[OT] videokablar

• Trådstartare Trådstartare LTS
  • Start datum Start datum

LTS

Aktiv medlem
[OT] videokablar
Vad är det för skillnad på en audio/video-kabel och en komponentkabel? Jag ser ingen skillnad, det är RCA-kontakter på båda.
Jag tänkte åka och köpa en komponentkabel idag för att koppla ihop DVD med TV. Men först provade jag att koppla audio/video-kabeln (röd-vit-gul, ser ut som på bilden i länken nedan) som följde med DVD-maskinen till komponentutgången. Det blev ingen bild. Kommer det att fungera om jag köper en riktig komponentkabel?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53256001

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53256454

[OT] videokablar
Jag har svårt att tänka mig att det kommer börja funka bara för att du byter till en annan kabel. Precis som du säger är det ju i princip samma kablar det handlar om, men med annat namn (och andra färgkoder).

Handlar det inte snarare om att välja vilken utsignal DVD:n ska skicka och vad TV:n ska ta emot?

[OT] videokablar
Har du inga andra kontakter på DVD'n? Komponent är ju inte det bästa alternativet, bildkvalitetsmässigt. Ungefär ordning bättre till sämre:

1. HDMI
2. RGB Scart
3. S-video
4. Component

[OT] videokablar
schture: Blandar du inte ihop komponent och komposit nu?

Komposit (går i en RCA-kontakt) anses väl klart sämst, medan komponent snarare brukar rankas som åtminstone bättre än S-video. Hur det står sig mot RGB-scart bill jag inte uttala mig om, men det är väl iallafall i samma härad(?).

[OT] videokablar
Shit sorry, jag såg det när jag läste igen. Ja, Component är bättre än S-video men något sämre än HDMI. Den sistnämnda skillnaden vet jag inte om man "ser" eller om det krävs videoscopes och signalmätare för att ses.

HaraldN skrev:
-------------------------------------------------------
> schture: Blandar du inte ihop komponent och
> komposit nu?
>
> Komposit (går i en RCA-kontakt) anses väl klart
> sämst, medan komponent snarare brukar rankas som
> åtminstone bättre än S-video. Hur det står sig
> mot RGB-scart bill jag inte uttala mig om, men det
> är väl iallafall i samma härad(?).

[OT] videokablar
Jag säger som Harald Component är bättre än S-video. Dessutom bättre än RGB scart. Component är också uppdelat i RGB, fast i separata skärmade kablar (kan iofs även scarten vara) OCH kontakter.

1. HDMI
2. Component
3. RGB Scart
4. S-video
5. Komposit video

[OT] videokablar
Precis, så går det när man har för bråttom när man både läser och skriver...

s skrev:

> 1. HDMI
> 2. Component
> 3. RGB Scart
> 4. S-video
> 5. Komposit video

[OT] videokablar
Jag har provat att koppla sladden till kompositutgången och motsvarande på TVn. Jag har även provat SCART. Båda alternativen gav lika dålog bild. Det var därför jag tänkte prova komponentutgången. Jag förstod det som att det skulle kunna ge bättre bild eftersom man kan välja progressive scan om komponentutgången används.

[OT] videokablar
Vad har du för TV? Jag köpte en 32" LCD TV, kopplade in min DVD via RGB-scart (bästa option jag hade) och fick sunkig bild. Provade allt till ingen nytta, samma skräpbild, fick en depression och drog och köpte en DVD med HDMI. Kopplade in allt, och bad till högre makter, bilden var mycket bra. Depressionen försvann och schture var glad igen.

LTS skrev:
> Jag har provat att koppla sladden till
> kompositutgången och motsvarande på TVn. Jag har
> även provat SCART. Båda alternativen gav lika
> dålog bild. Det var därför jag tänkte prova
> komponentutgången. Jag förstod det som att det
> skulle kunna ge bättre bild eftersom man kan
> välja progressive scan om komponentutgången
> används.

[OT] videokablar
TVn är en 32" LCD, HD Ready, alltså inte Full HD, med HDMI. Men jag köpte en DVD/HDD i fredags utan HDMI. Det kanske var ett misstag. Men komponentutgången kanske kan ge tillräckligt bra bild om jag bara lyckas få någon bild från den.

[OT] videokablar
Min TV är också HD ready (1366x768). Ja component borde ge i alla fall nästan lika bra bild som HDMI. Om du kopplat de tre kablarna rätt till respektive YUV kontakt på TV (kan stå något som YCbCr, YPbPr vid kontakterna) så borde det bara vara att välja den utgången på DVD'n och densamma ingången på TV'n.+

LTS skrev:
> TVn är en 32" LCD, HD Ready, alltså inte Full
> HD, med HDMI. Men jag köpte en DVD/HDD i fredags
> utan HDMI. Det kanske var ett misstag. Men
> komponentutgången kanske kan ge tillräckligt bra
> bild om jag bara lyckas få någon bild från den.

[OT] videokablar
Jag använder den komponentkabel från CO du länkade till och är nöjd med bilden (gammal NAD DVD till HD ready plasma). HDMI är förståss att föredra, men för vanlig lågupplöst DVD så är det inte så petigt.

Anledningen till att det inte funkar med audiokablaget är förmodligen att impedansen på detta är 50 ohm, video skall vara 75 ohm.

[OT] videokablar
Jag fick ut bilden från komponentutgången. Jag behövde bara välja rätt signaltyp för ingången i TVn. Kan det ändå finnas anledning att köpa riktiga komponentkablar?

Nu är enda problemet som kvarstår att fixa ljudet. Det funkade när jag testade komposit- och SCART-utgångarna. Men med komponent-utgången är det helt tyst, fastän jag har anslutit audio-kablarna.

[OT] videokablar
Gå inte på myten att HDMI måste vara bättre än component..

Sen tycker jag faktiskt RGB HV skall nämnas. Det som brukar gå i Dsub-15 kablaget.

[OT] videokablar
Max 5 meter har jag för mig att det är. Det finns en tillverkare som tillverkar kraftigare kablar som man kan ha till ca. 15 meter, dock stöder inte alla dessa 1080p, alltså bör man kolla noga innan man köper. Det säkraste är att använda signalförstärkare om man vill vara säker på att få en bra signal på längre avstånd.

Atlas skrev:
> hur lång kan man ha hdmi-kabeln?

[OT] videokablar
Det stämmer. HDMI skulle vara bättre om det var digital till digital utan någon encoding av signalen, men så fort det sker konverteringar kan det bli fel och DVI/HDMI har ingen error correction vilket inte gör signalen "säkrare" än component. Sen var det också tänkt at HDMI skulle skickas via coaxialkablar där man har bättre kontroll över impedancen och kunde skicka en full okomprimerad HD signal runt 60 meter, varför det blev så är det ingen som vet.

Sen finns det flera faktorer som avgör bildkvaliteten, som hårdvarukomponenterna som gör konverteringar/skalningar osv. Det kan faktisk vara så att, t.ex en DVD ger bättre bild via HDMI och en digitalbox ger bättre bild via component.

En sak som genomgående framhålls som viktig dock är kablekvaliteten, annars är skillnaden mellan HDMI och component försummbar, eller som experterna säger, du får prova dig fram ;-)

Ville skrev:
> Gå inte på myten att HDMI måste vara bättre
> än component..
>
>
> Sen tycker jag faktiskt RGB HV skall nämnas. Det
> som brukar gå i Dsub-15 kablaget.

[OT] videokablar
Hoppsan, inte "en" tillverkare, det finns fler tillverkare ;-)

Som sagt måste man dock kolla upp om de klarar 1080p.

Atlas skrev:
> Perfekt, tack. Då kommer min nya installation ha
> en chans. Moi bien.

[OT] videokablar
Fässberg skrev:
> du har inte funderat på att läsa manualen? ;)

Jag har faktiskt suttit och läst i både DVD- och TV-manualen. Annars skulle jag aldrig ens ha kommit på idén att försöka med komponentutgången. Video är en helt okänd värld för mig, jämfört med att meka med cyklar. Det kan ha något att göra med olika intressenivå för de olika områdena.

[OT] videokablar
Har du flera saker kopplade till TV'n? Man har ju hört en del som får ingångar blockerade om de har något i en annan ingång.

LTS skrev:
> Fässberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > du har inte funderat på att läsa manualen? ;)
>
> Jag har faktiskt suttit och läst i både DVD- och
> TV-manualen. Annars skulle jag aldrig ens ha
> kommit på idén att försöka med
> komponentutgången. Video är en helt okänd
> värld för mig, jämfört med att meka med
> cyklar. Det kan ha något att göra med olika
> intressenivå för de olika områdena.

[OT] videokablar
schture skrev:
> Har du flera saker kopplade till TV'n? Man har ju
> hört en del som får ingångar blockerade om de
> har något i en annan ingång.

Jag har också tänkt på det, så det har jag inte.

[OT] videokablar
Jag har förresten kommit fram till att ljudproblemet ligger på TV-sidan. Jag provade att koppla ljudkablarna till stereon och då lät det.
Jag kanske ska ha så istället? Det blir bättre ljud. Men när jag föreslog det fick jag kommentaren att det blir jobbigt.

[OT] videokablar
Jag fixade ljudet i TVn också. Det var det klassiska "fel hål"-misstaget. Det fanns en till ljudingång som jag inte hade upptäckt.
Så bra är jag på videoprylar att det tar flera timmar att koppla in en DVD-spelare (i och för sig inklusive sammanlagt flera timmars avbrott för annat). Tack för hjälpen

[OT] videokablar
LTS skrev:
> Jag har förresten kommit fram till att
> ljudproblemet ligger på TV-sidan. Jag provade att
> koppla ljudkablarna till stereon och då lät det.
>
> Jag kanske ska ha så istället? Det blir bättre
> ljud. Men när jag föreslog det fick jag
> kommentaren att det blir jobbigt.

Jag förutsåg nämda problem och köpte en TV utan högtalare.
- Vill du ha ljud till bilden?
-- Aaa.
- Slå på stereon.

[OT] videokablar
Fint. Ja tyvärr brukar ofta felen vara ganska enkla ;-)

Om du vill ha ljudet i stereon och att det dessutom låter bättre är ju helt upp till dig, det som är jobbigt för någon annan behöver ju inte vara jobbigt för dig, sen kan ljudkvaliteten vara värt lite jobb :-)

LTS skrev:
> Jag fixade ljudet i TVn också. Det var det
> klassiska "fel hål"-misstaget. Det fanns en till
> ljudingång som jag inte hade upptäckt.
> Så bra är jag på videoprylar att det tar flera
> timmar att koppla in en DVD-spelare (i och för
> sig inklusive sammanlagt flera timmars avbrott
> för annat). Tack för hjälpen

[OT] videokablar
schture skrev:
> Det stämmer. HDMI skulle vara bättre om det var
> digital till digital utan någon encoding av
> signalen, men så fort det sker konverteringar kan
> det bli fel och DVI/HDMI har ingen error
> correction vilket inte gör signalen "säkrare"
> än component. Sen var det också tänkt at HDMI
> skulle skickas via coaxialkablar där man har
> bättre kontroll över impedancen och kunde skicka
> en full okomprimerad HD signal runt 60 meter,
> varför det blev så är det ingen som vet.
>
> Sen finns det flera faktorer som avgör
> bildkvaliteten, som hårdvarukomponenterna som
> gör konverteringar/skalningar osv. Det kan
> faktisk vara så att, t.ex en DVD ger bättre bild
> via HDMI och en digitalbox ger bättre bild via
> component.
>
> En sak som genomgående framhålls som viktig dock
> är kablekvaliteten, annars är skillnaden mellan
> HDMI och component försummbar, eller som
> experterna säger, du får prova dig fram ;-)
>
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gå inte på myten att HDMI måste vara bättre
> > än component..
> >
> >
> > Sen tycker jag faktiskt RGB HV skall nämnas.
> Det
> > som brukar gå i Dsub-15 kablaget.

Eftersom en HDMIsignal är digital så kommer signalen antingen fram, eller inte. Det spelar ingen roll om man köper en billig eller en dyr deluxekabel. Detsamma gäller givetvis opiska kablar!

[OT] videokablar
när det ändå diskuteras video kalbar. har nyss skaffat digital tv, men är väldigt missnöjd me kvaliten. det är inte det minsta bättre än det analoga. samtidigt har min kompis digital tv från samma leverantör, det vill säga comhem.

skillnaden är att han har en humax box med hdmi, jag har en samsung med scart, är det scart som gör bilden så mycket sämre, eller är det boxen isig som är så mycket sämre.

ska nämnas att jag testat boxen hemma hos min far, lite bättre bild, men absolut inte så bra som jag väntat mig efter att ha sett min kompis bild.

[OT] videokablar
Det är skillnad på scart och scart. I grunden finns bara composit video = sunkbild. Med scart-rgb skall det bli nästan lika bra som hdmi. Kräver dock att sändare, kabel och mottager stöder rgb-varianten.

Själv kör jag digital-TV från Tele 2 via scart-kabel och är helnöjd med bilden. Inte perfekt, men ganska nära.

[OT] videokablar
1-3 meter spelar ingen större roll. Om du däremot har längre kablar, 5-15 meter, kan artifakter uppstå som drop-outs som resulterar i pixelering eller att du inte får någon bild alls. En billig kabel kan kanske klara av att visa 480p, 720p, 1080i men inte av 1080p. Detta beror på att 1'or och 0'or kan försvinna eller bli korrupta på vägen precis som vilken signal som helst eller att kabeln inte har bandbredd nog för datamängden. Visst är dyra kablar generellt en hype, förmodligen tjänar handlarna i vissa fall mer på kablarna än på TV'n :-)

> Eftersom en HDMIsignal är digital så kommer
> signalen antingen fram, eller inte. Det spelar
> ingen roll om man köper en billig eller en dyr
> deluxekabel. Detsamma gäller givetvis opiska
> kablar!

[OT] videokablar
s skrev:
> Det är skillnad på scart och scart. I grunden
> finns bara composit video = sunkbild. Med
> scart-rgb skall det bli nästan lika bra som hdmi.
> Kräver dock att sändare, kabel och mottager
> stöder rgb-varianten.
>
> Själv kör jag digital-TV från Tele 2 via
> scart-kabel och är helnöjd med bilden. Inte
> perfekt, men ganska nära.

då är frågan om det är ens kabel som är dålig eller om ens digitalbox klarar rgb via scart, tror tv:n gör det. tv:n har ju även rgb ingångar vid sidan om.

[OT] videokablar
TV och box spelar roll. Det skalas upp och ner en del och sen ska det synkas med TV resolutionen så de chip som sitter i avgör bildkvaliteten. Sen ska man heller inte glömma att all standard TV skalas upp från 720x576 till 1366x768 på en HD-Ready TV vilket aldrig blir riktigt bra hur man än vänder och vrider. Jag vet inte hur det är nu men när de installerade comhem där jag bodde förut kunde signalkvaliteten variera beroende på hur många som körde samtidigt på "snik" bandbredden alla delade på i ett hus, 8 våningar med 2 ingångar, detta borde rimligvis ha blivit bättre nu.

> då är frågan om det är ens kabel som är
> dålig eller om ens digitalbox klarar rgb via
> scart, tror tv:n gör det. tv:n har ju även rgb
> ingångar vid sidan om.

[OT] videokablar
Har ni inte samma TV och box blir det svårt att jämnföra. Det är ju lite meckigt men ni skulle ju kunna prova varandras boxar och kolla kvaliteten. Prova din hos honom och sen hans hos dig.

Jensen skrev:
> mm, det som "irriterar" mig är ju att min kompis
> får så mycket bättre bild. får ta o ringa dem
> imorgon.

[OT] videokablar
Hoppas det ordnar upp sig nu.

Jensen skrev:
> mm, comhem kommer att ta in min box, hon på
> supporten höll me om att bilden inte ska vara
> gryning o fyrkantig :D

[OT] videokablar
hoppas med, tog digitaltv mest för att få eurosport o discovery, men tänker inte acceptera att digitaltv:n ä sämre än analoga, speciellt inte när ja betallt för boxen.

måste dock säga att jag är lite förvånad o besviken att det bara är deras hdtv box som har hdmi, de andra skulle lika gärna kunna ha det, skulle inte skada.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] videokablar
Men du har ju component utgång, skillnaden är försummbar.

Jensen skrev:
> hoppas med, tog digitaltv mest för att få
> eurosport o discovery, men tänker inte acceptera
> att digitaltv:n ä sämre än analoga, speciellt
> inte när ja betallt för boxen.
>
> måste dock säga att jag är lite förvånad o
> besviken att det bara är deras hdtv box som har
> hdmi, de andra skulle lika gärna kunna ha det,
> skulle inte skada.

[OT] videokablar
Jensen skrev:
> mm, comhem kommer att ta in min box, hon på
> supporten höll me om att bilden inte ska vara
> gryning o fyrkantig :D

Fast fyrkantig ska väl ändå bilden vara...? ;)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp