OT: tam räv i Råsunda

• Trådstartare Trådstartare Yps
  • Start datum Start datum

Yps

Ny medlem
Mötte en tam räv på väg hem från jobbet idag. Den kom springandes mot mig öster om lötsjön.
Stannade så klart upp och kollade på den, då kom den upp mot mig på ca 2m håll, sen gick den vidare in i skogen. Mycket märkligt, aldrig sett en så tam räv förut.
Någon annan sett den som pendlar samma sträcka (Skogling??) ?

/Magnus

EDIT: jag har visserligen sett räven, men det är ändå OT.

Senast redigerad av en moderator:
äsch. jag har sett amssor av rävar som är närgångna. är de unga så kan de ibland springa efter en. när jag sprang i ursvik en gång hade jag två rävar 20 m bakom mig i en kilometer. fast jag kastade lite småpinnar på dem för att skrämmas lite.

tama är de nog inte, men inte särskillt folkskygga.

Jag har också haft en ung räv på nära håll. Bodde i Trångsund förut och stod på parkeringen utanför huset med en nyinköpt och rykande het pizza när en räv strök förbi på ungefär 2 decimeters håll. Den "eyeballade" mig och pizzan och försvann sen in i en dunge, helt orädd.

Jag tror som Micke S att de inte är tama utan endast unga och oerfarna.

//A

Även jag har stött på en icke folkskygg ungräv. Var ute sent en kväll i bostadsområdet endast för att provcykla hojpan efter en skivbromsinstallation (tror jag att det var). Rundar en hörna på ett hus och räven står där typ två meter framför mig. Vi stod båda stilla och stirrade varandra i vitögat en stund och sedan vände den på sig och lunkade lungt och försiktigt in i skogen.

EDIT: Bor också i solna, bergshamra för att vara mer specifik.

På Mora GK fanns det en oskygg räv för några år sedan. Den gillade varmkorv som den fick av personalen i restaurangen. Åt direkt ur handen.

I mitt härad finns en räv som verkar vara präglad i en rådjursflock, den följer med flocken och varken rådjuren eller räven verkar störda av varandras närvaro eller visar aggresivitet.
Jag har sett det med egna ögon och för att slippa lustigheter: det är inte ett ovanligt litet kid, inte heller en flock gigantiska rävar :o)

/G
Edit: ord

När jag säsongade i riksgränsen o bodde i lillstugan så fanns det en supertam räv som t.o.m kom in i huset och hämtade käk

Har också varit med om en ungräv som var grymt nyfiken, fick skrämma den för att den inte skulle traska in i huset! :)

På ramsö i Kosterskärgården finns det en ruskigt tam räv. Den blir ständigt matad av båtgäster så den närmast kräver att få mat. Omöjligt att skrämma iväg den, trodde inte heller att rävar kunde bli så tama tills jag såg den.

Här är en räv som jag träffade på utanför Ystad för ett par dagar sedan.
Måste börja ha riktig kamera med mig när jag jobbar.
Han satt på en grusväg där jag kom körandes och han var inte så pigg på att flytta sig.

Det finns inga rävungar i februari. Redan i slutet på hösten är de tillräckligt gamla och kloka för att inte strutta runt som ungarna gör. Om de fortfarande lever.

Rävar som inte vill flytta på sig har inte sällan skabb. Då tappar de många av de naturliga reaktionsmönstren.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> tillräckligt gamla och kloka för att inte strutta runt som ungarna gör. Om de fortfarande lever.

Så de döda rävarna är inte tillräckligt kloka så de strutta runt som ungarna gör?

petbook.jpg ht=225

the_TnT skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > tillräckligt gamla och kloka för att inte
> strutta runt som ungarna gör. Om de fortfarande
> lever.
>
> Så de döda rävarna är inte tillräckligt kloka
> så de strutta runt som ungarna gör?

Så är det. Jag gjorde ett IQ-test på en död räv en gång och den klarade inte av att svara rätt på en enda fråga.

Jag såg en icke folkskygg biGmollo en gång. Den följde efter mig in i en restaurang vid hornstull och stirrade på mig när jag köpte en glass. Sen vände den på klacken och lunkade iväg bort mot vattnet. Jag vet inte om den kan ha haft skabb, den hade nästan heltäckande lycra på sig nämligen.
Någon annan som har varit med om något liknande?

Edith: Bimollo kan du vara själv.

Vår tama räv (läs svarta hund) har en märklig kontakt kl 0600 varje morgon, då kommer nämligen en annan tam räv (läs råbock) knallandes och stannar utanför staketet. Vår tama räv ( läs svarta hund) väcker då större delar av hässelby genom att yla. Ylar rävar, om inte vad är det då för räv vi har?

*** När jag inte kan övertyga så förvirrar jag istället ***

Beerfot skrev:
> Vår tama räv (läs svarta hund) har en märklig
> kontakt kl 0600 varje morgon, då kommer nämligen
> en annan tam räv (läs råbock) knallandes och
> stannar utanför staketet. Vår tama räv ( läs
> svarta hund) väcker då större delar av
> hässelby genom att yla. Ylar rävar, om inte vad
> är det då för räv vi har?
>
> *** När jag inte kan övertyga så förvirrar jag
> istället ***

En festlig grej. Min räv (läs schäfer) var kär i Beerfoots räv (läs svarta hund).
Nu har vi flyttat så de kan inte träffas längre. Men jag tror de håller kontakten på internet. Rävdate.com

Oscar skrev:
> jag var nära bigmollo en gång han eyeball:ade
> mig oxo
>

Eyeballing kommer stort 2007.

42Hz skrev:
> Har också varit med om en ungräv som var grymt
> nyfiken, fick skrämma den för att den inte
> skulle traska in i huset! :)

Hittade bilderna!

imp5_107.jpg ht=480
imp5_109.jpg ht=317

(Fasen, digitalkameror var sämre då än mobilkameror är idag!)

Tillbaka
Topp