Skolan ligger på Lugnetområdet, så det är nära till cyklandet. Källviken är också hyfsat nära.
Det är Kopparstaden du ska vända dig till när du söker bostad. Är du inte i bostadskö så gör det nu. Studentbostäderna som finns ligger till större delen på regementet (ca 1 km bort), Britsarvet (10 minuter cykel) och Lustigknopp (500 meter från skolan). Britsarvets studentboende har både Ica, Willys och Lidl alldeles utanför porten och kaserngården har Maxi strax utanför porten. Priset på studentbostäder är ganska dyrt, men det mesta är nyrenoverat de senaste åren eller tom nybyggt.
Skolan ligger lite utanför centrum, men det går bra med bussar ut till bostadsområdena och man kan egentligen cykla runt till områdena som studenterna rör sig inom.
Angående utelivet så är det mest pubar som gäller, Sportbarer är tydligen the shit i Falun, Pitchers och O´lerarys. Men sen finns Bishops också, Kings Arms och Rådhuskällaren. Vill du gå på klubb är det Etage, Victucella och självklart kåren som gäller.
För att runda av så hade jag bil ett tag när jag pluggade i Falun, men sålde den för den bara stod och kostade.
Sen tillgången till LBS är hyfsad, Cykel och Fjäll i centrum och Sportson i Britsarvet och i Borlänge (20 min med buss) finns cykelcentrum.