[OT] [Svininfluensan] Har folk blivit helt galna?

• Trådstartare Trådstartare e.
  • Start datum Start datum

e.

Aktiv medlem
Satt och lyssna på p1 precis. Folk ringde in och alla lät helt livrädda, som att den slutgiltliga pesten var på ingång. De pratades om att stanna hemma för inte riskera att dra på sig smittan eller om att bunkra tamiflu.

En kille ringde in och sa att han haft 38 (!!!!) graders feber men inte fått massa medicin. Lät som han ansåg att hans doktor försökt ta hans liv.

Är folk så här rädda runtomkring eller är det media som håller på att blåsa upp det här till helt obefogada proportioner? Eller är jag för ung och inte fattar att man kan dö när man blir sjuk, är jag uppväxt i en altför skyddad värld?

Edit av the_TnT: Off Topic...

Senast redigerad av en moderator:
Det är media och korkade människor som är det stora problemet.

Edit: Vad nu skillnaden mellan dessa två grupper är...

Men vadå, 1 person har dött!

Jämfört med ett par tusen en normal influensasäsong.

Måste ju vara värre än vanligt ;)

4bc
image0011.jpg ht=399

Ett vanligt år dör Ca 2'000-3'000 människor i sverige med hjälp av den vanliga, årligt återkommande, influesan.

Det är något fler än vad som hittills dött i A/H1N1, men i hela världen.

A/H1N1 är nån variant på spanska sjukan, som varit borta från västvärden sedan 40-talet, vilket gör att de få människor som har någon typ av imunitet oftast redan kommit upp i pensionsåldern. Det gör att vi kan förvänta oss färre (andel) dödsfall i denna influensa. Däremot är det eventuellt sannolikt att spridningen kommer bli lite större, då i princip hela den "produktiva" befolkningen, alltså de som är ute och träffar en himmla massa människor i arbetsliv och skola, saknar någon typ av imunitet.

Jag uppfattar hysterin kring A/H1N1 som något skapat av media, under försommarens nyhetstorka. Det verkar nästan som om producenter av munskydd och handsprit drivit en marknadsföringskampanj ;)

Varifrån namnet svininfluensa kommer är inte helt klar, däremot är det helt klart att svin inte har något med A/H1N1 att göra, däremot brukar sjukdommar som härleds till djur verka mer skrämmande än "mänskliga" sjukdommar, så att det är en marknadsföringsgrej är ganska tydligt. Man har helt enkelt hakat på fågelinfluensan, någon som minns den?

DIRAVI skrev:
-------------------------------------------------------
> tydligt. Man har helt enkelt hakat på
> fågelinfluensan, någon som minns den?

Men tack! Nu måste jag gå omkring och vara livrädd för fågelinfluensan också.

Jag hörde lite av det som sades i studio ett i P1 idag och där sa de att det inte handlar om att så många fler (jämfört med en vanlig influensa) riskerar att dö, utan det är så många unga och friska som riskerar att dö vilket inte är fallet med vanliga influensor.

Sedan så är man väl rädd för en ev. "andra våg" där viruset blivit lite mer elakartat.

Diravi: Det tros vara en blandning av genetiskt material från ett människovirus, ett fågelvirus och två svinvirus. Eller ja... inluensavirus som drabbar resp. djur.

Eg. är det väl ett influensavirus som drabbar grisar som har muterat eller något åt det hållet.

I vilket fall finns en koppling till svin. :)

Det är en stat inom staten, som söker få full kontroll över sina underlydande.. Först personnummer, deklarationer på allt , bilregister, IPRED och så nu denna laboration med hur snabbt man kan mobilisera massvaccinering (eller är det chipmärkniong?)!

Handla kontant, och ha alltid munk-kåpan på!

Hehe! Finns ju inget tråkigare än att lyssna på P1.
Det är nog fler som dör av uttråkning än influensa.

/Adam

Mårten skrev:
> Diravi: Det tros vara en blandning av genetiskt
> material från ett människovirus, ett fågelvirus
> och två svinvirus. Eller ja... inluensavirus som
> drabbar resp. djur.
>
> Eg. är det väl ett influensavirus som drabbar
> grisar som har muterat eller något åt det
> hållet.
>
> I vilket fall finns en koppling till svin. :)

Jaha, nu hajar jag. Jag trodde bara det var att den var svinjobbig.

/johan

Det är ju ganska tydligt att det är media och läkemedelsindustrin som tjänar mest på detta, även regeringar... Så inte så underligt att det pågår en massiv kampanj om den farliga svininfluensan.

Galna och galna...
Tycker att artikelförfattaren i denna artikel sammanfattar läget mycket bra.

För den som inte ids så kan man sammanfatta det som följande:
"Den nya influensan" verkar spridas snabbare, och smitta fler, än en vanlig influensa.
Till synes helt fullt friska unga människor dör i "den nya influensan". Detta är något extremt ovanligt och sker nästan aldrig under en vanlig influensa-säsong.
Siffrorna om antalet döda är hyfsat kvalificerade gissningar. Klart är att fler än normalt dör.

Förhoppningsvis får vi ett vaccin på plats, och förhoppningsvis ger vaccinet en önskad effekt.

Om inte så kan man ju läsa på litegrann, och sen när alla tuffa internetriddare och odödliga svenskar börjar trilla av pinnen så kan åtminstone jag hålla mig för skratt.

Aftonbladet och Expressen hoppas jag för övrigt att man väljer bort när man pratar om medias bild?
Media i övrigt tycker jag är extremt dåliga på att gräva fram fakta, och leverera korrekta statusuppdateringar. Snarare är det så att medias bild är något "utslätande" och "inte så allvarlig" jämfört med vad den borde vara. Men det är ju min åsikt.

För den som har läst såhär långt (troligen inte dom tuffa killarna som skojar bort allt allvarligare än hallonglass) kan ju fundera litegrann på hur detta virus, med flera, har kommit och kommer att sprida sig. Och varifrån de kommer. Man kan ju undra hur smart det egentligen är att göda djur med döda djur? Man kan undra hur smart det är av i stort sett hela Amerika att "i förebyggande syfte" ge antibiotika till djuren "så att dom skall hålla sig friska"? Do the math!

Jag tror att det är statens sätt att tackla arbetslösheten.
"Äh, vi 'vaccinerar' alla arbetslösa idioter mellan 18-30år."

/Adam

Adam7125 skrev:
> Hehe! Finns ju inget tråkigare än att lyssna på
> P1.

Fascinerar mig alltid hur så många kan säga så, när P1 är radions motsvarighet till SVT1/SVT2/TV4 i grova drag (undantaget de breda nöjesprogrammen), och SVT/TV4 har hyfsat många tittare, trots allt.

Om vi omvänt tänker oss en kanal som P3 fast i TV-version, så skulle alla program avbrytas var 3:e till 5:e minut av en musikvideo! Tänk dig ett debattprogram eller en dokumentär med 4-5 musikvideor instoppade helt utan anknytning till programmets innehåll!

P1 är härligt befriat från slumpmässiga musikavbrott som stjäl tid och koncentration från programmen man faktiskt vill lyssna på. Vill man ha musik i radio finns renodlade musikkanaler (jämför med forna tiders MTV och nutida VH1, m fl).

För min egen del lyssnar jag helst på musik helhjärtat när jag vill det, då via exempelvis Spotify eller den musik jag har i min samling på datorn.

Sedan var det ju så att dubbel dos upphandlades, då man valt att få första tjing på första bästa virus som kunde tänkas bli en pandemi. Vaccin som har bäst före datum.
Vad göra? Ja, antingen får man väl sälja vidare, eller så ser man till att det används.
Danmark valde en annan väg att gå, men så är de ju så runda o goa, att dem vill väl ingen något illa?

geologen skrev:
> Adam7125 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hehe! Finns ju inget tråkigare än att lyssna
> på
> > P1.
>
> Fascinerar mig alltid hur så många kan säga
> så, när P1 är radions motsvarighet till
> SVT1/SVT2/TV4 i grova drag (undantaget de breda
> nöjesprogrammen), och SVT/TV4 har hyfsat många
> tittare, trots allt.
>
> Om vi omvänt tänker oss en kanal som P3 fast i
> TV-version, så skulle alla program avbrytas var
> 3:e till 5:e minut av en musikvideo! Tänk dig ett
> debattprogram eller en dokumentär med 4-5
> musikvideor instoppade helt utan anknytning till
> programmets innehåll!
>
> P1 är härligt befriat från slumpmässiga
> musikavbrott som stjäl tid och koncentration
> från programmen man faktiskt vill lyssna på.
> Vill man ha musik i radio finns renodlade
> musikkanaler (jämför med forna tiders MTV och
> nutida VH1, m fl).
>
> För min egen del lyssnar jag helst på musik
> helhjärtat när jag vill det, då via exempelvis
> Spotify eller den musik jag har i min samling på
> datorn.

+1
Dock tror jag att ett villkor för att få komma fram till "ring p1" är att man är extremt hispig eller har allmänt konstiga åsikter.
Det är inte något av p1:s bättre program enligt min mening

Agassi skrev:
> För den som har läst såhär långt (troligen
> inte dom tuffa killarna som skojar bort allt
> allvarligare än hallonglass) kan ju fundera
> litegrann på hur detta virus, med flera, har
> kommit och kommer att sprida sig. Och varifrån de
> kommer. Man kan ju undra hur smart det egentligen
> är att göda djur med döda djur? Man kan undra
> hur smart det är av i stort sett hela Amerika att
> "i förebyggande syfte" ge antibiotika till djuren
> "så att dom skall hålla sig friska"? Do the
> math!

Eftersom det rör sig om ett virus kan ju knappast antibiotika ha något med det att göra.

Att virus hoppar från djur till människa (om det är det som har hänt) har nog alltid hänt så länge som vi haft husdjur. Och det lär nog fortsätta att hända med jämna mellanrum.
Influensaliknande virus kan uppenbarligen vara väldigt farliga och spridas väldigt snabbt. Dock hör det till undantagen. Statestiken talar väll emot att detta viruset är ett sådant. Förr eller senare lär dock farligare (och ofarligare) virus komma igen. Om det går att göra något åt det hela är väll frågan, kanske tillhör det livet.
I slutändan är väll ändå Malaria mycket farligare än alla influensor som vi haft sedan spanska sjukan. Tillskillnad från spanska sjukan lär den dessutom inte försvinna i första taget...

geologen skrev:
> Adam7125 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hehe! Finns ju inget tråkigare än att lyssna
> på
> > P1.
>
> Fascinerar mig alltid hur så många kan säga
> så, när P1 är radions motsvarighet till
> SVT1/SVT2/TV4 i grova drag (undantaget de breda
> nöjesprogrammen), och SVT/TV4 har hyfsat många
> tittare, trots allt.

Potejto - potato. Jag blir uttråkad både av P1 och SVT... Dessutom tittar/lyssnar jag inte av ideologiska skäl på så kallad public service eftersom jag inte tycker att den fyller någon funktion och därför vill avskaffa den...

Mårten skrev:
> Diravi: Det tros vara en blandning av genetiskt
> material från ett människovirus, ett fågelvirus
> och två svinvirus. Eller ja... inluensavirus som
> drabbar resp. djur.
>
> Eg. är det väl ett influensavirus som drabbar
> grisar som har muterat eller något åt det
> hållet.
>
> I vilket fall finns en koppling till svin. :)

Grisar som har muterat - och ser ut som svin då eller?

ja vadå, 3-4 ligger i andningsmaskin varav 1 skickades till danmark för att sverige saknade resurser. 1 har dött, och influensan har inte ens börjat.

Sen om nu 2-3000 dör av vanliga influensan och dödstalen blir densamma för denna, så är det förmodligen ett antal nick här på happy som kommer dö iom att de är i målgruppen på unga friska i 30-årsåldern som har många kontakter.

camaleonte skrev:
> Grisar som har muterat - och ser ut som svin då
> eller?

Hahahahaha... Tur att man är lättroad.

"så är det förmodligen ett antal nick här på happy som kommer dö iom att de är i målgruppen på unga friska i 30-årsåldern som har många kontakter."

Smittar skiten över nätet också? Ett ovanligt svinigt datavirus???

Jämförelsen med "vanliga" influensor haltar betänkligt eftersom man då räknar med en full influensasäsong. Svinfluensan har inte varit igång en normal influensasäsong än, och den sprider sig bra utanför den "normala" säsongen, vilket är lite udda. Influensavirus trivs normalt inte så bra under sommaren.

Så antal döda kan vi räkna och jämföra om sisådär ett halvår så får vi se hur illa det blev.

På en lunchdiskussion idag om han som dog så tyckte jag att det är bättre att få den nu medans det fins ett nyhetsvärde i att man dör. Om några månader kommer det att bli bulldozers som schaktar ned de tusentals offren i anonyma massgravar. ;)

Högre smittsamhet, störrre risk för komplikatiner (t.ex lunginflammation) samt att den verkar slå ovanligt hårt utanför de "normala" riskgrupperna. Den är värre än de vanliga flunsorna, frågan är hur mycket värre? Lite för lik Spanska flugan 1918 för att det skall känna sriktigt behagligt,Något att hålla ögonen på, men ingen anledning till panik.
Jag noterade nån osammanhängande idotkrönikör i DN som ville börja använda Tamiflu i "förebyggande syfte" eller nåt. Säg hej till resistenta virus.

Graj skrev:
> Eftersom det rör sig om ett virus kan ju knappast
> antibiotika ha något med det att göra.

Nä jag filosoferade bara vidare... Avsåg inte att sätta ett samband mellan detta och "den nya influensan" utan snarare peka på att vi människor förr eller senare får skörda det vi sår.

> I slutändan är väll ändå Malaria mycket
> farligare än alla influensor som vi haft sedan
> spanska sjukan. Tillskillnad från spanska sjukan
> lär den dessutom inte försvinna i första
> taget...

Förvisso, men å andra sidan är chansen/risken att drabbas av malaria extremt liten för att inte säga obefintlig när man bor i Sverige. Än så länge i alla fall.

Det många glömmer är att sjukdomsförloppet påverkas påtagligt av smittodosen. Blir man smittad av en mycket stor mängd viruspartiklar så riskerar man att bli mycket sjukare än om man får i sig bara ett fåtal vid smittotillfället.

Bland alla "unga, friska utan bakomliggande sjukdomar", gissar jag att en majoritet har haft ogynnsamma hygienvanor och därmed blivit sjukare än normalt.

Själv tvättar jag alltid händerna (med tvål och vatten) när jag kommer in i lägenheten bland det första jag gör, och undviker därefter att alltför mycket hantera saker som varit i kontakt med andra samma dag. Men jag låter det inte gå till överdrift heller.
Jag blir sällan sjuk (knappt en förkylning/år i snitt), och brukar få milda infektioner när jag väl blir sjuk.

Botis skrev:
> Jag hörde lite av det som sades i studio ett i P1
> idag och där sa de att det inte handlar om att
> så många fler (jämfört med en vanlig
> influensa) riskerar att dö, utan det är så
> många unga och friska som riskerar att dö vilket
> inte är fallet med vanliga influensor.
>
> Sedan så är man väl rädd för en ev. "andra
> våg" där viruset blivit lite mer elakartat.

Man får väl ta vaccinet till andra vågen istället då... vaccinet är väl bara effektivt i ett år? Just nu är det här en hype (kanske)... Varför tänker jag på hallonglass?

machin skrev:

> Man får väl ta vaccinet till andra vågen
> istället då... vaccinet är väl bara effektivt
> i ett år?

Det är effektivt för den här influensastammen, och eventuellt liknande stammar. Nästa år kommer den Nya Nya influensan (det sägs att grisproducenterna inte gillade att den kallades "svininfluensan")

http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyainfluensan/

Mårten skrev:
> Jag blev just jävligt sugen på hallonglass.
> Eller eg. sorbet...

Jag föredrar nog Parfait, lite rundare i smaken :)

jag tror att alla som tar vaccin förvandlas till zombies, det är the umbrella corp som ligger bakom allt

Spanska sjukan hette den 1918 inte flugan btw...

Tillbaka
Topp