[OT] Varmluftsugn bra eller blä?

Rhino

Aktiv medlem
Har fått för mig att byta spis till en med glashäll, detta går på en smärre ökning av lägenhetshyran. Därtill finns valet vanlig eller varmluftsugn. Det jag funderar på nu är om det är värt att skaffa en varmluftsugn, dess för- respektive nackdelar mm. Är det idelt positiva svar tar jag gärna emot tips och tricks för den nya ugnen också, recept mm :)

Tack på förhand.
/Eric.

Edit: 'isses, kan inte ens skriva titelraden korrekt.

Senast redigerad av en moderator:
Med en bra varmluftsugn kan man grädda flera plåtar bullar, pizzor, muffins eller vad man nu bakar, samtidigt!
Maten blir färdig snabbare, på samma princip som att vinden har en kylande effekt när det är kallt, har den en värmande när det är varmt!

Och med en varmluftsugn kan du köra utan varmluft om du vill det! =)

Jag saknar att ha det sen jag flyttade hemmifrån!

Och.. jag vann!

Varmluft ger matlagning en ny innebörd, bättre. En fördel är att man kan köra mer än en plåt vid bakning eller annan matlagníng. Bra om man ska ha ett gäng hunriga polare på besök. Rekomenderas, varmt.

/steen

Finns ingen tvekan, varmluft är tillsammans med ångkok det bästa man kan få i köket. Läs instruktionsboken och skaffa en kokbok med varmluftsrecepept och du blir kung i köket. När det blir byte på spis så är varmluft spikat här.

Äsch, jag som skulle köpa ny ram och så börjar ni prata varmluftsugn. Äh, nu kan jag inte bestämma mig. Ny ram eller ny ugn. Hmmmm, svårt. Jättesvårt.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Äsch, jag som skulle köpa ny ram och så börjar
> ni prata varmluftsugn. Äh, nu kan jag inte
> bestämma mig. Ny ram eller ny ugn. Hmmmm, svårt.
> Jättesvårt.

Hmm behöver en ny spis men råkade beställa en cykel för dubbla priset :)

s skrev:
> Jättesvårt.

Köp en carbon-ram och baka den i ugnen så den får perfekt passform!

Tjena!

Varmluftsugn vilken dag som helst.. Det är en av sakerna jag ska ha i mitt kommande kök, tillsammans med gasspis, utdragskyl, stekhäll och en kitchenaid..

Kneecap skrev:
> Varmluftsugn vilken dag som helst.. Det är en av
> sakerna jag ska ha i mitt kommande kök,
> tillsammans med gasspis, utdragskyl, stekhäll och
> en kitchenaid..

och en Flavour Wave, för om Mr. T säger att den är bra så säger inte jag emot

jämnade värme, över hela ugnen. en plåt längst upp påverkar inte hur plåten under gräddas, inte i en bra varmluftsugn i alla fall (kan skifta lite mellan ugnar o märken).

som jag ser det, så finns det väll egentligen inget som en vanlig ugn ä bättre på, speciellt inte me tanke på att en varmluftsugn oftast även kan användas som vanlig ugn, alltså stänga av själva varmluftsfunktionen.

Bytte just spis, det stora lyftet är induktonshäll. Blixtsnabbt både upp och ner i effekt (snabbare än de två gasspisar jag haft) och inget som blir varmt på spisen dvs inget som bränner fast. Från
10 000:- på tex 30.se /J :)

Yes, varmluftsugn is da shit. Men GLÖM INTE att välja en som är självrengörande också, jag ångrar grymt att jag inte gjorde det.

edit: självrengörande? jag menar i alla fall den där rengörningsfunktionen som finns på en del...

Jag har en varmluftsugn mer ser inte riktigt finessen i det. Fördelen är att det går lite fortare att få maten klar, men vad gör tio minuters vinst på en timmes användning?

Det jag är mest nöjd med är min induktionshäll. Den är da shit.
Man behöver ingen vattenkokare eftersom spisen går lika fort. Blixtsnabba förändringar när man vill öka eller sänka värmen när man kokar något, det tar kanske 2-3 sekunder till man ser effektförändringen. Lysande helt enkelt. Den kräver dock viss tillvänjning om man kommer från vanlig spis eftersom det plötsligt går så oerhört fort att få värme i stekpanna eller kastrull.

Men som sagt varmluftsugn ser jag ingen större vits med. Överreklamerat.

s skrev:
> Jättesvårt.

När Jag renoverade köket för ca 5 år sedan skulle sambon absolut ha varmluftsugn till brödbak mm.
Mig veterligt har funktionen aldrig använts ( mer än som test ).
Helt värdelöst , köp en ny ram !!

Martin

Det finns väl knappt utan? Jag kollade på spisar för ett tag sen och undrade varför Bosch inte hade varmluftsugnar. Tills jag insåg att alla deras ugnar hade varmluft.

Men för brödbakning är det viktigare att man har en baksten. :)

GöranH skrev:
> Jag har en varmluftsugn mer ser inte riktigt
> finessen i det. Fördelen är att det går lite
> fortare att få maten klar, men vad gör tio
> minuters vinst på en timmes användning?
>
> Men som sagt varmluftsugn ser jag ingen större
> vits med. Överreklamerat.

Någon tidsvinst får man knappt men det har aldrig varit något argument för varmluft heller.
Det är bättre resultat som är grejen med varmluft, snabbare stekyta så att mer vätska stannar kvar och ger saftigare och godare mat.
Brödbak är det som varmluften är sämst på, provat att gör en stek istället då kommer varmluften till sin riktiga parad gren.

Sprockets skrev:
> Men för brödbakning är det viktigare att man
> har en baksten. :)

Var kan man få tag på en baksten?

hgrd skrev:
> Sprockets skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men för brödbakning är det viktigare att man
> > har en baksten. :)
>
> Var kan man få tag på en baksten?

Gå till någon som säljer sten och köp en 2-3 cm tjock stenskiva som passar hyfsat i ugnen, och olja sedan in den. Det spelar nog inte så jättestor roll vad det är för material (typ granit, marmor eller kalksten), utan det viktiga är ju att stenskivan är förvärmd när du ställer in brödet. Sen gäller det att se till att det är lite lite fukt i ugnen.

Tillbaka
Topp