(OT) Tellstick, z-wave eller 433MHz?

marr

Aktiv medlem
Vad ska man välja?
Är inne på det billigare 433MHz systemet.
Vad är vinsterna med z-wave? Annat än att man får återkoppling från brytare om de verkligen är aktiverade eller inte.
Någon annan detalj jag missat?

Initialt blir det bara för att styra lampor. Några andra kul idéer på saker man borde göra?

Senast ändrad:
Kör tellstick net för belysning och temp.
Fungerar förvånande bra. Men skulle inte vara bra nog för något mer viktigt. Typ värmesystem eller så. Eller iaf inte automatiserat. Är det sälla grejer som man kan övervaka så går det ju bra.

Har inte z-wave mest pga extra kostnaden men har heller inte haft några problem de sista 5-6 åren med det billigare 433 systemet. Kör sensorer, lampor och markiser och det är tillräckligt stabilt och tillförlitligt. Går att göra mycket kul med systemet om man lägger ner lite tid och tanke.

Fick order imorse om att börja leta upp timers. Snart dags för julskyltning :p

Tror jag beställer ett startkit med den enklare modellen net v2.0
Samt några extra uttag bara. Som en start.

Jag har en tellstick duo samt z-wave.
Har kört ett par år med tellsticken men ville ha tag på en enkel samt billig energimätare som jag kunde logga därav z-wave (används till spabadet).
Har haft ett eget program innan för att styra allt men har gått över till domoticz. Är riktigt nöjd med domoticz.
Vad du än gör skaffa inte tellstick net. Då är du låst till deras webtjänst som bara fungerar om du har tillgång till internet.
Jag plockar även in några befintliga 3-fas elmätare via 1wire. Har ett par termostater till element på gång hem som även är z-wave.
Fler exempel på det jag använder det till utöver belysning.
Värmen i min gäststuga.
Brandvarnare.
Dörrgivare.
Temperaturen i alla rum samt kyl,frys och jordkällare.
Grilltermometern.
Jobbar själv med styrsystem så det är väl inte så konstigt att jag snöat in på detta.

Mheel sa:
Har kört ett par år med tellsticken men ville ha tag på en enkel samt billig energimätare som jag kunde logga därav z-wave (används till spabadet).
Har haft ett eget program innan för att styra allt men har gått över till domoticz. Är riktigt nöjd med domoticz.
Vad du än gör skaffa inte tellstick net. Då är du låst till deras webtjänst som bara fungerar om du har tillgång till internet.
Jag plockar även in några befintliga 3-fas elmätare via 1wire. Har ett par termostater till element på gång hem som även är z-wave.
Värmen i min gäststuga.
Brandvarnare.
Dörrgivare.
Grilltermometern.
Jobbar själv med styrsystem så det är väl inte så konstigt att jag snöat in på detta.

Ska man köpa den gamla duo menar du?

Se till att köra något som funkar med Google Home. Jag är inte påläst vad det egentligen innebär. IFTTT?

Har själv en Tellstick Duo på USB till en gammal netbook med Lubuntu och Telldus Center, men bara för sensorer, inte några aktiva enheter som styrs. Det är helt OK för att se status i fukt och temp på en mängd ställen inne, ute och mittemellan. Övervägde Tellstick Net men ville just ha möjligheten att rackla ihop egna saker hemma ifall webtjänsten inte skulle vara bra nog. Nackdelen är att jag nu måste ha en server igång 24/7.

Känns som ett klassiskt oldschool opensource-hackercommunity för entusiaster med mycket fritid.

Det Google och Apple så småningom packar ihop kommer förstås att bli helt grymt om det motsvarar ungefär vad man vill göra.

jepp men det bygger på att du har en server snurrande dygnet runt. Där duger en raspberry. Jag har en riktigt server men det är för att den även sköter mina kameror m.m.

Å andra sidan är tellsticks api rätt trevligt om det räcker för behoven.
Jag har schemaläggning genom det. Sol upp/ner, fasta tider, offsettider och slumpintervall ovanpå grundtiden om man vill. Fungerar bra.
Historiska grafer på sensorerna.
Sen är det nog iofs slut på möjligheterna genom deras interface tror jag.

perzzon sa:
Å andra sidan är tellsticks api rätt trevligt om det räcker för behoven.
Jag har schemaläggning genom det. Sol upp/ner, fasta tider, offsettider och slumpintervall ovanpå grundtiden om man vill. Fungerar bra.
Sen är det nog iofs slut på möjligheterna genom deras interface tror jag.

Har inga större krav än så faktiskt.

Roligast och mest i linje med det jag egentligen ville göra (se kurvor över fukt och temp på vinden, då bjälklaget är isolerat men inte taket), är tredjepartsappen Tell My House. Bara Android dock: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tellmyhouse.app

GfzYVaLBO1qtdJYNSsKaaQ8WF7I9ilCM8Q89Rs6tDXwjenzLwz5pO2Go40nYy-NjAA=h900

perzzon sa:

Hur gör du detta? Jag skulle vilja se på längre sikt än de föregående 24h jag får med Tell My House. Vore kul att se nån sorts årsvy t.ex. för att se skillnader över säsonger i de fuktbenägna utrymmena.

Jag kör remotestick till Android.
Månadsvy är nog största.
Bildexempel: (ja termometern är inte den bästa kvalisorten

Bilagor

• Screenshot_20161109-154633.png
    Screenshot_20161109-154633.png
    105.1 KB · Besök: 162
  • Screenshot_20161109-154628.png
    Screenshot_20161109-154628.png
    101.3 KB · Besök: 201
  • Screenshot_20161109-154622.png
    Screenshot_20161109-154622.png
    86.7 KB · Besök: 195
marr sa:
Mheel sa:
Värmen i min gäststuga.
Brandvarnare.
Dörrgivare.
Grilltermometern.

Ska man köpa den gamla duo menar du?
Räcker bra med Duo till det jag gör. En raspberry pi kör dygnet runt på nexahome som server och styrningen körs med remote stick iom snyggare guide och hantering.
Ska dock uppgradera systemet till en hallonpaj 3 så snart jag orkar ?

Jag hade noll problem med 433 MHz i förra lägenheten.
Nu bor vi i en lika stor, men med lite mer betong i innerväggarna, och signalerna når inte till dimmers längst bort, och det är typ 8 meter.

Z-wave kör väl mesh-nätverk, vilket hade vart en klar fördel

Sant, har haft en del svårigheter med kontakten på 433 men nu funkar det faktiskt genom marken och betonghålsten i grunden eller två väggar av 10 cm lättbetong plus betongbjälklag.

erik h sa:
Sant, har haft en del svårigheter med kontakten på 433 men nu funkar det faktiskt genom marken och betonghålsten i grunden eller två väggar av 10 cm lättbetong plus betongbjälklag.
Lite samma här och funderade ett tag på att göra en större antenn. Nu funkar ju styrningen i19 fall av 20 så tänkte inte fixa det som "funkar"

marr sa:
Blir den här: http://telldus.se/produkt/tellstick-net-v2-433mhz/

Kan tydligen köra lokalt om internet är nere.
Ja där ser man. Har som sagt inte behövt grotta ner mig i tellstick på ett tag så man är lite "bagefter" men den där verkar ju smutt. En låda mindre än hos mig.Thumbs up!
Edit: tips är att sätta en väggsändare nånstans centralt oxå så blir det högre acceptans i huset. Slipper använda mobilen varje gång det ska släckas.

Senast ändrad:
Gorby sa:
marr sa:
Blir den här: http://telldus.se/produkt/tellstick-net-v2-433mhz/

Kan tydligen köra lokalt om internet är nere.
Ja där ser man. Har som sagt inte behövt grotta ner mig i tellstick på ett tag så man är lite "bagefter" men den där verkar ju smutt. En låda mindre än hos mig.Thumbs up!
Edit: tips är att sätta en väggsändare nånstans centralt oxå så blir det högre acceptans i huset. Slipper använda mobilen varje gång det ska släckas.

Det finns ju iofs en znet påväg också. Som fixar både zwave och 433. Dock oklart när och var den finns i lager. Samt dyrare såklart.

Mheel sa:
Värmen i min gäststuga.
Brandvarnare.
Dörrgivare.
Grilltermometern.

domoticz är bra. Har stöd för båd3 z-wave och 433 Mhz. Fungerar mycket bra och går att konfiguera så systemet gör mycket kul. Kör på rpi 2 så drar inte mycket ström heller.

Rpi 2 känns inte slö? Har haft en 3a liggandes ett bra tag nu och borde väl göra nåt med den. Helghobby kanske..om det snöar.

erik h sa:
perzzon sa:

Hur gör du detta? Jag skulle vilja se på längre sikt än de föregående 24h jag får med Tell My House. Vore kul att se nån sorts årsvy t.ex. för att se skillnader över säsonger i de fuktbenägna utrymmena.

Nu har min nya server inte varit igång så länge men domoticz har dygn, månad och år grafer.

Bilagor

• IMG_0161.PNG
    IMG_0161.PNG
    174.5 KB · Besök: 261
Senast ändrad:
Rfxcom rfxtrx433e är ett alternativ till tellstick. Kör min ihop med rpi2 och domoticz. Har funkat felfritt och utan ngt underhåll i över ett år.

Jaha! Nu har jag 6 lampor kopplade med tellstick :D Funkar skitbra!

En bonus som jag egentligen visste om, men hade glömt bort. Är att den även samlar upp mina oregon tempgivare.

Dags o skaffa lite fler sensorer nu bara.

En liten notis, protokollet som tellstick (433mhz) m.fl. använder är inte krypterat. Så i princip kan vem som helst styra och/eller avlyssna kommando/sensorevents.
Använder det dock själv, men tror inte det har ngn framtid pga detta.

neo75 sa:
En liten notis, protokollet som tellstick (433mhz) m.fl. använder är inte krypterat. Så i princip kan vem som helst styra och/eller avlyssna kommando/sensorevents.
Använder det dock själv, men tror inte det har ngn framtid pga detta.

Nä. Kör inget viktigt på det. Sensorer är dock billiga och bra så z-wave för styrning och 433 MHz för sensorer är mitt val.

Om man är sugen på att kombinera system så skulle jag också kika på Home Assistant (http://www.home-assistant.io). Jag har en Tellstick Net, med ett gäng switchar och sensorer, och lite Hue-lampor som jag styr genom HASS. Kör systemet på en RPi3 där det också ligger en Homebridge-server så jag kan styra allt i Home-appen på iPhonen. Det bästa är ju automatiseringen, som att tända upp hallen när ens telefon kopplar upp till WiFi:t t.ex. så att det alltid är tänt när man kommer in genom dörren (utom när man har gått och lagt sig förstås och telefonen t.ex. startar om efter en uppdatering), eller att kaffebryggaren sätts igång samtidigt som man går upp (eller ja, samtidigt som man säger god morgon till telefonen åtminstone) men bara om man laddat den på kvällen.

Sen håller jag på att experimentera med lite dashboards istället för strömbrytare på väggarna så man får lite mer kontroll och slipper gå och hämta mobilen om man glömt den. Den i hallen kommer gå på en billig surfplatta av nåt slag och visa både trafikläget och dagens väder. Den ser för närvarande ut som på bilden (den går på en gammal iPad så upplösningen är lite sådär, behöver lite högre upplösning så jag får in en eller två kolumner till med widgets).

Bilagor

• IMG_0001.jpg
    IMG_0001.jpg
    51.6 KB · Besök: 147
Har en avlagd platta centralt i huset som går som primär styrenhet för musik och belysning markiser etc men skulle uppkopplingen slita sig så är väggbrytarna alldeles intill guld värda när man ska natta. Fjärrkontrollen har alltid haft en förmåga att ligga nån annanstans så det bidde väggbrytarna som sista utväg. Men då kör jag iofs Nexahome som lokal server och inte lika beroende av Telldus uppkoppling som innan var ganska instabil.

Gorby sa:
Har en avlagd platta centralt i huset som går som primär styrenhet för musik och belysning markiser etc men skulle uppkopplingen slita sig så är väggbrytarna alldeles intill guld värda när man ska natta. Fjärrkontrollen har alltid haft en förmåga att ligga nån annanstans så det bidde väggbrytarna som sista utväg. Men då kör jag iofs Nexahome som lokal server och inte lika beroende av Telldus uppkoppling som innan var ganska instabil.

Ja, det är lite trist att Tellsticken kräver internetuppkoppling (inget annat av det ovan gör det dock) men jag tänker att när nu Tellstick Net v2 samt Zwave Lite v2 har kommit, båda med lokala servrar, så borde det gå att lösa snart. Då kanske jag får ordning på rörelsedetektorn i hallen också och slipper lagget när den tänder... Men just det där att fjärren alltid är borta osv är ju sånt som man bör tänka på. Det är ju meningen att livet ska bli lättare, inte svårare. ;)

Trådlyft. Var toknära att uppgradera från Tellstick Net till Znet Lite v2 men jag hatar verkligen att Telldus har s.k. Pro-funktionalitet för 250 kr/år = ej aktuellt. Är det RPi3 och Home Assistant man vill ha då? Jag tror jag är tillräckligt kunnig men har inte mkt tid över att fippla alltför mycket pga jobb, två småbarn, hus och torp. Färdiga alternativ där man har all funk?

Ja det är rpi3 och HA du vill ha. Tillsammans med Aeotec z-stick gen5 och en trxrfx433e så får du både z-wave och 433 MHz precis som med tellstick. Conbee-sticka på det så får du in sånt som pratar zigbee, typ xiaomi, Ikea trådfri och Philips Hue.

Senast ändrad:
Jag själv kör Home Assistant på en RPi2:a för att jag har allt "pill" det medför som intresse dock är jag själv också småbarnsförälder med tidsbrist men teknikintresset valde vägen.

Om jag vore du med dina förutsättningar så skulle jag kolla på Homey som lösning eftersom den stödjer många protokoll och är en färdig produkt, dock är det ju mer pengar än vad en RPi kostar.

xyz-saft sa:
Ja det är rpi3 och HA du vill ha. Tillsammans med Aeotec z-stick gen5 och en trxrfx433e så får du både z-wave och 433 MHz precis som med tellstick. Conbee-sticka på det så får du in sånt som pratar zigbee, typ xiaomi, Ikea trådfri och Philips Hue.

Varningens finger att Zigbee och Zigbee inte är lika med samma sak mellan olika tillverkare i sin integration med Home Assistant. T.ex. så funkar inte alla Xiaomi-produkter med Conbee.

Jag kikar lite på Home Assistant nu.

Behöver man manuellt stoppa in alla sina 433-enheter i en '/etc/tellstick.conf'

Verkar lite osmidigt om man flyttar om saker mycket.

Jag använder http://opennethome.org/ just nu. Känns som ett rätt småskaligt bygge, men kan åtminstonde hantera alla enheter via webgränssnitt

xyz-saft sa:

Länkar tack! Var köper man bäst?

Tillbaka
Topp