OT svarta bilrutor

jonja

Aktiv medlem
OT svarta bilrutor
Varför är det tillåtet med svarta bilrutor? Högtliggande bromsljus är ju en finfin ide vid köbildning på motorvägen - sålänge man inte har en svartrutad bil framför sig.

Idag skulle jag backa ut från snabbparkeringen vid terminal 4 Arlanda (rutorna ligger i 45 grader). Bredvid mig står en kombi med svart bakdörrsruta och svart bagagesidoruta. Omöjligt se om det kom nån utan var hänvisad till att backa ut blint. Hade den inte varit svart hade jag sett obehindrat genom den. Så olustigt! Kommer det nån och kör rally samtidigt så är kraschen ett faktum.
Jag fattar inte att det är tillåtet med svarta bilrutor. Egen komfort, lyxkänsla och insynsskydd i utbyte mot ökad risk för skada och lemlästning för dem som rör sig utanför bilen, oskyddade såväl som skyddade. Så idiotiskt.

Senast ändrad:
OT svarta bilrutor
Fast du hade ju haft samma problem om bilen bredvid hade haft bagageutrymmet fullt med väskor, eller om bilen haft skåp. Du får väl vrida lite på huvudet och kolla ut genom din egna bakruta?

OT svarta bilrutor
Fördelarna med tonade rutor är ju betydligt fler än utseende. Speciellt på sommaren om man har hund och småbarn som slipper bli bländade och överhettade.

OT svarta bilrutor
Marham skrev:
-------------------------------------------------------
> Livet är hårt... Borde passa på att förbjuda
> alla skåpbilar och suvar oxå som kan utgöra
> samma bekymmer...

Ja SUVar har inget existensberättigande!

OT svarta bilrutor
Turligt nog är det inte tillåtet att köra rally på parkeringsplats. De flesta tar det lugnt och är uppmärksamma.

OT svarta bilrutor
feeblesmith skrev:
> Så du menar att skåpbilar också skall vara
> förbjudna för att man inte kan se igenom
> plåten?

Var nånstans har jag sagt det? Jag pratar om personbilar som är transparenta till sin natur.

Lulle skrev:
> Fast du hade ju haft samma problem om bilen
> bredvid hade haft bagageutrymmet fullt med

Nej, en lastad bil har för det mesta glipor som släpper igenom ljus.

> väskor, eller om bilen haft skåp. Du får vält
> vrida lite på huvudet och kolla ut genom din egna
> bakruta?

Du förstår inte layouten, min bakruta visade inte inkommande körfil.

OT svarta bilrutor
Marham skrev:
> Fördelarna med tonade rutor är ju betydligt fler
> än utseende. Speciellt på sommaren om man har
> hund och småbarn som slipper bli bländade och
> överhettade.

Just det. Egen komfort i utbyte mot sämre sikt och säkerhet för dem bredvid eller bakom din bil.

OT svarta bilrutor
jonja skrev:
------------------------------------------------------
> > Fast du hade ju haft samma problem om bilen
> > bredvid hade haft bagageutrymmet fullt med
>
> Nej, en lastad bil har för det mesta glipor som
> släpper igenom ljus.

Jo, fast 'glipor med ljus' är ju heller inte direkt detsamma som en helt transparent yta (läs. bilruta), stor nog att släppa igenom tillräckligt med sikt för att bistå dig i din parkerings-procedur, eller?

OT svarta bilrutor
jonja skrev:
> Marham skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fördelarna med tonade rutor är ju betydligt
> fler
> > än utseende. Speciellt på sommaren om man har
> > hund och småbarn som slipper bli bländade och
> > överhettade.
>
> Just det. Egen komfort i utbyte mot sämre sikt
> och säkerhet för dem bredvid eller bakom din
> bil.

Det är bra för miljön också då man behöver använda mindre energi för AC.

OT svarta bilrutor
s skrev:
> Turligt nog är det inte tillåtet att köra rally
> på parkeringsplats. De flesta tar det lugnt och
> är uppmärksamma.

Det är en genomgående fil förbi terminalentren där den som är sportigt lagd kan hålla hög fart rakt igenom. Det är inte som en vanlig parkeringsplats.

OT svarta bilrutor
Vernersson skrev:
> Skönt att man har backkamera eftersom bakrutan
> är så mörk att jag inte ser ut genom den :-D

+1

OT svarta bilrutor
Loftberg skrev:
>
> Jo, fast 'glipor med ljus' är ju heller inte
> direkt detsamma som en helt transparent yta (läs.
> bilruta), stor nog att släppa igenom
> tillräckligt med sikt för att bistå dig i din
> parkerings-procedur, eller?

En lastad kombi har oftast skapligt med luft längst upp, och har den inte det så har den inte det. Men det fallet är ovanligt på en flygplats, där tar ju folket med sig väskorna in i terminalen. En svartrutad bil är alltid otransparent, till 100% i mitt fall. Det är skillnad mot en delvis lastad kombi.
Jag kunde ha krockat, utan att vara oaktsam. Jag ville se, men det gick ju för fan inte! Jag skulle ha behövt en medhjälpare bakom bilen som vinkade ut mig.

OT svarta bilrutor
1888 skrev:
> Eller så backar man in på p-platsen, mkt bättre
> sikt när man kör därifrån.
> Problemet löst.

Du hajjar inte layouten, rutorna är i 45 grader mot körfilen, det är trångt, det går inte att backa in. Du måste köra in och backa ut, mot inkommande trafik.

OT svarta bilrutor
Nja, solskyddsfilm e bra grejer. Å att du inte ser igenom en parkerad bil bredvid dig är ju ett ganska märkligt exempel. Om du hade stått bredvid, typ vad som helst som inte är möjligt att se igenom, så har du ju bekymmer?

OT svarta bilrutor
1888 skrev:
> Vad är skillnaden om stått bredvid en täckt
> skåpbil?

Förekommer inga skåpbilar där. Det är en snabbparkering för folk som lämnar av anhöriga till flyget, ingen hangout för hantverkare.

OT svarta bilrutor
Visst kan man reta sig på förlorade möjligheter, men...

Hade det stått en täckt skåpbil hade du ju inte heller sett något? Det är injte bara hantverkare som kör skåpbilar. Man får väl backa ut sakta tills man har översyn. Inte heller den som kör fram mellan raderna har fri fart utan har att visa aktsamhet. Och är gissningsvis inte heller intresserat av att krocka.

Senast ändrad:
OT svarta bilrutor
jonja skrev:
> Varför är det tillåtet med svarta bilrutor?
Eftersom skåpbilar är tillåtna så kan man inte trovärdigt förbjuda samma sikt i personbilar. Däremot är det inte tillåtet med mörka sidorutor fram. Om de är mörka eller inte bedöms av bilprovningen. Det lär inte heller vara tillåtet att skymma fabriksmonterade bromsljus. Dessutom är jag mycket tveksam till om det är lagligt med barnstol i framsäte som skymmer höger backspegel.

OT svarta bilrutor
jonja skrev:
> 1888 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eller så backar man in på p-platsen, mkt
> bättre
> > sikt när man kör därifrån.
> > Problemet löst.
>
> Du hajjar inte layouten, rutorna är i 45 grader
> mot körfilen, det är trångt, det går inte att
> backa in. Du måste köra in och backa ut, mot
> inkommande trafik.

Ok, har ingen koll på aktuell parkering.
Har kört mina ungar till idrottsevenemang under många år och har alltid backat in när vi kommit dit
eftersom då vet jag hur läget ser ut. Efter att matchen/träningen är slut skall alla därifrån, gärna först
så då är det gött att ha bilen i "rätt" riktning och bara köra därifrån.

OT svarta bilrutor
Vilket tjat om skåpbilar, det finns inga skåpbilar på denna parkering. Varför är det förbjudet att parkera framför övergångsställe, om det inte är för att man gillar iden om fri sikt mellan trafikanter? Varför håller man då inte också personbilarna så transparenta som möjligt? Jag pratar inte om skåpbilar eller timmerbilar.

OT svarta bilrutor
Du menar att det ska vara en lokal trafiklagstiftning för din flygplatsparkering som skiljer sig från generella regler? Låter skitsmart. Har du några fler undantag där särskilda regler ska tillämpas?

OT svarta bilrutor
Att man inte skulle se bromsljuset på bilen framför den direkt framför mig, som alltså har mörk bakruta, har jag aldrig sett som ett problem i kökörning.
Jag ligger inte så nära att jag inte hinner reagera på den första bilens bromsljus.
Klart, om hen framför med tonade rutor sover och kör in i bilen framför utan att tända bromsljuset, då har man ju problem. Men det har aldrig hänt ännu.
Men det skulle ju vara precis samma sak om jag låg bakom släp, husvagn, skåpbil, husbil, lastbil, vad som helst med täckt bakgavel, förutom att de stannar sällan lika snabbt.

Man kan ju inte alltid välja vem man ligger bakom i kökörning, men jag brukar försöka undvika att hamna bakom en långtradare om jag har bråttom. Har jag inte det så kan jag lika gärna ligga där bakom och chilla med proffsen. :)

Jag tycker det är bra med tonade rutor av flera skäl. Det vore ju en anledning att förbjuda det.

OT svarta bilrutor
jomper skrev:
> Så just på den parkeringen borde det förbjudas?

Bara om man parkerar uppströms bredvid jonja.

OT svarta bilrutor
Det viktiga är att ha en lagstiftning som främjar jonjas egen komfort till belastning för alla andra. På just den här parkeringen. Eller kanske att lagen ska säga att man inte får parkera bredvid jonjas bil i största allmänhet?

OT svarta bilrutor
jonja skrev:
> Vilket tjat om skåpbilar
Förlåt mig. Men varför skriva inlägget som en fråga om du inte vill ha ett svar?

OT svarta bilrutor
Nu vet jag vilken parkering som avses. Där har man sjukt bra sikt om man ställer sig ute i filen och spanar uppströms. Lätt 200 meter fri sikt.

Alltså:
1 Hoppa in och gör bilen körklar
2 Lyft på arslet, kliv ur och ställ dig bakom bilen
3 När det är fritt fram hoppar du in i bilen igen och backar ut

Busenkelt.

OT svarta bilrutor
Hen kan ju rigga upp en sån här genom biltaket:

Bilagor

• 1608-spiel-periskop-blau.jpg
    1608-spiel-periskop-blau.jpg
    28.9 KB · Besök: 49
OT svarta bilrutor
Var inte så taskiga. Lite medlidanda kan man väl få om man känner sig kränkt.

Fast iofs har jag också tonad bakruta. Bilen såg ut så från fabrik så svårt att göra något åt saken.

OT svarta bilrutor
Jag begriper inte TS resonemang över huvud taget men får i alla fall tacka för ett gott skratt såhär i vintermörkret. (Kan man inte förbjuda det också på något vis)? Vintermörkret alltså.

OT svarta bilrutor
mv70 skrev:
> Blir nu sugen på skaffa sådana mörka bilrutor
> efter trådläsning ;)

Kan verkligen rekommendera Solarplexius, speciellt i kombination med originaltoning från fabrik om man nu råkar ha denna optionen på sin bil :)

Inte en käft som ser in i bilen och kan avgöra vad som ev ligger där ;)

Edit: Glömde länken

Senast ändrad:
OT svarta bilrutor
Irriterande, javisst. Problem? Knappast.

Jag vet vilken parkering du menar, var där senast i måndags. Jag tycker samma situation fast på en vanlig parkering är värre, för där kör folk omkring och letar plats och har ofta mindre koll framåt än vad som är önskvärt.

OT svarta bilrutor
> Kan verkligen rekommendera Solarplexius

Lite dyrare än ja trodde, nån som har rabattkod !

Tillbaka
Topp