[OT] Telemark, har det hänt nått på 10 år?

Ultralite

Aktiv medlem
Tjena, finns ju freeride.se men alla annan kunskap finns ju här så....

Har inte åkt utför på 10 år förutom 2 dagar i Sälen förra året då jag hyrde vanlig slalomutrustning.

Tyckte nog att det är roligare att åka telisar som jag gjorde förr så tänkte leta fram mina gamla T1 racing -01 och se om dom håller. Har även ett par Scott intoxica från -01.

Har det hänt mkt på telissidan? Eller har jag lika kul på mina gamla prylar?

Om man hyr telisar i Sälen, vad får man för skidor då? Finns ju inga olika nivåer att välja mellan.

Finns det nån grym telisbutik i Sälen?

Tack för hjälpen på förhand!

Åh telisar!

NTN måste väl vara det som har hänt sedan dess.
Bindningen är stabilare än en traditionell bindning och har dessutom en utlösningsfunktion. Min uppfattning är att de flesta som provar NTN byter till det, men visst finns de ju de som hellre kör på andra bindningar också.

Själv har jag nyligen bytt från mer basic hyrskidor till NTN och en stor rockerskida som visst kräver lite mer man att styra. Svårt men kul!

http://www.rottefella.no/en/Products/Telemark/NTN-Freeride/

NTN är en pistbindning, IMNSHO.
Tung, klumpig och man frångår mycket av poängen med telisåkning för mig, nämligen att hålla det enkelt.
I övrigt så har det ju hänt mycket inom skidkonstruktion generellt. I och med att telisbindningar och pjäxor har blivit allt mer stabila så har telisåkningen hängt med i den utvecklingen.

Den största telis-specifika utvecklingen är att det finns ett bättre urval pjäxor och att det finns ett bra urval bindningar med "free pivot" så det är lättare att gå.

Jag försökte hyra i Sälen i fjol, fanns bara enstaka par hos ett fåtal uthyrare så boka i god tid...
Skillnaden annars är att det 2001 fanns telisskidor men nu kör många flesta på samma slalomlagg med telisbindning vilket är funkis.

Om det är de gamla röda Scarpa T-race du har så kör på dom. Jag har ett par som är väldigt sköna och stabila dock några år nyare än 2001. Med en styv pjäxa och bindning så kan man åka på vilka skidor som helst i princip, men det brukar vara optimalt med lite mjukare skida än för alpint. Som sagts så finns det för och nackdelar med NTN. Jag kan inte alla och har heller inte testat dem själv så jag ska inte uttala mig men om du är intresserad av NTN så rekommenderar jag dig att läsa på först. Om du prioriterar stabil bindning är det Bomber Bishop du ska ha. För topptur lämpar sig G3 och Hammerhead med pivotfunktion bättre.

Det finns säkert några telisrävar på detta forum men du hittar nog mer expertis på Freeride och tetongravity.

Vad grundar du det att NTN skulle vara en pistbindning @freeskier?

Jag kör på NTN och har gjort så sedan -07. Tycker de är helt fantastiskt roliga, både i pist och i offpisten. Kör nu på ett par Extrem Projekt 110,(eller vad de nu heter) lite bredare offpistskida. Det är en kombination som är kalas!

Jag har ett par lagg med NTN bindning + pjäxa till salu om du är intresserad @Ultralite. Kan fixa så de finns i Lkpg i slutet av V 8 om du är intresserad.
Du kan väl Pm:a mig om så skulle vara fallet.

/Hjalmar

HjalmarHurtig skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad grundar du det att NTN skulle vara en
> pistbindning @freeskier?

"Tung, klumpig och man frångår mycket av poängen med telisåkning för mig, nämligen att hålla det enkelt."

Efter drygt 10 på G3Targa tycker jag att mina O1:or är tunga och komplicerade i överkant... ;-)

Jag kör på med ett par gamla Head Monster 75, Rottefella R8 och Scarpa T1 från tidigt 2000-tal. Kör mest i pister, men gillar att köra lite fort och hårt. Min uppsättning duger fortfarande för ändamålet, så börja du med vad du har, och testa sedan andra skidor efter var du ska åka.

Har en kompis som precis bytt till NTN och han säger sig inte känna nån större skillnad över huvudtaget i praktiken, men att han mår bra av vetskapen att bindningen löser ut om han skulle ställa till det på nåt sätt.
// Oskar

Tillbaka
Topp