[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
De är/var (min är typ tre år) ganska rena. Jag tror inte att det är mycket ändringar från Android förutom några medskickade program, de flesta gick att ta bort.
Hur det ser ut idag vet jag inte.
Det är fortfarande samma lika.
Mkt rena från störande saker.

Köpte en G71 i slutet på juni och är svin-nöjd.
5000mAh batteri = laddar luren max var 3'e dag.

[OT] Vilken mobil?
Jag vacklar...
Tanken var att stora dottern skulle få min Iphone SE (2nd gen) och jag skulle köpa ny iPhone till mig. Men nu börjar vi fundera som om att det är roligare för henne att få en ny telefon istället för min begagnade (även om jag rensar och rengör den och har asken etc).
Men att köpa ny iPhone är inget måste. Får man en väl fungerande android-telefon för 2-2,5k? Tösen är 8år och vet inte själv vad hon ska ha telefonen till. Min gissning är titta på Youtube, ta lite foton och ringa/sms/meddelanden. Hennes enda uppfattning om telefoner just nu är skärmstorleken.

[OT] Vilken mobil?
Håll fast vid din plan kring iPhone!

Populära bland ungar och användarvänligheten väger upp ev. ålder på telefonen.

Avskyr jobbets Samsung AXX-någonting- är detta hemskärmen? -Nej det finns en till om du swipar härifrån. Bara att skriva ett sms är en plåga.

/David- Applefan pga användarupplevelsen

[OT] Vilken mobil?
Jag vacklar...
Tanken var att stora dottern skulle få min Iphone SE (2nd gen) och jag skulle köpa ny iPhone till mig. Men nu börjar vi fundera som om att det är roligare för henne att få en ny telefon istället för min begagnade (även om jag rensar och rengör den och har asken etc).
Men att köpa ny iPhone är inget måste. Får man en väl fungerande android-telefon för 2-2,5k? Tösen är 8år och vet inte själv vad hon ska ha telefonen till. Min gissning är titta på Youtube, ta lite foton och ringa/sms/meddelanden. Hennes enda uppfattning om telefoner just nu är skärmstorleken.
Kör hon din gamla så kan du enkelt ha lite koll genom de inbyggda funktionerna för att styra va barn kan och inte kan göra. Funkar inte över systemens gränser.

[OT] Vilken mobil?
Jag vacklar...
Jag skulle behålla den. Rengöra, köpa nytt skärmskydd (jag gillar belkin dom monterar i butik) och ett nytt skal. Då blir det lite ny-lur känsla ändå.

Så kan du använda föräldrakontroll, platsdelning osv + konsumerar lite mindre elektronik ?

[OT] Vilken mobil?
Jag vacklar...
Om du sträcker dig till 3000 får man just nu en pixel 6a.

[OT] Vilken mobil?
Jag tänkte ju att Desmo skulle behålla sin gamla förstås :-)

Hänger själv kvar med min "gamla" Samsung S10e. Friskade upp den med ett nytt skärmskydd nu när den fyller tre år.. :)

[OT] Vilken mobil?
Köpte en Samsung A53 för, om jag minns rätt, ca 2500. Duger helt klart åt mig och har vettig batteritid. Hade en S10+ innan och tekniken har gått framåt.

[OT] Vilken mobil?
Tyvärr saknar billigare telefoner ofta två kritiska funktioner för mig. Vattentålighet och trådlös laddning. Dessutom är väldigt många nya telefoner så stora.

Jobbet har standardiserad på Iphone nu men ingen tvingar mig att byta bort min Android än så jag hänger kvar så länge det går..

[OT] Vilken mobil?
Håll fast vid din plan kring iPhone!

Populära bland ungar och användarvänligheten väger upp ev. ålder på telefonen.

Avskyr jobbets Samsung AXX-någonting- är detta hemskärmen? -Nej det finns en till om du swipar härifrån. Bara att skriva ett sms är en plåga.

/David- Applefan pga användarupplevelsen
Ta det här rätt nu, men användarvänligheten på iPhone kontra annat idag, är den verkligen så stor eller upplever man det så för att man är van?

Ja jag har kört de flesta mobilOS senaste 10 åren och faktiskt inte fått någon uppenbar aha-upplevelse med ja, någon alls egentligen men man är ju van vid det man kört senast.

[OT] Vilken mobil?
Tyvärr saknar billigare telefoner ofta två kritiska funktioner för mig. Vattentålighet och trådlös laddning. Dessutom är väldigt många nya telefoner så stora.

Jobbet har standardiserad på Iphone nu men ingen tvingar mig att byta bort min Android än så jag hänger kvar så länge det går..
Beroende på hur ny din nuvarande är, men när iPhone 13 mini slutar säljas finns inget alternativ i rimlig storlek på den sidan längre så kan ju vara taktiskt att passa på.

Beror väl lite på vad nästa SE-modell blir kanske men annars är det ju bara de stora och ännu större kvar framöver.

[OT] Vilken mobil?
Ta det här rätt nu, men användarvänligheten på iPhone kontra annat idag, är den verkligen så stor eller upplever man det så för att man är van?

Ja jag har kört de flesta mobilOS senaste 10 åren och faktiskt inte fått någon uppenbar aha-upplevelse med ja, någon alls egentligen men man är ju van vid det man kört senast.
Nä det är inte så enorm skillnad.
Jag bytte rätt nyss från android, och körde innan dess Windows Phone. Just Samsung specifikt står ut som sämre än android egentligen är i grunden men man vänjer sig rätt snabbt. Med en pixel blir upplevelsen bättre och närmare iOS. Även iOS har ju sina brister även om jag efter ett par veckor hade vant mig vid nästan allt utom att alarmets volym hänger ihop med ringsignalen så antingen är det en chock att vakna eller så hör jag inte när det ringer när jag glömmer ändra.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?

Tjena!

För att man är van, jag tycker att iPhone är väldigt krånglig i många fall. Androidanvändare sen 2007

[OT] Vilken mobil?
Tack för inspel på min fråga!

Givetvis behåller jag min iPhone. Den är två år gammal nu, räknar/hoppas med att den borde fungera 2 år till. Telefon är inte mitt intresse så jag känner mest besvär inför att byta!

Jag kan absolut sträcka mig till 3k och Pixel-telefonen. Känns som en vettig lösning. Och visst kan vi låta henne vara utan telefon ett tag till. Men hon är så pass gammal nu så det finns en vinst i att kunna kommunicera med henne via egen telefon.

Vad skulle ni titta på för abonnemang? Eller gäller kontantkort fortfarande?
Tänker att surf inte är så viktigt då telefonen mest kommer vara ansluten på wifi här hemma.

[OT] Vilken mobil?
Ett alternativ kan ju annars vara att köpa en "dumtelefon" från t.ex. Nokia för några hundra om det bara är för att kommunicera. Så har vi gjort redan från 4-5 års ålder, jätteroligt att kunna ringa farmor osv.

Vi kör kontantkort från Tele2 tror jag det är, men borde nog se över det där, det blev Tele2 för att det är vad vi vuxna har.

Pixeltelefonen är absolut ett bra köp för 3000 kr men om hon inte ska använda telefonen till något särskilt så är den ändå extremt mycket overkill. Å andra sidan så brukar pixeltelefonerna leva länge med uppdateringar osv.

[OT] Vilken mobil?
Flickan fyller 8 år och använder familjens padda hemma. Men det börjar bli aktuellt att kommunicera med familj och kompisar på egen hand. Så det kommer bli telefon.

Jag har Fello själv och det fungerar bra för mig!

[OT] Vilken mobil?
Kör också Fello och är nöjd. Gillar att man kan byta abbonemangsstorlek varje månad om man behöver ”fylla på” surf. Men för nåt år sedan körde de nån drive med dubbla surfmängden ”för alltid” så jag bytte till en lagom storlek då, så nu har jag överflöd av surf till lågt pris. Dessutom Telias täckning. Nu tror jag även de börjat med esim, vilket nån klagade att de inte hade tidigare i tråden.

[OT] Vilken mobil?
Kör också Fello och är nöjd. Gillar att man kan byta abbonemangsstorlek varje månad om man behöver ”fylla på” surf. Men för nåt år sedan körde de nån drive med dubbla surfmängden ”för alltid” så jag bytte till en lagom storlek då, så nu har jag överflöd av surf till lågt pris. Dessutom Telias täckning. Nu tror jag även de börjat med esim, vilket nån klagade att de inte hade tidigare i tråden.
Samma här, ganska exakt faktiskt. Varit kund där i princip sen de startade och har inte haft nåt att klaga på.

Nu var det ett tag sen jag bytte till Telias nät för täckningens skull, typ 2014 eller nåt, men det är ju ändå påtagligt hur ofta jag har bra täckning där andra inte har någon alls.

[OT] Vilken mobil?
För den som tänker behålla telefonen några år kan det vara idé att planera för den pågående nedsläckningen av mobiltelefoninäten i Sverige
Som planerna nu ser ut kommer 3G att fungera som längst till utgången av 2024 och för 2G(GSM) gäller 2025
Att i dag köpa en telefon som inte klarar åtminstone 4G och VoIP (säljs det sådana telefoner idag?) verkar därför inte så genomtänkt. Åtminstone för den som har tänkt att behålla telefonen minst tre år.

[OT] Vilken mobil?
För den som tänker behålla telefonen några år kan det vara idé att planera för den pågående nedsläckningen av mobiltelefoninäten i Sverige
Som planerna nu ser ut kommer 3G att fungera som längst till utgången av 2024 och för 2G(GSM) gäller 2025
Att i dag köpa en telefon som inte klarar åtminstone 4G och VoIP (säljs det sådana telefoner idag?) verkar därför inte så genomtänkt. Åtminstone för den som har tänkt att behålla telefonen minst tre år.
Det säljs väl inte ens billiga dumtelefoner utan minst 4G sen ett bra tag tillbaka, eller?

[OT] Vilken mobil?
Jag tror det finns några Doro-telefoner som inte har 4G. Kollade faktiskt häromdagen då farsan nog behöver nåt enkelt snart, och reagerade just på det iom att 3G och 2G släcks snart.

[OT] Vilken mobil?
För den som funderar över täckningen finns den verkliga uppmätta täckningen hos https://www.tackningskollen.se
Enda problemet, som med alla tjänster av denna typ, är att det inte finns mätningar på alla ställen man är intresserad av.
Extremt roligt att en sida om mobiltäckning inte är mobilanpassad.

Mina egna studier rör ju givetvis de platser jag faktiskt besöker med t ex jämfört med sambon som har Tre och Telenor i samma mobil så är det påfallande ofta jag fortfarande har täckning när hon svär över att sakna.

[OT] Vilken mobil?
Rentr den som funderar över täckningen finns den verkliga uppmätta täckningen hos https://www.tackningskollen.se
Enda problemet, som med alla tjänster av denna typ, är att det inte finns mätningar på alla ställen man är intresserad av.
Rent lurendrej skulle jag påstå för ser man deras täckning i det län jag bor i så stämmer ingenting med deras koll och enligt deras koll så blir det som Comvik reklamen i slutet av 90 talet.
Dom borde nog åka runt och kolla på skåpen vid masterna vem som äger vad.

[OT] Vilken mobil?
Rent lurendrej skulle jag påstå för ser man deras täckning i det län jag bor i så stämmer ingenting med deras koll
Vad gäller deras karta med Publika mätningar så är den ju en wiki,
och så här skriver de
"Insamlade värden dyker upp i den publika kartan dagen efter."
Så om du inte är nöjd med täckningen ser ut får du väl skaffa och använda deras app

[OT] Vilken mobil?
Vad gäller deras karta med Publika mätningar så är den ju en wiki,
och så här skriver de
"Insamlade värden dyker upp i den publika kartan dagen efter."
Så om du inte är nöjd med täckningen ser ut får du väl skaffa och använda deras app
Det är smart att få gratis information.Men egentligen så är deras information dålig

[OT] Vilken mobil?
Både jag och barnen kör Hallon som operatör. Tycker det fungerar klockrent och smidigt att barnen får per automatik dubbelsurf i sina abonnemang så 99:- för 8Gb och spara allt som inte används...

[OT] Vilken mobil?
Igår var jag glad över att jag hade en vattentät telefon, råkade droppa telefon i ån när jag skulle rengöra en kastrull ?

Den bara meddelar att det är vatten i laddporten och att man ska ladda trådlöst tills den är torr ?

Screenshot_20221130-120659_One UI Home_cr.jpg

[OT] Vilken mobil?
Den vanliga visan, halvgammal mobil får en spricka i skärmen som inte är värd att laga.
Så lägger nu löjligt mycket tid på att jaga bästa priserna på en ny och hittar plötsligt galet låga priser på Fruugo.

Som exempel kan man få en Galaxy S22 Ultra för ca 1800kr som normalt kostar över 10k.
Länkar även till den tyska sajten:
Försökte söka efter andra modeller men då hittar sajten inte "mobiltelefoner" som kategori utan man får scrolla ned och välja bland länkarna!

Förstår att Fruugo är en "marknadsplats" som Alibaba/Amazon och inte säljare i sig, som troligen sitter i Kina eller någon annan skurkstat, men det måste väl ändå vara något lurt.
Fråga: Hur kan mobilerna som säljs på Fruugo vara så billiga och vågar man beställa?

[OT] Vilken mobil?
Den vanliga visan, halvgammal mobil får en spricka i skärmen som inte är värd att laga.
Så lägger nu löjligt mycket tid på att jaga bästa priserna på en ny och hittar plötsligt galet låga priser på Fruugo.

Som exempel kan man få en Galaxy S22 Ultra för ca 1800kr som normalt kostar över 10k.
Länkar även till den tyska sajten:
Försökte söka efter andra modeller men då hittar sajten inte "mobiltelefoner" som kategori utan man får scrolla ned och välja bland länkarna!

Förstår att Fruugo är en "marknadsplats" som Alibaba/Amazon och inte säljare i sig, som troligen sitter i Kina eller någon annan skurkstat, men det måste väl ändå vara något lurt.
Fråga: Hur kan mobilerna som säljs på Fruugo vara så billiga och vågar man beställa?
Det är inte ens en S22 ultra på bilden. Du kommer få en telefon som inte är tillverkad av Samsung om du beställer den där. Om du får något alls =D

Tillbaka
Topp