[OT] Tvättråd GoreTex?

Loftberg

Aktiv medlem
[OT] Tvättråd GoreTex?
Tjena! Har en Goretex-skaljacka som skulle behöva tvättas (använts väldigt sporadiskt och därför inte varit i behov av tvätt förrän nu), men jag är lite osäker på tvättinstruktionerna - har fått olika bud. Har dels fått höra att det är viktigt att man använder särskilt Goretex-tvättmedel (?), men samtidigt också fått höra att det är en ren myt, och att vanligt går alldeles utmärkt. Lappen i jackan skvallrar bara om de vanliga tvättråden med temperatur osv. Tänker att här på Happy tvättas det Goretex var och varannan dag, så vad säger kollektivet i frågan?

[OT] Tvättråd GoreTex?
Jag har tvättat 30-talet olika goretexplagg precis som alla andra plagg i 30 år. Typiskt med Via Sensitive Color i 40 grader normaltvätt inkl. centrifugering. Aldrig någonsin impregnerat eller efterbehandlat på något sätt.

Senast ändrad:
[OT] Tvättråd GoreTex?
https://www.gore-tex.com/gore-tex-jacket-wash-instructions

Det jag fick höra från deras representant var att man skulle låta bli att centrifugera, för att det blir onödig belastning på membranet.
Han också med strykjärn efteråt (handduk emellan) för att få DWR/impregneringen att funka som den skulle igen.

Tror tvättmedel i pulverform har större risk att fastna i membranet, vilket borde vara skälet till varför de rekommenderar flytande tvättmedel.

[OT] Tvättråd GoreTex?
Jag kör i 30 grader, med lite flytande tvättmedel och utan sköljmedel. Med stängda blixtlås (enligt sambons rekomendation)

Just nu tvättas skaljackan nästan varje vecka. Och inte märkt någon försämring direkt.

[OT] Tvättråd GoreTex?
I mina står tvålfritt tvättmedel, 40 grader och sen torktumlare på låg värme för att aktivera dwr igen. Hittade nån via utan tvål på Ica som verkar funka bra.

[OT] Tvättråd GoreTex?
Jag brukar köra familjens membranplagg med något milt tvättmedel för tekniska material. Är de hyfsat nya behöver man inte återimpregnera utan bara aktivera igen med värme. Har du haft plagget ett tag kan det vara bra att återimpregnera om du vill behålla den vattenavstötande effekten. Membranet håller ju tätt ändå, men suger yttertyget åt sig vatten kommer plagget att andas sämre.

[OT] Tvättråd GoreTex?
Tvättar med Icas sporttvätt, funkar hur bra som helst.

sportt.jpg

[OT] Tvättråd GoreTex?
Luthman Photography sa:
Jag brukar köra familjens membranplagg med något milt tvättmedel för tekniska material. Är de hyfsat nya behöver man inte återimpregnera utan bara aktivera igen med värme. Har du haft plagget ett tag kan det vara bra att återimpregnera om du vill behålla den vattenavstötande effekten. Membranet håller ju tätt ändå, men suger yttertyget åt sig vatten kommer plagget att andas sämre.
Jag har slutat återimpregnera oavsett ålder på plagget. Tycker de brukar börjar läcka i sömmarna innan det vattenavstötande blir dåligt.

[OT] Tvättråd GoreTex?
Skogling sa:
tobo sa:
Tvättar med Icas sporttvätt, funkar hur bra som helst.

Den där vänstra, är den oparfymerad?

Ser ut som Assos tvättmedel jag kört i massa år. (Blandat med vanligt tvättmedel).

Den högra är oparfymerad.

Finns även en variant i Ullared, för ungefär halva priset mot Icas (Ica 30:-,Ullared ca 15 :-) som även den funkar bra.

gekas.jpg

[OT] Tvättråd GoreTex?
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Jag har slutat återimpregnera oavsett ålder på plagget. Tycker de brukar börjar läcka i sömmarna innan det vattenavstötande blir dåligt.

Det beror nog på plagg och hur ofta man tvättar. Hur ofta man tvättar bör väl bero på hur skitiga kläderna blir, något som är riktigt dåligt för membranplagg är svett. Jag svettas som en ost i solsken när jag toppturar så mina skalbrallor får åka i maskinen ett par ggr per säsong. Sen beror det ju på slitaget också. De membranjackor jag har när jag turar sommartid behöver oftast återimpregneras efter tvätt eftersom jag bär ryggsäck ofta och då slits tyget mer.

Tillbaka
Topp