[OT?] Vilken av dessa är bäst?

Det börjar bli dags att uppgradera sig så har kolla vad det finns för nya modeller av symaskiner på marknaden. Just nu har jag fasta för följande och undrar vilken som är bäst

Husqvarna Viking Emerald 116
https://www.symaskinsexperten.se/Symaskiner/Emerald-116.htm

Husqvarna Viking Opal 670
https://www.symaskinsexperten.se/Symaskiner/Husqvarna-Viking-Opal-670-Symaskin.htm

Opalen har en finare blå färg som liknar yeti men den har en elektronisk skärm som kan gå sönder och det blir ju bökigt att laga om det ens går. Emerald har ju fina vred för olika typer av körning men det kanske går snabbare att köra med elektroniskt. Det står att opalen tar det till en helt ny nivå det är kanske bara marknadsföring som di2, coolt men inte allt för revolutionerade till ett avsevärt högre pris. Då kanske det är vettigare att hålla sig till det analoga. Kan ha andra pedaler än de som följer med? Har nämligen en som lirar väldigt bra och är väldigt plush med mina femtio plattisskor.

Är 186cm och har 87cm ben, väger 83kg. Kommer köra mest stökiga raksträckor så som jeans men också slätare snabbare bitar som påslakan av bomull. Nån gång om året blir det gossedjur i polyester och fleece så den ska inte vara helt kass när det blir lite tajta kurvor och nån gång blir det lycra men sånt ska man inte överanvända. Budget max 10k gärna billigare så man kan investera i annat som finare tyger och kanske ett bra bord och ergonomisk stol.

RicoShredderKowalski sa:
Stervelo sa:
Det finns en symaskinstråd, och sluta gärna med klickbaitrubrik, skriv med symaskin i den.

Jaha finns det? Men en tråd till skadar väll inte det finns ju 100 "vilken cykeln ska jag ha" trådar
Varför skriver du väll med två L?

Det stavas väl.

Senast redigerad av en moderator:
Du borde skrivit i rubriken att du är ute efter en elsymaskin, så de av oss som föredrar hederliga fottrampade symaskiner slipper bli kränkta.

Örjan Lax sa:
RicoShredderKowalski sa:
Stervelo sa:
Det finns en symaskinstråd, och sluta gärna med klickbaitrubrik, skriv med symaskin i den.

Jaha finns det? Men en tråd till skadar väll inte det finns ju 100 "vilken cykeln ska jag ha" trådar

Det stavas väl.

Du får väll gå till en psykolog eller nått, kanske ta ut ilskan på en långsam tant eller ha sönder en bil.

Själv har jag en grön Hugin, med remdrift. Ingen zickzack dock, behövs det verkligen? Finns det eftermonteringssatser?
Sybord av björk.
hugin1.jpg

Kan Ikeas SY vara ett alternativ ifall man köper nytt?

RicoShredderKowalski sa:
Örjan Lax sa:
RicoShredderKowalski sa:
Stervelo sa:

Det stavas väl.

Du får väll gå till en psykolog eller nått, kanske ta ut ilskan på en långsam tant eller ha sönder en bil.
Är inte ett dugg ilsken, i motsats till dig.

Intressant är den av stål? föredrar nog 7075 T6 aluminium så det matchar pålmaskinen som jag aldrig kommer skaffa men beundrar men stål rätt trevligt också. Hur funkar det med remdrift? Inget haveri som med ikeacyklarna? Skulle nog kunna klara mig utan zickzack det blir ungefär som en lång 29a det kan jag leva med. På grund av pollenallergi har jag embargo på björk så det faller bort dessvärre.

En snabb sökning gav mig inget bra resultat på Ikea SY vad menar du med det? Vad är det?

Örjan Lax sa:
RicoShredderKowalski sa:
Örjan Lax sa:
RicoShredderKowalski sa:
Stervelo sa:

Det stavas väl.

Är inte ett dugg ilsken, i motsats till dig.

Lika lugn som den bunken kan jag informera dig om.

Bilagor

• iu.jpeg
    iu.jpeg
    41.6 KB · Besök: 41
Övertrådsrullarna ska man ju kunna köra olika storlekar så länge axeln passar, men undertrådsrullarna, där brukar det bli tajt på alla ledder. Är plast eller stål att föredra där? På övertråden verkar valet stå mellan plast eller trä, och då oftast björk eller bokträ?

Jo visserligen men axeln får inte vara gammal och smal om du kör med boost överrullar då hoppar rullen ur och det kan bli både jobbigt och irriterande kanske även skador. Man är ju inte miljöpartist men man måste kompensera för sitt elbehov så föredrar stål i underrullarna så fiskarna inte får i sig microplaster. Övertråden kan va av trä men som sagt inte björk då vi har en bilateral konflikt med embargo som påföljd. Hur är det med motorn orkar den tugga genom rotmattor som tjocka jeans? Eller måsta man hjälpa till? Jag vill använda så lite av min begränsade energi men ändå vara snabbare än folk som syr för hand.

Jag råkar ha en ny och oanvänd Husqvarna Viking Emerald 116 som står i kartongen och är mest i vägen. Lägg ett bud via PM om du är intresserad. Finns i Sthlm.

Örjan Lax sa:
ForesterGuy sa:
Sixten Fors sa:
Jag råkar ha en ny och oanvänd Husqvarna Viking Emerald 116 som står i kartongen och är mest i vägen. Lägg ett bud via PM om du är intresserad. Finns i Sthlm.

Vad är det för ramstorlek?
Och är det rätt stack på nålen? :)

(reach efter plåster)

Ja kommer den verkligen passa ca 90 cm byxben ser lite kort ut i reach. Hur är det med offset på nålen?

RicoShredderKowalski sa:
Örjan Lax sa:
ForesterGuy sa:
Sixten Fors sa:

(reach efter plåster)

Ja kommer den verkligen passa ca 90 cm byxben ser lite kort ut i reach. Hur är det med offset på nålen?

Vad blir det i tum?

ForesterGuy sa:
RicoShredderKowalski sa:
Örjan Lax sa:
ForesterGuy sa:
Sixten Fors sa:

(reach efter plåster)

Vad blir det i tum?

Vadå tum vi kör ju metric nu har du missat? nästa år kanske vi går över till långfinger eller tå men tum är ute.

RicoShredderKowalski sa:
ForesterGuy sa:
RicoShredderKowalski sa:
Örjan Lax sa:
ForesterGuy sa:
Sixten Fors sa:

(reach efter plåster)

Vad blir det i tum?

Vadå tum vi kör ju metric nu har du missat? nästa år kanske vi går över till långfinger eller tå men tum är ute.

Hur justerar man toe-in? Höftar man?

Tillbaka
Topp