[ot] Tält för vandring

rejser

Aktiv medlem
[ot] Tält för vandring
Ska upp och gå vid jämtlandstriangeln i sommar. Första gången vandring så en hel del prylar som ska införskaffas. Det mest är väl avklarat. Men klurar lite på tält.
Lätt, 2,5 personer (2 hundar + 2 vuxna), i en rimlig prisbild. Kollat på Helsport Jostedal, Bergans Kompakt light. Är det vettiga saker? Eller något liknande som man missar?

Vet att det är flera här som är uppe och tar sig en promenad ibland så misstänker kunskapen finns.
Vet att prylbögeriet hos oss här är nästan lika stort som hos dom på utsidan.se, men chansar ändå ;)

[ot] Tält för vandring
Jag har aldrig ägt annat än Hilleberg-tält, så på prylbögeripunkten har du helt rätt...

Helsport Jostedal anses av folket på Utsidan vara bra, men trångt: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50102

Skulle tro att det blir lite knöligt med två pers. plus två hundar i det.

Bergans Compact Light verkar finnas i flera varianter. 3-manna-tältet ser ut att vara helt okej i storlek, liknar mitt förra Hilleberg (Nammatj 3GT) som var kanon för två pers. med mycket packning. 2-manna-versionen ser ut att vara väldigt lik Jostedal; förutom ett mindre innertält har det också en mycket mindre absid, vilket är jobbigt inte minst vid regn.

Generellt tror jag att både Bergans och Helsport gör schyssta grejer, så om du inte tror att du kommer använda tältet jättemycket är det ingen poäng att lägga ut nästan dubbla pengarna på ett Hilleberg. Men fina är de...

[ot] Tält för vandring
Som när man cyklar lite tänker jag. Börja med något semi-enkelt. Upptäck vad du inte gillar och åtgärda. Samt att vi ska köpa väskor, sovsäckar osv på en gång nu tänkte vi. Vi går långa dagsetapper normalt så vi tänkte lika bra att göra investeringen så att vi kan få lätt tillgång till helg-mys.

Hundarna är relativt små och tänkta inne i tältet faktiskt. (westie och welsh springer spaniel). Så utrymmesmässigt tror jag inte är några problem.

Packning är tänkt att vara liten. Målsättningen är det iaf :)

Lutar lite mer åt Bergans.

Tackar för svaren

[ot] Tält för vandring
Om inte hundarna är av accessoar-typen kanske en tarp duger som vind och regn-skydd till dem.

Ett aningens mindre tält plus en tarp ger en massa trevliga kombinationsmöjligheter:
* Lunch i regn och eller snålblåst, upp med tarpen.
* Färre deltagare, lämna tarpen hemma. Mindre att släpa på.
* WW-expedition. Ta endast med tarpen.
* Tarpen funkar som extra förtält där man kan skaka av sig den värsta vätan och hålla absiden lite torrare.

[ot] Tält för vandring
Jag kör på ett tarptent ( http://www.tarptent.com ) på mina fiske/vandringsturer i fjällen. Största plussen där är vikten och hur litet det blir nerpackat och att det blir fantastisk ventilation.

Det negativa är att man får se till att silikontäta sömmarna om man vill vara hundra på att det inte ska läcka & att enkelväven inte stänger ute ljuset alls.

[ot] Tält för vandring
Av de du kollat på skulle jag helt klart välja Bergans Compact Light i tremansversion, eftersom det har den där stora (GT på Hillebergspråk) absiden. Den är guld värd. Tyvärr verkar inte Bergans Compact Light finnas i en tvåmansversion med stor absid.

Naturligtvis vore det ju enkelt att rekommendera Hilleberg Nallo 2 GT, men det är jävligt dyrt. Ett lite billigare alternativ kan vara Fjällräven Akka Shape R/S 2, som också har en stor absid. Om viktuppgifterna stämmer är det dessutom väldigt lätt.

[ot] Tält för vandring
Kan du inte köra på ett tvåmanstält med hyffsad appsid. Hunden jag växte upp med sov alltid inne i apsiden med dragkedjan öppen eller utanför. Stängda tält avskydde han. Det var ju dock en husky med välutvecklad päls (jämmfört med de flesta huskys man ser på stan i vart fall).
Resultatet var att tältet bara användes vid regn på sommaren och på vinter inte över huvud taget.

[ot] Tält för vandring
Jo, vovvarna är ju tämligen små, så det lutar mer åt ett 2-mannatält än 3. För lite mer höstexkursioner får man lite gratis värme. Och sommaren kan ju hundarna vara vid absidern med öppet in till innertältet.

Bergans absider även liten är nog fullt tillräckligt för våra hundar. (dom är inte en husky stor om man bygger ihop dom)

[ot] Tält för vandring
I ett Bergans Kompakt 2 får två vuxna gott om plats och man får med lätthet in två feta ryggsäckar i absiden. Har kikat på light-varianten, men är den lilla minskningen i vikt värd det högre priset? Jag tyckte inte det, å andra sidan är det sällan jag som bär tältet =)
För en lång person >190 cm kan Kompakt vara lite för kort, fötterna tar i innertältet, och sitthöjden är rätt så låg. Men annars så är det grymt prisvärt och det står emot väder och vind. Lätt att sätta upp är det också, ventilationen är OK. Och det kostar hälften av motsvarande HB.

[ot] Tält för vandring
Tänker inte tipsa om tälten, då jag sovit i stugorna när vi varit till Jämtlandsfjällen. Tänk på att inte packa för mycket. Det är lätt att ryggsäcken blir väldigt tung. Bra tips om lättviktspackning finns på http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=80

Efter att ha släpat en rygga på över 20 kg i Sarek för 15 år sedan, samt att nu senast ha upplevt lättviktpackning är valet lätt: lättviktpackning!

Packa lätt genom att packa rätt. Det bli inte sämre, bara lättare. Våga köpa lätt (kanske ngt dyrare ibland) redan nu.

[ot] Tält för vandring
Tarp = Tält med utsikt!

P7270224.JPG ht=544

När jag var i jäämtlandsfjällen förra sommaren, sov sid stugor dom flesta nätterna..
Men det var många som bar tält men sov i stugor, för det blev så olidligt varmt i tälten om mornarna!

Det slipper man i tarp :)
Tält behövs på vintern, annars är det rätt overkill.
Edit: Men kanske en lite mer komplett lösning än min är att föredra ^^

Senast redigerad av en moderator:
[ot] Tält för vandring
Tarp-diskussionen liknar på många sätt den om fixies...

Visst är det säkert jättehärligt att sova under en tarp när vädret är som på bilden, men en sommartur i Jämtlandsfjällen kan lika gärna innebära 8 plusgrader, ihållande regn och 15 sekundmeters vind. Då är det inte lika kul att sova utan väggar.

För två personer med två hundar skulle jag vilja ha en lite större absid än på Bergans Kompakt 2. Försök titta på tältet innan du köper och tänk dig att du ska få plats med två liggande personer (som gärna ska kunna röra sig), två halvtomma ryggsäckar, två hundar (som förmodligen kommer röra på sig) och samtidigt ha möjlighet att laga mat i absiden. Om det känns som att det kommer funka är det ju perfekt; du sparar både vikt och pengar.

Skillnaden till 3-manstältet är 600g, vilket är en klart påtaglig ökning, så det är naturligtvis dumt att släpa då det i onödan.

[ot] Tält för vandring
HaraldN:
Ja och tält är ju inte direkt ultimat dom dagar det inte är skitväder :)

Jag kunde springa med min 40liters ryggsäck som vägde 12 kg första dagen, det var skönt.

Om inte annat, så finns ju stugor i närheten var man än är där omkring!
Tält på sommaren är överbyggt!
Mycket innom frilufsandet som är det..
Visste ni att bara ca 5-10% av alla Optimus Nova (expeditions multifuelkök) som säljs faktiskt används när det är snö? :)
Trots att det ner till ~0 grader inte finns några fördelar med flytande bränsle..

Senast redigerad av en moderator:
[ot] Tält för vandring
Vi tänkte först göra stugtur för att det hade varit lätt och smidigt. Men dels vet vi inte vart vi vill riktigt. Har några olika planer. Och hundar + stugor är inte bara positivt från folk som berättat. Många som fått gliringar osv. Sedan är flera som begär att man ska boka i förväg. Svårt om vi vill gå en avstickare på någon dag eller 2 in i norge t.ex.

Känns som tält ger mer frihet. Så dom 2-3 kg känns som dom kan vara värda att släpa på.

Men som sagt, risken är att det kommer bli överjävligt varmt.

Funderar lite på vad man ska sova i. Känns klart som en sommarsäck iallafall.

Vad motiverar annat än ett klassiskt trangia?

[ot] Tält för vandring
Sprit är brandfarligt och hanteringen är inte säker, effekten är låg.
En fördel är väl att det är mysigt och tyst :)

Separat stående gaskök låter litegrann men är otroligt smidiga att hantera, lätt at reglera lågan, hög effekt!

Vet inte om det går dubbelt så fort men ja, inte så långt ifrån :)

[ot] Tält för vandring
Jag har ett Bergans Compact, dock inte light. Fungerar bra även om jag kan tycka att de gjort tälduken i golvet lite väl tunn. Det finns med andra ord risk för att fukt tränger igenom. Har läst att det finns som extra pressening som man kan lägga ut under golvet för att förbättra det hela.

Har satt upp det i näst intill storm och det gick fint även som ganska ovan.

Mvh
Fredrik

[ot] Tält för vandring
Både Bergans och Helsport har bra tält. Tycker inte de har varit sämre än något Hilleberg som jag använt, men det vågar man ju knappt skriva på utsidan.se

Northstar i malmberget (www.northstar.se) säljer ut en den Bergans modeller. De har även tagit fram två egna tält under namnet Arctic Alpine som när det gäller vikt, kvalitet och pris verkar vara riktigt bra.

[ot] Tält för vandring
Jag har själv spanat efter liknande tält.. på en mässa fick jag tillfälle att jämföra bergans compact light och fjällräven Skule (tror jag det var). Med mina 185cm kunde jag inte sitta i Bergans-tältet (3-manna) utan att vrida ner nacken rejält, fjällräven hade bättre höjd invändigt.
Läste också någon recension om att Bergans compact light har stum upphängning av innertältet. Hilleberg har resårupphängning av innertältet, vilket bör borga för att sömmarna håller mycket längre...

[ot] Tält för vandring
The North Face, Mountain Hardware och Hilleberg är dom jag skulle rekomendera. Iallafall om man ska ut i fjällvärlden.

Jag brukar tänka att man får oftast det man betalar för...

[ot] Tält för vandring
rejser skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Men som sagt, risken är att det kommer bli
> överjävligt varmt.

De flesta transatlantiska tält brukar ju att gå att resa utan yttertält. Tror att likande även går att uppnå med vissa hillebergstält med hjälp av lösa hållare.
Nu vet jag inte hur det funkar i praktiken men det borde ju vara svalare?
Annars är ju den enkla lösningen att om det är dag och solen lyser är man inte i tältet, då slipper man värmeproblemet (iallafall i Sverige)
Annars är det bara att lägga liggunderlag och sovsäck utanför tältet på skuggsidan om man nu vill sova när det är varmt. Regnar det inte och om det inte är stor mängder mygg tillför ju inte tältet så mycket.

> Vad motiverar annat än ett klassiskt trangia?

Vikten.. och koktiden om du menar spritbrännare med klassiskt trangia.

Tillbaka
Topp