[OT] vad plantera i rabatt?

Belse

Aktiv medlem
Har två rabatter vid huset, en på typ norrsidan med några rhododendron och en på sydsidan med några dåligt växande rosbuskar. Har problem både med ogräs och katter som använder rabatterna som toalett, speciellt på vintern då det är bart och otjälat runt huset. Hade velat haft något mer marktäckande och lågväxt, gärna med lite färgglatt utseende planterat också som utfyllnad runt buskarna, och som klarar av att övervintra så man slipper plantera nytt varje år. Rosenbuskarna är ju lite tråkiga också så dom hade jag kunnat byta ut mot något snyggare också, men vad, och även något marktäckande där också...
P_20220717_202012.jpg
P_20220717_201921.jpg

Kan kanske återkomma med mer specifika artförslag senare. Generella råd för att minska skötselintensiteten är att jobba med marktäckare, vilket du redan är inne på. Det kan både kväva ogräs och dölja kattskiten och nedvissnat växtavfall. Perenner är bra överlag, se gärna till att du har växter som blommar under olika delar av året så att du alltid har något som är fint att se på. Komplettera med annueller om det behövs, men låt perennerna utgöra en grund.
Har du något i trädgården som trivs och som du gillar? Utgå från den och hitta växter som trivs i liknande ståndort. Det är lättare att få en fin trädgård genom att välja växt efter platsens förutsättningar än att försöka påverka det senare.

Ta bort jorden och lägg grus närmast huset. Det ser bra ut och håller borta fukten från grunden.

Håller med. Bättre för huset och växterna trivs ju inte heller under taknocken där de står skyddade från regn. Om du vill ha vintergrön låg marktäckare så är det ju krypande barrväxter, cotoneaster eller kanske murgröna du får titta på. Enklast är att lägga på täckbark. Det tycker varken katter eller ogräs om. Personligen hade jag lag grus runt huset och anlagt nya rabatter. Eller helt enkelt flyttat ur rhododendron och rosor och planterat dom i gräsmattan i rundlar tillräckligt stora för den enskilda växten. Passar bra för den typen av buskar. På med täckbark runt för att hålla ogräs och katter borta.

Bilagor

• D5E6CF9A-D080-4F96-8690-6365025CD9B9.jpeg
    D5E6CF9A-D080-4F96-8690-6365025CD9B9.jpeg
    1.4 MB · Besök: 40
Kan kanske återkomma med mer specifika artförslag senare. Generella råd för att minska skötselintensiteten är att jobba med marktäckare, vilket du redan är inne på. Det kan både kväva ogräs och dölja kattskiten och nedvissnat växtavfall. Perenner är bra överlag, se gärna till att du har växter som blommar under olika delar av året så att du alltid har något som är fint att se på. Komplettera med annueller om det behövs, men låt perennerna utgöra en grund.
Har du något i trädgården som trivs och som du gillar? Utgå från den och hitta växter som trivs i liknande ståndort. Det är lättare att få en fin trädgård genom att välja växt efter platsens förutsättningar än att försöka påverka det senare.
Kvalitetsinlägg!

Utöver att hitta växter som trivs (vilket kan ta lite tid) så bör man kontinuerligt gödsla och gynna de växter som trivs. På så vis blir dessa större och tar upp mer plats, varpå ogräs och katter i princip inte får plats i rabatten längre.

Min enklaste rabatt består av perenner och fröväxter som redan fanns på och runt tomten och därmed bevisligen var livskraftiga där. På våren och försommaren gödslar jag en skvätt samt håller efter ogräset ett tag till dess att växterna jag vill ha kvar tagit sig upp och fyller ut ytan.

Det finns ett helt gäng växter som är ansedda som lite tråkiga för att de är vanliga, men det beror ofta på att de är lättskötta och därmed "enkla" att odla. Växter som ofta är livskraftiga och fröar av sig från år till år kan vara akleja, stockros, gullviva och ringblommor. Jag har därtill framgångsrikt fått purjolök, haverrot och svartrot (som alla blir superfina när de blommar på andra året!) att självså sig och bli livskraftiga i en rabatt. Odla det som du hörde din mormor eller annan ur tidigare generation prata om - det var ofta grejer som fungerade bra.

När det gäller perenner är hosta, flox, anisisop och pioner ganska enkla och lättskötta.

Ska du göra om rabatterna helt bör du gödsla (med riktig gödsel så du får med mycket mull) och vända jorden. Idag ser rabatterna hårda och näringsfattiga ut (annars hade rosorna växt). Rabatter kräver regelbundet underhåll i form av gödsling.

Utöver ovanstående hade jag själv satsat på att gräva ner ett ganska stort antal lökväxter. Dessa kommer komma tidigt och förlänga "det fina" i kombination med de andra växterna. Dessutom är de lättskötta och man blir så jäkla glad på våren när det börjar blomma lite här och var "mitt i vintern" typ.

Som sagts tidigare så kräver rabatter kontinuerligt underhåll, men det gör grus- och stenpartier också. Det mest lättskötta man kan ha på sin tomt är en skravfri och väl hårdgjord asfaltsyta, alternativt en gräsmatta som man klipper regelbundet "när man ändå håller på". Båda dessa alternativen är ju dock lite tråkiga.?

Håller med tidigare grusförespråkare - håll jord och växtlighet borta från huset.
En "rabatt" med knytnävstora stenar, ett par dm djupt, så blir det inte heller skit som stänker upp på grunden om det kommer ett slagregn. Det regn som kommer där rinner då ner bra och det är inget katter gräver i och det växer rätt dåligt i det oxå. Lättare att ösa ur och rensa vart 10:e år eller så om ogräset ändå får fäste.

Närmast grunden ligger det en rad med marksten så jorden går inte ända in emot, däremot så är katterna och krafsar i det konstant så dom river upp täckbarken ovanpå stenarna så man får sopa tillbaks den emellanåt, så täckbarken håller iaf inte våra katter borta...

Tänk på att makadam i ett hål är som ett badkar - där kommer det stå vatten. Förutom om man bor i Småland eller annan plats med genomsläppligt material annat än lera.
Ja, det kan diskuteras. Jag tror det är bra om det kommer lite vatten men dåligt om det kommer mycket.
Det är tak över och med 250mm kantsten så blir det mindre fukt från gräsmattan än när det står matjord. Matjord som man dessutom vattnar

Ja det är bara att peta ner, vattna och glömma bort och sen beundra de små solrosorna som pryder väggen. Finns väl de som påstår att de sprider sig som ogräs med det är överdrivet och inget problem om man skördar lite varje år. Övervintrar så ingen anledning att gräva upp som andra knölar. Det gör man när de skall lagas till. Underbart i soppa, mos, kokta och sen krossa överskottet och fritera/ugnsbaka, gratäng, i potatissallad tom i sötpotatispaj.
Väldigt fint med björnbär och de vita blommorna, rabarbern och de stora bladen är häftigt och gott, sv. vinbär, krusbär och amerikanska blåbär är också tjusiga. Men finast är nog aronia med de små vackra blommor och blad som skiftar från grönt till rostrött mot hösten. Bären är supernyttiga och goda att göra sylt tillsammans med rabarber eller äpple för syrans skull. Det har jag haft på gröten varje morgon sedan förra året. :P

Senast ändrad:
Dalarna. Grundläggning? Hus med källare, omdränerat för ett gäng år sedan, tjära o plastmatta på väggen, sand emot huset, mycket lerjord utanför...

Praktlysing, a k a praktlysing och kung karls knapp och "stockholmsblomma". Liljeväxter kan funka om du bättrar jorden litet, tror jag. Förslaget med ätbara saker är inte heller dum. Kan inte riktigt se, är det lagerbladsbuske? Det är också en bra 70-talsväxt, som doftar gudomligt på våren, ungefär samtidigt med alprosen.

Praktlysing, a k a praktlysing och kung karls knapp och "stockholmsblomma". Liljeväxter kan funka om du bättrar jorden litet, tror jag. Förslaget med ätbara saker är inte heller dum. Kan inte riktigt se, är det lagerbladsbuske? Det är också en bra 70-talsväxt, som doftar gudomligt på våren, ungefär samtidigt med alprosen.
På samma tema kan man ju prova timjan som marktäckare, en av de krypande sorterna. Doftar gott och blommar fint.

Tillbaka
Topp