OT: Vilken mp3 spelar har ni?

Rackans

Ny medlem
Nu var det dags att förnya mig ifrån MD - MP3 spelare.
Misstänker att många utav er som kör i skogen/vägar använder spelaren.
Tyvärr finns det allt för många spelare på marknaden att man nästan drunkar i utbudet.
Man kanske skulle kunna få en liten bedömning vad ni tycker om den som ni har, gärna med fördelar och nackdelar.

Senast redigerad av en moderator:
Sandisk 1GB med radio (som jag faktiskt använder, radion alltså)
Fördelar, liten, helt okänslig för skakningar, radio (radio sthlm funkar dock bäst), vanligt aaa batteri.
Nackdelar, om man vill ha flera tusen låtar är väl 1GB för lite, men det räcker gott och väl för mig.

Köp en spelare med flash-minne, hårddiskspelare har en tendens att skaka sönder i skogen verkar det som =) Har hänt en del iaf.

Själv har jag en iRiver IFP-899 som jag är riktigt nöjd med. Bra ljud men man ska nog byta ut originallurarna ändå. Radion har riktigt bra mottagning och sen är det ju 40 timmars batteritid på ett vanligt LR6-batteri. iRiver gör bra spelare överhuvudtaget, finns nog en del nyare modeller som kommit precis.

Fan vad seriösa inlägg jag skriver när det väl händer, förlåt.

Ipod Mini är både snygg och lätt, samt förhållandevis liten. I alla fall om man jämför med Ipod (vanlig).
Min röst ligger på den.

Har en Creative Zen micro.. men om jag var på jakt efter en ny idag så hade:

auramain,0.jpg

lätt stått på min lista...

Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> Ipod Mini är både snygg och lätt, samt
> förhållandevis liten. I alla fall om man jämför
> med Ipod (vanlig).
> Min röst ligger på den.

Ipod mini har väl utgått ur Apple's sortiment iomed Nano's intåg? .. hörde nåt rykte om det iaf..

Rackans skrev:
> Ipod har väl ett problem med sitt batterie, det är
> väl inte utbyttbar dvs hela spelaren kass om
> garanti gått ut

Det där är inte riktigt sant. Edit: Kollade upp lite, På de flesta modeller kan man byta själv eller skicka till apple för ett batteribyte. Nanon verkar lite knepigare, där verkar det som det bara är skicka till apple för byte. Men visst går det att byta.

Hursomhelst så är flashminnesbaserat som gäller om det är till cykling, fast det är ju redan sagt... Jag röstar på iPod Nano eller shuffle om du inte behöver så mycket minne.

Jag köpte en Sony NW-E505 till frugan när hon fyllde år. Fick den hyggligt billigt i butik på Power, betalade 1595:- för 512 Mb versionen. Tycker att det är riktigt bra kvalitet på både den fysiska spelaren, menyer och om man tittar på specen. Den har inbyggt batteri som laddas via USB kabeln när man tankar låtar och en laddning skall räcka till 50 timmar spelande (inget jag testat). Trevlig radio med möjlighet att lagra hyggligt många kanaler. Jag gillar även navigeringen genom menyer och att man kan låsa knapparna.

Har en JOS-MP 100, som kan spela både mp3 å wma (som kan komrpimeras dubbelt så hårt utan för mig hörbar försämring) samt radio! Laddar via usb å behöve ringa program som iRiver för att användas. Bara plugga in å kopiera över.

Funderar på en iPod, men ser att det bara finns snålvarianter utan Radio!

bjolund skrev:
> Jens of Sweden har ju gått i konkurs =) Snygg
> design, mindre snygg insida verkar det som...

Men som fenix återuppstått som JOS å övertar all verksamhet ansvar och garantier!

Köp inte ipod nano.... väldigt många har problem med den se nyheter på t.ex. http://www.sweclockers.com Har själv en JOS mp-120 som är väldigt prisvärd det ända som saknas är väl en radio, men tyvär så har ju JOS gått i kunkurs nu så det är kanske lite dummt att köpa en.

Här är ändå en länk http://www.inet.se/index_main.asp?ref=pr&pl=6303628

EDIT: ifall det som bruse säger stämmer så ska det väl inte vara några problem att köpa JOS:en pga konkursen iaf :D

Bruse skrev "Funderar på en iPod, men ser att det bara finns snålvarianter utan Radio!"

Läs rubriken kompis /Sidekick

En Packard Bell från ElGiganten. Tänkte köpa en bra, men den här kostade betydligt mindre och duger helt klart.

oDBro skrev:
> Köp inte ipod nano.... väldigt många har problem
> med den se nyheter på t.ex.

En promille är väl inte så mycket men kanske ändå lite för mycket (jag menar att det vore bättre om inte problemet förekom alls...). Nåja, apple byter ut dom utan problem så jag skulle inte oroa mig för den saken.

* iPod Nano 4GB
+ Liten, snygg, stort minne för att vara flash, okänslig för vibrationer
- Har massa smårepor redan efter en veckas varsamm använding, iTunes känns inte helt intuitivt för mig, laddning via USB.

Overall är jag väldigt nöjd med iPod Nano

* Creative MuVo 256MB
+ Mindre än Nanon, utbytbara batterier
- 256MB kräver att jag byter musiken väldigt ofta

Overall väldigt nöjd även med denna spelare efter ca 1,5 års användande. Argument emot spelaren är väl att den inte är speciellt hip i dagsläget... Den kan dock får med radio vilket inte iPoden har.

/ekis

hej åter igen vill jag slå ett slag för siemenstelefonen m75 med mp3 spelare i sig det är bara att byta ut minneskortet till 512 mb så kan du ge dig på att det blir bra för detta har jag gjort så har man allt i ett utifall det ringer så bryts musiken sedan slås det på igen.

BFS skrev:
> En Packard Bell från ElGiganten. Tänkte köpa en
> bra, men den här kostade betydligt mindre och
> duger helt klart.

Samma här. Kostade "ingenting" så jag behöver inte gråta när jag tappar den eller har sönder den. Enda jag ibland saknar är bakbelyst display, irriterande att inte se nåt i mörker.

cerro skrev:
> iPod. fördelar: enkel, kan spela musik med bra
> kvalitet, snygg. nackdelar: baksidan är känslig
>
> /jonas l

samma här, men en Ipod Nano. 4 Gb för 2500 kr, flashminnesspelare. ingen hårddisk, liten som få, tunn som få. nästan bara fördelar, de ända nackdelar ja kan komma på är att den lätt blir lite repad.

Jag är väldigt nöjd med min ipod mini 4gb(grön).
Det finns mycket tillbehör tex trådlös fjär skall mm.
Funder själv på trådlösa fjären o sätta den på styret när man har poden i en påse (har inget skydsskall än) i ryggfkan.

Har jos 120 tror jag den heter, fördelen men den att ha den hängade runt halsen.
Annars hänger den för mig ofta, bråkar som fan när man är ute. Även man installerat senaste uppdateringarna.

bobanovic skrev:
> Ipod Shuffle, okänslig, bra ljud och extremt liten
> och lätt. En perfekt träningskamrat!

Helt klart! Den är så liten att man glömmer bort att man har den. 1Gb minne, och du har musik som räcker länge. Den har ju ingen display, men jag har aldrig känt nåt behov av en sån i alla fall.

Varför inte en spelare från Creative?
De är små (30 gram), har hyfsade funktioner ljud och kostar inte skjortan.

Har själv en N200 512MB och den funkar bra på alla aktiviteter.

Om man däremot vill lagra hela sin (hrmpf - host - host) "CD-samling" kanske man skall titta på något annat...

// Mats

ingen alls. tycker musik förstör upplevelsen med att cykla, jag vill höra hur hojen/skogen/kompisar/jag själv låter. cyklar jag i trafiken är det helt otänkbart att inte höra något..

men är jag ute och går eller åker (mot all förmodan) kommunalt så funkar mobiltelefonens radiofunktion utmärkt för mina behov. =)

matsu skrev:
> bobanovic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ipod Shuffle, okänslig, bra ljud och extremt
> liten
> > och lätt. En perfekt träningskamrat!
>
>
> Helt klart! Den är så liten att man glömmer bort
> att man har den. 1Gb minne, och du har musik som
> räcker länge. Den har ju ingen display, men jag
> har aldrig känt nåt behov av en sån i alla fall.
>
>

Exakt! :) Jag använder min främst vid transport, träning och likande och då hinner man knappast titta på displayen i alla fall :)

IRiver iFP-899 1GB. Med vanligt stavbatteri, vilket gör att den blir lite större, men billigt att driva den. Lite ologiskt knappsystem, men annars bra. Line in är tufft att ha också. Osså har den radio, men det har min mobil också och jag lyssnar aldrig på radio. : )

Jag använder en IPod Shuffle med ett silikonskyddsöverdrag mot fukt/svett när jag tränar.
Den är lätt inte känslig. Finns ingen display som kan paja, man använder inte det när man cyklar ändå. Jag har bara en bunt med låtar som får spela, spela och spela. man håller inte och fingrar på knapparan anyway
- Johan

iPod, generation touch-knappar. 15Gb, batteritiden är inte den bästa på den men duger för mina ändamål. :)

Har själv en Creative MuVo TX 512mb

+
Liten och lätt
Verkar vara bra kvalite
Bra ljud
Billig

-
Förstärkaren är klen? Ljudstyrkan räcker till men när man kör t.ex motorcykel så överröstar ibland bruset musiken.
Dåliga hörlurar, kanske bidrar till problemet ovan ska köpa nya.

Har haft den när jag cyklar och kört motorcykel utan problem, jag är nöjd med min spelare.

prod9672_hdr_1_6_1.jpg

En iriver ifp.... tålig som tusan.... men skulle jag köpa en ny skulle det bli Ipod nano... som sagt... pålitlig liten MYYYcket tålig och 4 gig lixom :) men det viktigaste är väl att den har flashminne och inte hårddisk i sig.

Funderar på att slänga min Sandisk 1Gb och köpta minidisk istället. Atrac låter oerhört mycket bättre än 256Kbs MP3.
Någon som vill köpa en MP3-spelare?

Advent 256MB från PC City, kostade bara 600kr.

Fördelar: Lätt, liten, snygg, billig, AAA-batteri

Nackdelar: Riktigt risiga hörlurar som följer med, AAA-batteri...

MP3 suger kanin-b*lle. Rackans, jag tycker du byter ner dig om du överger din MD. Jag har min MP3-spelare enbart för att min MD gick sönder tre dagar innan skidsemestern och det fanns inga MD att få tag på innan resan. Hade det inte varit så bråttom skulle jag väntat och beställt en ny MD istället.
Efter snart ett års användande är jag måttligt imponerad av MP3-spelaren. Det är en jäkligt bra spelare, för att vara en MP3-spelare, men har sämre ljud än MD och det är ju faktiskt ljudet som är det enda som är viktigt i sammanhanget.

Sony Ericsson W800

512 MB följer med och du kan bygga ut till 2 GB (är övre gränsen på Memory Stick Pro Duo just nu)
RDS-radio är bra att ha när man cyklar långt :-)
En digitalkamera med autofokus som tar tillräckligt bra bilder för att kunna framkalla dom.

...och just det - du får en telefon på köpet!!! =D

Jag är nöjd med min JoS MP120. Den har hängt sig en gång så att jag var tvungen att vänta på att batteriet tog slut (tog en natt). Efter laddning funkade den bra igen.

Tillbaka
Topp