Hahaha är 40 bast så credd-tåget har gått sen länge.
43 i skor, 85kg, 183 lång.
Tänkte åka bräda för att jag blir uttråkad när vi åker med familjen till svenska fjällen. Jag är inte så bra på bräda så då blir det en större utmaning. Så cruisa i röda backar och lära mig hoppa +lite tricks är väl vad som står på agendan.
Har ingen koll på vad en vettig bräda kostar, men får man ett paket under 10 så ser jag inga problem.
Kommer inte återanvända nåt då jag inte ägt en bräda på 20 år.
Shit, så jag som blir 50 skall klippa mig, skaffa ett jobb och sälja av garderoben med säckiga byxor och stora stickade tröjor? Nej....
Men på en allvarligare bog, allt börjar i den enda kontaktpunkten vi har, foten eller fötterna för att vara korrekt.
Ett par bra skor, sitter som en tight handske men känns som en mjuk dunjacka för att måla önskescenariot, sen måste skon passa i bindningen som sen skall passa på brädan.
I mitt fall efter att ha testat massor med olika lösningar så blev det Flow som löste mina utmaningar med höga vrister som tog styk när man försökte spänna ner skorna så att de satt ordentligt. Flow har ett lite annat sätt att lösa det på vilket funkar för mig, men det viktigaste är att den sko som passar din fot matchas med en bindning som håller dem fast.
När vi väl hamnar på snön så skall vi hitta en bräda som är tillräckligt bred för dina fötter, dvs du skall inte behöva onödigt höga bindningar för att undvika att dina skor hakar i snön när du svänger. Du verkar ju vara en fullvuxen man med vanliga krav på hur brädan uppför sig, så någon hyfsat modern all-mountain modell som ändå har tillräckligt mycket styvhet för att tackla de dagarna då pudret är isig kanonsnö och man behöver begrava stålet lite djupare.
Jag är oförskämd ocj antar att du kommer svänga mer än du hoppar och jibbar så fokuser på en bräda med en lämplig raduis för de svängar du ser framför dig, rakare bräda med lite midja går fortare rakt fram och mer timglas svänger tightare runt sin egen axel vilket är viktigt om man vänder brädan mycket snarare än svänger den.
Dina google skills är säkert lika bra som mina, men mitt bästa råd är att hitta en fysisk butik som verkligen kan snowboard när det gäller utprovning av skor och bindningar, personligen skulle jag lägga 60% av min budget på detta och att hitta en prisvärd bräda i coronatider är ju inga problem oavsett om den är ny eller beggad, det är många som testar och sedan fyller blocket med billiga godsaker, det har hänt ganska lite design och material mässigt på 15år så det är ingen dum ide att fynda begagnade prylar som kanske gått 1-2 veckor innan de lades åt sidan.
Tyvärr är min marknadsbarometer lite daterad då jag suttit framför en skärm i 20år men jag åker i samma skor och med samma typ av bindningar som jag gjorde när jag kanske hade 50-60 dagars åkning/år men jag har säkert haft 20 olika brädor. Onödigt avancerade brädor kan bli lite tröga och järn-spettiga om de inte pressas sä skippa de värsta modellerna och försök hitta fjorlårens bästa erbjudande av freeride/all-mountain modellen så är du hemma. 6-10000 i nypris brukar betyda ungefär halva priset efter en säsong så där skulle jag leta.