[OT] Storlek Salomon pjäxor längdskìdor

Luzen

Aktiv medlem
Funderar på om jag köpt för stora pjäxor..
Barfota mäter min fot 26.9 cm och jag köpte storlek 44.
Det känns som det blev onödigt mycket luft framtill. Till saken hör att jag har smala fötter så det blir lite skrynkligt ovanpå skon när jag böjer foten.
Vad tror expertisen, borde jag gå ner till 43 1/3?

Jo när jag väl passerat damasken är det plats för lite mer än ett finger om jag har tunna strumpor.

Mats65 skrev:
-------------------------------------------------------
> Du skall nog snarare ha 42 2/3 om din fot är 26.9
> cm.
>
> Kolla tabellen här:
> http://www.cham3s.com/pdf_marque/FR_Fichier_PDF_18
> 6.pdf
>
> Jag tycker det brukar stämma ganska bra med
> Salomons storleksangivelser i cm (mondopoint).

cm-angivelser är bara meningsfulla om man vet att ens fot har exakt samma läst som skon :)

/En med breda fötter som alltid har 2 cm tåutrymme för att få plats på bredden

Jag har smal men ganska hög läst.
Jag har 44 på mina gamla Salomonpjäxor men dessa verkar vara större i storleken.

Internetköp där jag kan returnera och byta storlek, ja.
Jag är bara lite rädd att den mindre storleken blir för liten så jag måste byta igen. Jag har ingen butik i närheten som har dessa hemma.

Det är ett fantastiskt forum detta. Fler konstruktiva svar än på skidforum.se. :-)

Senast ändrad:
Jag har 44 2/3 i Salomon(RC Carbon) min fot är 280mm. Åker med en tunn strumpa(cykel) och en halvtunn löparstrumpa ovanpå. Inte för kylan men för att minska skavrisken. På de flesta Salomon kan man spänna åt skon runt hälen med powerstrapen.

Jag köpte alldeles nyss nya. De gamla (från 90-talet!) var så nötta att jag inte kunde läsa av storleken någonstans så jag gick till butik och provade. 42 ska jag ha enligt den ovan länkade tabellen, mina fötter är 26,5 cm och ganska smala, men även om jag fick på mig 42:orna så satt de för tajt på foten och tårna tog i fram när jag böjde lite på skon.
Köpte 42 2/3 och de känns perfekta och visade sig när jag kom hem vara samma storlek som de gamla.
Med den logiken (alltså 0,5 cm större än storlekstabellen) bör du alltså kunna ha 43 1/3.

Men fötter är ju olika på flera sätt...

Jag köpte Salomon alpinpjäxor nyss och fick gå på motsvarande 44 för att hitta något som satt bra.
Jag har normalt 40-41.

Jag velade lite mellan den och storleken under men då jag har breda vader så fick det bli den större för annars klämmer jag sönder allt och imploderar. För fotens skull så blev det mest att jag fick kliva in ett par klick på spännena så sartt det lika.
Pratade med en på jobbet som åker mycket och han bekräftade att Salomons storlekar var riktigt keffa. Men det är riktigt sköna grejer när de passar.

Ja jag har bara erfarenhet av mina som nu har några år på nacken. Där har jag samma storlek som foten enligt monopoint.

Jag löser det genom att beställa ett par av den mindre storleken och provar i lugn och ro. Skickar tillbaka ena paret sedan.

Beror på hur många strumpor du har tänkt att ha. Mina fötter är som dina i längd och jag kör både 42 2/3 och 43 1/3 på mina salomon pjäxor. 42 2/3 sitter som ett smäck och de större kör jag om det är lite kallare så jag vill ha tjockare strumpor. Det är deras s-lab pjäxor, vet inte om storlekarna diffar mella dessa och deras billigare modeller.

Tillbaka
Topp