[OT] utmaning för att öka psykiskt välmående

Teun

Medlem
Min bror har kämpat med sina hjärnspöken sen tidiga tonåren. Vissa perioder går det bra, vissa sämre. Även om jag inte har samma problem som honom så märker jag en markant skillnad på mitt eget välmående när jag tränar och är i form. Därför skulle jag vilja att han började träna också och upptäcker att det faktiskt kan hjälpa honom lite grann.

För att få igång honom hade jag tänkt att vi tillsammans tar oss an en utmaning under 2018. Det kan vara ett lopp men även ett äventyr i egen regi. Det kan handla om cykling, löpning, klättring.....vad som helst egentligen. Tanken är att det ska vara någorlunda krävande så att han blir tvungen att förbereda/träna upp sig under en längre tid. Samtidigt ska det inte vara något alltför extremt. Vi är båda i 30-års åldern. Jag är vältränad och har hållit på med konditionsidrotter i 15-20 år, medan han inte har tränat på 10 år. Han bor inte i Sverige så vi kommer tyvärr inte kunna träna tillsammans.

Några förslag på något kul? I Sverige eller utomlands spelar ingen roll.

En halvmara typ baghera fjällmara i sälen?
Jobbigt trevligt å med fin utsikt, går i slutet av september så ni borde hinna komma i tillräckligt bra form tills dess.
Finns mängder av liknande lopp, googla traillopp.

/T

Om du är i god uthållighetsform och din bror inte är det kanske det är mer motiverade för honom om du väljer något som inte bara fokuserar på det du är bra på.
Har tyvärr inte så mycket bra förslag. Kanske något mer adventure race-aktigt. Eller något som inte är en tävling, bara ett äventyr.

Jag är säker på att du är inne på rätt spår. Har en särskilt känslig dotter. Diverse högintensiv träning varvat med friluftsaktiviteter har gjort underverk. Det "problematiska" är att det räcker med 2-3 veckors inaktivitet för att den extrema känsligheten ska återkomma, samt att hon inte är jätteförtjust i den högintensiva träningen. Tanken på att göra den är det som avskräcker, väl inne i träningsmomentet njuter hon.
Jag tycker att det kan vara kontraproduktivt att sätta upp specifika mål, för vad händer om han inte uppnår dom? I mitt fall sätter jag upp luddiga mål som rör en viss aktivitet; det kan vara en långvandring, lära sig paddla kajak, cykla i skog o mark, åka skateboard, osv.
Det som varit mest effektivt har varit val av tidpunkt på dagen för träningen. I mitt fall har ett morgonpass varit mycket mer effektivt än något annat. Vad vi gjort är oviktigt, huvudsaken är att svettas i 20-30 min. Med andra ord kan variation vara ett nyckelord; så fort en specifik aktivitet blir tråkig så behöver man inte upphöra med träningen då man istället kan lägga fokus på en av de andra.
Inspiration har varit ett stort inslag: kolla på videoklipp o läsa reportage har gjort sin beskärda del.

Avståndet har jag inga förslag på. Kanske att besöka nån stor tävling inom valda aktivitet, passa på att träna lite under besöket...
Lycka till.

Hej

Vandring med 2 tältnätter skulle jag uppskatta, det är ganska basic men kräver att din bror går in ett par vandrarkängor och löptränar lite. Lycka till! :)

Jag älskar löpning men skulle tro att skaderisken är väldigt stor om man satsar hårt direkt och inte har sprungit på 10 år. Triatlon? (kortare än Ironman...)

Vad tycker HAN är roligt? För hans del kanske en längre vandring är perfekt. En äventyrsresa med lite cykel, paddling, vandring osv. Se till att ribban är så låg att det inte blir extra press att lyckas. Har mått dåligt själv och ibland har det varit överväldigande att gå till Coop...

Tänk att blir han biten så är detta bara första grejen ni gör tillsammans, ni är unga och gör ni en sak varje år blir det många många grejer att hinna med :) Tålamod!

Och akta er för maraton eller liknande, även om han får upp flåset så hänger inte muskelstyrka och framför allt ligament med på så kort tid, mycket stor skaderisk.

30 kilometers-varianten av BAMM*? Tillräckligt kort för att man ska kunna 'gå' i fall man inte har tränat ordentligt, fina vyer och så bli tältningen ett litet äventyr i sig.

*BAMM är ett 2-dagars fjällmaraton med övernattning på fjället. I 30 kilometers-varianten kör arrangören ut övernattningsutrustningen och i dom längre variantern bär man den själv.

Swimrun?
Håller inte på själv men det ska finnas flertalet event på olika ställen som är olika krävande.

Då detta görs i lag om två får båda lite press på sig att träna och ni får något att göra tillsammans(behöver inte bli fokus på prestation utan att ta er igenom tillsammans på ett bra sätt).

Riktigt bra inititiativ !

Tror inte att löpning är rätt grej, om man inte har vanan inne eller om man tidigare varit duktig men haft ett långt uppehåll så är skaderisken hög.

Att lära sig crawla är en spännande upplevelse, går kanske att hitta något spännande swimrun (utomlands?)där löpningen blir mer av en vandring och därmed mindre skaderisk.

Får man bara till kontinuiteten i träningen så är jag övertygad om att det ger resultat. Det är ju inte själva målet som är det viktiga här utan all träningen fram till dess och de hälsoeffekter det ger. Min erfarenhet är att sociala nätverk kan verka sporrande och inspirerande, tex om ni båda har Strava (löpning och cykling) och kan dela med er av varandras träningspass där. Där kan man ju också ansluta sig till diverse utmaningar, tex att uppnå ett visst antal höjdmetrar eller sträcka under en viss tid.

Stämmer verkligen in med tidigare inlägg om att ett Swimrun-lopp kan vara en bra grej i och med att man kör tillsammans två och två. Finns oändligt många lopp att välja på i Sverige. Både korta och långa. Väljer man ett kort lopp behöver inte löpningen bli så krävande. Kan rekommendera Ten Island Swimrun utanför Göteborg.

Jag minns en föreläsning jag var på för många år sedan där två saker fastnat i minnet angående träning:
1. Gör det roligaste du vet.
2. Träna tillräckligt lite.

1:an innebär att om man gör det man tycker är roligast så är chansen större att man faktsikt gör det och inte låter bli. Sen är mindre viktigt om det är motocross, mtb, löpning, simning, klättring, badmington eller vad man nu kan tänkas hitta på.
2:an innebär att man ska träna så pass lite att det inte tar emot nästa dag man ska göra det igen, dvs spring inte så långt så du inte kommer ut igen på en hel vecka. Bättre att i så fall springa hälften så långt och göra det oftare.

Med det i minne så fundera främst på vad brodern tycker är roligast att göra (i motionsväg alltså, äta chips räknas inte) och hitta på nåt utmanande där!

frippegubben sa:
Jag minns en föreläsning jag var på för många år sedan där två saker fastnat i minnet angående träning:

1:an innebär att om man gör det man tycker är roligast så är chansen större att man faktsikt gör det och inte låter bli. Sen är mindre viktigt om det är motocross, mtb, löpning, simning, klättring, badmington eller vad man nu kan tänkas hitta på.
2:an innebär att man ska träna så pass lite att det inte tar emot nästa dag man ska göra det igen, dvs spring inte så långt så du inte kommer ut igen på en hel vecka. Bättre att i så fall springa hälften så långt och göra det oftare.

Med det i minne så fundera främst på vad brodern tycker är roligast att göra (i motionsväg alltså, äta chips räknas inte) och hitta på nåt utmanande där!
+1
Jag får lite känslan av första inlägget "Jag tycker det här är jättekul, nu ska jag dra med brorsan så han också får kul".
Det kan bli rätt, men det kan också bli jättefel, speciellt om det ska in ett tävlings/jämförelsemoment t.ex. via Strava som en del i tråden lobbar för.
Chansen att det blir rätt ökar betydligt om man istället utgår ifrån vad brorsan tycker är kul och kan vara bra på.

Senast ändrad:
Jag tror på vandring eller paddling. Man måste inte bära tungt eller paddla långt för att få uppleva mycket.

Ta Jotunheimen och vandra mellan fjällstugorna med regnkläder, första hjälpen, ett kök och lunch för dagen plus ev förstärkningskläder.

Paddling i sthlms skärgård eller vid bohusläns vackra skärgård i granit är grymt. Hyr kajak med sittbrunn, padel osv.
Köp god mat, ett kök, lite bier till kvällen och ett tält.

frippegubben sa:

Kloka ord!

+1

Finns det någon kultur han är intresserad av? Någon region i världen han tycker är spännande?

Guidad äventyrssemester kan vara ett alternativ. Jag cyklade https://www.redspokes.co.uk/cycling-holidays/tour-overview.php?c=33&t=9 och tyckte att det var klart trevligt. RR: https://happyride.se/forum/read.php/1/2658846/page=1

Formatet är väldigt förlåtande, om man inte orkar kan man hoppa på bussen (vi hade en malplacerad tysk som var cykelovan men kulturintresserad och åkte massa buss i början tills han kom på att cykling är rätt trevligt ändå). Man får lära sig om lokal kultur på ett tillgängligt sätt.

Så fundera om det finns något i världen han är intresserad av, något speciellt land eller kultur som kan upplevas genom vandring, cykling eller vad som helst.

Alltså Guuuuuud va underbart det låter. Inte så där hutlöst dyrt heller!
Tror ni 9 månaders bäbisar uppskattar 7 mil i vagn per dag ;)

Ok, du har en inte allt för lätt uppgift framför dig. Det som är bra för kroppen är bra för huve't gäller ju så du måste hitta nåt som din bror gillar, och få igång honom på det. Sen efter det kanske man kan fundera på specifika utmaningar. Eller är jag fel på det, och det är utmaningen som visar vägen! :) För egen del var det det första iaf, och nu är man på rull.

Motorsågskörkort! Värdeskapande, jobbigt, och man får komma ut i naturen. Behöver man bli av med lite inneboende ilska så kan man gå lös med yxan. Och sen lite äggmacka och kaffe på det.

Bra initiativ, tror du är inne på helt rätt spår.

För träningsbiten rekommenderar jag en Apple watch (eller motsvarande som passar ens religion. Apple watch är den jag har koll på). Fördelen är att det är aktivitet som räknas, inte aktivitetstyp. Du gillar cykling, han promenerar - ni kan ändå utmana varandra.

Man har dagliga utmaningar, håller sina "streaks" (alltså flest uppnådda mål i rad) och kan dela med sig så man hela tiden kan se hur det går för sin kompis/bror och enkelt kan uppmuntra varandra. Att "stänga sina ringar" blir närmast en besatthet och jag har själv gått ner till en mer hälsosam vikt, minskat min fettmassa (ölmage..) och faktiskt börjat tycka att det är kul att träna igen, allt tack vare klockan (och kanske lite tack vare ny cykel). Idag tränar jag ca 20 timmar per månad, jämfört med för ett år sedan då det låg på 2-10 timmar. Även "vardagsmotionen" har fått sig ett ordentligt lyft och jag tänker dessutom mer på vad jag äter och mår generellt bättre, även psykiskt.

Min sambo tycker dock jag är galen som kan ge mig ut på en rask halvtimmespromenad med hundarna kl 23 för att stänga aktivitetsringarna..

För övrigt: Stort +1 på Fjällräven Classic. Jag gick det 2008 och det är en fin upplevelse. 11 mil av vandring eller löpning i fin fjällmiljö med gott arrangemang och trevligt sällskap. Man väljer själv hur hardcore man vill vara - vissa löper sträckan och återvänder till starten för att vandra med familjen, andra vandrar non stop med mycket lätt packning medan de flesta vandrar med övernattningar. Nu har det säkert förändrats på tio år men så var det i alla fall då. Fin avslutning i Abisko. Enda nackdelen är att det kostar en slant.

Senast ändrad:
Arsozath sa:
Motorsågskörkort! Värdeskapande, jobbigt, och man får komma ut i naturen. Behöver man bli av med lite inneboende ilska så kan man gå lös med yxan. Och sen lite äggmacka och kaffe på det.

Ditt inlägg innehåller saker som såna som du och jag och en del andra sätter stort värde på. Ett par korta reflektioner är dock på sin plats.

Är brorsan i fråga "stadsbarn" och akut ointresserad av skogen så faller det.

I jämförelse med exempelvis helt ofarlig aktivitet som löpning (som kan leda till typ löparknä, stressfraktur, sträckning eller fotsvamp) är riskerna med motormanuell avverkning helt utanför skalan. Därför måste man koncentrera sig. För rätt person är det meditation. För fel person är det pressande. Några är oberörda bara för att de inte begriper vad som kan hända.

Kommer personen växa med ansvaret eller tyngas av det?

Eller, tussa ihop honom med Yonna och skicka iväg honom på en episk BikeRaftingTur! Om inte det får tankarna på annat så vete tusan...

Om vi förutsätter att TS bror har kontinuerlig läkarkontakt OCH ÄR KORREKT MEDICINERAD, så är TS initiativ jättebra! Jag kanske övertolkar, men jag tycker nämligen TS inledningen tyder på att hans bror är bipolär eller lider av annan psykisk sjukdom och då KRÄVS det medicin för att ha en chans att må kontinuerligt bra. Att hålla på med sport är jättebra för måendet (framför allt för folk med psykisk sjukdom) det frigörs massor med nyttiga hormoner i sampand med sportande MED om det sportas så att han drar på sig en skadad, kan avbrottet i sig leda till depression. Normalt ingen stor grej men bor man utomlands kanske inte kontaktnätet "för att hålla koll på en" inte är vad det vore...
Precis som andra skrivit är det viktigast att hitta en sporre för nämnda brorsa inte "falla ner i grubblerier", så självklart måste det vara något HAN är intresserad av. Utan att känna till er ekonomiska situation så föreslår jag därför gemensamma mål där nöjet står i fokus framför tävlingsaspekten, t.ex. boka in sig på en gemensam äventyrsresa (utan tävlingsmoment). Er dagliga kontakt får sporra varandra att träna för att bygga upp tillräckligt med kondition för att orka genomföra äventyret.
Har själv peppat en gammal barndomskamrat till detta och i somras åkte vi till Järvsö ihop, nästa mål HEN hoppas/siktar på att vi kan göra är Endurodays på Madeira (problemet i mitt fall är att hen är inte kunskapsmässigt på långa vägar är redo att åka just dit, ännu...)

larsaw sa:
Om vi förutsätter att TS bror har kontinuerlig läkarkontakt OCH ÄR KORREKT MEDICINERAD, så är TS initiativ jättebra! Jag kanske övertolkar, men jag tycker nämligen TS inledningen tyder på att hans bror är bipolär eller lider av annan psykisk sjukdom och då KRÄVS det medicin för att ha en chans att må kontinuerligt bra. Att hålla på med sport är jättebra för måendet (framför allt för folk med psykisk sjukdom) det frigörs massor med nyttiga hormoner i sampand med sportande MED om det sportas så att han drar på sig en skadad, kan avbrottet i sig leda till depression. Normalt ingen stor grej men bor man utomlands kanske inte kontaktnätet "för att hålla koll på en" inte är vad det vore...
Precis som andra skrivit är det viktigast att hitta en sporre för nämnda brorsa inte "falla ner i grubblerier", så självklart måste det vara något HAN är intresserad av. Utan att känna till er ekonomiska situation så föreslår jag därför gemensamma mål där nöjet står i fokus framför tävlingsaspekten, t.ex. boka in sig på en gemensam äventyrsresa (utan tävlingsmoment). Er dagliga kontakt får sporra varandra att träna för att bygga upp tillräckligt med kondition för att orka genomföra äventyret.
Har själv peppat en gammal barndomskamrat till detta och i somras åkte vi till Järvsö ihop, nästa mål HEN hoppas/siktar på att vi kan göra är Endurodays på Madeira (problemet i mitt fall är att hen är inte kunskapsmässigt på långa vägar är redo att åka just dit, ännu...)
Ja, jag tycker du övertolkar eller drar slutsatser det inte alls går att göra av den ganska sparsamma anamnesen vi bjuds på.

...Men nu är ju detta ett cykelforum då, så jag drar väl till med några av de trevligaste cykelupplevelserna jag har haft.
Mallorca 312 kan ju vara något, finns även i kortare varianter, jag har kört 167km loppet 2ggr, genomförbart även för en något mindre tränad person. Tydligen finns fortfarande platser kvar till 2018.
Sen är det ju Vätternrundan då, 300km är långt, men i gott sällskap så kan det vara en mycket trevlig upplevelse ändå. Finns ju även här kortare variant som Halvvättern.

Mvh Ulf S.

Tack allihopa för era kloka ord. Det var lätt att slänga ut frågan men era synpunkter har fått mig att tänka igenom det mera ordentlig och rannsaka mig själv.
Min avsikt har hela tiden varit att hjälpa HONOM få det lite lättare. Inte att göra något jag tycker är rolig och släpa med honom. Det här handlar helt och hållet om honom.

Jag har tagit till mig följande:

1) ta reda på vad HAN tycker vore kul att göra. Helst något som jag inte är "bra" på.
2) välj något utan tävlingsmoment för att inte pressa honom. Fokusera på upplevelsen.
3) se det som ett första steg på resan mot ett aktivare liv. Utmaningen är inte målet, endast ett verktyg.

TACK!

Teun sa:
Tack allihopa för era kloka ord. Det var lätt att slänga ut frågan men era synpunkter har fått mig att tänka igenom det mera ordentlig och rannsaka mig själv.
Min avsikt har hela tiden varit att hjälpa HONOM få det lite lättare. Inte att göra något jag tycker är rolig och släpa med honom. Det här handlar helt och hållet om honom.

Jag har tagit till mig följande:

1) ta reda på vad HAN tycker vore kul att göra. Helst något som jag inte är "bra" på.
2) välj något utan tävlingsmoment för att inte pressa honom. Fokusera på upplevelsen.
3) se det som ett första steg på resan mot ett aktivare liv. Utmaningen är inte målet, endast ett verktyg.

TACK!

Klokt

kogoyo sa:
Jag är säker på att du är inne på rätt spår. Har en särskilt känslig dotter. Diverse högintensiv träning varvat med friluftsaktiviteter har gjort underverk. Det "problematiska" är att det räcker med 2-3 veckors inaktivitet för att den extrema känsligheten ska återkomma, samt att hon inte är jätteförtjust i den högintensiva träningen. Tanken på att göra den är det som avskräcker, väl inne i träningsmomentet njuter hon.
Jag tycker att det kan vara kontraproduktivt att sätta upp specifika mål, för vad händer om han inte uppnår dom? I mitt fall sätter jag upp luddiga mål som rör en viss aktivitet; det kan vara en långvandring, lära sig paddla kajak, cykla i skog o mark, åka skateboard, osv.
Det som varit mest effektivt har varit val av tidpunkt på dagen för träningen. I mitt fall har ett morgonpass varit mycket mer effektivt än något annat. Vad vi gjort är oviktigt, huvudsaken är att svettas i 20-30 min. Med andra ord kan variation vara ett nyckelord; så fort en specifik aktivitet blir tråkig så behöver man inte upphöra med träningen då man istället kan lägga fokus på en av de andra.
Inspiration har varit ett stort inslag: kolla på videoklipp o läsa reportage har gjort sin beskärda del.

Avståndet har jag inga förslag på. Kanske att besöka nån stor tävling inom valda aktivitet, passa på att träna lite under besöket...
Lycka till.

Kanske borde du fundera på om högintensiv träning är optimalt? Om hon alltid upplever träning som väldigt jobbigt finns det en risk att det blir kontraproduktivt, dvs hon associerar träning med obehag och får då svårt att komma igång. Kan nog vara klokt att variera träningen med medelintensiv och lågintensiv träning och ha den högintensiva träningen som komplement för att minska den risken.

Tillbaka
Topp