[OT] vad har ni för pizzaugn?

En gammal vedeldad Ooni Karu, den lilla modellen tror inte den finns kvar. Smidig och enkel, lätt att få upp temperatur och lätt att plocka undan om det behövs.

Skulle jag köpa en ny idag skulle jag nog fortsätta med vedeldat men köpa en större modell. Märke? Oklart känns som att det finns många att välja på och då får man kanske gå på det som känns rätt för dig. Men jag har varit väldigt nöjd med min Ooni Karu.

Jag hade en Ooni fyra förrut, slutade alltid med en besvikelse. Svårt att hålla värmen i ugnen med pelletsen tyvärr.
För någon månad sen kom min Il forno di lilla napoli hem, efter ett års väntan.
I den är det inga problem med värmen i ugnen. 😅 Mer pizzabagaren som behöver träna på att baka ut pizzor. Är väl egentligen overkill för en simpel hemmabagare som mig, men gillar man prylar så gör man..

Jag har en Ooni fyra 12 för bra pris på bauhaus 1895:-. Köptes i nån naiv tro att jag hade bränsle i överflöd(pellets). Men vanlig bränslepellets var skit och det sotade/tjärade som attans. Så fick iaf köpa dyr hardwood-pellets. Lynnigt när det blåser ute och lätt att den slockar om man tar lite tid på sig när man äter/bakar ut...Men klart funkis iaf. Kan starkt rekommendera nån form av fläkt bakifrån för att få mer kontroll på elden. Skulle nog själv satsa på en gas-historia och gärna gå upp en storlek till 16 för att få lite mer svängrum.

Köpte en Austin and barbeque på "vinst eller förlust" för ca 2 år sedan på net on net för ca 1700kr, har funkat klockrent till både pizzor, matbröd och glödhopper. Använder stenen man fick med när det inte är så brådis att baka flera samtidigt och ett bakstål på 8mm när man vill köra löpande band med pizzor men fortfarande få en bra botten. Har tidigare haft pellets 12" men ville ha större yta och det var jolligt att få pelletsen att fungera bra i kallare än -10.

En äldre Ooni som jag eldar med spill från verkstaden/trädgården. Med ekpinnar i lagom storlek blir det både 400 °C och sotfritt utan större bekymmer. Jag är helnöjd, men har god hjälp av att resten av familjen är bakintresserade och sätter perfekta pizzadegar varje gång.

Gas-ooni av minsta modellen. Hade gärna haft en större både för utrymme och jag vill minnas att den inte bara har brännare längst bak.

Har lite bekymmer med att flamvakten inte funkar så den slocknar också. Kan inte säga att Ooni andas kvalite, rätt smäckigt plåtbygge.

Min Ooni är en av de äldre modellerna, som kostade något mer än de gör nu. Den känns inte så väldigt smäckig och är i ok skick trots >5 år utomhus. Mindre skavanker såklart. Tråkigt om de blivit sämre, men det verkar finnas betydligt fler alternativ på marknaden nu. Jag vill minnas att det var Ooni eller tegelugn som gällde när vi köpte.

Jag får kanske gå ut och kolla, men Uuni känns mer bekant än Ooni. Det är nog jag som har dålig koll och bara antog att jag mindes fel. Är det samma företag?

Ja, det är samma

Har en Macte Voyager Twin och är galet nöjd. Landade i elugn eftersom jag känner mig själv tillräckligt bra för att inse att jag aldrig kommer vilja stå utomhus och baka pizzor ifall det inte är sommarvärme.

Kollade på Ooni Volt och även en kort sväng på ett par andra elektriska alternativ innan jag bestämde mig för den här ugnen. Att den är godkänd av AVPN kändes som en bra kvalitetsstämpel.

Macte Voyager Twin

Jag har en Ooni fyra 12 för bra pris på bauhaus 1895:-. Köptes i nån naiv tro att jag hade bränsle i överflöd(pellets). Men vanlig bränslepellets var skit och det sotade/tjärade som attans. Så fick iaf köpa dyr hardwood-pellets. Lynnigt när det blåser ute och lätt att den slockar om man tar lite tid på sig när man äter/bakar ut...Men klart funkis iaf. Kan starkt rekommendera nån form av fläkt bakifrån för att få mer kontroll på elden. Skulle nog själv satsa på en gas-historia och gärna gå upp en storlek till 16 för att få lite mer svängrum.
Även här (fast modellnr vet jag inte…). Konverterade Oonin till gasol då pizzorna lite för ofta smakade lacknafta även med dyra specialpellets.
Men det är en utomhussysselsättning att baka pizza och i Skåne är regeln vind nånstans mellan kuling och storm så det blir inte så ofta.

Cozze gasugn, så kan jag koncentrera mig på pizzabakande, och inte mata den gamla ooni med pellets.
+1

Cozze 17"
Inte haft annat innan men helt nöjd.

20250701_152529.webp

Hade lyckan att testa baka tillsammans med en kompis som hade en pellets-uuni innan jag köpte. Då insåg jag att baka med pellets var ett jobb för två personer, en som bakar och en som fyller på pellets, försöker kompensera för vind etc... Köpte en gas-Koda-16 som har varit helt OK, speciellt om den modifieras med dörr.

Jag kan bjuda på ett litet tips till den som inte har lust att köpa och förvara ytterligare en pryl.

Jag kör med ett pizzastål högst upp i ugnen. Ugnen körs på varmaste grillprogrammet på 270 grader. Det som verkligen gjorde underverk var att sätta en plåt precis under pizzastålet. Då skapas ett riktigt hett mikroklimat där uppe i ugnen. Utan ”avdelarplåten” blir det inte alls lika bra.

Jag kör pizzona två minuter, tar ut dem och roterar 180 grader. Efter ytterligare 2 minuter flyttar jag ned dem till mitten av ugnen för att gräddas klart under 4-5 minuter. Samtidigt sätter jag i nästa pizza uppe i hetzonen.

Pizzorna blir ruskigt bra med denna metod. Snabbt och smidigt går det också.

+1 på att skippa pellets. Testade det först (Austin & BBQ), men alldeles för jobbig att hålla igång den efter första tändningen osv. Kör numera gasol (Cozze 17"), och även om jag gärna hade haft Lilla Napolis ugn så tror jag snarare det är jag än materialet som bör förbättras just nu.

Pro tip: Om man har gasolugn och uterum så slipper man vinden, och man använder dessutom spillvärmen till att värma uterummet. Kan vara bra att ha ett CO2-larm dock..

1761749168658.webp

1761749256267.webp

Lunchpizza:
1761749339605.webp

Kan man inte göra pizza i en vanlig varmluftsugn?
Självklart. Blir det samma resultat? Nej. Kan det bli bra ändå? Japp, sjukt bra.
Napoletansk kräver hög temp för att få till ’rätt’ resultat, men hur gott är det egentligen? Känns mest som en uppvisning i matlagningsteknik. Personligen föredrar jag pizza som bakats vid lägre temp och längre tid. Ger mer krisp och mindre sladder.

Tillbaka
Topp