[OT] Vilken mobil?

omp

Medlem
[OT] Vilken mobil?
Hej,
har nu tagit tummen ur och tänkte köpa en ny mobil. Dock så är jag ganska vilsen...
De som det står mellan just nu är:
Sony Xperia Z1
Samsung Galaxy S4
Google Nexus 6
LG G2
(HTC One)
Förslag?

Var ganska säker på att det skulle bli en Xperia Z1. Men sedan fick jag höra att betraktningsvinklarna inte var de bästa. Skärmkvaliteten är ganska viktig för mig. Gillar skarpt att Z1 är vattentålig. Prestandan är dessutom riktigt bra på den.
Kameran spelar inte så stor roll.

Har kollat på massor av recensioner och sett att alla får bra betyg. Känner dock inte att recensioner ger hela bilden.

Någon som faktiskt äger någon av mobilerna och har något negativt/positivt att säga om respektive telefon?
(eller som har någon annan synpunkt)

[OT] Vilken mobil?
Äger ingen av dem men gillar att läsa om prylar :) LG G2 ska ha en riktigt kick-ass skärm och grym batteritid. Kan du leva utan vattentåligheten så hade det varit mitt val.

[OT] Vilken mobil?
Är Android ett krav? Annars tycker att du iaf ska klämma lite på en Nokiatelefon. Bra skärmar och bra hårdvara i övrigt. WP är lite speciellt, det är nog en love/hate grej. Lite som Specialized ;)

Bra batteritid också. Min 720 går i snitt tre dagar mellan laddningarna med normal användning, fixar fyra-fem om jag bara har den till att svara på samtal och SMS.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Är Android ett krav? Annars tycker att du iaf ska
> klämma lite på en Nokiatelefon. Bra skärmar och
> bra hårdvara i övrigt. WP är lite speciellt,
> det är nog en love/hate grej. Lite som
> Specialized ;)
>
> Bra batteritid också. Min 720 går i snitt tre
> dagar mellan laddningarna med normal användning,
> fixar fyra-fem om jag bara har den till att svara
> på samtal och SMS.

Det är någonting som jag inte gillar med WP, tyvärr. Gränssnittet känns fel på något sätt. Annars skulle Nokia absolut kunnat vara intressant. Sedan är även utbudet av appar för litet för mig.

Dock är jag ju lite av en Specialized fanboy :P

[OT] Vilken mobil?
ompan skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är Android ett krav? Annars tycker att du iaf
> ska
> > klämma lite på en Nokiatelefon. Bra skärmar
> och
> > bra hårdvara i övrigt. WP är lite speciellt,
> > det är nog en love/hate grej. Lite som
> > Specialized ;)
> >
> > Bra batteritid också. Min 720 går i snitt tre
> > dagar mellan laddningarna med normal
> användning,
> > fixar fyra-fem om jag bara har den till att
> svara
> > på samtal och SMS.
>
> Det är någonting som jag inte gillar med WP,
> tyvärr. Gränssnittet känns fel på något
> sätt. Annars skulle Nokia absolut kunnat vara
> intressant. Sedan är även utbudet av appar för
> litet för mig.
>
> Dock är jag ju lite av en Specialized fanboy :P

Och jag gillar WP men tycker Spesh-kulten verkar mysko så det måste inte vara allt eller inget :)

[OT] Vilken mobil?
Tjöpte en experia V i fredags- vattentät, skåneutvecklad + bra omdömme från kompis= köp.
Har inte jämfört direkt med den andra men vad jag förstått så är alla "de stora" typ lika bra.

/T

[OT] Vilken mobil?
Har en Z1a och lider inte av betraktningsvinklarna någonting, är väll bara att vrida telefonen i handen .
Hade tänkt en 5s innan .. men bestämde mig att gå ur sekten och då föll valet på en Z1a då byggkvaliten var mest lik en äppelprodukt

[OT] Vilken mobil?
Jag köpte ny i förra veckan och valde till sist Nokia 925. Jag gick från Android.
Jag är nöjd med gränssnittet som är smidigare än Android, som jag upplever saken. En annan sak är GPS:n som är blixtrande snabb och även funkar inomhus.
Kartorna är bra, men satelitbilden är för dålig i inre Hälsingland jämfört med Google vilket är den stora besvikelsen så långt.
Skärmen är för övrigt väldigt bra, men då kommer jag från en Motorola Defy+ som ju var bra för två år sedan. Utvecklingen går framåt! :)
Det är också lite spännande att se hur fortsättningen blir nu när Microsoft är ägare.

Frid!

[OT] Vilken mobil?
Miracle skrev:
> Jag köpte ny i förra veckan och valde till sist
> Nokia 925. Jag gick från Android.
> Jag är nöjd med gränssnittet som är smidigare
> än Android, som jag upplever saken. En annan sak
> är GPS:n som är blixtrande snabb och även
> funkar inomhus.
> Kartorna är bra, men satelitbilden är för
> dålig i inre Hälsingland jämfört med Google
> vilket är den stora besvikelsen så långt.
> Skärmen är för övrigt väldigt bra, men då
> kommer jag från en Motorola Defy+ som ju var bra
> för två år sedan. Utvecklingen går framåt!
> :)
> Det är också lite spännande att se hur
> fortsättningen blir nu när Microsoft är
> ägare.
>
>
> Frid!

Satellitbilderna är tyvärr rätt kassa överlag jämfört med Google. På WP7.8 hade jag en helt lysande app med OpenCycleMap som hette Leisure Maps men jag har inte lyckats hitta den igen.

[OT] Vilken mobil?
Kläm o känn på riktiga nallar i butik. Det är absolut bäst. Då ser du själv tex om Z1 har för snäva betraktningdvinklar tex. S4 är ju grym annars. LG ogillar jag och HTC har taskig kvalitet.
Vill du ha en tålig och cool kan du ju kolla in Cat(erpillar). Hade jag varit mindre petig med hårdvara hade det nog varit ett självklart val.

Fast nu är jag fast i Note-träsket.

[OT] Vilken mobil?
Har ägt Galaxy S4 men byttes ut mot en annan lur p.g.a att batteritiden var för kort under normal användning (surfa lite, smsa & samtal). Självklart kunde det ha varit någon firmware bugg eller någon månadsexemplar annars var jag helt nöjd med telefonen.

[OT] Vilken mobil?
tmalm skrev:
> Tjöpte en experia V i fredags- vattentät,
> skåneutvecklad + bra omdömme från kompis=
> köp.
> Har inte jämfört direkt med den andra men vad
> jag förstått så är alla "de stora" typ lika
> bra.
>
> /T

Njae. Jag har också en Xperia V, som jag visserligen är väldigt nöjd med, men visst är det prestandaskillnad gentemot årets high-end lurar. Dock tycker jag absolut Xperia V är ett väldigt vettigt köp om man vill ha en vattentålig lur med vettiga prestanda i vettigt format. Under 3000kr är ett kap, speciellt om man tänker sig köpa en telefon utan att förlänga abonnemang.

[OT] Vilken mobil?
ompan skrev:
> Sony Xperia Z1
> Samsung Galaxy S4
> Google Nexus 6
> LG G2
> (HTC One)
>

#Xperia Z1: är som sagt bäst lämpad för oss psyklister, köp till nån form av flip-skydd så slipper du knäcka skärmen dock! Behöver du inte ha konto-synk och push-notifieringar funkar stamina-mode för att spara batteri bra.

#S4: är väl fin, men Samsungs UI kan man ju diskutera.

#Google Nexus 5: Fin och så, men inte vattentät och min erfarenhet av tidigare Nexusar (3 & nu en 4'a) är att de är billiga telefoner när det väl börjar strula. Dvs, när kabeln till vibrationsmotorn går av kan du räkna med att annat kan gå sönder när den skall repareras. Och de går ofta sönder efter nåt år eller så...

#LG G2: Njae, som en Nexus 5 fast sämre. LG's gränssnitt är förkastligt inkomplett och fult. Knapparna på baksidan känns först muppiga sen vänjer man sig sen blir de värdelösa igen ;-)

#HTC One: Fin på de flesta vis, deras blinkfeed är trevligt på hemskärmen men kameran är för dålig för min smak. Deras batterispar-läge är också bra.

Nokia 1020: Trevlig på de flesta vis men framför allt kameran. Dock underpresterar kameran med nuvarande firmware, blir förmodligen bättre i nästa version.

Apple iPhone 5s: Funkar väl typ bara, om man kan stå ut med att det är en Apple... min rekommendation även om jag själv ALDRIG skulle köpa en ;-)

[OT] Vilken mobil?
tmalm skrev:
> Cerb skrev:
> -----
> > Skåneutvecklad?
>
>
> Sony Mobile, Lund.
>
> /T

Där ser man :)

[OT] Vilken mobil?
Kung_Gustaf skrev:
> iPhone 5S.
>
> Med motivationen: android.

Det är inget större fel på Android i sig. Det är bara tillverkarna som envisas med att förstöra det. Lite samma situation som om man köper en Windowsdator i butik och den är så full med skräp att den inte går att använda; inte undra på att folk tycker att Apples grejer är snabbare då.

Men vill man slippa Android säger jag fortfarande Nokia. Bättre hårdvara till halva priset. Och vem behöver flera tusen olika appar för pruttljud och lasersvärd? :)

[OT] Vilken mobil?
Jag har en z1 och ärligt talat så har den riktigt bra skärm. Betraktningsvinkeln är säkert inte bäst i klassen men mer än tillräckligt bra, jag har aldrig upplevt det som ett problem.

Bra batteritid, fantastiskt snabb och vattentålig. Sony är en av de tillverkare som inte pajar Android, i stort sett oerhört.

Det enda som jag upplever som dåligt är att det är baksida i glas.

Min fru bytte från en Iphone med Ios7 och är jättenöjd.

[OT] Vilken mobil?
Med Nexusen så får du ren android utan massa bloatware. Först med de nya versionerna dessutom. I USA är priset riktigt fördelaktigt, tyvärr inte i sverige...

[OT] Vilken mobil?
Lulle skrev:
> Med Nexusen så får du ren android utan massa
> bloatware. Först med de nya versionerna dessutom.
> I USA är priset riktigt fördelaktigt, tyvärr
> inte i sverige...

N.B. Det finns vanilla AOSP distrubutioner även till andra modeller än Googli Nexus se t.ex.

http://www.androidcentral.com/google-edition-sony-xperia-z-coming-soon
&
http://developer.sonymobile.com/2012/11/08/sony-takes-lead-on-aosp-on-xperia-s-project-video/

[OT] Vilken mobil?
Jag väntar på att Nexus 5 32Gb ska nå handeln. Då slår jag till. Eller så skiter jag i att vänta och köper en Samsung S4 med utbytbart batteri och extern minne. Kanske google play edition.

[OT] Vilken mobil?
kalis skrev:
>
> #LG G2: Njae, som en Nexus 5 fast sämre. LG's
> gränssnitt är förkastligt inkomplett och fult.
> Knapparna på baksidan känns först muppiga sen
> vänjer man sig sen blir de värdelösa igen ;-)
>

Vad gör G2 sämre än Nexus 5? G2 har större skärm, iofs samma upplösning. Bättre kameror, även om den inte är de bästa. Bättre batteritid, 3000mAh mot 2300mAh. Kvaliteten borde vara den samma då det även är LG som gör Nexusen.

Har haft min LG G2 i några veckor och är nöjd. Har dock inte testat de andra i klassen så har inget att jämföra med. Knapparna på baksidan är som sagt lite bakvänt men funkar.

[OT] Vilken mobil?
Har haft både iphone 4 och 5. De är helt ok telefoner men verkligen inget särskilt. Jag har sedan i somras en S4 som jag är skitnöjd med. Den har tusen miljarder inställnings och anpassningsmöjligheter vilket gör att man verkligen kan få den som man vill ha den. Batteritiden är inget vidare men det är den väl inte på några smartphones alls i nuläget med stora energisugande skärmar. HTC One fanns inte i butik när jag köpte S4:an. Annars hade det nog blivit den pga det stöttåliga aluskalet och den snygga designen.

Men numer är väl Samsung på väg att bli den nya iphonen.

[OT] Vilken mobil?
pbeijer skrev:
> kalis skrev:
> -----
> >
> > #LG G2: Njae, som en Nexus 5 fast sämre. LG's
> > gränssnitt är förkastligt inkomplett och
> fult.
> > Knapparna på baksidan känns först muppiga
> sen
> > vänjer man sig sen blir de värdelösa igen
> ;-)
> >
>
> Vad gör G2 sämre än Nexus 5? G2 har större
> skärm, iofs samma upplösning. Bättre kameror,
> även om den inte är de bästa. Bättre
> batteritid, 3000mAh mot 2300mAh. Kvaliteten borde
> vara den samma då det även är LG som gör
> Nexusen.
>
> Har haft min LG G2 i några veckor och är nöjd.
> Har dock inte testat de andra i klassen så har
> inget att jämföra med. Knapparna på baksidan
> är som sagt lite bakvänt men funkar.

Jag undrade samma sak. De flesta verkar rörande överens om att det är G2 som är snäppet vassare även om de är lika varandra. Se exempelvis denna recension som dök upp häromdagen http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-lg-google-nexus-5/
Nexusrelefonerna har ju fördelen med snabba uppdateringar, om man nu tycker det är livsviktigt, annars ser det absolut ut som G2 är det bättre köpet.

[OT] Vilken mobil?
Problemet med Nexus är att det inte finns något vettigt sätt att överföra och synca filer. MTP är ett elakt skämt. Idag hade jag hellre valt någonting annat, men slängt in någon eftermarknadsfirmare för att bli av med TouchWiz och liknande dynga.
Eller om Google kunde få tummen ur och börja erbjuda Play Edition även i Sverige. En Samsung Galaxy S4 Google Play Edition skulle bli en självklar uppgradering för min del.

Det finns en väderskydded version av S4, men precis som med Sony är abret en LCD- istället för OLED-skärm.

[OT] Vilken mobil?
bojsänke skrev:
> Problemet med Nexus är att det inte finns något
> vettigt sätt att överföra och synca filer. MTP är ett
> elakt skämt

Äh, skit i sladdarna - du ska ju så klart köra med molntjänst (och auto-upload), annars får ju inte operatörerna betalt ;-)

[OT] Vilken mobil?
S4 active var inte aktuell för mig av två skäl. Skärmen går inte att byta om den pajar, man måste köpa ny telefon. Samsungs Androidvariant är för trasig, hade helst haft vanilla.

[OT] Vilken mobil?
matteboy skrev:
> Hur stor är sannolikheten att priset på Nokia
> 1020 sjunker i mellandagsrean? Verkar vara en fin
> telefon.

Man ska aldrig säga aldrig men det är en high-end-lur som precis släppts så jag skulle nog bli lite förvånad.

[OT] Vilken mobil?
Snabbaste telefonen på marknaden med lagom storlek samt vattantät?
iPhone 5S med LifeProof fodral, finns bra fästen för cykeln också.
Vill man ha något likt en samsung borde en iPad mini i bakfickan passa? Det finns vatentätt fodral till den med.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle skrev:
> Satellitbilderna är tyvärr rätt kassa överlag
> jämfört med Google. På WP7.8 hade jag en helt
> lysande app med OpenCycleMap som hette Leisure
> Maps men jag har inte lyckats hitta den igen.

Tack för tipset! Hittade dock ingen bra app med OpenCycleMap som gav önskat resultat där jag bor.
Det ordnade sig dock ändå för jag hittade en bra app med Google Maps. Även Streetview funkar! :)
gMaps: http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/gmaps/7b8bedd5-4368-e011-81d2-78e7d1fa76f8

Frid!

[OT] Vilken mobil?
Miracle skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Satellitbilderna är tyvärr rätt kassa
> överlag
> > jämfört med Google. På WP7.8 hade jag en
> helt
> > lysande app med OpenCycleMap som hette Leisure
> > Maps men jag har inte lyckats hitta den igen.
>
> Tack för tipset! Hittade dock ingen bra app med
> OpenCycleMap som gav önskat resultat där jag
> bor.
> Det ordnade sig dock ändå för jag hittade en
> bra app med Google Maps. Även Streetview funkar!
> :)
> gMaps:
> http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/gmaps/
> 7b8bedd5-4368-e011-81d2-78e7d1fa76f8
>
>
> Frid!

Den här ser inte helt kass ut heller: http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/bike-navi/b4b07886-b389-4bb8-8c19-447a87b019cd

Ska nog prova den och se hur bra den faktiskt är. Ser ut att ha det nödvändigast och inget lullull.

[OT] Vilken mobil?
bojsänke skrev:
> Cyanogenmod är ganska vanilj.

Fanns inte till S4 Active när jag valde telefon.

[OT] Vilken mobil?
Bytte ofta tel. innan jag slutligen fick en iphone i händerna. Nu tittar jag inte ens vad "dom andra" kommer ut med, så attans nöjd! Min 4 kändes fräch, uppdaterad och repfri ända till jag nyligen bytte till 5S. Grym prestanda och användarvänlig. (4'an fortsätter sitt liv i en nöjd dotters ägo). Kalla det "sekt" men den är inte ogrundat populär.

[OT] Vilken mobil?
Jag har haft företagstelefoner så jag har haft "premium". Men jag hävdar absolut inte att någon annan av dagens modeller är sämre, det kan jag inte uttala mig om men mitt syfte med inlägget var att man inte blir besviken om man "köper ett äpple".

Tillbaka
Topp