[OT] Tårarna sprutar!

BuTTuS

Aktiv medlem
[OT] Tårarna sprutar!
Mina ögon har på senare tid utvecklat en oönskad feature, att tårarna bokstavligen sprutar när jag är utomhus. Det händer inte varje gång, men kanske 80-90% av gångerna.
Otroligt irriterande är det iaf att behöva putsa brillorna flera gånger varje dag... Eftersom det inte händer varje gång så tänker jag att det kanske inte är helt kört än och att det kanske fortfarande finns något man kan göra, förutom operation av trånga tårkanaler som google diagnostiserar det hela?
Om jag nyper tag om näsroten och drar framåt så känns det efter några sekunder att det händer saker i näsan så lite trånga är dom nog...
Någon här med samma problematik?

IMG_2029.JPG

[OT] Tårarna sprutar!
Har samma problem. Enligt en optiker så beror det på att ögonen/hornhinnorna är torra. "Smörjande" ögondroppar och/eller att liksom snörvla (som när man är snorig, men inte snyter sig) litet överdrivet några gånger kan hjälpa.

[OT] Tårarna sprutar!
Problematik och problematik. Klart man får tårar i ögonen och snorig när man cyklar.
Man kan leva länge ändå.
Mvh
Ibland är google din värsta fiende.
Springa eller cykla, får också mycket tårar i ögonen och en massa blötsnor. Känns som vinden gör en del för att speeda upp processen också? Sportglasögon hjälper lite, men inte tillräckligt.
Har samma problem. Enligt en optiker så beror det på att ögonen/hornhinnorna är torra. "Smörjande" ögondroppar och/eller att liksom snörvla (som när man är snorig, men inte snyter sig) litet överdrivet några gånger kan hjälpa.
Verkar bli mer och mer sport-tårar ju äldre jag blir, smörjande ögondroppar måste nog provas!

Hittade denna för ett tag sen:

[OT] Tårarna sprutar!
Jag brukar titta åt ett annat håll.
Mera allvarligt, gör en undersökning. Kanske är något som retar hinnan, eller en inflammation.

[OT] Tårarna sprutar!
Jag gick och utomhusgrät "hiskla länge", innan det slutligen lossnade! Kontaktaktade sjukvård, hamnade hos ögon, de tryckte in en pryl uppe vid ögat och spolade den övre delen av tårkanalen (hästskoformad). Däremot förblev större "stupröret" tätt. Apoteketet hade dundermedel att spraya upp I näsan, med tillägg Bihåla. Kändes häftigt, som en felstoppad brustablett. M.a.o. det finns hopp! Men unna dig ett besök hos doktorn på ögon! Prata med sjukvårdsupplysningen.. Ögon kan vara bra att ha.

[OT] Tårarna sprutar!
Mina ögon har på senare tid utvecklat en oönskad feature, att tårarna bokstavligen sprutar när jag är utomhus. Det händer inte varje gång, men kanske 80-90% av gångerna.
Otroligt irriterande är det iaf att behöva putsa brillorna flera gånger varje dag... Eftersom det inte händer varje gång så tänker jag att det kanske inte är helt kört än och att det kanske fortfarande finns något man kan göra, förutom operation av trånga tårkanaler som google diagnostiserar det hela?
Om jag nyper tag om näsroten och drar framåt så känns det efter några sekunder att det händer saker i näsan så lite trånga är dom nog...
Någon här med samma problematik?

Visa bilaga 554781
Det där är ju inte vanligt snora och rinna. Jag får så ibland också, tycker det hänger ihop med svidiga ögon, kanske mer skräp i luften eller svett eller hårvax som rinner ner i ögonen eller ngt. Men det vore ju intressant om det var ngt helt annat...

[OT] Tårarna sprutar!
Ja lutar väl åt att ta kontakt med sjukvården kanske. Har nu varit förkyld i två veckor också så hade väl ändå tänkt tiltta dit på mådag om jag inte är frisk tills dess.

[OT] Tårarna sprutar!
Jag har liknande problem. Har länge dragits med "grusiga ögon" om mornarna, vilket kräver en sköljning efter uppstigning, och rinnande ögon när jag cyklar till jobbet på morgonen. På senare tid har detta accelererat till ett kopiöst rinnande vid morgoncyklingen, men även en del rinnande när jag cyklat hem, och ögonen har liksom svidit lite lätt på ett sätt de inte har gjort tidigare. Så jag masade mig hela vägen till ett apotek och frågade om råd, och kom hem med en liten burk Systane complete. Och jag tycker faktiskt det funkar. Kan vara värt att testa.

Tillbaka
Topp