj sa:
knaper sa:
Vilket sammanträffande! Även jag har en bilfråga.

Igår började min bakvagn på min BMW e91 2008 skaka och vibrera efter ca 5 minuters körning på landsväg. Jag stannade och märkte att höger bakhjul var varmt. Allt var varmt, fälj, skiva ok, axel. Provkörde lite idag och också för att se vad som blir varmt först. Skivan och axeln blir ungefär lika varma efter 2 minuters körning i 80kmh; oket var inte varmt alls.
Är det bara så att kolvarna i oket har kärvat ihop, eller är det, eftersom även axeln var rätt varm, något fel på lagren eller "nåt annat" därinne? Jag är dålig på bilar.
När lager är dåliga brukar de låta, lite sjungande och visslande ljud. Kärvande handbroms är mer vanligt, men borde ge varmt ok. Dåliga lager kan ge vibrationer, men som sagt, de bör även låta illa.

Nu har jag inte koll på om BMW har bromsbackar eller skruvkolvar till handbromsen, men oavsett kan du se på oket om handbromsvajern går tillbaka som den ska. Gör den inte det så bör problemet vara vajer eller ok.
Enda gången jag haft snarlika symptom var det bromsoket bak som kärvade. Men då vill jag minnas att oket blev rätt varmt också och det rök vackert om beläggen efter en stunds körning.. :)
Handbroms låter rimligare om oket inte är så varmt.
 

Lainen

Medlem
h.g.j sa:
GustafH sa:
Jag har en bilfråga: eftermontera farthållare i en Polo -13, vad kostar det? Är DIY ett alternativ eller pajar man en massa garantier då?
Det krävs nog att du har tillgång till VagCom/VCDS eller dylikt för att programmera in den, men annarss så: http://m.ebay.de/itm/GRA-Nachruestung-Tempomat-Anlage-VW-Polo-6R-mit-MFA-37922-1-/121530653266?nav=SEARCH
Japp, borde funka. Jag har gjort det på en Passat och då var det ny spak och dra lite kablar och programmera in den med VCDS. Bor du i Stockholmstrakten kan jag hjälpa till med programmeringen.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det där borde jag ta tag i också, ungefär. Har köpt en spak med färddatorreglage till vår Audi för över ett år sen, och jag borde skruva dit den och koda in att vi har färddator. Den verkar inte ha ingått i något av de paket med utrustning som vår bil har, men fotbelysning har den minsann..
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Det säljs alltså bilar utan farthållare? Det trodde jag knappt. Jag är osäker men jag tror nästan att min första 740 hade farthållare till och med. Det och elektronisk överväxel, sjukt modernt.
 

Lainen

Medlem
jomper sa:
Det där borde jag ta tag i också, ungefär. Har köpt en spak med färddatorreglage till vår Audi för över ett år sen, och jag borde skruva dit den och koda in att vi har färddator. Den verkar inte ha ingått i något av de paket med utrustning som vår bil har, men fotbelysning har den minsann..
Färddator kan vara lite krånligare. Dom jag vet som har tittat på det har kommit fram till att det är billigare att byta bil. Då har det varit VW.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det enda som behöver bytas på vår bil är just spaken, och sen koda om med VCDS så att valen dyker upp i menyerna. Det går att göra även utan spak, men då måste man bläddra och klicka runt en massa för att byta vad som visas. Finns rätt bra guider som visar hur man gör.

Som default, om man inte har färddator, så visas mil kvar till tom tank.
 

Lainen

Medlem
jomper sa:
Det enda som behöver bytas på vår bil är just spaken, och sen koda om med VCDS så att valen dyker upp i menyerna. Det går att göra även utan spak, men då måste man bläddra och klicka runt en massa för att byta vad som visas. Finns rätt bra guider som visar hur man gör.

Som default, om man inte har färddator, så visas mil kvar till tom tank.
Dåså, då finns det inga ursäkter längre :)
 

GustafH

Ny medlem
Lainen sa:
jomper sa:
Det enda som behöver bytas på vår bil är just spaken, och sen koda om med VCDS så att valen dyker upp i menyerna. Det går att göra även utan spak, men då måste man bläddra och klicka runt en massa för att byta vad som visas. Finns rätt bra guider som visar hur man gör.

Som default, om man inte har färddator, så visas mil kvar till tom tank.
Dåså, då finns det inga ursäkter längre :)
Hehe attans, jag behöver fler ursäkter... ;) Får höra vad VW tar för det på fredag, om det öht är ett alternativ. Hade ju varit kul att göra själv men samtidigt är jag inte så sugen på att bli av med garantier etc.

Raggamuffin sa:
Vi har vag-com btw och programvara. Ifall du hittar nån där det räcker för att lägga in.
I'll be in touch som de säger på utrikiska.
 
Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Den typen av uppgraderingar är det aldrig rimligt att låta en verkstad göra. Bara spakarna kommer de ta en förmögenhet för.
 

Konvalj

Medlem
h.g.j sa:
Konvalj sa:
knaper sa:
Vilket sammanträffande! Även jag har en bilfråga.

Igår började min bakvagn på min BMW e91 2008 skaka och vibrera efter ca 5 minuters körning på landsväg. Jag stannade och märkte att höger bakhjul var varmt. Allt var varmt, fälj, skiva ok, axel. Provkörde lite idag och också för att se vad som blir varmt först. Skivan och axeln blir ungefär lika varma efter 2 minuters körning i 80kmh; oket var inte varmt alls.
Är det bara så att kolvarna i oket har kärvat ihop, eller är det, eftersom även axeln var rätt varm, något fel på lagren eller "nåt annat" därinne? Jag är dålig på bilar.
När lager är dåliga brukar de låta, lite sjungande och visslande ljud. Kärvande handbroms är mer vanligt, men borde ge varmt ok. Dåliga lager kan ge vibrationer, men som sagt, de bör även låta illa.

Nu har jag inte koll på om BMW har bromsbackar eller skruvkolvar till handbromsen, men oavsett kan du se på oket om handbromsvajern går tillbaka som den ska. Gör den inte det så bör problemet vara vajer eller ok.
Jag skulle sätta någon krona på att det är glidpinnarna i boken som kärvat ihop, alternativt en drivaxel som håller på att ge upp.

Om du tänker kolla på det själv, prova att lyfta hjulet som blir varmt, om det går tungt gissar jag på att det är bromsrelaterat, annars kan du försöka se om drivaxeldamaskerna har några skador.
Om glidtapparna är kärvar och beläggen ligger an borde oket bli varmt. Jag googlade mig till att BMW kör med bromsbackar för handbromsen, så om oket inte blir varmt så är min gissning kärvande handbromsvajrar. Det är som sagt rätt enkelt att se, kika in bakom hjulet när någon lägger i och ur handbromsen. Vajern ska fjädra tillbaks lika mycket på båda sidor.
 

eketjall

Ny medlem
GustafH sa:
Lainen sa:
jomper sa:
Det enda som behöver bytas på vår bil är just spaken, och sen koda om med VCDS så att valen dyker upp i menyerna. Det går att göra även utan spak, men då måste man bläddra och klicka runt en massa för att byta vad som visas. Finns rätt bra guider som visar hur man gör.

Som default, om man inte har färddator, så visas mil kvar till tom tank.
Dåså, då finns det inga ursäkter längre :)
Hehe attans, jag behöver fler ursäkter... ;) Får höra vad VW tar för det på fredag, om det öht är ett alternativ. Hade ju varit kul att göra själv men samtidigt är jag inte så sugen på att bli av med garantier etc.

Raggamuffin sa:
Vi har vag-com btw och programvara. Ifall du hittar nån där det räcker för att lägga in.
I'll be in touch som de säger på utrikiska.
Farsan hade en SAAB 900 -88b som jag sedermera tog över. Om det bara var att någon hade bytt spaken tidigare vet jag inte, men troligtvis, för det var bara att sätta i ny spak med reglage så blev det farthållare. Det var ju ändå med vakuumpump och grejer, så där så pedalen åkte ner osv.
 

eketjall

Ny medlem
Rattnalle sa:
Den kanske kan bli stor, det märker vi... Mängden bilfrågor lär ju räcka till :)

V70n 2004. Det låter som om förra ägaren spelat lite för högt i högtalarna. Vänster fram sprakar och höger fram är tyst. Finns det något sätt att kolla om det bara är elementen som gett upp eller om något annat också är paj? Släpa ut valfri vanlig förstärkare att koppla elementen på eller något enklare med multimeter?
Är väl enklast att prova med ett annat högtalarelement istället? Går ju att ta vad skit som helst och inte spela på utav fan bara. Även om det låter skit (ur ett hifi perspektiv) så märker man ju om det låter alls eller om det knastrar och har sig.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
eketjall sa:
Rattnalle sa:
Den kanske kan bli stor, det märker vi... Mängden bilfrågor lär ju räcka till :)

V70n 2004. Det låter som om förra ägaren spelat lite för högt i högtalarna. Vänster fram sprakar och höger fram är tyst. Finns det något sätt att kolla om det bara är elementen som gett upp eller om något annat också är paj? Släpa ut valfri vanlig förstärkare att koppla elementen på eller något enklare med multimeter?
Är väl enklast att prova med ett annat högtalarelement istället? Går ju att ta vad skit som helst och inte spela på utav fan bara. Även om det låter skit (ur ett hifi perspektiv) så märker man ju om det låter alls eller om det knastrar och har sig.
Har inga lösa element att prova med, men kanske en hel högtalare som nog tål mer än bilen orkar trycka ut..
 

eketjall

Ny medlem
Rattnalle sa:
eketjall sa:
Rattnalle sa:
Den kanske kan bli stor, det märker vi... Mängden bilfrågor lär ju räcka till :)

V70n 2004. Det låter som om förra ägaren spelat lite för högt i högtalarna. Vänster fram sprakar och höger fram är tyst. Finns det något sätt att kolla om det bara är elementen som gett upp eller om något annat också är paj? Släpa ut valfri vanlig förstärkare att koppla elementen på eller något enklare med multimeter?
Är väl enklast att prova med ett annat högtalarelement istället? Går ju att ta vad skit som helst och inte spela på utav fan bara. Även om det låter skit (ur ett hifi perspektiv) så märker man ju om det låter alls eller om det knastrar och har sig.
Har inga lösa element att prova med, men kanske en hel högtalare som nog tål mer än bilen orkar trycka ut..
Ja, bättre ide att ta en vanlig hemmastereohögtalare (vanligtvis 8 Ohm) och koppla in i bilstereon, än att koppla in bilhögtalaren (vanligtvis 4, eller ibland 2 Ohm) på en vanlig stärkare. Inte för att risken är så stor att något ska explodera överhuvudtaget men ändå. För låg impedans är inte bra för stärkarn.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag ska nog få ihop det hela.

Så som min hals utvecklas just nu ska jag nog ha hela helgen till att meka istället för att cykla. Ska hinna med att byta servoooja och bromsvätska, spola automatlåda och spola igenom motorn med ett extra oljebyte också. Och flytta alla bra-att-ha grejer från gamla bilen.

Återstår att se vilka nya fel jag hittar ;)
 
Vår gammelbil (Toyota Yaris Verso) som vi sprakde igång härom veckan går lite segt i låg fart på ettan och tvåan (och ibland trean). Det är liksom som att den inte riktigt "tar" när man gasar. Varvar man upp ordentligt med kopplingen nere och bränner lite koppling när man startar så funkar det, men annars liksom bluddrar den lite, som om den blir strypt. Någon som kan ha någon idé om vad det kan vara? Den går bra på tomgång. 1,3 liters bensinare.
 
Det verkar så. Jag märker iaf av det främst när jag typ ska starta vid en korsning, åka ut i en rondell eller bara köra ut från parkeringen hemma. Men det är klart, när jag kör på 70-väg går ju motorn inte på så långa varv. Jag får testa, men kan det vara att någon av stiften har kroknat?
 

åberg

Ny medlem
Just det, glömde fråga om det fattas hundfoder i närheten av bilens uppställningsplats. Hörde om en bil skulle säljas och inte gick som lovat när kunden provkörde. Råttbo och generöst förråd av hundmat hittades i luftburken. :)

Men kolla olika varvtal och olika gaspådrag. Är det hastighetsberoende blir jag nyfiken.
 

oxr

Aktiv medlem
Igensatta spridare så att den inte får ordentligt med bränsle? Märks på låga varv, den blir orkeslös då och man måste gasa till för att något ska hända. Då kan en viss fördröjning märkas.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer