[OT] Träningsvärk framsida lår, tecken på dålig löpteknik?

Rhino

Aktiv medlem
Efter mina löppass, 5-10 km, lägger sig träningsvärken främst på framsida lår. Tanken har slagit mig att kanske beror det på att jag tar emot kraften framåt med benet/låret, så varje nedsättning som blir negativa fasen i styrketräning.

Ligger det nåt i detta? Någon med mer 'löp-teknik-kunskap' som vill yttra sig? Gärna tips på förbättringar, övningar etc isf.

Hur springer du i nerförsbackar? Personligen så känns det mycket bättre om jag pressar mig framåt och låter farten öka snarare än att hålla igen.

Är du van löpare?
Annars är det nog inte så konstigt om du får träningsvärk efter så pass långa löpass. Även om du tränat annat, t.ex cyklat mycket.

grondahl > kör lite långsammare i backar, dvs vågar inte riktigt flyta med och springa snabbare.

Vic > Är till och från van löpare :) men träningsvärken sätter sig där oavsett jag är i början av en löpperiod eller om jag sprungit flera gånger i veckan i några månaders tid.

Jag tror inte det har mde löpsteget att göra, Oavsett vad du gör så vänjer sig ju kroppen vid det. Ökar du ständigt löpardos? Tari hårdare elelr springer längre?

Om du nu vill ändra ditt löpsteg så rekomenderar jag dig att titta på någon som spirnger barfota elelr läsa om det på nätet. Brukar vara väldigt effektift och nästan alla snabba löpare springer på det viset.

Jag skulle tro att du har en fotisättning där du sätter i hälen först, många långdistanslöpare springer bara med främre delen av foten (lite överdrivet). Om man sätter i främre delen först så tar det mer på vaderna istället.
Prova springa med kortare steglängd och lite högre frekvens istället. Det brukar vara svårt att ändra sitt löpsteg, så du får nog räkna med att det tar ett tag. Det ska kännas som om man svävar, fötterna ska inte dunsa ner i marken. Om du försöker (överdrivet igen) luta dig framåt när du springer så borde det bli en annorlunda fotisättning.

Förutom träningsvärk (som man väl alltid får om man springer tillräckligt långt) får du några andra problem av ditt löpsteg? Om du inte har problem och inte har några högre ambitioner med ditt springande så spelar det väl ingen roll om löpsteget är lite ineffektivt? Det blir ju bara mer träning?

Rhino,

kan du berätta om detta hänger ihop med cykling?

-Cyklar du mycket?
-Har du precis börjat löpträna?

/Benny

jag får alltid träningsvärk där när jag på hösten börjar springa igen efter att bara ha cyklat hela sommaren, och det är iaf för mig ovanan med stötarna som gör det. Efter några få veckors springande har jag inte träningsvärk mer. Om du får det även om du har sprungit i flera månader kan det vara värt att kolla på löpsteg och på skorna. Får du tillräckligt stöd och stötdämpning? Gör det nån skillnad om du springer i skogen eller på väg?

Kör du varje pass hyfsat hårt så kan det vara för hård träning, att springa 5-10 km riktigt snabbt tre gånger i veckan brukar slita hårt på kroppen. Ett lätt pass (5-10km, minst en minut långsammare per kilometer än tävlingsfart), ett längre pass i långsam fart (1.5-2h ) & ett snabbare distans pass (6-8 km nästan max) kan vare ett förslag på träning tre dagar i veckan.
Men det kan ju vara att du är "hällöpare" också, titta på elitlöparna de sätter i foten rakt under kroppen, inte framför kroppen, och har hög stegfrekvens (ca 180 steg i minuten oavsett fart, steglängd styr farten) och landar på framfoten/mittfoten, det blir snällare belastning för kroppen då. Jag bytte själv till denna teknik för ca 3 år sedan, känns mkt bättre i kroppen.

Bagarn,
Det hänger inte ihop med cyklingen.
- Endast en mils jobbpendling, dvs mycket mindre än jag önskar :/
- Har peioder om ett par månaders uppehåll, ett par månaders löptränande.

hakanf,
Tycker mig få träningsvärk trots jag hållit på med löpträning ett par månader. Har formgjutna innersulor för mina väldigt fel fötter. Träningsvärken är lite värre efterpass på asalt jämfört med eljusspår.

thompa,
Bra tips, tackar. Jag får prova på att ta kortare steg och fotisättning under kroppen.

Rhino skrev:
-------------------------------------------------------

> thompa,
> Bra tips, tackar. Jag får prova på att ta
> kortare steg och fotisättning under kroppen.

jag kanske överdrev att man ska landa på framfoten, men åt det hållet iaf. Finns en del bra på nätet om löpsteg, t ex:
http://www.runnersworld.com/subtopic/0,7123,s6-238-267-268-0,00.html
http://www.dummies.com/WileyCDA/DummiesArticle/Hitting-Your-Running-Stride.id-446,subcat-SPORTS.html
http://www.drpribut.com/sports/running_form.html

Du kan ju testa springa barfota. Märkligt nog funkar det riktigt bra att springa barfota på asfalt (iallfall kortare distanser) och man känner tydligt av hur man sätter ner foten på det underlaget. Dock ska man väll hålla ögonen öppna efter krossat glas och dylikt. Dock är man väll mer eller mindre tvungen att satsa på att lägga den mesta belastningen på framfoten, men ser man det som idealet är det ju inget problem.
När man fått upp tillräckligt tåliga fotsulor är det dessutom härligt att springa barfota i skogs terräng. Barfota löpning ger ett riktigt bra bett på detta underlaget tycker jag, man upptäcker plötsligt att tårna har en funktion :D

Tillbaka
Topp