Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det här är min vardagsklocka, köpte den över internetz från Catawiki. Ett kap tycker jag som gillar klockan. Det sitter ett ETA 2824-2 i den och den är gediget tillverkad.
Nu till mitt aber... den skulle behöva service (inte servad sedan 2011 men oklart hur mycket den gått, den är i alla fall använd dagligen nu i ett år och innan dess helt klart använd) det kostar 3000kr via urbrev.se. Det är lite mindre än jag betalade och något mindre än den är värd (gammal klocka utan andrahandsvärde på märket). Frågan är om jag skall serva eller köpa en ny klocka och ha den här i byråkådan? Vad säger klockexpertisen? Är det värt att serva automatiska klockor som inte är märkesklockor?
En irriterande faktor med ETA 2824 är ju helt klart gångreserven på 38h. Min har bara gångreserv på 30h ungefär och det är för lite. Tror ni service hjälper? Eller kastar jag pengar i sjön? 38h kan jag leva med även om det är i minsta laget.
Visa bilaga 662648
Visa bilaga 662649
Det här är Service enligt Urbrev:
Följande arbete ingår i en komplett service hos oss på UrBrev:
1000kr för motsvarande servise låter ju jättebilligt? Men jag har verkligen ingen aning. Visst har jag en lokal urmakare men sedan han inte kunde ställa in min TissotTouch efter batteribyte sjönk förtroendet... Tror han mest byter batteri. Och de riktiga urmakare som finns i stan är tokdyra. Batteri i fruns Omega kostade 1200... Det var jävligt snopet när den skulle hämtas ut. Visst de hade lagt länken i Ultraljuden och trycktestat efter batteribyte men den har ju fyra skruvar i botten så om man inte får den tät kanske man skall sikta in sig på att byta bilhjul snarare än klockjobb... :)
- Öppning av boett, urtagning av ställaxel med krona för att friställa urverket med tavla och visare.
- Demontering av verk till dess beståndsdelar, rengöring, oljning och montering av verk. Justering av klockans gång och kontroll av verkets funktioner.
- Rengöring av boett och eventuellt metallarmband.
- Kontroll av krona, tryckknappar, packningar, byte av batteri för kvarts kaliber. Polering av plexiglas (reservdelar tillverkade i ädelmetall och keramiskt material debiteras separat).
- Trycktest och kontroll av urets vattenskydd för ur som har ett vattenskydd på 100m eller mer.
- Kvalitets och gångreservskontroll.
Tyvärr inte!Tjena!
Jo bra pris är det. Men tror inte att han sänker priset såå mycket.
Borde finnas nån liten urmakare i dina krokar som jobbar lite billigare.
Kommer inte på någon på rak arm. Hukes är ju i bra, men kan inte tänka mig att dom är billiga.
@Singular kanske har koll på sydvästra Skåne?
Uh? Hur många premiummärken kör Swatch collab med nu egentligen, trodde fortfarande omegorna var hypade?slank in på en swatchaffär i london idag, kom spontant ut med denna. vet inte riktigt i vilka lägen den skall hitta sin plats, men det brukar ordna sig.
men nog inte innan den fått ett annat band, som inte skymmer den för en gångs skull sevärda undersidan.
.
Visa bilaga 663001
slank in på en swatchaffär i london idag, kom spontant ut med denna. vet inte riktigt i vilka lägen den skall hitta sin plats, men det brukar ordna sig.
men nog inte innan den fått ett annat band, som inte skymmer den för en gångs skull sevärda undersidan.
.
Jävla fin den där.Höst-kallt!
![]()
Har snöat in lite på retro-looken och beställde den här av sambon till min födelsedag härom veckan. Det känns att det är en billigare klocka och den är överlag rätt rapplig, så jag har beställt ett moddningskit från skxmod.com i förhoppningen att det ska få den att kännas lite mer rejäl.
Visa bilaga 663285
Japp, kör på nytt både armband och boett. Kostar iofs tre gånger mer än klockan så man kan såklart ifrågasätta rimligheten i det, men man ska inte tänka så jäkla mycket.Stål och Safirglas?
Går verkligen att modda oändligt. :)
Monogram på manschetten? Hmm..
stiligt!Monogram på manschetten? Hmm..
Jäkla fint när han nästan kommer i byxorna i slutet. ”Vattenstämpel.” ?Lite
vibbar... ;)
@J2000E Nä, inte provocerande utan lite ovanligt. Kanske lite skrytigt eller i alla fall utstuderat. Monogrammet är ju till för att hålla reda på skjortan hos tvätteriet och ska helst inte synas. Jag hade monogram på manschetten tidigare så är skyldig till samma milda faux pas.
Men det gör man som man vill vettu! ??
Brr… ?Go ballistic... ;-)
![]()
Ooh vågat att outaGo ballistic... ;-)
![]()
Inte så vågat. Hög riskmedvetenhet. Vågat - beror på så många olika saker. Som man inte ska "outa"...Ooh vågat att outa
Är man ingen förortsgangster så tycker jag att den vibben går obemärkt förbi.Tyvärr är det alldeles för mycket ”förortsgangstervibbar” med Rolex nuförtiden.
Tyvärr är det alldeles för mycket ”förortsgangstervibbar” med Rolex nuförtiden.
Håller med. Jag sålde nyligen en DJ 16014 till en yngre bekant, och det var knappast för att jag (priviligierad vit villakvarters-man) kände att jag fick suspekta blickar av mina grannar utan enkom för att den inte fick den wrist time den förtjänade. 30-årige storstadsbon som köpte klockan resonerade även han att en vintage-rolex borde hålla tillräckligt låg profil för att han inte skall misstas för kvarterets nya langare.Mig veterligen har ingen gangster tagits med vintage-rolle. Det ligger i sakens natur att det ska vara nytt och med tvättpengar genom handlare. För en oinsatt kan det tyckas att klockor är likadana. De är de inte. Framför allt inte hos/för gangsters.
Jag håller med vad gäller den uppblåsta prisbilden men den är ju i Rolex’ fall en exakt spegling av vad marknaden är villig att betala. Datejusten som jag sålde köpte jag för ca 10 år sedan för en (i sammanhanget) spottstyver, och ägaren innan mig gjorde nog en ännu bättte affär.Håller inte med. Tyvärr har gemene man inte förmågan att hålla isär gamla och nya klockor, så stämpeln sitter där ändå med Rolex, och signalen är sänd. Dessutom tycker jag att de är löjligt högt prissatta, men det är förstås en annan sak. ”To each his own”.
”Gemene man” som känner igen en Rolex (dvs utan att se bortom loggan) är ofta samma typ som brukar säga ”de där är rätt dyra va, typ minst tio tusen eller sånt?”, inte helt olikt kommentaren från lekmannen som ser att det står Specialized på en cykelram. Så visst, inte helt oflådigt belopp, men ändå relativt anspråkslöst jämfört med många andra dyra attribut i den oinsattes ögon.Håller inte med. Tyvärr har gemene man inte förmågan att hålla isär gamla och nya klockor, så stämpeln sitter där ändå med Rolex, och signalen är sänd. Dessutom tycker jag att de är löjligt högt prissatta, men det är förstås en annan sak. ”To each his own”.
En Submariner från tidigt 1960-tal är ju fin och så, men det finns många andra klockor/armbandsur.
Tja du gillar Rolex. Det är klart att du känner så. Man försvarar ju det man gillar.Börjar med att jag inte är en Rolex-fan boy.
Rolex som varumärke är så pass känt i större delen av världen att "alla" har en åsikt. Ofta svepande och mycket generaliserande - som även anas i den här tråden. Vad den baseras på kan vara olika. Utanför Sverige handlar det ofta om att det visar på "new money". I Sverige har varumärket exponerats så pass mycket i negativa sammanhang att det börjat röra på sig åt ett annat håll.
De Rolex som jag tycker är intressanta är från den tiden då de var inriktade på bruksklockor med en yrkes- eller sport-inriktning. Låt oss säga från början av 50-talet fram till runt 1990 någonstans. Visserligen fanns det redan diamantbesatta helguldsklockor i sortimentet men det var inte det de var kända för. De var kända för att vara robusta, inte speciellt delikata eller intrikata - och att man kunde ha en hela livet. Det fanns reservdelar och organisation för att hålla klockorna igång. De var inte heller avsevärt dyrare i jämförelse till exempelvis Omega, Zenith, Universal Geneve, etc.
Vad folk i allmänhet tror och tycker om ett varumärke för klockor är lika ointressant som om vad folk tycker om att Audi eller BMW är "bäst" (eller vilket annat bilmärke som helst).
Är man intresserad av klockor och insatt i dem blir det helt ointressant. Men jobbigt ibland när det kommer upp för diskussion med just oinsatta.
Edit - "Ohh hon kör en BMW! Hon är säkert kriminell."
Men de som var true belivers sprätte väl ändå av SI-loggan sekunden de kom utanför butiken? ?Tja du gillar Rolex. Det är klart att du känner så. Man försvarar ju det man gillar.
Jag tycker inte alls att det är ointressant vad andra tycker, även om de inte är insatta. För tjugo år sedan gillade jag Stone Island hur mycket som helst, men jag hade ingen lust att ha på mig det med tanke på märkets koppling till fotbollshuliganism i vanligt folks ögon.
Vissa varumärken är helt enkelt förstörda av sina konnotationer.
Och varför tror du de gjorde det..? ?Men de som var true belivers sprätte väl ändå av SI-loggan sekunden de kom utanför butiken? ?
Tja du gillar Rolex.
Jag ska förtydliga: För vanliga människor spelar det ingen roll om det är en ”vintage ultra super”-variant av Rolex eller om det är en ny variant köpt för svarta pengar hos Bergströms. Det är ointressant. Varumärket är ändå så ihopkopplat med blingbling att den stämpeln inte går att tvätta bort. Tycker jag. Men om man gillar Rolex kommer man antagligen hävda att det inte är så, utan att det är skillnad på Rolex och Rolex.Ibland är du verkligen märklig. Med ovan rad bevisar du min tes kring det ointressanta som jag beskrev. Du skriver att jag "gillar Rolex".
Jag antar därför att du gillar alla cyklar av märket X. Och kommer försvara allt som de tillverkar.
Lämnar diskussionen med detta. Inte givande.