[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Den är hyfsat ny tror jag. M4 Aqua heter den.
>
> Jag har manuellt stängt av någon process som
> störde mig med meddelanden om att jag skulle slå
> på deras telefonspårningsfunktion varannan dag.
>
> I övrigt handlar det mest om att den verkar ha
> ett vansinnigt underdimensionerat internminne. På
> min privata WP har jag typ 3 av 8 GB ledigt efter
> att jag installerat massa appar. Sonyn verkar ha
> varit typ full från början för jag har bara
> lagt in Spotify och Word.

Jag har en lika M4 och den har alldrig gnällt på min.e lr liknande. Trots alla coola appar.
Har du valt att spara grejer på internlagringen blir det nog fult snabbt, men dom flesta apparna kan du tvinga till sd kortet.

[OT] Vilken mobil?
Jag har som sagt lagt in två appar på den. Minneskort känns ovärt att skaffa till jobbtelefonen, jag vill mest slippa onödiga notifications om annat trams än mail och missade samtal på den.

Det var en månad med den här telefonen som avgjorde senaste privata mobilköpet, det blev en Windowslur till för då slipper jag allt sån här :p

[OT] Vilken mobil?
Skaffade 2st M4 till mina föräldrar - men det är som alla mobiler idag att man får de-bloata de för att de ska gå att använda.

Du kan normalt ta bort allt skräp via adb-konsollen (det som inte går i mobilen) - finns färdiga skript för att göra det för de flesta xperia-telefoner på xda-developers.

Dock utan root (som inte fanns för några veckor sen för M4 än) så kan du bara disable:a (och gömma) sakerna - inte verkligen ta bort dom så du får mer ledigt utrymme =/

M4:an med 8GB är lite väl snålt tilltagen och skulle behöva root så man dels kan minska storleken på systempartionen (som tar 4gb) och verkligen radera alla appar man inte vill ha.

Lite jobbigt att man måste göra sånna här procedurer för att få telefonerna användbara idag, skulle köpt Nexus-telefonerna för att slippa det om de inte vore så stora, nästa gång får det kanske bli Apple ändå.

[OT] Vilken mobil?
Med Windows slipper man också allt det där. Snäppet bättre än Apple till och med eftersom i stort sett alla appar Microsoft skickar med faktiskt går att ta bort om man vill. Funkar klockrent om man inte har så specifika appkrav.

Svaret är alltså att alla sätt att rensa på inkluderar saker jag förmodligen inte ska göra med jobbets telefon. Jag får väl lära mig att ignorera allt jag inte är intresserad av helt enkelt.

[OT] Vilken mobil?
Vad ska jag köpa för lur till min klumpiga dotter? Inom ett halvår har hon förbrukat 1 samsung s2, 2st s4:a. De ser ut som att nån kört över dem med en vält och de funkar såklart inte längre. Vilken lur är hållbar idag?

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle skrev:
> Nån gammal Nokia med svart/gul-skärm tills hon
> lärt sig hålla i prylarna? :)
> De går ju faktiskt att både ringa och smsa på.

Back to basic alltså...

[OT] Vilken mobil?
grump skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån gammal Nokia med svart/gul-skärm tills
> hon
> > lärt sig hålla i prylarna? :)
> > De går ju faktiskt att både ringa och smsa
> på.
>
>
> Back to basic alltså...

Nej men jag vettefasen faktiskt om det finns något vettigt och hållbart. Allt är ju relativt men jag tycker mina billiga Nokiatelefoner har tålt rätt mycket stryk faktiskt. Om inte annat är väl just billigt ett alternativt angreppssett, om än ett tråkigt sådant.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nån gammal Nokia med svart/gul-skärm tills
> > hon
> > > lärt sig hålla i prylarna? :)
> > > De går ju faktiskt att både ringa och smsa
> > på.
> >
> >
> > Back to basic alltså...
>
> Nej men jag vettefasen faktiskt om det finns
> något vettigt och hållbart. Allt är ju relativt
> men jag tycker mina billiga Nokiatelefoner har
> tålt rätt mycket stryk faktiskt. Om inte annat
> är väl just billigt ett alternativt
> angreppssett, om än ett tråkigt sådant.

Nä men det är nog rätt. Ungarna måste lära sig nån gång. Statistisk sett har min inte lärt sig nå ;-)

[OT] Vilken mobil?
Jag hade undvikit OnePlus. Har haft riktigt sugiga problem med slumpartade omstarter och kafkansk hantering från supporten. Nu önskar jag bara att telefonen vill självdö så jag kan köpa en annan utan att känna att det var ett fullständigt förlustköp från dag 1.

Men den är ju "billig" i alla fall. Trist bara att den bootar om när den ligger i fickan så du inte går att nå på hela dagen eftersom den står och frågar efter PIN-kod när du tar upp telefonen.

Så den är riktigt billig i pengar men mycket dyrt skräp i tid.

[OT] Vilken mobil?
lundatok skrev:
> Jag hade undvikit OnePlus. Har haft riktigt sugiga
> problem med slumpartade omstarter och kafkansk
> hantering från supporten. Nu önskar jag bara att
> telefonen vill självdö så jag kan köpa en
> annan utan att känna att det var ett
> fullständigt förlustköp från dag 1.
>
> Men den är ju "billig" i alla fall. Trist bara
> att den bootar om när den ligger i fickan så du
> inte går att nå på hela dagen eftersom den
> står och frågar efter PIN-kod när du tar upp
> telefonen.
>
> Så den är riktigt billig i pengar men mycket
> dyrt skräp i tid.

Hmm, köpte du tidigt? Känner andra som inte haft några problem. Man kanske ska avvakta senare "versioner", man lär väl inte få en invite i början ändå.. :/

[OT] Vilken mobil?
grump skrev:
> Ungarna måste lära
> sig nån gång. Statistisk sett har min inte lärt
> sig nå ;-)

Hmmm, har hon inte lärt sig att pappa fixar en ny nalle oavsett vad hon gör med den hon redan har?

[OT] Vilken mobil?
42Hz skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Jag hade undvikit OnePlus. Har haft riktigt
> sugiga
> > problem med slumpartade omstarter och kafkansk
> > hantering från supporten. Nu önskar jag bara
> att
> > telefonen vill självdö så jag kan köpa en
> > annan utan att känna att det var ett
> > fullständigt förlustköp från dag 1.
> >
> > Men den är ju "billig" i alla fall. Trist bara
> > att den bootar om när den ligger i fickan så
> du
> > inte går att nå på hela dagen eftersom den
> > står och frågar efter PIN-kod när du tar upp
> > telefonen.
> >
> > Så den är riktigt billig i pengar men mycket
> > dyrt skräp i tid.
>
> Hmm, köpte du tidigt? Känner andra som inte haft
> några problem. Man kanske ska avvakta senare
> "versioner", man lär väl inte få en invite i
> början ändå.. :/

Köpte i vintras. Ren jävla cirkus med indisk support också. Cut-n-paste svar på allt.

[OT] Vilken mobil?
Vernersson skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Ungarna måste lära
> > sig nån gång. Statistisk sett har min inte
> lärt
> > sig nå ;-)
>
>
> Hmmm, har hon inte lärt sig att pappa fixar en ny
> nalle oavsett vad hon gör med den hon redan har?

Hehe.. jo det är väl där det felar.. men jag undrar fortfarande om det inte finns en robust tegelsten till smartlur?

[OT] Vilken mobil?
grump skrev:
> Vernersson skrev:
> -----
> > grump skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ungarna måste lära
> > > sig nån gång. Statistisk sett har min inte
> > lärt
> > > sig nå ;-)
> >
> >
> > Hmmm, har hon inte lärt sig att pappa fixar en
> ny
> > nalle oavsett vad hon gör med den hon redan
> har?
>
>
> Hehe.. jo det är väl där det felar.. men jag
> undrar fortfarande om det inte finns en robust
> tegelsten till smartlur?

Äh, hon kommer naturligtvis att hålla på så där tills hon får en ajfån som säkert alla balla polare har.

[OT] Vilken mobil?
Väcker liv i min gamla tråd igen. Z1an är död och behöver något nytt. Vill ha något som helst är vattentätt och ungefär samma storlek som min z1. Vad är det som gäller nu? Tänkte att det kunde vara kul att testa något annat än Sony, även fast jag har varit nöjd med dem. Maxpris 4500~ S7 är Mao för dyr.
Vad ska jag ha?

[OT] Vilken mobil?
Jag gick från en Z1 compact (som jag var väldigt nöjd med) till en S6. Mina intryck så här långt:

+ Bättre skärm
+ Bättre kamera (tror jag)
+ Bättre ljud, framförallt att den orkar driva tungdrivna hörlurar lite bättre. Jag är ändå inte helt nöjd men det är bättre än på Z1:an
+ Nyare Android-version

- Större (kan ju vara plus också men jag gillade storleken på compacten)
- Inte vattentät
- Gillade personligen sonys variant av android bättre men det är som sagt en smaksak.
- Ingen radio (fast jag använde min mer och mer sällan på Z1:an i ärlighetens namn)

Detta efter drygt en veckas använding så vi får väl se om jag blir lika nöjd med denna som med Sonyn.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Jag lånar lite här. Min Samsung Galaxy S4 mini har börjat bete sig allmänt konstigt efter tre år, skärmen är dessutom sprucken och ringsignalen hörs inte.
Finns det några androidtelefoner nu för tiden som är hyfsat "bra" utan att vara större än S4 mini? Vill verkligen inte ha en större telefon. Har egentligen inga större krav, men det känns som att telefonen klarar sig längre utan att börja kännas seg och föråldrad om den åtminstone är relativt modern vid köptillfället.

[OT] Vilken mobil?
Måste bara säga att jag gått från en android lur och svalt mitt Microsoft\Windows hat till nöjd Lumia 950 ägare, kan man leva utan vattentättheten så är det en gudomlig kamera och förvånansvärt enkel anpassning från android.

[OT] Vilken mobil?
Jag bytte från Z1 till Z5, ingen av dem i compactmodell.

Största skillnaden är att Z5 har fullkomligt urusel batteritid. Den är lite snabbare, har fingeravtrycksläsare, USB-laddning som inte är bakom lucka, lite bättre kamera och nyaste android i ett par år till, men där sluter fördelarna. Förvånansvärt lite har hänt på tre år.

Jag hoppas att de kommande Nokia-androiderna blir nått att ha, annars är jag lite rådvill, vet inte vad jag vill ha nästa gång.

Hoppas lite på att kommande Nexus Android Wear-klockor blir bra. En uppkopplad klocka kompletterad med en 6-7" phablet kanske vore modellen.

[OT] Vilken mobil?
jomper sa:
Jag bytte från Z1 till Z5, ingen av dem i compactmodell.

Största skillnaden är att Z5 har fullkomligt urusel batteritid. Den är lite snabbare, har fingeravtrycksläsare, USB-laddning som inte är bakom lucka, lite bättre kamera och nyaste android i ett par år till, men där sluter fördelarna. Förvånansvärt lite har hänt på tre år.

Jag hoppas att de kommande Nokia-androiderna blir nått att ha, annars är jag lite rådvill, vet inte vad jag vill ha nästa gång.

Hoppas lite på att kommande Nexus Android Wear-klockor blir bra. En uppkopplad klocka kompletterad med en 6-7" phablet kanske vore modellen.

Helt ärligt är det lite det jag har märkt också när jag har kollat på andras nyare Sony. Har kollat lite på z5 premium också, det kan vara intressant. Men som sagt rätt trist att behöva köpa en ny mobil när jag egentligen inte tyckte att det var något fel på min gamla.

[OT] Vilken mobil?
ompan sa:
Helt ärligt är det lite det jag har märkt också när jag har kollat på andras nyare Sony. Har kollat lite på z5 premium också, det kan vara intressant. Men som sagt rätt trist att behöva köpa en ny mobil när jag egentligen inte tyckte att det var något fel på min gamla.

Jag bytte för att jag tyckte batteriet på den gamla börjat bli dåligt. Men det är ännu sämre på den nya. Tur att båda är jobbtelefoner..

[OT] Vilken mobil?
Orwar sa:
Jag lånar lite här. Min Samsung Galaxy S4 mini har börjat bete sig allmänt konstigt efter tre år, skärmen är dessutom sprucken och ringsignalen hörs inte.
Finns det några androidtelefoner nu för tiden som är hyfsat "bra" utan att vara större än S4 mini? Vill verkligen inte ha en större telefon. Har egentligen inga större krav, men det känns som att telefonen klarar sig längre utan att börja kännas seg och föråldrad om den åtminstone är relativt modern vid köptillfället.

Jag har en S5 mini liggandes. Använd knappt ett år och skadefri.
Släng iväg ett PM om du är intresserad.

[OT] Vilken mobil?
jomper sa:
ompan sa:

Jag bytte för att jag tyckte batteriet på den gamla börjat bli dåligt. Men det är ännu sämre på den nya. Tur att båda är jobbtelefoner..

Min erfarenhet hittills är tvärtom, har betydligt mer batteri kvar i slutet av dagen än innan men så har jag minimerat antalet tillfällen under dagen som mobil data är på (och kör primärt WiFi enbart)

[OT] Vilken mobil?
Z5 kompakt som jobbtelefon. Jävla massa bloatware men i övrigt en... mobiltelefon.
Privat Motorola Moto G3. Inga bloatware och funkar kanin.
Både är vattentäta men inte testat att tappa nån i dasset än.

[OT] Vilken mobil?
NLC sa:
jomper sa:
ompan sa:

Min erfarenhet hittills är tvärtom, har betydligt mer batteri kvar i slutet av dagen än innan men så har jag minimerat antalet tillfällen under dagen som mobil data är på (och kör primärt WiFi enbart)
Att ha mobildata på eller av tycker jag gör noll och ingen skillnad, utom möjligtvis 4G-surf som drar mer än WiFi. Att inte peta lika mycket på telefonen däremot.. :)

[OT] Vilken mobil?
Även jag har en Z1 Compact som tuffar på bra efter nästan tre år. Dock börjar batteriet vara riktigt slut så den klarar inte en dag utan laddning. Funderar på om det är värt att lägga ca 500 på batteribyte (och troligtvis förlora vattentätheten) eller om det är dags att uppgradera. Nexus 5X verkar prisvärd (men är ju tyvärr inte vattenskyddad).

/Johan

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
NLC sa:
jomper sa:
ompan sa:

Att ha mobildata på eller av tycker jag gör noll och ingen skillnad, utom möjligtvis 4G-surf som drar mer än WiFi. Att inte peta lika mycket på telefonen däremot.. :)
Kan göra stor skillnad vid låg signalstyrka. Men det är ju väldigt platsberoende. 4G används väl än så länge bara till data, och 2G/3G används till prat/SMS (3G även till data). 3G har rätt dålig räckvidd (större risk för dålig signalstyrka) så det borde i de flesta fall vara mer fördelaktigt för batteriåtgången att köra 2G än att bara stänga av mobildata.

[OT] Vilken mobil?
Motorola Moto G har nämnts ovan. Har själv G3 och är nöjd med typ allt utom det begränsade minnet.
Någon som har testat Moto G4?

[OT] Vilken mobil?
Har en Sony Z3 compact som strax är två år gammal.
Förutom ett inlämnande för att mottagaren för wifi la av (gick på garantin) så är jag helnöjd.
Suverän batteritid, snabb, vattentät (ofrivilligt testad två ggr), bra skärm och hyffsat ljud.
Det som hamnar på minussidan är att man måste öppna en lucka varje gång man skall ladda med mini usb.
Detta sliter på luckan och gummipackningen som gör att den kanske inte är så vattentät, dock kör jag med
magnetladdare så det sista behöver jag inte oroa mig för.

[OT] Vilken mobil?
Jag och frugan köpte varsin sån här
http://www.dx.com/p/lenovo-vibe-sho...hd-3gb-ram-32gb-rom-white-401457#.V8BEPfmLRaQ

Lenovo z90-7

Dock bara för de som är beredda att byta operativsystem. Det är jättelätt gjort och jag var beredd på att göra det. Kineserna lägger ofta in bloatware men med ett rent OS så rullar den på riktigt bra.
Tar riktigt bra bilder t.ex
Dubbla SIM, minneskortplats (max 128Gb)
3Gb ram, 32Gb rom

Tillbaka
Topp