[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Sony hade någon inställning som de kallade för Softcharge eller liknande på sina telefoner, där man begränsade så att de inte gick att ladda fullt.
Min Sonytelefon har ngn automatik som på 1-2 veckor lär sig hur man laddar och då ser till att telefonen inte laddas till 100% föränn sista timmen. Men i praktiken funkar det så där.

Hade ju varit smart, tror det förlänger livstiden rejält.
För den som vill ha koll på sitt telefonbatteri skall det finna ngn inbyggd funktion för det i iPhone.
Till Android finns en app
För den som vill ta det ett steg längre finns det till Android en HW+app lösning:
Men kolla priset, den kostar (nästan) som ett nytt batteri!

[OT] Vilken mobil?
Snabbladdning på min Poco X3 laddar till 100% sjukt snabbt, med tanke på vad telefonen kostar så känns det inte som någon större fara den dagen batteriet blir kasst. =)

[OT] Vilken mobil?
Sony hade någon inställning som de kallade för Softcharge eller liknande på sina telefoner, där man begränsade så att de inte gick att ladda fullt. Hade ju varit smart, tror det förlänger livstiden rejält.

Jag har en Sony, den har jag begränsat till 80% (går att välja 90 också), så den kan man ladda till 80% över natten tex.

Finns även en app Accubattery

Som kan larma när man når önskad nivå. Men man måste dra ur sladden för att avbryta laddningen.

[OT] Vilken mobil?
Min Sonytelefon har ngn automatik som på 1-2 veckor lär sig hur man laddar och då ser till att telefonen inte laddas till 100% föränn sista timmen. Men i praktiken funkar det så där.

För den som vill ha koll på sitt telefonbatteri skall det finna ngn inbyggd funktion för det i iPhone.
Till Android finns en app
För den som vill ta det ett steg längre finns det till Android en HW+app lösning:
Men kolla priset, den kostar (nästan) som ett nytt batteri!

Batteri - batterivård - alltid - 80%

Men beror säkert på vilken version man har

Screenshot_20210603-140422.png

[OT] Vilken mobil?
Det är ju så det fungerar i elbilar, på de flesta kan man öht inte använda den "översta" delen av kapaciteten, och 0% brukar i praktiken inte vara riktigt 0%..

[OT] Vilken mobil?
Byter jobb i sommar och behöver ny telefon.

Står mellan iphone SE 2 och iphone 12 mini.

Några åsikter?
Vill lägga så lite pengar som möjligt utan bli dumsnål. Har en Iphone XR idag.

[OT] Vilken mobil?
En mobilfråga åt andra hållet. Är rabiat Applehatare, nej egentligen inte. Tycker bara rätt illa om en del saker de gör. En del andra gillar jag faktiskt ganska mycket. Exvis hur de hanterar privacy.
Jag har haft Samsunglurar sen s2an och har varit nöjd.
I september börjar jag nytt jobb och det rimliga vore väl att fortsätta med s21an men är ändå lite sugen på att testa vattnet.
Hur ledsen blir en ingrodd android användare med en ip12?

[OT] Vilken mobil?
En mobilfråga åt andra hållet. Är rabiat Applehatare, nej egentligen inte. Tycker bara rätt illa om en del saker de gör. En del andra gillar jag faktiskt ganska mycket. Exvis hur de hanterar privacy.
I september börjar jag nytt jobb och det rimliga vore väl att fortsätta med s21an men är ändå lite sugen på att testa vattnet.
Jag hade en Iphone 2 (andra mobilen dom gjorde) och sedan körde jag android (haft 5-6 modeller) fram till Iphone SE och sedan Iphone XR från 2019.

Jag tycker personligen att Iphones är betydligt bättre. Hade mycket strul med fler Samsung modeller att de drog ur batteriet. Allt från Samsung Alpha till Note(3?) hade samma problem. Lessnade och testade Iphone SE. Kommer nog aldrig gå tillbaka.

Saker bara fungerar. Icloud synkningen är väldigt nice. Apples plattor och telefoner är i en klass för sig själv.

Ingen fan boy på något sätt. Mest allergisk mot att saker strular som bara ska fungera.

EDIT: Enda jag ogillar är faceID. Helt värdelös sak. Fungerar inte i mörka rum (typ när man vaknar på morgonen) och man måste fippla med den där koden. Finger avtrycksläsaren är betydligt bättre enligt mig.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Det är ju lite det här med "bara funkar" som jag inte gillar. Jag vill veta och kunna välja hur. Känner att risken att jag inte gillar the "apple solution" till problem x är stor.
Sen verkar de historiskt varit sist på bollen med en del detaljer som jag skulle sakna. (Exempelvis sätta vilka timmar på dygnet mail får komma.) Men känner i dagsläget inte till någon sådan som de inte löser.
Hållbarheten på batterierna i mina samsunglurar har ju varit under all kritik tycker jag. De flesta har varit rätt slut efter 2 år. Den senaste s10an körde jag i tre år, men då var det sopslut, och den innan i tre år men med nytt orginalbatteri sista året.

[OT] Vilken mobil?
Kör en bra mail-app som t ex TypeApp (hette TypeMail innan). Där finns det miljarder inställningar. Där kan man nog ställa in det på att den inte kollar mailen under en viss tidsperiod.

[OT] Vilken mobil?
Det är väl bara att låta bli att kolla mailen de timmar du vill att mail ”inte får komma”?
Jag vill ha notification på arb tid men inte utanför.

Som sagt, just det problemet finns det lösning på numer som jag förstår det.
Är mer nyfiken på om det finns liknande saker som inte letat sig ner till grabbarna i californien än som man kommer störa sig på.

[OT] Vilken mobil?
Jag har en 12 mini. Älskar den. Död åt telefoner som är så stora att man måste ha handväska för att använda skiten.
Jag använder fortfarande en Nokia 700 som privatnalle. För ett par år sedan handlade jag i en friluftsbutik och hade en rabattkod i ett SMS så jag behövde visa telefonen för hon som expedierade mig. Hon blev alldeles till sig för hon var riktigt trött på storleken på moderna smartphones.

Jobbnallen är en Samsung någonting 5 mini och redan den är för klumpig för vanliga fickor tycker jag. Vad mjukvaruuppdateringar har gjort med batteritiden skulle jag kunna skriva en hel uppsats om. Jag nöjer mig med den mest förvånande, den som i höstas återställde battertiden till ungefär vad den var från början. Det bevisade dessutom min tes att det inte var batteriet som hade blivit allt sämre utan att det var just mjukvaran som orsakat de plötsliga försämringarna.

/Martin

[OT] Vilken mobil?
Det var min slutsats efter att ha bytt batteri på min samsung för några år sen också. Tror det var en s6 och jag bytte hos samsung service center. Batteritiden gick upp maginellt med det nya batteriet och fortsatte vara långt långt under vad den varit med ny telefon.

[OT] Vilken mobil?
Det är ju lite det här med "bara funkar" som jag inte gillar. Jag vill veta och kunna välja hur. Känner att risken att jag inte gillar the "apple solution" till problem x är stor.
Sen verkar de historiskt varit sist på bollen med en del detaljer som jag skulle sakna. (Exempelvis sätta vilka timmar på dygnet mail får komma.) Men känner i dagsläget inte till någon sådan som de inte löser.
Hållbarheten på batterierna i mina samsunglurar har ju varit under all kritik tycker jag. De flesta har varit rätt slut efter 2 år. Den senaste s10an körde jag i tre år, men då var det sopslut, och den innan i tre år men med nytt orginalbatteri sista året.
Håller helt med att synk schema skulle funnits för 5 år sedan. Fattar inte att de saknas ännu i IOS. Funnits på android i 10år.

Jag har löst det med att helt stänga av notiser för outlook appen(ser inte ens siffran på ikonen). Jag måste gå in appen för att se om det kommit mail. Funkar ganska bra måste jag säga. Skickar man ett mail så är det lite underförstått att man får vänta på ett svar. Är det panik så får man ringa. En gång fick jag ett samtal där någon irriterad person som frågade varför jag ännu inte svarat på ett mail(fått det för 1h sedan). Min motfråga var varför hen inte ringt som man gör när det verkligen är bråttom. Personen blev lite trevligare efter det.

[OT] Vilken mobil?
Jag har, flera gånger, fått mail från kunder som informerar mig om att de har stopp i produktion (dvs 100% panik) där jag var den som kunde lösa det :)
Alltså de får ju skylla sig själva men ändå.

[OT] Vilken mobil?

Är du van vid att ställa in din telefonen precis som du själv vill ha den så kommer du att uppleva Iphone som oerhört torftig. Jag förstår att arbetsgivare (min, t.ex.) köper Iphone åt de anställda, det finns nämligen inga möjligheter att göra något dumt med den. Den bara funkar - men det är också det enda den gör. Bara funkar, på exakt det sätt Apple har bestämt. Min närmaste jobbarkompis skrattade och kallade den för pensionärstelefon.

[OT] Vilken mobil?
Jag har, flera gånger, fått mail från kunder som informerar mig om att de har stopp i produktion (dvs 100% panik) där jag var den som kunde lösa det :)
Alltså de får ju skylla sig själva men ändå.
folk har blivit motsträviga att ringa. Nästan som de är rädda.

Vet inte vad du jobbar med men kanske möjligt att sälja in en eskalerings funktion :).

Var på ett företag där det eskalerades högre och högre beroende på hur länge det stod stilla.
0min - försök lösa det själv
10min - kontakta produktionstekniker
30min - kontakta linje chef
1h - kontakta produktions chef
2h - kontakta fabriks chef

[OT] Vilken mobil?
Är du van vid att ställa in din telefonen precis som du själv vill ha den så kommer du att uppleva Iphone som oerhört torftig. Jag förstår att arbetsgivare (min, t.ex.) köper Iphone åt de anställda, det finns nämligen inga möjligheter att göra något dumt med den. Den bara funkar - men det är också det enda den gör. Bara funkar, på exakt det sätt Apple har bestämt. Min närmaste jobbarkompis skrattade och kallade den för pensionärstelefon.
då kan man ju fråga sig vad man behöver göra som den inte kan? är ganska lite man "tappar".

[OT] Vilken mobil?
folk har blivit motsträviga att ringa. Nästan som de är rädda.

Vet inte vad du jobbar med men kanske möjligt att sälja in en eskalerings funktion :).

Var på ett företag där det eskalerades högre och högre beroende på hur länge det stod stilla.
0min - försök lösa det själv
10min - kontakta produktionstekniker
30min - kontakta linje chef
1h - kontakta produktions chef
2h - kontakta fabriks chef
Vi jobbar inte med dem längre.
Är inte så missnöjd med det.

[OT] Vilken mobil?
då kan man ju fråga sig vad man behöver göra som den inte kan? är ganska lite man "tappar".

Ja, det kan man fråga sig. Det är svårt att sätta fingret på och säkert något som varierar från person till person. Min första smartphone var en Iphone, i jobbet. Min första privata var en Samsung och det var lite av en aha-upplevelse att ha ett helt annat inflytande över hur den beter sig (framför allt hur olika program aviserar). Nu har jag en Samsung S10e (icke-dasslockstelefonen som vi håller hårt i) privat och en Iphone 7 (inte heller något dasslock) i jobbet. Jag är inte något Samsung-fan, jag har gått på storlek när jag köpt telefon men jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna byta privattelefon till något annat än Android.

[OT] Vilken mobil?
Nej alltså det är väl det som är grundproblemet. Jag vet inte ens själv hur mycket sådana där tweaks jag har.
De följer ju dessutom med mellan telefonerna så det kan dölja sig mycket under ytan :)
Förr hade jag massa Tasker-script men de är borta nu.

Det som EGENTLIGEN startade det här är att mitt favoritskal inte tillverkas för s21an. Vilket föranledde att titta på vilka rimliga telefoner man kan få det till.
Kanske helt enkelt skall låta det styra.
Kan man inte få sin telefon surfsäker är det inte min telefon.
Och nej, jag kommer inte bada med min telefon i saltvatten utan skal även om det skulle stå att den är ip67.

[OT] Vilken mobil?
Min första smartphone var en android, höll på att bli tokig på den då det alltid var ett j-a micklande med inställningar. Nästa blev en iPhone, och ljuset gick upp. Allt bara funkade, man behövde knappt göra nåt själv. Farsan har en samsung, och ibland behöver han hjälp med något. Varje gång blir jag förbannad över hur ologiskt den beter sig, hur man måste in och ställa in självklara saker, osv. Jag slås då själv av hur kort stubinen är i såna situationer och hur irriterad jag blir. Självklart beror det på vad man är van vid, men har jag aldrig upplevt en Apple-pryl så, inte ens min första iPhone eller iPad. Så nånting rätt gör de ju när det gäller användarvänligheten.

[OT] Vilken mobil?
Skall inte göra detta till en ios vs android tråd mer än nödvändigt.
Men det bästa Apple gjorde för användarvänligheten var inte att de byggde användarvänlig telefoner, det var att de övertygade folk om att de var användarvänliga, så att folk vågade. Det gjorde störst skillnad.
Mvh master i interaktionsdesign.

[OT] Vilken mobil?
Min första smartphone var en android, höll på att bli tokig på den då det alltid var ett j-a micklande med inställningar. Nästa blev en iPhone, och ljuset gick upp. Allt bara funkade, man behövde knappt göra nåt själv. Farsan har en samsung, och ibland behöver han hjälp med något. Varje gång blir jag förbannad över hur ologiskt den beter sig, hur man måste in och ställa in självklara saker, osv. Jag slås då själv av hur kort stubinen är i såna situationer och hur irriterad jag blir. Självklart beror det på vad man är van vid, men har jag aldrig upplevt en Apple-pryl så, inte ens min första iPhone eller iPad. Så nånting rätt gör de ju när det gäller användarvänligheten.
Jag tycker det är rätt stor skillnad på Googles android och det hopkok olika telefontillverkare gör. Det förstnämnda är betydligt mer konsekvent och trevligt än det andra. Jag är definitivt inte nån som håller på och gör en massa små tweaks och jag kör mest som det är, redigerar notifikationer allt eftersom mest.

[OT] Vilken mobil?

Hehe, ja vad man är van vid spelar nog roll. Jag har haft Android sedan starten, och skaffade en iPad. Jag blir ofta frustrerad över hur ipaden kan vara så besvärlig att göra vissa saker. Filhantering är verkligen helt off (bygger nog på att man ska vara helt i Apples ekosystem)
Men värst är nog auto correct på stavningskontrollen. Där måste Apple ligga några sekel efter Google...

Men trots det gillar jag plattan, men använder inte något av Apples ekosystem, bara Androids (chrome, foto, Gmail etc)

[OT] Vilken mobil?
Jag blir lika tokig när jag ska hjälpa svärmor med hennes Iphone, förstår inte hur de tänkt :-)

Men som sagt, det är stor skillnad på olika Androidtelefoner också. Samsung har väl inte gjort ett superbra jobb även om det är klart bättre nu än förut.

[OT] Vilken mobil?

Det handlar nog om vilka saker man vill pilla med och vilka man inte vill pilla med. Jag hör till de som alltid har gillat att pilla med datorer. Och de flesta på Happyride har ju inget emot att lägga ner rätt mycket tid på cykeln medan svennebanan är nöjd med en enkel treväxlad som får lite olja på kedjan vår och höst.

Det enda sättet att veta vad man själv föredrar är att pröva. Jag är glad att ha fått möjligheten att pröva olika telefoner genom arbetsgivaren. Lite besviken bara att jag aldrig fick chansen på en Windows-telefon.

[OT] Vilken mobil?
Kom just på att min jobbtelefon (android) har jag nog inte slagit på på över ett år nu. All kommunikation, inkl samtal, sker ju ändå via datorn nu. Det är bara ett par gamla stofiler till kollegor (55+) som föredrar att ringa, så de har fått mitt privata nummer.

[OT] Vilken mobil?
Behöver och behöver.
Men jämför t ex hur android hanterar notiser jämfört med iOS. Där ligger ju iOS ljusår efter.
Möjligheten att anpassa hemskärmar som man vill, med widgets, färger, ikoner, storlek mm.
Du kan välja vilken app du vill ha som standard för att öppna saker och ting, eller ett annat tangentbord.
Google assistant är ju ganska överlägsen Siri.
Det finns ett begripligt filsystem på android.

[OT] Vilken mobil?

Tjena!

En av dom stora fördelarna, för mig, är just att jag kan ställa in bra mycket mer saker på Android, att jag kan få min hemskärm att se ut som jag vill t.ex.

[OT] Vilken mobil?
Det handlar nog om vilka saker man vill pilla med och vilka man inte vill pilla med. Jag hör till de som alltid har gillat att pilla med datorer. Och de flesta på Happyride har ju inget emot att lägga ner rätt mycket tid på cykeln medan svennebanan är nöjd med en enkel treväxlad som får lite olja på kedjan vår och höst.

Det enda sättet att veta vad man själv föredrar är att pröva. Jag är glad att ha fått möjligheten att pröva olika telefoner genom arbetsgivaren. Lite besviken bara att jag aldrig fick chansen på en Windows-telefon.
Jag körde Windows phone från version 7.5 tills de slutade med det i princip. Tyckte android kändes rätt omodernt i jämförelse först efteråt men fullt stöd för alla tänkbara tjänster är ju en klar fördel.. och tycker det har hänt mycket med finishen på android senaste 2-3 versioner.

Tillbaka
Topp