[ot] Strumpfilurer!

Johan S

Ny medlem
[ot] Strumpfilurer!
Denna tråd är riktad till er som är födda i andra generationer än vår 60-talsgeneration. Jag har lagt upp den för att ni ska förstå hur vi som är födda på 60-talet har formats att tänka, tycka och leva våra liv. Mycket nöje!

Strumpfilurer; Ett - ganska typiskt - barnprogram från 1975 med Erik Fichtelius och Britta Offrell. :-DDD

(det gick inte att länka direk, leta reda på "Strumpfilurer" i svt-arkivet här)

edit: la till en bild

kartonghuset_139_90.jpg

Senast redigerad av en moderator:
[ot] Strumpfilurer!
Televinken satte sina spår.
Jag gillar fortfarande tanter som heter Anita:-)

Jerry skrev:
-------------------------------------------------------
> Glöm inte sådana höjdare som:
> Televinken
> Humle & Dumle
> ...
>
>
> x--- s--- fs+++ M+++ Mt++ Mu+++ H+++ S+++ ww----
> V++++ Bk+ Bo+ Ps-:+ Pa+ Pt++
> ----------------
> Time ... enough!

[ot] Strumpfilurer!
Hehehe.

Steelisreal skrev:
> Televinken satte sina spår.
> Jag gillar fortfarande tanter som heter Anita:-)
>
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Glöm inte sådana höjdare som:
> > Televinken
> > Humle & Dumle
> > ...
> >
> >
> > x--- s--- fs+++ M+++ Mt++ Mu+++ H+++ S+++
> ww----
> > V++++ Bk+ Bo+ Ps-:+ Pa+ Pt++
> > ----------------
> > Time ... enough!
>
>
>
>
> Enjoying the carribian spice
>
>
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-09-11
> 18:18 av Steelisreal.

[ot] Strumpfilurer!
Snoris & Boris? Eller var det före 70-talet? Jag föddes ju i början av detta smått legendariska decennium, och som liten illbatting är man extra mottagligt för det som visas i dumburken, vilket i kombination med de typiska 1970-talsprogrammen gör att jag ibland får en del RIKTIGT skumma flashbacks.

- Flygande näsduken? (Någonting som hette så va?)
- Någon gubbe med en massa konservburkar som innehöll filmer.
- 5 myror är fler än 4 elefanter, of course.

[ot] Strumpfilurer!
Tårtan, Professor Baltazar, Drutten och Jena, John Blund, Starke Staffans underverk eller hette det Herkules?, Kapten Zoom, många fina program var det... :-)

Vad hette den där serien där han skåningen åkte runt med en sån där rund båt där bara ett par stycken fick plats? Den var snurrig...

/Leo

[ot] Strumpfilurer!
smurfrox skrev:
> Snoris & Boris? Eller var det före 70-talet?
> Jag föddes ju i början av detta smått legendariska
> decennium, och som liten illbatting är man extra
> mottagligt för det som visas i dumburken, vilket i
> kombination med de typiska 1970-talsprogrammen gör
> att jag ibland får en del RIKTIGT skumma
> flashbacks.
>
> - Flygande näsduken? (Någonting som hette så va?)
> - Någon gubbe med en massa konservburkar som
> innehöll filmer.

"Farbror Frippes Skafferi med legenden Martin Ljung"

> - 5 myror är fler än 4 elefanter, of course.

[ot] Strumpfilurer!
CITAT:
70-talets bästa barnprogram
Barnprogram från 70-talet

Herr ingentings funderingar och Vilse i pankakan. Dockteater med Staffan Westerberg.

Har du tänkt på en sak ; Claire Wikholm berättade hur barn hade det förr i tiden.

HAJK Knep och knåp-program. Programledare var Bengt Alsterlind med sin mjuka och trygga värmländska stämma.

Paddington- Den lilla björnen. Jag tyckte om den svenske berättarens röst. Vad hette han??

Pellepennan och suddagumman - Penna som skriver och suddgummi som suddar.

Dagar med Knubbe. -Pojke blir god vän med gubbe på flakmoppe. Gubben kallas Vedman och spelades av Nils Brandt.

Persiennen, Jon på en stol, Skoj-program för barn med Jon Skolmen.

Boktipset med Stefan Mählqvist. Han satt i en soffa som var gjord som en hand och presenterade barnböcker. Signaturen var lätt att nynna till.

MER

Clownen Manne
Barbapappa
Fem myror... (1973)
Beppes godnattstund (1972)
Trazan och Banarne (1977-81)
Det var en gång-fransk teckand serie om världens utveckling från stenåldern och framåt (1978)
Proffessor Baltazar
Dr. Snuggles (1979)
Kapten Zoom
Drutten &Gena --Inslag från Sveriges Magasin (eg. sovjetiskt barnprogram)

<http://www.alltomtv.se/t44540.html>

[ot] Strumpfilurer!
Det fanns nån serie med nån som hette Snucke, o så var det en tjej som hette Asta med oxå, kommer tyvärr inte ihåg vad den hette eller när den kördes på tv? Kanske någon som vet?

Gillade förutom Ludenbens gedigna lista av barnprogram även serien Kroppen med Anders Bergkvist(stavning) den handlade rätt o slätt om kroppen o dess funktioner, gissar att mer än en blivit inspirerad att bli läkare av detta program?

Sedan var adventskalendrarna med Rulle på Rulseröd och Mumintrollen givna hitar!

Sant o sånt med Staffan o Bengt var mycket lärorikt, slås enbart av trådarna härinne på att tillverka pannlampor:-)-

[ot] Strumpfilurer!
HAHA!! Jag gissade att någon skulle ta upp Vilse i Pannkakan.:-D Jag vet faktiskt inte om jag fick titta så mycket på den här typen av program. Mina föräldrar var borgerliga och någon måtta på vänsterflum fick det vara;)

[ot] Strumpfilurer!
Vad hette den där läskiga serien om ett par norska upptäcksresande bröder som for runt i en kanot å stötte på jätteläskiga grejjer?

[ot] Strumpfilurer!
Just det!
Var det inte något i stil med "Professor Drövels hemlighet"? Nåja, otäckt var det iaf.

Edit: Too slow..

[ot] Strumpfilurer!
OK. Det fanns visst en hel del.

Men ingen har nämnt den fullständigt genialiska "Tårtan" av Håkan Alexandersson och Carl Johan De Geer. Jag kan fortfarande bli helt hysterisk av skratt över vissa scener.
Och gamla "fattigsöder" finns med. Hornsgatan känns bara nästan igen.
http://www.algonet.se/~mgranath/
http://www.labyrint.nu/text.asp?id=3633

Gå och köp på DVD!

-Håkan Alexandersson och Carl Johan De Geer var männen bakom denna svartvita barnklassiker från 1972. Som Janos, Hilding och Frasse sågs Jan Lööf, Mats G Bengtsson och Krister Broberg (även om deras namn aldrig stod i några eftertexter - de skämdes en aning för sin medverkan i den här produktionen) Något större arbete med manuset hade man inte lagt ner, det berättas att manus till ett avsnitt kunde bestå av ett par rader på ett A4-ark. Men Tårtan, som spelades in i ett konditori som faktiskt hette "Ellens konditori" och hade en mycket låg inspelningsbudget, blev en succé och de tre bagarna gick till tv-historien.
Kjell Dellert.

vykort10.jpg

[ot] Strumpfilurer!
Markus F skrev:
> Jag kan fortfarande bli helt hysterisk av
> skratt över vissa scener.

Avsnittet där apan Saba är borta och man illusterar bottenlös depression ("Hilding är lessen") med att stoppa munnen full med (tända) cigaretter skulle knappast gå hem idag va? Varpå Frasse proppar i sig deg och går in i jässkåpet :)

[ot] Strumpfilurer!
Markus F skrev:
> OK. Det fanns visst en hel del.
>
> Men ingen har nämnt den fullständigt genialiska
> "Tårtan" av Håkan Alexandersson och Carl Johan De

Jodå, jag hann före dig... ;-)

/Leo

[ot] Strumpfilurer!
Du blandade ju in en massa Drutten och Jena, så jag orkade inte läsa..
Leo skrev:
> Markus F skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > OK. Det fanns visst en hel del.
> >
> > Men ingen har nämnt den fullständigt
> genialiska
> > "Tårtan" av Håkan Alexandersson och Carl
> Johan De
>
> Jodå, jag hann före dig... ;-)
>
> /Leo
>
>
> ------------------------------------
> ...man lever bara en gång...

[ot] Strumpfilurer!
Leo skrev:
> Tårtan, Professor Baltazar, Drutten och Jena,
>

haha där snackar vi klassiker, Undra vad de var påverkade av som gjorde dessa program

> Vad hette den där serien där han skåningen åkte
> runt med en sån där rund båt där bara ett par
> stycken fick plats? Den var snurrig...
>
> /Leo

Kurt på Kurs!!! han var riktigt rolig, nästan lika bra som svullo! :D

[ot] Strumpfilurer!
I flyttstöket nyligen hittade jag ett av mina Drutten & Jena-album - visst 17 var de ryska figurer från början? Kommer ihåg för några år sen när det var val i Ryssland. Nån tant blev intervjuad och sa att hon kunde tänka sig att rösta på Jena, för han var en grön och ärlig figur!

Prof. Baltazar, Drutten & Jena (som jag har på vinyl också), Prof. Drövels hemlighet, mfl var ju kungliga produktioner. Kurs med Kurt tyckte jag var lite tramsigt.. och Clownen Manne - iofs kan man reflektera såhär i efterhand att det var cykelinnehåll, han satt ju på trainern emellanåt, men.. jag fick för mig att det var nåt fel på honom...

[ot] Strumpfilurer!
Är det nån som nämnt vita stenen? Om jag inte mins fel så gick det på sommarmorgon.

Var tror ni jag fått mitt forumnamn ifrån...

/Jan

[ot] Strumpfilurer!
Janos skrev:
> Är det nån som nämnt vita stenen? Om jag inte mins
> fel så gick det på sommarmorgon.
>

Förresten: Den vita stenen var fin! Julia Hede som spelar flickan gick i samma teatergrupp som jag på Vår Teater i Fältöversten på Östermalm. Ulf Hasseltorp som spelade pojken var med i samma teveserie som jag några år senare. Vi är kompisar än idag. Tyvärr fick vi ingen skådiskarriär efter barnteateråren, men kul hade vi!

Tillbaka
Topp