[OT] Vilken bil för billig pendling.

TobbeW sa:
Nu vet jag inte om någon nämnt det men en biogas bil, typ Golf? Så får du en bil med vettig komfort, typ ingen skatt och ändå billigare än bensin/diesel att tanka och så är man en miljövän :) billigare än elbil i inköp.
Om man kör i regioner där det finns biogas-tankställen så funkar det bra. Är man på nån av kartans vit fläckar avseende biogas är det ju värre.
Familjens VW Passat rullar pålitligt och billigt på biogas. Runt 0.45kg per mil, bränslekostnad 19.22kr/kg där bränslet produceras i samma stad jag bor i.
/Magnus

johan44 sa:
Ok, det låter otroligt korkat att ha den medvetet felaktiga hastigheten i färddatorn. Toyota har verklig fart. Undrar om den felaktiga farten är grund till avstånds- och förbrukning per km-beräkningar också...
Oskar sa:
Kneecap sa:
johan44 sa:
Felvisningen gäller bara hastighetsmätaren och det är inte samma hastighet som används i färddatorns beräkningar. Testa att köra konstant fart och nollställ medelhastighetsvisningen, när den tickar igång så kommer den inte visa samma fart som hastighetsmätaren utan snarare samma som en gps.

Tjena!

Stämmer inte alltid. Som jag skrev ovan så stämmer det inte på fruns i10. På min V70 så stämmer hastighetsmätaren med färddatorn. Hade en BMW 320d på låns några veckor och där stämmer färddator med hastighetsmätaren men den visade 10% fel. 100 på mätaren gav 90 i verklig hastighet.

Ganska OT, men ändå: Jag kan inte uttala mig om att det är så i 100% av fallen, men oftast är hastighetsmätare ganska enkla mekaniska eller elektroniska konstruktioner baserade på en hjulaxels eller växellådsaxels rotation. Givet det är den stora felkällan däckens storlek (dvs rullomkrets). Större däck = lägre visad hastighet jämfört mot verklig fart, mindre däck = högre visad hastighet jämfört mot verklig fart. Således bör en godtycklig bils hastighetsmätare diffa olika beroende på om den kontrollmäts med nya eller med slitna däck (om än ganska marginellt).

Om man får en hastighet på mätaren och en i färddatorn har man antingen två olika mätare eller så är den felaktiga angivelsen medvetet kalibrerad för att visa annan hastighet i ett av instrumenten (typ ”visa hög hastighet så kör folk långsammare än de tror”?). Känns rimligt att det inte är såpass avancerat utan mer att det finns en allmän säkerhetsmarginal så att biltillverkarna inte säljer bilar där mätaren visar för låg hastighet (med resulatet att folk kör för fort omedvetet).

Hur har ni som anger diff gentemot verklig fart mätt upp diffen?

Lejon sa:
Tomcaten sa:
Utan att gå in på för nya bilar men den här har den absolut billigast drift/bäst kvalitet förhållandet på marknaden.

Jag har föregående modell, mb190 och den upplever jag som aldrig kommer att sluta gå(inom rimliga gränser för hur man kör/servar givetvis)

Skulle jag vara i behov av lite modernare o bekvämare och inte vilja lägga ut mer än 20 Tkr så är det här rätt bil.
Men såna finns väl inga kvar eftersom de rostat sönder?

w202 karossen hade bra rostskydd. Generationerna efter kring millenium hade tyvärr mycket rostproblem.

w202 är bra av flera orsaker. De är ofta gubb-körda, moderna motorer från den tiden, ingen kamrem, mycket bra kvalitet, inte nämnvärt dyra delar. Ingen större efterfrågan på de eftersom folket måste ha modernare bilar(nya bilar hets = skitviktigt) Så den här modellen får man från 10- 25 Tkr. Jag säger Köp, köp å köp och jag tror Supertramp håller med mig med=)

Tomcaten sa:
Lejon sa:
Tomcaten sa:
Utan att gå in på för nya bilar men den här har den absolut billigast drift/bäst kvalitet förhållandet på marknaden.

Jag har föregående modell, mb190 och den upplever jag som aldrig kommer att sluta gå(inom rimliga gränser för hur man kör/servar givetvis)

Skulle jag vara i behov av lite modernare o bekvämare och inte vilja lägga ut mer än 20 Tkr så är det här rätt bil.

w202 karossen hade bra rostskydd. Generationerna efter kring millenium hade tyvärr mycket rostproblem.

w202 är bra av flera orsaker. De är ofta gubb-körda, moderna motorer från den tiden, ingen kamrem, mycket bra kvalitet, inte nämnvärt dyra delar. Ingen större efterfrågan på de eftersom folket måste ha modernare bilar(nya bilar hets = skitviktigt) Så den här modellen får man från 10- 25 Tkr. Jag säger Köp, köp å köp och jag tror Supertramp håller med mig med=)
Finns väl en anledning till att de är gubbkörda... :-)

Tomcaten sa:
Lejon sa:
Tomcaten sa:

Jag tror inte så många håller med om att den första c-klassen w202 hade bra rostskydd (möjligen jämfört med efterföljaren då, men inte jämfört med andra bilar). I övrigt tror jag också det var en bra gubbil som dock känns rätt omodern nu när man sätter sig i den.

Magnus K sa:
TobbeW sa:
Nu vet jag inte om någon nämnt det men en biogas bil, typ Golf? Så får du en bil med vettig komfort, typ ingen skatt och ändå billigare än bensin/diesel att tanka och så är man en miljövän :) billigare än elbil i inköp.
Om man kör i regioner där det finns biogas-tankställen så funkar det bra. Är man på nån av kartans vit fläckar avseende biogas är det ju värre.
Familjens VW Passat rullar pålitligt och billigt på biogas. Runt 0.45kg per mil, bränslekostnad 19.22kr/kg där bränslet produceras i samma stad jag bor i.
/Magnus

Jo det har du rätt i.

Tomcaten sa:

Toyota Corolla från sent 1990-tal är generellt bättre än W202 avseende absolut billigast drift/bäst kvalitet förhållandet på marknaden.

.

tobo sa:
Toyota Corolla från sent 1990-tal är generellt bättre än W202 avseende absolut billigast drift/bäst kvalitet förhållandet på marknaden.

.

Tjena!

Skulle säga att E100 är bättre än E110 som kom -96. En tantkörd lågmimad sådan som stått i garage har sjukt många år kvar. Men det där med komfort och säkerhet får man nog lägga åt sidan då.

Jag pendlade 10 mil om dagen i en Ford Ka av 2011:års modell.
Den bästa bil jag haft totalt sett. Bra ekonomi, hyfsad kvalitet och inte
alls så bullrig som man kan tro (körde iofs dubbfritt). Dagens dyra Volvobilar
är inte mkt tystare.
Billig skatt, 0,53 l/m bensin och bra plats i framsätena. Körde denna från ny till 17000 mil
med få reparationer under 7 år. En kompis köpte den för ett bra pris för att göra sej lite pengar,
men får inte sälja den för familjen som älskar den :)
Är du minsta bilkunnig är den även lätt att serva hemma på garageuppfarten.
Inte så hipp,men syskonet Fiat 500 som är betydligt dyrare är det trots att det är i stort
sett samma bil.

Mycket matnyttigt i tråden, har kollat upp i princip alla modeller som tagits upp. Inte släppt Leafen än men kikar en del på dieslar som ligger under 0,6 med rimligt årskatt. Småbilar verkar tyvärr dra alldeles för mycket sett till vilken bil man får även om det kanske finns undantag. Var rätt sugen på en Lupo 3L först men fick kalla fötter när jag lästa om allt "små strul" många ägare verkar dras med. Efter har kört en 206 GTi och en Fabia 1.4 orkar jag inte med en bil där nästa grej går sönder så fort man lagat en annan. Fattar dock inte hur det inte finns ett större utbud av riktigt snåla småbilar men marknaden finns kanske inte.

mtb565 sa:
Mycket matnyttigt i tråden, har kollat upp i princip alla modeller som tagits upp. Inte släppt Leafen än men kikar en del på dieslar som ligger under 0,6 med rimligt årskatt. Småbilar verkar tyvärr dra alldeles för mycket sett till vilken bil man får även om det kanske finns undantag. Var rätt sugen på en Lupo 3L först men fick kalla fötter när jag lästa om allt "små strul" många ägare verkar dras med. Efter har kört en 206 GTi och en Fabia 1.4 orkar jag inte med en bil där nästa grej går sönder så fort man lagat en annan. Fattar dock inte hur det inte finns ett större utbud av riktigt snåla småbilar men marknaden finns kanske inte.

Kollar på Toyota Prius?
Exfru har kvar vår gamla 05a, har nu passerat 30000 mil .
Det som har bytts är bromsklossar/skivor, 12v batteriet, däck och ett framjulslager.

Tror den hade gått 6000mil när vi köpte den.

Bästa bilen men kanske inte så rolig.

Med tanke på att man kan leasa en ny liten elbil, typ Zoe eller annat från 3200 kronor i månaden.. Har i alla fall jag svårt att få ihop ekvationen för motsvarande ny bil. En Oktavia kan leasas för 2k i månaden men den måste man ju tanka också, genomsnittsbilen i Sverige kör ca 1211 mil per år, vilket ger ungefär 800-900 kronor i soppar per månad. Men det är ju å andra sidan rätt nya bilar, men som även troligen har betydligt lägre servicekostnader än begagnat, på elbilar finns ju knappt nått som kan gå sönder.

Leasa Kia Soul EV för 4kkr/ månad https://www.bytbil.com/stockholms-l...100-el-privatleasing-3994kr-man-1889-12690140
Leaf för 4.4kkr.. https://www.bytbil.com/ostergotlands-lan/personbil-leaf-privatleasing-fran-4390-man-1108-11749971

Om vi tittar på bränsleförbrukning så är hybrider otroligt bra.
Elhybriden som alltså inte kan "laddas" minskar bräsnelförbrukningen runt 30-40%, då man lagrar energi när man bromsar istället för att slösa bort den.

Laddhybrider däremot minskar den genomsnittliga förbrukningen med över 90%, trots att de bara kommer några mil på ren rel. Detta då de flesta bilresor är rätt korta, och det finns för föraren väldigt starka incitament att köra på el istället för dyr soppa (säg 1 mot 10 kronor milen i bränsle), så de går helt enkelt mycket på el. Samtidigt som de kan göra långa resor och har ett jävla drag när det behövs (start i backe med el är ett skämt).

Men bränsleförbrukningen är å andra sidan bara typ 20-30% av kostaden med en bil så man ska inte stirra sig blind på den. Bara värdeminskningen är rätt saftig, sen såkalrt försäkring, skatt, parkering, ev trängselskatt, och SERVICE (vilket kan svida på äldre bilar, och även om man gör mycket själv kan man fundera på vad man betalar för det med ex verktyg, garage & tid).

Så ska man köra billigt så är en laddhybrid värt att kolla på, ev begagnat (men då får man ju ingen statlig bonus), gärna en som du kan arbetspendla med på el, då pendlingen ofta är den mesta bilkörningen man gör.

Senast ändrad:
lleberg sa:
Med tanke på att man kan leasa en ny liten elbil, typ Zoe eller annat från 3200 kronor i månaden.. Har i alla fall jag svårt att få ihop ekvationen för motsvarande ny bil. En Oktavia kan leasas för 2k i månaden men den måste man ju tanka också, genomsnittsbilen i Sverige kör ca 1211 mil per år, vilket ger ungefär 800-900 kronor i soppar per månad. Men det är ju å andra sidan rätt nya bilar, men som även troligen har betydligt lägre servicekostnader än begagnat, på elbilar finns ju knappt nått som kan gå sönder.

Leasa Kia Soul EV för 4kkr/ månad https://www.bytbil.com/stockholms-l...100-el-privatleasing-3994kr-man-1889-12690140
Leaf för 4.4kkr.. https://www.bytbil.com/ostergotlands-lan/personbil-leaf-privatleasing-fran-4390-man-1108-11749971

Om vi tittar på bränsleförbrukning så är hybrider otroligt bra.
Elhybriden som alltså inte kan "laddas" minskar bräsnelförbrukningen runt 30-40%, då man lagrar energi när man bromsar istället för att slösa bort den.

Laddhybrider däremot minskar den genomsnittliga förbrukningen med över 90%, trots att de bara kommer några mil på ren rel. Detta då de flesta bilresor är rätt korta, och det finns för föraren väldigt starka incitament att köra på el istället för dyr soppa (säg 1 mot 10 kronor milen i bränsle), så de går helt enkelt mycket på el. Samtidigt som de kan göra långa resor och har ett jävla drag när det behövs (start i backe med el är ett skämt).

Men bränsleförbrukningen är å andra sidan bara typ 20-30% av kostaden med en bil så man ska inte stirra sig blind på den. Bara värdeminskningen är rätt saftig, sen såkalrt försäkring, skatt, parkering, ev trängselskatt, och SERVICE (vilket kan svida på äldre bilar, och även om man gör mycket själv kan man fundera på vad man betalar för det med ex verktyg, garage & tid).

Så ska man köra billigt så är en laddhybrid värt att kolla på, ev begagnat (men då får man ju ingen statlig bonus), gärna en som du kan arbetspendla med på el, då pendlingen ofta är den mesta bilkörningen man gör.

Tjena!

Problemet för oss som kör mycket är att många inte har mer än 1500 eller 2000 mil per år med leasing. BMW har ett max på 2500, vilket är helt ok och i3 kan man får rätt bra deal på just nu. För TS så går det inte iallafall eftersom han hamnar på minst 3000 mil per år om man räknar pendeling plus diverse andra resor.

Hybrid (inte laddhybrid) är inte heller bra för den typen av pendling. Jag körde en Prius en vecka till jobbet och hade typ aldrig batterikapacitet i den för jag bromsar extremt få gånger på mina 3 mil till jobbet. Med lite flyt behöver jag inte bromsa förens jag parkerar på jobbet. Men normalt sett så bromsar jag kanske fyra-fem gånger på hela resan. Dvs jag får väldigt liten laddning.

När man kör såpass mycket som 3000 mil så blir bränslekostnaden en ganska stor kaka av bilägandet.

lleberg sa:
Med tanke på att man kan leasa en ny liten elbil, typ Zoe eller annat från 3200 kronor i månaden.. Har i alla fall jag svårt att få ihop ekvationen för motsvarande ny bil.

Som nämnts tidigare så fungerar inte leasing pga milen.

KIAn har 4500 mil på 36 månader, eller 1500 mil/år.

Leafen har 1000 mil på 36 månader (????), vilket jag hoppas är ett skrivfel annars är det horribelt dåligt :D, även om det är 1000 per år är det inte ens i närheten av vad som behövs.
"Privatleasing från 4390kr/per månad med 1000mil och 36 månader Metallic lack"
Det går och leasa Leafen för runt 4800 med 1500 mil per år men det för fortfarande för dåligt.

Det går inte typ inte leasa för +2000 mil eller så blir det för dyrt. Jag köper dock hellre en Leaf än att leasa den för mer än vad lånet skulle kosta, även om "allt ingår" i leasing.

Övermil på leasingbil brukar inte kosta så mycket, så kolla det innan det förkastas.

Nya Leaf har gått att leasa för 3000 kronor i månaden inkl 1500 mil i ett år.

Då billigt blir det förstås eftersom bilfirman än får 60 kkr av staten i bonus malus och säljer bilen till Norge där elbilar är momsbefriade.

Skulle just säga. Om man kan få en i3 med 2500mil är det rätt sannolikt att det är ett prisvärt alternativ att ta den och betala för övermilen.

Men illberg, vilken (icke-Ladd) hybrid sparar 40 eller ens 30 procent mot motsv ottomotorbil?
De jag har sett ligger mer på 10-20.

Tjena!

Såg att i3 gått upp i pris. Med 2500 mil per år så ligger den på 5372 i månaden. Jag fick ett pris på 4800 vilket bara ger 1500 mil nu.

jomper sa:
Övermil på leasingbil brukar inte kosta så mycket, så kolla det innan det förkastas.

Nya Leaf har gått att leasa för 3000 kronor i månaden inkl 1500 mil i ett år.

Då billigt blir det förstås eftersom bilfirman än får 60 kkr av staten i bonus malus och säljer bilen till Norge där elbilar är momsbefriade.

~225 arbetdagar per år x 12 mil = 2700 mil, enbart fram och tillbaka till jobbet.

Jag har ingen aning om vad "övermilen" kostar men när vi närmar oss dubbla körsträckan lär det knappast vara ett bättre alternativ än att köpa bilen själv?

Billigaste jag sett leasing för Leaf är typ 4300 men då har jag inte aktivt letat efter leasing heller.

Spacekitty sa:
Vad kostar batteriet att byta ut efter 6-8 år eller nåt sånt?

Mycket bra/intressant fråga som "alla" biltillverkare har svårt att ge ett klart svar/eller vill inte ge för att inte avskräcka en eventuell kund :)

//Källis

Senast ändrad:
Källis sa:
Spacekitty sa:

Mycket bra/intressant fråga som "alla" biltillverkare har svårt att ge ett klart svar/eller vill inte ge för att inte avskräcka en eventuell kund :)

Jag tror inte ens folk tänker på det. Hela tiden läser och hör man "på elbilar finns ju knappt nått som kan gå sönder" och att det inte kostar mer än lite spolarvätska, bromsbelägg och däck ibland, till och med här i tråden läser man det.

Senast ändrad:
Spacekitty sa:

Tjena!

Som jag skrivit innan, flera har testat batterier som gått över 30' mil och dom har fortfarande hög prestanda kvar. De flesta över 90%. Tesla lämnar 8 års garanti på batteriet, då är man nog rätt säker på att det kommer hålla bra mycket längre än så.

Men vi får väl se vad framtiden visar.

Kneecap sa:
Spacekitty sa:

Tjena!

Som jag skrivit innan, flera har testat batterier som gått över 30' mil och dom har fortfarande hög prestanda kvar. De flesta över 90%. Tesla lämnar 8 års garanti på batteriet, då är man nog rätt säker på att det kommer hålla bra mycket längre än så.

Jag tycker ändå det hade varit intressant att veta. Hur mycket sänker det andrahandsvärdet om batteriet kostar 150-papp att byta? Bilarna kommer antagligen bli närmast gratis på Blocket framöver när dom säljs med trista batterier.

Jag vet vad jag betalade för nytt batteri i trucken på firman, det är inga pengar Svenne Banan glatt snyter ur näsan för att få igång sin gamla bil. Det pustas och frustas högljutt redan när dom pratar om att startbatteriet i bensinbilen ska bytas.

Spacekitty sa:
Kneecap sa:
Spacekitty sa:

Tjena!

Jag tycker ändå det hade varit intressant att veta. Hur mycket sänker det andrahandsvärdet om batteriet kostar 150-papp att byta? Bilarna kommer antagligen bli närmast gratis på Blocket framöver när dom säljs med trista batterier.

Precis, när vi kommer till den tidpunkt när alla dagens elbilar ska börja byta batteri och ta kostnaden för ett blir elbilen inte så het som den är nu ;)

Att visa upp lång hållbarhet på en elbil som testkörs i varma Kalifornien är en sak men att köra en elbil i kalla norden är en annan grej vad gäller livslängd när det dagligen ska göras kallstart med dubbla stolsvärmare på, full värme på kupéfläkt, uppvärmd bakruta, 10" multimedia display, ladda mobilen.... :)

//Källis

En elbil med Li-Ion, kvalitativ BMS och konditionering av drifttemperatur på batterierna är något helt annat än en random mobiltelefon eller vad man nu vill jämföra med. Teslorna går som sagt lätt 30000+ på batteripacken och har liv kvar. Min Ampera har garanti till 18000mil på batteridelen. Jag vill påstå att batteriskräcken är ungefär lika överdriven som räckviddsångesten och den allmänna känslan av att har man elbil kommer allt liv man hade innan att dö och man blir en eremit. Typ att all frihet sitter i bränsletanken på en fossil bil.

Skulle jag byta bil nu av miljöskäl och samtidigt vilja ha lägsta kostnad skulle jag satsa på begagnad privatägd BMW I3 eller beg KIA soul ev, i alla fall med TS körsträcka.

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
Kneecap sa:
Spacekitty sa:

Tjena!

Det är väl ungefär vad ett motorbyte på en vanlig bil kostar på verkstad? Bilar med kassa motorer går ju som regel för kaffepengar. Detsamma lär gälla elbilar med körda batterier. Men än så länge har jag inte sett något som tyder på att det skulle vara något större problem. Både Leaf och Tesla verkar hålla även för taxibruk så det är förmodligen inget större problem för normala ägare. Det skulle vara vi som vill köpa femton år gamla bilar billigt då för där någonstans börjar det bli ont om data. Men vid den åldern är bilar nästan gratis i inköp som det är idag eftersom det bara är en tidsfråga innan något dyrt går sönder. Jag blir förvånad om det inte blir ungefär samma sak med elbilar.

Spacekitty sa:

Jag har tyvärr ingen källa att hänvisa till nu men jag tror att idag kostar det 60.000:- för senaste Leaf, betoning på tror. I Nissans batterier (vet ej hur det är med andra) så går det byta cell för cell om dom går sönder som även om en del av batteriet blir kass behöver man inte ett helt nytt. Men det är klart förr eller senare blir det ju uttjänt.

Källis sa:
Att visa upp lång hållbarhet på en elbil som testkörs i varma Kalifornien är en sak men att köra en elbil i kalla norden är en annan grej vad gäller livslängd när det dagligen ska göras kallstart med dubbla stolsvärmare på, full värme på kupéfläkt, uppvärmd bakruta, 10" multimedia display, ladda mobilen.... :)
//Källis

Värme är klart sämre för batterier än kyla när det gäller livslängd, kylan kommer inte vara ett problem utan snarare något bra.

Kika på hybrider som Prius t.ex, batteriproblem är extremt ovanligt.

jomper sa:
Källis sa:
//Källis

Värme är klart sämre för batterier än kyla när det gäller livslängd, kylan kommer inte vara ett problem utan snarare något bra.

Kika på hybrider som Prius t.ex, batteriproblem är extremt ovanligt.

Å andra sidan kan elbilar tapp räckvidd i riktig kyla.

Tycker ändå det är kul att en bil tappat ”bara” 15% på 30000 mil, 15% på körsträckor som redan är sådär är för mig mycket. Men det är jag det.

Spacekitty sa:

Från mestmotor.se
”Nissan Leaf-ägarna får möjlighet att byta ut sitt batteri mot antingen ett nytt eller renoverat batteri. Först ut är Japan, men förhoppningsvis utökas det här initiativet även till fler länder.

Ett nytt batteripaket på 24 kWh kostar drygt 50.000 kronor, 30 kWh kostar 61.000 kronor och 40 kWh kostar 65.000 kronor. Ett begagnat och renoverat batteri är förstås billigare och då börjar priserna på 24.000 kronor.

Köpare som nöjer sig med ett renoverat batteri kommer alltså undan med att betala mindre än hälften så mycket som för ett nytt batteri.

Nissan renoverar batterierna tillsammans med 4R Energy Group.”

Jensen sa:

Tycker ändå det är kul att en bil tappat ”bara” 15% på 30000 mil, 15% på körsträckor som redan är sådär är för mig mycket. Men det är jag det.

Kylan i sig är ingen större fara vid längre körsträckor egentligen, däremot märks "tufft" väglag mycket mer. Det beror på att så stor del av energiåtgången i en elbil går till framdriften, och inte bara 20-30% som på en fossilbil.

Det är rätt få bilar som ens körs så mycket som 30k mil idag. Det vore intressant att se en siffra på hur långt snittbilen gått vid skrotning.

Tillbaka till TS ursprungsfråga:
Jag anser att svaret är en stor manuellt växlad kombi med en liten snål dieselmotor. Tänk på att du kommer sitta i bilen ca 2 h/dag, komfort och krocksäkerhet är bättre i en stor bil. Köp helst en med euro 6 klassning. Den bil som uppfyller den specen bäst är en Peugeot 508 1.6 tdi. Köp en 3-5 år gammal/10000 mil för 100k. Den drar enligt spec ca 3.8-4.2 l/100 km blandad körning. Med snålkörning klarar du att hålla det på pendlingen. Kör bilen 5 år/20000 mil innan byte. Mer pendlingsbil för pengarna hittar du knappast.

jomper sa:
Jensen sa:

Kylan i sig är ingen större fara vid längre körsträckor egentligen, däremot märks "tufft" väglag mycket mer. Det beror på att så stor del av energiåtgången i en elbil går till framdriften, och inte bara 20-30% som på en fossilbil.

Det är rätt få bilar som ens körs så mycket som 30k mil idag. Det vore intressant att se en siffra på hur långt snittbilen gått vid skrotning.

jomper, ditt inlägg gör mig förvirrad. Det är inte svårt att driva en elbil framåt. Det som märks tydligare än på fossila är att man skall värma kupé, att modd, dubbdäck och motvind tar extra energi precis som på en fossilare. De stora nackdelarna med ev är att man inte kan dra och bogsera, att utformningen ofta är opraktisk för last, många passagerare samt användande av takräcke. Men har man konstaterat att man klarar sin pendling vintertid med lite marginal så har man ett utmärkt fordon för just det och det mesta av helgbestyr i närområdet. Många klarar sig med detta. Sen kan man betala någon eller byta tjänster när båten skall upp osv. Skidresan etc kan man unna sig att hyra en riktigt bra bil till. Har man ett par mil till jobbet och kan ladda hemma så är en beg trilling ett bra val för bästa ekonomi och miljöinsats. Man offrar några minuter om dagen och kör lugnt och fint istället. En småbil utan buller är trevligt.

Ang bruket av orden elbil vs fossilbil, hur vet ni att elen som elbilen laddas med är fossilfri?

Senast ändrad:
-****- sa:
Tillbaka till TS ursprungsfråga:
Jag anser att svaret är en stor manuellt växlad kombi med en liten snål dieselmotor. Tänk på att du kommer sitta i bilen ca 2 h/dag, komfort och krocksäkerhet är bättre i en stor bil. Köp helst en med euro 6 klassning. Den bil som uppfyller den specen bäst är en Peugeot 508 1.6 tdi. Köp en 3-5 år gammal/10000 mil för 100k. Den drar enligt spec ca 3.8-4.2 l/100 km blandad körning. Med snålkörning klarar du att hålla det på pendlingen. Kör bilen 5 år/20000 mil innan byte. Mer pendlingsbil för pengarna hittar du knappast.

Ska man ha något i 5 år / 20k mil så är ju frågan om man verkligen vill ha en Peugeot 508!?
Att det är en ekonomisk bil köper jag...

Mini_me sa:
Om vi bara slutar tillverka fler bilar och använder dom som finns? Vad händer då?

Batista testade nåt sånt

4F2A601F-49EF-4DA2-B191-CFC21CF1A2E5.jpeg

ooms sa:
Ang bruket av orden elbil vs fossilbil, hur vet ni att elen som elbilen laddas med är fossilfri?

Man väljer en leverantör med enbart grön el. Sen hoppas man att det stämmer. Det är hursomhelst enklare att rena något i en stationär anläggning än i allra sista ledet från enskilt fordon i stan. EV är här för att stanna. Det som kommer behöva ändras är beteende, infrastruktur och hur vi använder solenergi. Jag kan tänka mig att tex jordbrukare i Sverige i framtiden kommer ha en helt annan roll där det går att leva ganska bra i obygden.

iMats sa:
ooms sa:

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Elproduktion/

Dvs. genom att till exempel använda google. Det gäller iofs bara inom Sveriges gränser.

Men visst är det enklare när det gäller fossilbilar, där vet man ju vad att det är fossilt. Behöver ju inte ens googla.
Behövde du googla för att ta reda på att Sveriges elmix är relativt grön? Det trodde jag var allmänt känt. Den är dock inte fossilfri, och frågan gällde hur man vet att elen man laddar i sin bil är fossilfri, t.ex. på jobbet el random laddställe längs vägen?
F.ö. är inte bensin och diesel i Sverige 100% fossilt, som nämnts tidigare i tråden så är t.ex. Preems evolution diesel 30-50% fossilfri.

Senast ändrad:
Något jag undrar över varför man tycker det är dyrt att serva en äldre bil men lätt lägger 30-100 tusen på värdeminskning på en helt ny bil?
Jag kör runt i en SAAB -01 och servar den för runt 1500:- om året (däck, turbo, olja och filter etc).

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp