OT: Svängkölens framtid

Ja, de har ett schysst tugg i Stockholm. Hmmm, det låter bättre när du låtsas vara därifrån...Mer äkta, liksom.

VO70 båtarna hade en hel del problem med sina svängkölar, det stämmer, men man får inte glömma att detta är extrema båtar som byggs för att segla på marginalerna. Att det första året med svängkölar uppstår en del problem ser inte jag som att svängkölen har problem i sig, bara att man inte lärt sig hur sakerna ska dimensioneras för att hålla eftersom man hela tiden vill ligga på gränsen. Nästa gång kommer de förmodligen att ligga på rätt sida gränsen.

Förmodligen kommer det att göras tester med svängkölar på familjeseglare också men jag tror inte att dte blir en stor hit. Ett av problemen med svängköl är att det går åt en ruskig massa kraft för att svänga kölen vilket gör att man i VO70 båtarna har en motor som står och går konstant för att driva svängningen. Detta kommer man förmodligen inte vilja ha i en familjeseglare. Jag vet inte om det kan vara så att man kan få en mindre svängning med hjälp av bara el, men problemet kvarstår ändå.

Senast redigerad av en moderator:
Jag vet, jag skriver något som verkar seriöst och lite lagom akademiskt, om vadsomhelst, och postar på Happy, så kommer folk nappa på ämnet och börja diskutera det på riktigt. Så kan jag, och kanske mina fräcka frirajdpolare, sitta här, lite von oben, å fnissa åt att folk pratar om vadsomhelst som verkar seriös och lite lagom akademiskt...

Ho ho ho.. fniss...fniss...fniss - där satte jag allt dit er, era happy-torskar - känn på den undercovertrollningen ni.

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet, jag skriver något som verkar seriöst
> och lite lagom akademiskt, om vadsomhelst, och
> postar på Happy, så kommer folk nappa på ämnet
> och börja diskutera det på riktigt. Så kan jag,
> och kanske mina fräcka frirajdpolare, sitta här,
> lite von oben, å fnissa åt att folk pratar om
> vadsomhelst som verkar seriös och lite lagom
> akademiskt...
>
> Ho ho ho.. fniss...fniss...fniss - där satte jag
> allt dit er, era happy-torskar - känn på den
> undercovertrollningen ni.

Jag är inte säker på att jag fattar inlägget ovan.
Jag är intresserad av segling, och då i särklass de stora havskappseglingarna som VOR, Sydney-Hobart, Fastnet Race m fl.

Alla downhillstekare gillar väl segling för böfvelen?!

Personligen kör jag mest optimistjolle men jag leker att det är en vo60

Stream skrev:
> Jag är inte säker på att jag fattar inlägget ovan.
> Jag är intresserad av segling, och då i särklass de stora havskappseglingarna som VOR,
> Sydney-Hobart, Fastnet Race m fl.

Kanske skulle prova luckyjolle.org istället?

Jag vet, vi letar upp ett annat analakademiskt forum på nätet, ett som inte handlar om cykling.
Sedan kopierar en post därifrån och postar på det här forumet. Shit, det verkar ju helfräckt! Tänk, flera kanske kommer diskutera frågan när jag/vi inte ens undrade vad vi skrev... Då kommer dom ju vara värsta lurade! Shit va tufft!!!

Vänta, jag kom på en annan fräsh idé!!
Man kan typ gå in på aftonbladets chat-sida. Sedan kan man låtsas att man är tjej och posta en massa flörtiga saker. Sedan kan man bestämma träff med massa killar men sedan går man aldrig dit... fniss... Fatta va TUFFT!!!

mytomspunnen skrev:
> Jag vet, vi letar upp ett annat analakademiskt
> forum på nätet, ett som inte handlar om cykling.
>
> Sedan kopierar en post därifrån och postar på
> det här forumet. Shit, det verkar ju helfräckt!
> Tänk, flera kanske kommer diskutera frågan när
> jag/vi inte ens undrade vad vi skrev... Då kommer
> dom ju vara värsta lurade! Shit va tufft!!!

Du tänker på typ nått härifrån ?

Intressant att ni fortfarande tror att jag startade tråden för att djävlas. Jag tänkte bara kolla om några andra här var intresserade av seglingens fantastiska väsen. Det sket sig helt.

260px-Cetacea.jpg

Nr. 4 tack.

frankfurt skrev:
> Hur ska det gå nu när VOR-båtarnas bulbvikt
> begränsats till 7,4 ton?

Tja, de kanske går till botten men flaggan går i topp?

Eller tvärtom?

Eller, nä, jag vet inget, jag bara trimmar seglen (eller tramsar eller trollar).

/Fedde

PappaG skrev:
> Kul att se att diskussionen om HT eller FS är
> helt överförbar på båtar.

Och kön!

Stream skrev:
> Mer kött på railen? Eller vattenbalasttankar som
> back in the good old days?

Mer kött blir nog inte aktuellt då man försöker hålla kostnaderna nere. Blir rätt dyrt med familjer som skall resa runt till alla stopp och finfina löner som skall utbetalas.

Jag tror stenhårt på svängkölar, kommer finnas på alla båtar med raceambitioner om det inte straffas bort. Det är ju helt överlägset.

Klart segelbåtarna ska ha svängköl ungefär som alla innombordare kommer att ha IPS dvs svängbart drev under båten. Lätt att fickparkera genom att köra den på tvären.

Självklart är drevet framåtvänt för bästa prestanda
images

Jag har inte riktigt fattat det där med svängköl. Brukar man inte ha roder i bak, eller är det som framhjulsdrift på bilar? Varför har man inte cyklar med framhjulsdrift. Eller två hjuls drift, nu snackar vi grejor!

PappaG skrev:
> Jag har inte riktigt fattat det där med
> svängköl. Brukar man inte ha roder i bak, eller
> är det som framhjulsdrift på bilar?

=)

Nja, kölen är inte till för att svänga med. Den är ledad på andra ledden, i båtens länfdriktning, för att kunna vinkla upp den och motverka det krängande momentet. Den pekar fortfarande rätt fram.

PappaG skrev:
> Jag har inte riktigt fattat det där med
> svängköl. Brukar man inte ha roder i bak, eller
> är det som framhjulsdrift på bilar? Varför har
> man inte cyklar med framhjulsdrift. Eller två
> hjuls drift, nu snackar vi grejor!

Yamaha har kört med tvåhjulsdrift, man kan nog tillämpa samma funktion på en trampcykel. Vevpartiet driver en hydraulpump som driver framhjulet.

Frågan är när man skulle ha användning av det bara

Bilagor

• 2wd.jpg
    2wd.jpg
    51.5 KB · Besök: 18

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp