[OT] Vandring utrustning/kläder osv

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Letade, och fann ingen tydlig tråd i ämnet. (Borde finnas, men jag hittar iaf ingen.)

I sommar ska det eventuellt bli dags-vandringar nere i alperna om allt faller väl ut. Jag inser ju att tex min gigantiska Kajka som hänger i källaren inte är rätt verktyg för dags-vandringar i alperna under sommarmånader. Är generellt ingen erfaren vandrare egentligen och därmed inte kanonbra koll på utrustning och kläder generellt.

Så tips om rätt och bra prylar för att vandra i alperna?

På fötterna
Går vardags-promenader i Dolomite, lågsko-varianten, och då jag trivs i dessa så finns väl en tanke på Dolomite-kängor.
Eller finns det erfarenheter som säger att välja något annat?

På benen
Äger inga byxor med avtagbara "underben" men får för mig att det kanske är bra. Åsikter? Tips på bra sådana?

På ryggen
Som sagt, Kajka-containern får stanna hemma. Har en enklare mindre Osprey hemma, som kanske bör ersättas.
Kikade på närmaste butik här hemma, och det är nästan bara Osprey som hänger i butiken. Är det värt att kika på andra fabrikat?
Modeller? Borde väl räcka med typ 20-30 L

I händerna (Stavar)
Använder inte stavar tidigare, men tänkte nog köpa nu.
Hur stor skillnad gör det med ett par stavar i "carbång" för 3-4 kkr, jmf med ett par alu för tusenlappen? Vikten är ju i princip detsamma, och det är ju stavar liksom. Eller?

Annat?

Fötter: Något som passar och du trivs med med någorlunda sula. Kör du på de du tänkt.

Ben: Välj du brallor efter väder istället.

Rygg: Vad ska du få plats med? Fika och förstärkningsplagg för en person? Isf räcker säker 20 l bra. Märke är ganska egalt, men ett någorlunda bärsystem är skönt. Osprey är bra om de kostar vettigt. Annat är också kanon.

Händerna: Kommer du använda stavarna fler gånger? Många fler? Där har du väl svaret.

Mitt upplägg för motsvarande: Stiglöparskor, shorts eller tunna långbyxor, rygga på 20-30 l för mat o förstärkningkläder, stavar i karbång. Jag har grejerna sedan innan, dock.

På äldre dagar har jag tagit upp gubbsporten vandring:

vandra.jpg

Fötter: Jag använder approchskor/trailrunners till den punkten att jag måste ha stegjärn. Ska du gå i lös och stening terräng vill du ha en styv sula, så att titta bland approchskor är nog en bra grej.

Ben: Jag använder i princip inte shorts. Men tunna syntetbyxor är fint.

På Ryggen: 30 liter borde lungt räcka för en dagsvandring. Välj något lätt. Blue Ice har hyffsat prisvärda lätta ryggräckar.

Stavar: Vandringsstavar är extremt användbart. Black Diamond Trail Ergo Cork är jättebra och relativt billiga. Jag har även ett par i bongplast, men det är bara för att dom är segmenterade så att det går att fälla ihop dom nog för att få ner i ryggan. Det är något som bild relevant om man ska ägna sig åt teknisk klättring och inte något som jag ser att man behöver bry sig om för en dagsvandring. Man sparar massor av vikt på att inte ta med sig en massa onödig skit och viktskillnaden mellan vandringsstavar är inte relevant för en dagsprommenad.

Fötter: Jag använder approchskor/trailrunners till den punkten att jag måste ha stegjärn. Ska du gå i lös och stening terräng vill du ha en styv sula, så att titta bland approchskor är nog en bra grej.
Nja, grundplanen är inte den typen av terräng som kräver styv sula, kortare inslag med några steg i blockigare terräng kanske blir aktuellt, men tanken är att fokusera på terräng med hyggligt jämt underlag
På Ryggen: 30 liter borde lungt räcka för en dagsvandring. Välj något lätt. Blue Ice har hyffsat prisvärda lätta ryggräckar.
Gott. Prisvärt med syftet för att få få hållbar kvalité och bra design/funktion så att jag känner att jag har bra prylar, gäller.
Stavar: Vandringsstavar är extremt användbart. Black Diamond Trail Ergo Cork är jättebra och relativt billiga. Jag har även ett par i bongplast, men det är bara för att dom är segmenterade så att det går att fälla ihop dom nog för att få ner i ryggan. Det är något som bild relevant om man ska ägna sig åt teknisk klättring och inte något som jag ser att man behöver bry sig om för en dagsvandring. Man sparar massor av vikt på att inte ta med sig en massa onödig skit och viktskillnaden mellan vandringsstavar är inte relevant för en dagsprommenad.
När jag skannade av lite snabbt fick jag för mig att såväl dyra som mindre dyra, är hopfällda runt 60 cm. Eller finns det ännu mindre? Viktmässigt verkar det ju i princip inte skilja något på kolplats-pinnar och alu-pinnar, men jag jämförde lite snabbt på de två första alternativa material/pris-klasserna jag fick upp när jag googlade.

Om du ska gå i Dolominterna tänker jag mig att det kan vara stenigt och löst och jag hade valt ett par relativt styva skor. Det är ingen märkbal för vandring i övrigt, men mycket bättre om det blir berg, vilket jag tänker mig att det kommer vara. BD stavarna jag nämnde kostar väl runt 1000 kr och är extremt populära bland vandrare för att de är bekväma att använda. Man kanske kan hitta billigare, men jag vet inte om det blir lika bra. För dagsvandring tror jag inte man har något att vinna på att lägga mer pengar. Jag köpte plast för att kunna få ner dom i ryggan vid vertikal isklättring.

Det här vet TS säkert redan, men skorna ska inte vara splitternya utan gås in ordentligt i förväg. Gäller inte bara läderskor, även om det brukar vara mera kritiskt med sådana. Team kängor vs team lågskor är väl en evig tvistefråga. Jag föredrar högre kängor av diverse skäl, men andra verkar nöjda med annat.

Utöver bra skor tycker jag inte att vandring är en materialsport. Exempelvis brukar det gå utmärkt att plocka lämplig pinne i skogen i stället för att ta med stavar. För dagsvandringar funkar det också bra med nästan vilka kläder som helst. Midjebälte tycker jag personligen är skönt även på små ryggsäckar, så att man kan växla mellan mer tyngd på axlarna eller på höfterna.

Sedan ska man alltid ha koll på var man är och olika sätt att ta sig därifrån om någonting skulle hända, men här gällde det väl mer utrustningsfrågan kanske?

Jag har inte så mycket att tillägga förutom att jag uppskattar något som håller sand, grus och annat rusk borta från insidan av skorna. Antingen ha byxor så ofta som möjligt eller kanske korta damasker om man ska ha shorts. Höga skor skyddar väl aningens mer än låga annars.
Stavar är oumbärligt för mig när jag har tung säck, främst för att jag slipper att få svullna fingrar. På sommartopptur när det är 1000hm upp och ned så har jag det aldrig. Jag tycker att de mest är i vägen om terrängen är blocksten eller väldigt brant (klyving på norska).

Det här vet TS säkert redan, men skorna ska inte vara splitternya utan gås in ordentligt i förväg. Gäller inte bara läderskor, även om det brukar vara mera kritiskt med sådana. Team kängor vs team lågskor är väl en evig tvistefråga. Jag föredrar högre kängor av diverse skäl, men andra verkar nöjda med annat.

Utöver bra skor tycker jag inte att vandring är en materialsport. Exempelvis brukar det gå utmärkt att plocka lämplig pinne i skogen i stället för att ta med stavar. För dagsvandringar funkar det också bra med nästan vilka kläder som helst. Midjebälte tycker jag personligen är skönt även på små ryggsäckar, så att man kan växla mellan mer tyngd på axlarna eller på höfterna.

Sedan ska man alltid ha koll på var man är och olika sätt att ta sig därifrån om någonting skulle hända, men här gällde det väl mer utrustningsfrågan kanske?
Tack, jo lite koll har jag, det finns ju någon anledning till att det hänger en 75-liters Kajka i källaren, även om den mest samlar damm. :) Det är ett antal veckor kvar, och jag är lite sent ute, men tänker mer eller mindre gå till vardags om jag köper nya kängor. (Det är fortfarande ett alternativ att gå i mina låga Dolomite som har gått ett par år, men då kommer jag begränsa terrängen lite ytterligare.)

Vad gäller stavar så tror jag inte att jag chansar på träpinne, det är för mig ganska uppenbar skillnad på avlastning samt nyttan vid lite halare passager att ha ett par riktiga stavar jmf med en Gandalf-inspirerad variant. :)

Koll på var man är är absolut relevant i tråden. Men där är jag nog ganska hemma redan, då jag har tänkt att utöver Iphone och Apple Watch ha med tex kompass, karta och mindre pannlampa. Karta räknar jag med att ha en enklare variant då jag räknar med att det är ganska osannolikt att det behövs i kombination med att det är typ "grov-navigering" som kan behövas.

Jag gick kungsleden i trailrunners och gjorde ett 6000m berg i Peru med bara approachskor och storskor ovan glaciären, så jag är ju inte en fan av kängor. Jag hade också valt en fancy regnkjol över en tönt-klocka vilken dag i veckan som helst.

Jag har på äldre dagar också insett att vandra är rätt kul - om man inte gör det så omständigt och kan packa lätt.

Kör som Jofa med trailskor. Har breda fötter så det är Topo Athletic / Altra som gäller. Bägge har fina mer vandringsorienterade skor. Föredrar lågt eller noll drop för bättre stabilitet och känsla för underlaget (speciellt om det börjar bli lite stack på skorna).

Stavar är jag såld på Lekis. Har ett pa Ultra Trail kolfiber teleskop som är superlätta, smidiga att fälla ihop och rejält tåliga. Kostar runt 1500 kr från tysken.

På ryggen har jag kört med Salomons XA 25 vätskerygga. Den är som en stor löparväst. Rymmer förvånansvärt mycket och räcker väldigt långt för dagsturer.

Har kört mest 5-7 h turer med den setupen i Alperna och påIMG_20240329_114409.jpg Mallis.

Ett alternativ för dagsturer är en fastpacking-rygga + packa lätt. Väldigt skönt att kunna vandra med lätt och liten packning.

På benen
Äger inga byxor med avtagbara "underben" men får för mig att det kanske är bra. Åsikter? Tips på bra sådana?

Ingen erfarnhet av vandring i Alperna alls men har en stark åsikt om att tunna syntetbyxor med avtagbara ben är det bästa som finns. Har en variant som är tunna och ganska vindtäta, myggtäta osv. De blir väldigt månsidiga för att man kan ta av benen (vilket man kanske inte gör så ofta i svenska fjällen men när man vill det är det väldigt najs). De är luftiga så man får in hyfsat stora långkalsonger vilket gör att de blir rätt varma i såna fall eftersom yttertyget är ganska vindtätt. Tunna så torkar på en eller två timmar om man bär de när det inte regnar.

Jag är vän av skor, jag har t o m vandrat i Sarek med Solomons amfibieskor. Som stavar använder jag ett par billiga teleskopstavar, de funkar bra som tältstänger till mitt tält som i original saknar stänger.

Tillbaka
Topp