[ot] Våga Vägra Sommartid!

bruse

Aktiv medlem
Ge mig ett enda hållbart argument till varför vi ska slänga ut miljarder två gånger om året?

Solen är INTE upp en timme längre på kvällen. Den går ned samma tid den gjort i miljarder år.
Dagarna blir INTE längre. De är lika långa de alltid varit i miljarder år.

Gå upp en timme tidigare istället, om ni är solfeticister. Det här är bara tramsigt, onödigt, löjligt och inte minst fruktansvärt dyrt! Pengarna kan användas till bättre saker: sjukvård, omsorg, skola och cykelprylar.

Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Bruse: Vem påstår att det kostar miljarder?

Bruse! :)

F.ö. tycker jag det är vintertiden vi ska vägra. Läste att det var 1980 som det här infördes i Sverige och stora delar av Europa. WTF? Jag trodde det var något blaj från säg, 1930, som levde kvar!

Jag läste nånstans att Fidel Castro förra året tyckte att de kunde ha sommartid året runt.
Då kunde man spara el=)

La Habana är nog den mörkaste 4-miljoners staden jag varit i.

Senast redigerad av en moderator:
Sommartid är väl ändå ett påhitt som gör att sörlänningarna inte måste gå och lägga sej klockan 21.00 när det blir kolsvart ute, nu kan dom ju vara ute till 22.00... Nä tacka vet jag ljusa norrländska sommarnätter.

Mattias L skrev:
> Bruse: Vem påstår att det kostar miljarder?

Så du menar att alla armbandsur, väggklockor, microvågsugnar, stationsklockor, kyrkklockor, centralur osv, bara korrigerar sig själv?.... Näe, mina har normaltid fortfarande.

bruse skrev:
> Så du menar att alla armbandsur, väggklockor,
> microvågsugnar, stationsklockor, kyrkklockor,
> centralur osv, bara korrigerar sig själv?.... Näe,
> mina har normaltid fortfarande.

Går inte alla klockor på tüsk fultid via radio numer? :)

Mitt hem har tio klockor som måste ställas om manuellt. Det tar kanske fem minuter.

Värre är det för klockaffärerna. Läste om en butik som har att göra i ungefär en vecka innan alla 2.000 klockor är rättställda igen. :)

the_TnT skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så du menar att alla armbandsur, väggklockor,
> > microvågsugnar, stationsklockor, kyrkklockor,
> > centralur osv, bara korrigerar sig själv?....
> Näe,
> > mina har normaltid fortfarande.
>
> Går inte alla klockor på tüsk fultid via radio
> numer? :)
>
> Mitt hem har tio klockor som måste ställas om
> manuellt. Det tar kanske fem minuter.

Så multiplicera det med antalet hushåll! Det är ca 3,6 miljoner hushåll i Sverige > vilket 300 000 manstimmar. Vi räknar lågt med 300 kr/timme (tar du en konsult är det minst 4 gånger dyrare) > 90 miljarder i arbetskostnader! Till detta kommer också klockorna på allmän plats. Vem betalar?

bruse skrev:
> Så multiplicera det med antalet hushåll! Det är ca
> 3,6 miljoner hushåll i Sverige > vilket 300 000
> manstimmar. Vi räknar lågt med 300 kr/timme (tar
> du en konsult är det minst 4 gånger dyrare) > 90
> miljarder i arbetskostnader!

Öh... Har du räknat ut vad TV kostar svenska folket också? Eller tvättning! Det borde fan avskaffas! Och dammsugning!

;)

the_TnT skrev:
> Öh... Har du räknat ut vad TV kostar svenska
> folket också? Eller tvättning! Det borde fan
> avskaffas! Och dammsugning!

Det är helt frivilligt!

bruse skrev:
> Det är helt frivilligt!

Det är det att ställa om klockan också. Du kanske blir kallad kuf och att du står utanför samhället, precis som om man inte tvättar eller ser på TV.

En vän till mig ställde aldrig om klockan, det går ju så bra att dra ifrån den där timmen i huvudet under vinterhalvåret. Han tvättade f.ö. sällan och ordet deodorant ingick nog inte i hans vokabulär.

the_TnT skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Det är helt frivilligt!
>
> Det är det att ställa om klockan också. Du kanske
> blir kallad kuf och att du står utanför samhället,
> precis som om man inte tvättar eller ser på TV.

Lite svårt att motivera att jag kommer en timme försent till jobbet, att kräva att affärna är öppna en timme längre, att bion börjar en timme senare.

Hur skulle det se ut om alla hade olika tider på sina klockor? Så friviiligt är det inte. Inte i Stockholm iaf. Ni har väl inte klockor alls i Lappland, utan går väl i ide på hösten å kommer fram på våren?

bruse skrev:
> Så friviiligt är det inte. Inte i Stockholm iaf.

Det är frivilligt att bo i den där tidshysteriska storbyn, bruse.

F.ö. är konsekvenserna av att missa en tid mycket större på mindre orter än i fjollträsk. Missar man t.ex. bussen här kan man lätt få vänta i timmar innan nästa buss går.

Vill du inte ta konsekvenserna av att komma försent till jobbet (vaddå försent f'resten? Jag börjar när jag börjar och slutar ungefär 9h senare) får du väl ta de där fem minuterna och ställa om klockan. Men du behöver inte, det är en aktiv handling som du själv väljer om du ska utföra eller inte.

Fast jag håller med om att hela idén med att ställa om klockan är vansinnig. Sommartid året om tycker jag vore mer lämpligt. Hellre ljust på kvällen än när jag ändå sover eller jobbar.

Min väckarklocka ska köper tysk katalogtid via radio, men det verkar vara leveransproblem. Just nu påstår den att klocka är 10:30.

Markus F skrev:
> Min väckarklocka ska köper tysk katalogtid via
> radio, men det verkar vara leveransproblem. Just
> nu påstår den att klocka är 10:30.

Det är väl ofta så, köper man tüsk katalogX får man vänta CycleComponentslänge innan det kommer.

Mårten, det är korrekt.
Det är Schenker som har hand om leveransen till min klocka. Nästa gång ska jag kolla upp fraktalternativen bättre.

Sen är det ju viktigt att man köper kvalitetstid, Tidsringen är knappast att rekommendera även om dom har några schyssta minuter i lager. Dr. Sekundvisare däremot säljer riktigt schyssta kvalitetstimmar, speciellt för att vara på den svenska marknaden.

God morgon

Hur fungera det här med klocka nu då? Ska de ställas tillbaka? Mina mobiler står på 10:55 medans datorn står på 11:55, vilken går rätt?

Efter att ha diskuterat med en kompis så är problemet löst.

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Så friviiligt är det inte. Inte i Stockholm
> iaf.
>
> Det är frivilligt att bo i den där tidshysteriska
> storbyn, bruse.

Allt verkar vara frivilligt enligt dig! Du säger väl snart att det är frivilligt att andas och äta också...

Står man i valet med arbetslöshet eller arbete, så flyttar man! Inte som halva Norrland, som sitter i skogen och tjuvjagar varg och lo istället för att arbeta, och sen slänger sig med ord som "fjollträsk" osv. Den andra halvan har flyttat till jobben.

nån har vaknat på fel sida, sur över att inte få sova en timme extra. nästa vinter näre blir vintertid o du får sova en timme längre kommer det låta tvärt om

Står man utanför samhället om man inte ser på TV?? Dummaste jag hört. Slängde ut TV för 3 år sedan och har inte längtat alls. Det tog 2 veckor för att avvänja sig, just det, AVVÄNJA sig eftersom varje svenson som tittar mera än 2h om dagen är beroende. BAra att fråga, ser du enbart på program du valt ut ur tablån eller zappar du runt tills du hittar något som "passar". Om du inte tror att du är beroende, se inte på TV i en vecka och se vad som händer. Du kommer bli galen. :D MAn är mindre stressad och mera avslappnad utan TV helt klart. Skit samma vad du gör med extra tiden du fått, du känner dig mycket lugnare utan.

Baltazar skrev:
> nån har vaknat på fel sida, sur över att inte få
> sova en timme extra. nästa vinter näre blir
> vintertid o du får sova en timme längre kommer det
> låta tvärt om

Näe, feber i 4 dar...
Till hösten när vi vrider tillbaka klockan en timme, så säjer det pang, så blir kvällarna en timme kortare istället. Så deprimerande.

bruse skrev:
> Ge mig ett enda hållbart argument till varför vi
> ska slänga ut miljarder två gånger om året?
>
> Solen är INTE upp en timme längre på kvällen. Den
> går ned samma tid den gjort i miljarder år.
> Dagarna blir INTE längre. De är lika långa de
> alltid varit i miljarder år.
>
> Gå upp en timme tidigare istället, om ni är
> solfeticister. Det här är bara tramsigt, onödigt,
> löjligt och inte minst fruktansvärt dyrt! Pengarna
> kan användas till bättre saker: sjukvård, omsorg,
> skola och cykelprylar.

Den tid som du har spenderat med den här tråden överskuggar den tid det tar att ställa om klockorna i ett normalt hem, men du kanske har 2000 klockor som klockaffären? ;-)

Nu ska jag ställa om min armbandsklocka och mikron, väckarklockan är redan fixad...

MArkan skrev:
> Står man utanför samhället om man inte ser på TV?? Dummaste jag hört.

Ja, man har inte en aning om vad de diskuterar på fikarasten etc.. Själv ser jag väldigt sällan på TV, ett par timmar per vecka kanske. I "folks" ögon är det jättekonstigt, den reaktionen känner du nog väl igen. Därför får man kuf-stämpel och hamnar utanför. Ungefär som Calle F som åker moped i vuxen ålder. :)

bruse skrev:
> Inte som halva Norrland, som sitter i
> skogen och tjuvjagar varg och lo istället för att
> arbeta, och sen slänger sig med ord som
> "fjollträsk" osv.
Bara en liten tanke., men vad tror du att dom sjukskrivna tjuvskyttarna vid Fjölfjället tycker om sommartid? Samma sommartid i hela Europa känns inte särskilt norrländskt. Dessutom kommer ju beslutet att införa sommartid från riksdagen i Stockholm, så som vanligt har norrlänningarna blivit överkörda av makten i Fjollträsk. Stockholmarna har säkert tagit den där timmen och sålt den till Bryssel.

Bruse,
förstår att du förespråkar normaltid men själv tycker jag att det var bättre förr då vi hade lokaltid i hela landet och stationsklockorna visade två tider. Typiskt att SJ skulle komma och ställa till det, undrar vad det kostade... Allt bara för att tågen skulle komma och gå i tid, varför kan folk inte bara åka bil eller cykla?
Undrar du vad jag mumlar om?

Från Wikipedia:
Den svenska normaltiden infördes den 1 januari 1879 då alla orter i landet fick samma tid. Innan dess hade varje ort sin egen tid, klockan var 12 på dagen då solen stod som högst. Skillnaden mellan Strömstad och Haparanda var 45 min. Skillnaden mellan Stockholm och Göteborg var 24 min. Förr i tiden spelade det inte så stor roll, folk levde ganska isolerade i sina byar och reste oftast inte så långt. Problemen kom med järnvägen, det blev trassligt att skriva tidtabeller. Sen så kom debatten igång om en gemensam tid för landet. Men vilken tid skulle man följa? Stockholm och Göteborg var de starka kandidaterna.

Statens Järnvägar införde då en egen tid, sk järnvägstid. Stationsklockorna hade två minutvisare, den ena visade järnvägstiden och den andra visade den lokala tiden. Järnvägstiden följde tiden i Göteborg, och det var något som inte kunde accepteras i huvudstaden. En gemensam tid måste ju visa samma tid som konungens, riksdagens, regeringens och myndigheternas klockor. Göteborgarna avfärdade detta, majoriteten av befolkningen bor ju väster om Stockholm. Debatten rasade i riksdagens båda kamrar, utredningarna avlöste varandra, ingen ville ge med sig. Under 15 år debatterades saken, innan man kom fram till en kompromiss i svensk anda. Svensk normaltid skulle följa meridianen ungefär mitt emellan Stockholm och Göteborg. Sverige var också först i världen med att införa en gemensam tid.

:)
/H

Reser en hel del med jobbet internationellt så TV diskussionerna hålls på ett minumum som tur var. Men visst förstår jag men tycker att man kan ha bättre saker för sig än att sitta framför dumburken en tredjedel av sitt liv.

Tänk om alla inte gick på wc...
Ett normalt besök(genonsnitt) tar ca 10 min , och multiplicera det med 6 miljarder...

Då snackar vi förlorad tid !

Markus F skrev:
> Bara en liten tanke., men vad tror du att dom
> sjukskrivna tjuvskyttarna vid Fjölfjället tycker
> om sommartid?

De har bara två tider: vitt på marken: skotran ut; grönt på marken. skotran in.
Det var du som sa sjukskrivna, jag sa arbetslösa. Men det är våra pengar iaf.

Samma sommartid i hela Europa känns
> inte särskilt norrländskt. Dessutom kommer ju
> beslutet att införa sommartid från riksdagen i
> Stockholm, så som vanligt har norrlänningarna
> blivit överkörda av makten i Fjollträsk.

Majoriteten av de som sitter i riksdagen kommer inte från Stockolm.
De lever gott på feta traktamenten.

> Stockholmarna har säkert tagit den där timmen och
> sålt den till Bryssel.

Som Göran plöjt ned i den Sörmländska åkermarken (också utanför fjollträsket).

Man ska inte vägra sommartiden, den debatten känns felvänd!

Scenario: Solen går upp 05:20 går ned 18:10.
Vi ställer fram klockan 1 timme, klockan kommer alltså bli 1 timme mer en given tidpunkt. Således 06:20 och 19:10, och visst låter det fint?
Men kom igen, det är mars!
I juni så kommer vi ha runt 19 timmar sol per dag 02:30 - 21:00, och det är väl bara till solkanten når horisonten? hur som heslt så är det ljust sam fan ändå... SÅ VAD SPELAR DE FÖR ROLL?

Den 26e december så går solen upp 08:36, och den går ner 14:48..
MEN DÅ SKA SOLEN GÅ NER EN TIMME TIDIGARE?

Sommartid på vintern måste ju vara det enda rätta!

lleberg skrev:
> Sommartid på vintern måste ju vara det enda rätta!

Hör själv hur illa det låter! Som att JUL-tomten kommer på påsk och Påskharen till jul.

Fantastiskt att bruse, som inflyttad förortsbo, måste lägga sig till med ett bittert norrlandsförakt och osympati för att kunna skapa en 08-identitet och därmed kunna lägga Värmland bakom sig...

Här kommer en bild från Spanien till dig Bruse, jag tänkte faktiskt på dig när jag tog den.
Den e lite stor, men inte för stor.

DSCN1498.jpg

Mattias L skrev:
> Bruse, det mesta är frivilligt. Det enda du måste
> är att välja och att dö, resten är egna val. Välj
> själv vad du vill göra.

Födas är alltså frivilligt?

Min väckarklocka som skulle tanka ner tysk fultid från Frankfurt har vägrat hela dagen.
Till slut gav jag upp och konsulterade manualen, och där fick jag reda på att tiden bara levererades inom 1500km från Franfurt. Alltså ännu en bekräftelse på att jag bor på fel ställe.

Markus F: Välkommen till Göteborg, där tiden aldrig står still och tyska fulklockor visar rätt tid. Här cyklar vi mer än vi snackar, också. ;-)

/Leo

Tillbaka
Topp