[OT] tv-antenn på vinden

ebiha

Aktiv medlem
[OT] tv-antenn på vinden
Hej!
Var tvungen att skaffa ny tv-antenn på huset p.g.a skorstensrenovering. Vill bara ha svt1, svt2 och tv4. Om man vill ha det utan att betala förstår jag det som att man fortfarande måste ha tv-antenn. Nu såg jag på Kjell och co att de har moderna antenner som man kanske kan sätta inne på vinden istället (blir snyggare). Någon som har provat eller sitter på lite kunskaper om detta?
Men jag är ganska lost på detta så gärna lite välvilliga svar ;-). Är detta en tv-antenn till att börja med?

/våga vägra box

[OT] tv-antenn på vinden
Nej det vet jag inte, men det går med en vanlig antenn på vinden. Jag bor tydligen i radioskugga nedanför en backe så trots mindre än 15km till Jägersro så fick jag köpa en större antenn och rikta om mot Hörby.

[OT] tv-antenn på vinden
Hej Ebiha,

Uppskattar ditt initiativ och hejjar på dig för att du precis som jag klarar dig på 1,2,4 (men glöm inte kunskapskanalen som du också får med).

På landstället har vi TV-antenn för just detta ändamål på loft inomhus, fungerar mer än skapligt. Kan inte råda dig om den specifika antenner - men jag har alltid fått väldigt bra och genuint kunnig hjälp när jag bett om råd hos Kjell&Co.

Lycka till! //Mange

[OT] tv-antenn på vinden
Hej Ebiha,

Uppskattar ditt initiativ och hejjar på dig för att du precis som jag klarar dig på 1,2,4 (men glöm inte kunskapskanalen som du också får med).

På landstället har vi TV-antenn för just detta ändamål på loft inomhus, fungerar mer än skapligt. Kan inte råda dig om den specifika antenner - men jag har alltid fått väldigt bra och genuint kunnig hjälp när jag bett om råd hos Kjell&Co.

Lycka till! //Mange

Tack! Låter lovande. Jag får höra med Kjelle.

[OT] tv-antenn på vinden
Vill bara ha svt1, svt2 och tv4. Om man vill ha det utan att betala förstår jag det som att man fortfarande måste ha tv-antenn.
Om du har bredband så streamas åtminstone SVTs kanaler på nätet.
Men jag är ganska lost på detta så gärna lite välvilliga svar
Beroende på var du bor kan det behövas mer eller mindre avancerade antennlösningar, jag har på de tre senaste boendena klarat mig med en enkel inomhusantenn, men sådan tur är kanske ovanligt?
Har du grannar när ditt hus?
Varför inte kolla med dem, eller åtminstone på vilka antenner de har på taken?
Grannarna brukar också veta vilken antennfirma det kan vara bra att anlita om huset ligger i ett "problemområde".

[OT] tv-antenn på vinden
Nej det vet jag inte, men det går med en vanlig antenn på vinden. Jag bor tydligen i radioskugga nedanför en backe så trots mindre än 15km till Jägersro så fick jag köpa en större antenn och rikta om mot Hörby.
När jag växte upp i Malmö, så hade vi inte radioskugga till Jägersromasten (4 km bort), men riktade ändå mot Hörby (och Danmark förstås).

[OT] tv-antenn på vinden
Hej!
Var tvungen att skaffa ny tv-antenn på huset p.g.a skorstensrenovering. Vill bara ha svt1, svt2 och tv4. Om man vill ha det utan att betala förstår jag det som att man fortfarande måste ha tv-antenn. Nu såg jag på Kjell och co att de har moderna antenner som man kanske kan sätta inne på vinden istället (blir snyggare). Någon som har provat eller sitter på lite kunskaper om detta?
Men jag är ganska lost på detta så gärna lite välvilliga svar ;-). Är detta en tv-antenn till att börja med?

/våga vägra box
Jag bor förvisso endast ett par km från närmsta tv-mast, brudaremasten i Göteborg, men när jag renoverade och inte hade tillgång till min antenn så tog jag bara en vanlig antennkabel och skalade bort skärmen en halvmeter. Det räckte för att få full signalstyrka.

För övrigt så sitter min antenn inne på vinden under takpannor och papp. Numera med en solcellsanläggning utanpå. Trots det så fungerar det fortfarande att plocka signalen från den antennen.

Så om du inte bor allt för långt ifrån en TV-mast så borde det funka.

[OT] tv-antenn på vinden
För övrigt så sitter min antenn inne på vinden under takpannor och papp. Numera med en solcellsanläggning utanpå. Trots det så fungerar det fortfarande att plocka signalen från den antennen.

Så om du inte bor allt för långt ifrån en TV-mast så borde det funka.
Jag har 21 km till Nacka-masterna, kör också med antennen ("vanlig sort") inne på vinden under takpannor och papp (inga solceller än). Fungerar fin-fint.

[OT] tv-antenn på vinden
digital utsändning kräver bara 'tillräcklig' signalstyrka för att fungera. hemma har vi tv i nedre plan på 'skuggsidan' av huset riktning från tv-masten ca 25 km bort.

det räcker med en 3dm lång sladdstump instucken i centralpinnen av kontakten på en koaxkabel uppe vid innertaket på tv-rummet⚡

[OT] tv-antenn på vinden
digital utsändning kräver bara 'tillräcklig' signalstyrka för att fungera. hemma har vi tv i nedre plan på 'skuggsidan' av huset riktning från tv-masten ca 25 km bort.

det räcker med en 3dm lång sladdstump instucken i centralpinnen av kontakten på en koaxkabel uppe vid innertaket på tv-rummet⚡

Tack för tipset! Nu förstår jag lite mer hur det funkar.

[OT] tv-antenn på vinden

Tyvärr funkade inte detta hos mig. Skalade bort 2 meter av ytterhöljet på kabeln på vinden - den som tidigare gick till antennen. TV4 funkar men inte SVT. Går deras sändningar från olika master och/eller är i olika format?

[OT] tv-antenn på vinden
Hej!

/våga vägra box
Jag har exakt den antennen och har haft den på vinden men det funkade inte helt då jag inte fick in alla kanaler. Skickade upp den på skorsten och det löste problemen.

Men det är ju för många parametrar i det här för att kunna svara på om det funkar hos dig, det är nog bara att testa…

[OT] tv-antenn på vinden
Tyvärr funkade inte detta hos mig. Skalade bort 2 meter av ytterhöljet på kabeln på vinden - den som tidigare gick till antennen. TV4 funkar men inte SVT. Går deras sändningar från olika master och/eller är i olika format?
ja signalen kan ju vara för svag, av alla möjliga skäl. t ex plåttak.

det behövs alltså en fri kabelbit ansluten till centrumstiftet till koaxialkabeln. isoleringen på kabeln kan sitta kvar. 2 meter är alldeles för långt med avseende på våglängden på signalen här. 3-4 dm kan vara lagom. även en cykeleker kan funka.

innan du överger konceptet pröva gärna i samma rum som tvn, i några olika positioner. en inomhusantenn med eller utan antennförstärkare är ett alterrnativ, både i tv-rummet och på vinden.

[OT] tv-antenn på vinden
ja signalen kan ju vara för svag, av alla möjliga skäl. t ex plåttak.

det behövs alltså en fri kabelbit ansluten till centrumstiftet till koaxialkabeln. isoleringen på kabeln kan sitta kvar. 2 meter är alldeles för långt med avseende på våglängden på signalen här. 3-4 dm kan vara lagom. även en cykeleker kan funka.

innan du överger konceptet pröva gärna i samma rum som tvn, i några olika positioner. en inomhusantenn med eller utan antennförstärkare är ett alterrnativ, både i tv-rummet och på vinden.
Vill man veta mer om hur man räknar ut exakt längd man ska skala så kan man söka på dipolantenn. Det är, som du säger, ganska viktigt att man skalar rätt längd i förhållande till våglängden. 1/4 eller 1/2 våglängden bör fungera rätt bra.

[OT] tv-antenn på vinden
Aha. Ok. Jag trodde att mer alltid var bättre. Men jag provade med ’lite’ först. Jag ska nog testa att köpa antennen och se om det funkar.

Tillbaka
Topp