Björn Bergman
Medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Vad är syftet? Rättshaverist?
Beter jag mig verkligen som en rättshaverist?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är syftet? Rättshaverist?
Förlåt. Jag har grillat......Har väl dolt mina inlägg eftersom svar uteblir.
Förlåt. Jag har grillat......
Det kan väl absolut vara ok att lyfta en gammal tråd om man har en relevant frågeställning. Men många trådlyft tillför ju väldigt lite. Tycker du att en länk till ett ännu äldre inlägg och sen nån konstig diskussion om tyckande gällande regler är givande?
Att sen regga sig på ett cykelforum enkom för att man behöver föra en diskussion gällande högerregel för bilar. Genom att namedroppa nån random advokat.
Men vad vet jag. Bara ni roar er och är snälla så.
Klockrent.Beter jag mig verkligen som en rättshaverist?
Klart du gör. Följande är saxat från körkortonline. Sug i dig:Beter jag mig verkligen som en rättshaverist?
Nu verkar tråden kanske ha spårat lite och det är ju ett antal år sen frågan ställdes. Dessutom verkar det tidigt finnas ett konsensus att det är högerregeln som gäller.Hej,
Jag har nog haft körkort för länge och anpassat mig för mycket efter oskrivna regler, eller?
Scenario - Jag kommer körande i ett villaområde, i en 30-zon som tar slut precis före korsningen. Jag är den röda pilen i bilden.
Visst måste en bil som kommer som den blå pilen visar lämna företräde när jag ska svänga höger ut på Tyrestavägen? Även om Tyrestavägen är en 40-väg?
Det finns ingen väjningpliktsskylt på Sveabergsvägen. Tyrestavägen är inte en huvudled.
Visa bilaga 275911
Nästa bild är korsningen från den röda pilens perspektiv.
Visa bilaga 275912
Visst är det högerregeln och inte utfartsregeln (se nedan) som gäller här?
Säkert 99 av 100 bilar i den blå pilens situation stannar inte medan jag undrar, rent teoretiskt, vems felet är om bilen i den röda pilens situation inte lämnar företräde utan bara svänger ut framför och de två bilarna krockar. Jag sätter mina pengar på att bilen i den blå pilens situation torskar och anses vållande.
Utfartsregeln
Utfartsregeln innebär att du alltid har väjningsplikt när du ska köra ut på en väg eller gata
-från parkeringsplats, fastighet, bensinstation eller liknande
-från stig, ägoväg eller liknande
-från eller när du korsat cykelbana eller gågata
-från terräng eller gångfartsområde
Ps. DN har en trafikquiz med 12 frågor varav en liknar den här lite. Mjölkbilen som ska svänga höger. Jag hade f.ö. 12 av 12 rätt på quizen så jag känner mig fortfarande duktig nog att övningsköra med äldsta dottern.
Det beror på hur den fortsatta diskussionen blir, och hur det utvecklar sig.Tycker du att en länk till ett ännu äldre inlägg och sen nån konstig diskussion om tyckande gällande regler är givande?
Inlägget ovanför dig satte väl punkt i denna diskussion. Högerregeln gäller, oavsett hur man känner och tycker. Dvs tråden kan låsas ?Det beror på hur den fortsatta diskussionen blir, och hur det utvecklar sig.
Alltså, Ingemar Jeanlo a.k.a. "Trafikjuristen" har berättat att det står i Trafikförordningens 1:a paragraf att en trafikant är skyldig att iaktta den omsorg och varsamhet som är erforderlig med hänsyn till omständigheterna, för att undvika trafikolyckor - och det gäller ÄVEN i en trafiksituation där andra trafikanter har väjningsplikt.
Samtidigt säger Ingemar att man icke bör anses som vållande till en kollision med en fordonsförare som haft väjningsplikt enligt högerregeln, då denne bör ha väjt/stannat för att ge en från höger företräde innan denne kör vidare; Ingemar är, liksom de som skrev till nån snubbe som inte tittat vänster, att den som har väjningsplikt enligt högerregeln skall lämna företräde åt en som kommer från höger, och om denne inte lämnar företräde så bör denne anses som (ensam) vållande till kollision.
Ingemar bör väl veta bäst hur man skall tolka och tillämpa högerregeln, med tanke på att Ingemar själv arbetade inom trafikpolisen som ung och därigenom lärt sig hur trafikregler bör tolkas och tillämpas - till skillnad från många andra jurister/domstolsanställda som inte verkar ha lika stora kunskaper om det.
Som en lastbilschaufför skrivit i diskussionen med den där snubben som inte tittade vänster, så kan man rent generellt bara köra direkt in på en högerregelskorsning från höger, om någon förare från vänster inte lämnar företräde trots att denne som har väjningsplikt måste väja för att ge en från höger företräde så har denne varit (ensam) vållande till en kollision, och det spelar faktiskt ingen roll om man tittat åt vänster i korsningen - och det spelar heller ingen roll för den delen om man kört som en tok, och man behöver inte ha kört "som en tok" bara för att man varit "ouppmärksam på fordon som inte lämnat företräde (när man skulle ha lämnat företräde)".
![]()
Krockade vid högerregel, han påstår att jag inte tittade vänster. - Sida 1
Detta är en forumtråd från Garagetwww.garaget.org
Hade din brorsa tittat vänster i korsningen, eller hade han bara medvetet kört ut från höger samtidigt som det närmade sig en fordonsförare från vänster, som kanske inte ämnade stanna för att lämna företräde (trots att man egentligen måste lämna företräde åt fordon från höger innan man kör vidare)?Nu verkar tråden kanske ha spårat lite och det är ju ett antal år sen frågan ställdes. Dessutom verkar det tidigt finnas ett konsensus att det är högerregeln som gäller.
Bor i precis det området och min brorsa lyckades krocka vid utfarten från paralellgatan Lisebergsvägen. Bilen som kom på Tyrestavägen bedömdes av polis på plats vara vållande då högerregeln gäller.
Det är dock inget jag i min vardag skulle försöka hålla på, då det som du skriver är i undantagsfall en bil på den känslomässiga huvudleden Tyrestavägen stannar.
Varför undrar du det? Ingemar "Trafiksituation" är väl kanske mindre aktiv som jurist nu efter tiden som trafikpolis.Börjar Trafikjuristen få ont om jobb??
En rättelse, jag skulle skrivit Trafikjuristen och inte Trafiksituation, det blev tydligen nåt skrivfel i mobilen som lätt infogar ett oönskat ord man inte tänkt skriva bara för att mobilen "tolkar" det.Varför undrar du det? Ingemar "Trafiksituation" är väl kanske mindre aktiv som jurist nu efter tiden som trafikpolis.
Högerregeln gäller om något händer så är det med den saken men ofta finns det oskrivna regler framförallt här i Stockholm..
Ett bra exempel är utfarten från Filipstadsbacken i Farsta precis där Trafikverket har sin uppkörning.
Enda gången någon stannar för att släppa ut en bil från Filipstadsbacken är när en person kör upp och varje gång blev det en konstig situation där man tittade på varandra och tvekade innan den som kom från Filipstadsbacken körde ut.
Värst var det för en stackars nervös adept som försökte hävda högerregeln .
Naturligtvis tog inspektörerna in eleven på den gatan för att jävlas maximalt...
Ja, utan tvekan.Beter jag mig verkligen som en rättshaverist?
Bara för att en person har väjningsplikt betyder det inte att en annan person inte har det. Alla har väjningsplikt alltid. Och kör du ut precis framför en annan bil så lär du få problem även om denne enligt skolboken skulle stannat för dig. Förutom att du blir påkörd då..I Sverige bör det väl inte vara straffbart att exempelvis köra in i en högerregelskorsning utan att uppmärksamma fordon från vänster (som ej lämnar företräde trots att man förväntas lämna företräde åt en som kommer från höger)...
Nä, mer som ett troll.Beter jag mig verkligen som en rättshaverist?
Men man måste ju veta om man måste kolla vänster när man cyklar i Belgien?@Björn Bergman berätta/fråga gärna lite om cykelrelaterade saker. För det var väl ändå därför du registrerade dig på ett cykelforum, för att snacka cykel?
Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage.Gäller högerregeln även cyklister där cykelbanor korsas?
En kvinna med ellådcykel i 25 knyck, med två barn. Ropade "akta dig" då jag kom från höger och skulle korsa vägen.Är det alltså en korsning mellan cykelvägar? Aha då var även mitt andra svar fel…
Min killgissning får i så fall vara högerregeln om inte skyltar säger något annat, och det gör de sällan på cykelvägar.
Om det är nerförsbacke gissar jag att båda med fog kan hävda att motparten inte anpassade farten, då blir det väl delat…
Aha en klassisk ”mina barn är bra som murbräcka”-typ. Du, som givetvis hade anpassat farten helt efter sikten och hennes framfart, borde cyklat ikapp och frågat vad hon baserade förkörsrätten på. Antagligen hade svarat blivit ”ehvadåflrnåt”? Om du hade lyckats få av henne hörlurarna.En kvinna med ellådcykel i 25 knyck, med två barn. Ropade "akta dig" då jag kom från höger och skulle korsa vägen.
Helt rätt. Kan man inte detta ska man inte ha körkort.IR skrev:
-------------------------------------------------------
> Trafikanten måste blixtsnappt uppfatta den situation,
> bedöma den och beräkna ven som ska väja. Det är helt
> enkelt inte rimligt att begära detta av en
> människa.
Jo då. Eftersom du inte kör på huvudled, så vet du långt innan korsningen att högerregeln gäller. Anpassa din hastighet, så att du kan stanna om det kommer ett fordon från höger. Plättlätt, utan att behöva skylta varenda korsning i hela landet.
Är du medveten om att inlägget du kommenterade är sju år gammalt?Helt rätt. Kan man inte detta ska man inte ha körkort.
Man skulle kunna tänka sig att hennes ekipage är något mer svårstoppat/manövrerat? (Så kanske beror på om man tänker principer eller praktiskt/friktionsfrihet?)Aha en klassisk ”mina barn är bra som murbräcka”-typ. Du, som givetvis hade anpassat farten helt efter sikten och hennes framfart, borde cyklat ikapp och frågat vad hon baserade förkörsrätten på. Antagligen hade svarat blivit ”ehvadåflrnåt”? Om du hade lyckats få av henne hörlurarna.
Den delen av vägtrafikförordningen har jag nog missat?. Men visst, moraliskt kan man väl tänka sig att den som lättast kan anpassa fart gör det.Man skulle kunna tänka sig att hennes ekipage är något mer svårstoppat/manövrerat? (Så kanske beror på om man tänker principer eller praktiskt/friktionsfrihet?)
Man skulle kunna tänka sig att hennes ekipage är något mer svårstoppat/manövrerat? (Så kanske beror på om man tänker principer eller praktiskt/friktionsfrihet?)
De får inte vara superdåliga. Finns lagar som reglerar detta.Och vem bestämmer det? Tänk om bromsarna är
superdåliga på min lätta lilla cykel
Och vem bestämmer det? Tänk om bromsarna är
superdåliga på min lätta lilla cykel och bromsarna
på lastcykeln med två barn och deras mamma är jättebra?
Då är ju "skyldig" att bromsa.....
Nej, "land skall med lag byggas" heter det väl.
När högerregeln gäller ska den följas.
Inga undantag för lastcykelmammor.
Jag tror inte fedde menade allvar med att hans lätta cykel skulle ha dåliga bromsar utan försökte illustrera en poäng varpå han sedan framlade sin åsikt. Fast jag kan ju ha missförstått er båda.De får inte vara superdåliga. Finns lagar som reglerar detta.
Utan att fördenskull frånta lastcykelmammor ansvar: https://happyride.se/forum/threads/ot-trafik-hoegerregeln-vs-utfartsregeln.2755332/post-4170113
Ja, det vore ju för jävligt att utgå från hänsyn till andra människor, även om en paragraf säger annat. Hur skulle världen se ut liksom....om man struntade i regler ibland bara för att göra något för andra, världens undergång antar jag.Den delen av vägtrafikförordningen har jag nog missat?. Men visst, moraliskt kan man väl tänka sig att den som lättast kan anpassa fart gör det.
Imponerande ändå om du lyckades tolka mitt inlägg så. Pluspoäng för ansträngningen.Ja, det vore ju för jävligt att utgå från hänsyn till andra människor, även om en paragraf säger annat. Hur skulle världen se ut liksom....om man struntade i regler ibland bara för att göra något för andra, världens undergång antar jag.
Äh, det var nog mer generellt riktat mot flera inlägg i ämnet, så ta det inte personligt. Och förövrigt undviker jag debatter med anonyma användare.Imponerande ändå om du lyckades tolka mitt inlägg så. Pluspoäng för ansträngningen.
Som med John P från Skövde?Och förövrigt undviker jag debatter med anonyma användare.
Det där inlägget säger ju faktiskt ingenting, eller hur? Jag inser ju att du tycker att det är ironiskt, men du kan väl förklara varför kanske?Som med John P från Skövde?