[OT] Tyst bordsfläkt för liten lägenhet?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
JÄVLAR vad jag skapar OT-trådar nu för tiden... NÅVÄL. Några av er vet ju vid det här laget att jag sover med öppna fönster, men på grund av religiösa sektmedlemmar är jag tvungen att leta alternativ! Så, jag är en lättväckt jävel och behöver således en ganska tyst fläkt. Visst, det finns ju Dyson-fläktar osv, men viljan att punga ut flera tusen finns inte riktigt där (ännu). Vet inte vad jag kan tänka mig för budget faktiskt, men jag vill ju sova i ett svalt rum. Så mycket vet jag.

Vad har ni för tips här? Jag bor som sagt i en liten lägenhet, låg ljudnivå är viktigt.

JeM

Medlem
Blir ju, som nämnts, inte svalare i rummet av en fläkt, det gör ju enbart att luften går runt och, om den blåser på dig, att du upplever det svalare.

Jag har iaf denna fläkt hemma och den är steglöst ställbar så den kan vara supertyst, rekommenderas definitivt om det är en fläkt man vill ha - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5163741

Pfaff

Aktiv medlem
Klart att rummet upplevs svalare när luften cirkulerar istf att stå stilla.
Cylinderfläktar (kanalfläktar) går tystare än propellerfläktar. Om det nu finns en sån på marknaden.

Du måste ha en ac, allt annat fläkt med kylklamp osv kommer generera mer värme än de kyler. Så skaffa en ac, ha den igång några timmar innan läggdags.

Blev själv tvungen att köpa ac, det får man helt enkelt bara ta om man vill ha svalt. Jag har en climadiff i 5-6k klassen, funkar utmärkt. Billigare varianter är sämre och låter mer

En grej som funkar helt ok är att sova med 3-4 kylklampar liggandes i sängen, gärna någon nära fötterna. Funkar faktiskt till viss del

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag lyssnar på pratpoddar när jag ska somna in. :P Förr lyssnade jag alltid på filmer och tv-serier medan jag skulle somna. Hållt på såhär hela mirt vuxna liv så kan fan knappt somna utan. Därav inga öronproppar haha

rouster

Aktiv medlem
En AC kräver ju öppet fönster så att man får ut varmluften. Annars värmer man ju upp rummet istället.

Ja man får ju med "lister" att sätta igen fönstret med. Funkar dock att hänga ut slangen med fönstret på glänt. Sen när rummet är kylt tar man in slangen, stänger fönstret, så är det svalt i några timmar beroende på läget/värme ofc

WSMC

Aktiv medlem
Omdöme efter första natten?
Olidligt varmt ändå?
Svalt och skönt?
Högt ljud?
Ljudlös?
Var de skrikande människorna på plats?
Frågorna hopar sig.... :giggle:

NLC

Aktiv medlem
Köpte den "dumma" varianten av https://www.clasohlson.com/se/Pelarfläkt-Princess-Smart/p/Pr367842000 förra sommaren. Tillräckligt bra drag för att kunna köra Z2 intervaller inomhus på högsta läget och tillräckligt tyst för att familjen samtidigt ska kunna titta på TV bredvid. Läge ett och två är ännu tystare

Men som redan sagt, bara en fläkt ändrar inte temperaturen det känns bara svalare pga konvektion - precis som fartvind.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Drog på mig en sinnessjuk nackspärr igår, eller vafan det är, så har haft lite sömnsvårigheter pga den. :D Men fläkten är i alla fall sen tystaste budgetfläkt jag någonsin ägt. Självklart inte ljudlös men för 299 kan man nog inte få så väldigt mycket tystare.

HåkanC

Aktiv medlem
Lite utanför budget
Men det är tydligen där ngnstans man hamnar om man vill ha en tillräckligt bra portabel AC

I andra (svenska) Forum där detta har diskuterats mer i detalj är det många som rekommenderar en portabel AC med en kyleffekt på minst 3kW, bäst skall tydligen de fungera som är uppdelade i två "burkar" där en hänger på utsidan fönstret och en på insidan, men de är tydligen svåra att få tag på i Sverige och om de finns oftast ännu dyrare.
Riktigt bra blir det med en permanent installerad luft-luftvärmepump, vi har en sådan på landet. Vi skaffade den primärt för uppvärmning, men den ger även skön kyla på sommaren, uppskattades särskilt sommaren -18. Men en sådan kanske är både för dyr och för "komplicerad" att installera i en lägenhet?
Med en portabel AC med frånluftslang ut genom fönstret skall det tydligen göra stor skillnad på nedkylningseffektiviteten om man tätar ordentligt runt frånluftslangen. Bäst skall det bli med ett eget frånluftsdon för frånluftslangen, vilket även borde vara både billigare och "enklare" att få till i en lägenhet jmf med en permanent installerad.
Dessutom verkar de flesta tycka att det funkar bäst om man har möjlighet att köra ACn mer eller mindre hela dagen, istf endast ett par timmar före läggdags. De flesta (alla?) portabla ACar skall tydligen låta alldeles för mkt för man skall kunna ha dem igång när man sover.

En bra början är att minimera uppvärmningen av sovrummet/lägenheten/huset, dvs typ skugga fönstren med markiser istf endast persienner/gardiner på insidan.

Men oavsett markiser, eller ventilation/fläktar, kan det inte utan kylning bli svalare inne än det är ute, och när det är 25-30 grader, eller mer, ute (NÄR inte OM!) går det inte att ha svalt inne utan AC!

Manurhin2

Aktiv medlem
En fläkt som får stillastående luft att cirkulera ger givetvis en windchill-effekt.
Nja, om luften är relativt sval så stämmer det. Annars inte.
Du bränner dig om luften är varm.
TS är dock ute efter att sova svalt, dvs sänka temperaturen när det är varmt.

M

rouster

Aktiv medlem

M
Kyleffekt får man ju så länge luften är svalare än huden. Vind får dessutom svett att dunsta snabbare än stillastående luft. Så även vid några grader över hudens temp på typ 33 grader är bog en fläkt bättre än ingen fläkt.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Kyleffekt får man ju så länge luften är svalare än huden. Vind får dessutom svett att dunsta snabbare än stillastående luft. Så även vid några grader över hudens temp på typ 33 grader är bog en fläkt bättre än ingen fläkt.
Det märker man ju även utomhus på sommaren. Man upplever stor skillnad i hur varm man känner sig beroende på om det är helt vindstilla eller om det så bara fläktar (blåser) lite grann.

Manurhin2

Aktiv medlem
Precis
En riktigt varm sommardag i en varm lägenhet är det värdelöst, i en bastu säkert farligt.
Vid normala temperaturer är den svalkande men den sänker inte temperaturen.

M

HåkanC

Aktiv medlem
En fläkt som får stillastående luft att cirkulera ger givetvis en windchill-effekt.
Kyleffekt får du ju endast på bar hud.
För den som inte sover naken och helt utan täcke/filt/lakan blir alltså kyleffekten i praktiken väldigt begränsad.
Räcker denna begränsade kyleffekt för dig är det väl bra, åtminstone för dig,
men det är inte säkert att den räcker till för TS, eller andra.

Pfaff

Aktiv medlem
Kyleffekt får du ju endast på bar hud.
För den som inte sover naken och helt utan täcke/filt/lakan blir alltså kyleffekten i praktiken väldigt begränsad.
Räcker denna begränsade kyleffekt för dig är det väl bra, åtminstone för dig,
men det är inte säkert att den räcker till för TS, eller andra.
Eller också gör det. Större delen av jordens befolkning har ju redan räknat ut att det fungerar hyggligt med något som sätter luften i rörelse.
Samt betydligt miljövänligare inte minst.
Men visst, även vi har en luft-luft växlare som reverseras när hettan inomhus blir outhärlig.

Pfaff

Aktiv medlem

M
Om luften är så varm att man bränner sig på den har vi nog helt andra problem att ta itu med. Om det inte redan är för sent.

Paco

Aktiv medlem
Min dyslexi går på högvarv och får titeln till ”Tysk bordsfläkt för liten lägenhet”😋

rouster

Aktiv medlem
Precis
En riktigt varm sommardag i en varm lägenhet är det värdelöst, i en bastu säkert farligt.
Vid normala temperaturer är den svalkande men den sänker inte temperaturen.

M
Jag har aldrig mätt upp mer än 30 grader i någon bostad jag haft. Jag tror din oro för att bränna sig av en fläkt är starkt överdriven. Även när jag cyklade I 38 graders värme var det svalare att rulla än att stå still. Bor du i ett växthus?

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag har aldrig mätt upp mer än 30 grader i någon bostad jag haft. Jag tror din oro för att bränna sig av en fläkt är starkt överdriven. Även när jag cyklade I 38 graders värme var det svalare att rulla än att stå still. Bor du i ett växthus?
Intressant att du tycker att det är relevant för tråden men svaret är nej.

M

HåkanC

Aktiv medlem
även vi har en luft-luft växlare som reverseras när hettan inomhus blir outhärlig.
Bra att vi åtminstone är överens om att AC är bättre än fläkt, trots pris, kostnad och miljöbelastning.
Dessutom är det tydligen så att det allra största användandet i världen av luft-luftvärmpumpa är för kyla,
att använda dem för uppvärmning, som jag antar är vanligast i det här landet, står tydligen för en ytterst liten del av totala användandet.

Vad gäller fläktanvändning, liksom gettoAC-varianten med isbitar framför fläkten, så tas även det upp i R&R-testet jag länkade till ovan
2020_06_ACtest_alternativ.JPG

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer