[OT- Vilken Router?]

olzone

Ny medlem
[OT- Vilken Router?]
Tjaba,
Har nu precis köpt en Belkin N+ router som sades vara bra och snabb, vidare skulle den ha nätverks-lagring via usb på routern.

Dessvärre fungerar inte Usb funktionen alls! Routern är vidare väldigt laggig till och från och stänger gärna av uppkopplingen när du lirar spel (typ ps3 cod4 eller CS).

Min fråga är då, vad kan jag köpa för BRA router som faktiskt fungerar???
Tacksam för happymobbens it-kunskaper och erfarenheter :-)

[OT- Vilken Router?]
nätverkslagringen var bara en bonus, vill ha wlan och 4portars.. annars bara det vanliga typ.
Har lite dålig erfarenhet av D-link själv + att de brukar få mycket skit på nätet...

[OT- Vilken Router?]
D-link gör mindre bra prylar i det billigare segmentet men när man kollar på deras lite dyrare modeller så är det riktigt bra grejer. Sök efter recensioner och tester på DIR-655 så ska du se.

[OT- Vilken Router?]
breezer skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du kan skippa nätverkslagring via USB så kan
> jag varmt rekommendera D-Link DIR-655.
> http://www.webhallen.com/prod.php?id=71351
>
> Snabb och galet driftsäker (jag har aldrig
> behövt starta om min).

+3/4.

Min tjurade lite när jag körde trådlöst tills jag stängde av 802.11n. Standarden är (var?) inte spikad så det är förståeligt att det kan krångla lite. Nu funkar den skitbra.

[OT- Vilken Router?]
s skrev:
> breezer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du kan skippa nätverkslagring via USB så
> kan
> > jag varmt rekommendera D-Link DIR-655.
> > http://www.webhallen.com/prod.php?id=71351
> >
> > Snabb och galet driftsäker (jag har aldrig
> > behövt starta om min).
>
> +3/4.
>
> Min tjurade lite när jag körde trådlöst tills
> jag stängde av 802.11n. Standarden är (var?)
> inte spikad så det är förståeligt att det kan
> krångla lite. Nu funkar den skitbra.

Har du provat att uppdatera firm ware i den? Jag har kört 802.11n sen i vintras då jag köpte ny laptop men då hade jag uppdaterat routern minst en gång.

[OT- Vilken Router?]
Vad ska du ha den till och vad får den kosta?
Vad har du för uppkoppling?

Jag kör bara cisco, men det kostar. Om du inte behöver massa flashiga funktioner utan bara en bra router kan jag rekommendera en beg. cisco.

[OT- Vilken Router?]
MacBook på en armlängds avstånd från routern:
screen-capture-1.png ht=157

Två tegelväggar bort:
screen-capture.png ht=156

Helt ok. =)

Ethernet:
screen-capture.png ht=152

Senast redigerad av en moderator:
[OT- Vilken Router?]
Har kastat ut mina Dlink-grejor. Funkade inget vidare. Kör nu på Netgear och tappar inte kontakten hela tiden och laptopen med sitt inbyggda nätverk får kontakt i alla rum.

[OT- Vilken Router?]
Jag använder en Linksys WRT54GL just nu, tycker den fungerar perfekt.

Har tidigare använt billiga DLink produkter men har jämt haft strul med dem. Nätaggregat har gått sönder, wifi har blivit mkt instabilt då man försökt använda bättre kryptering än WEP, vid mkt trafik som t.ex. vid användandet av bittorrent klienter så har jag upplevt DLink routrar som instabila.. det är iaf min erfarenhet av DLink.

Hade även ngn netgear router tidigare, var tvungen att koppla den till en timer så att den startade om var 3:e timme.. annars hängde den sig bara. Jag råkande nog i detta fall ut för ett måndagsexemplar, har av andra inte hört liknade problem med Netgear.

Däremot funkar min Linksys perfekt :)

[OT- Vilken Router?]
kbm skrev:
> Jag använder en Linksys WRT54GL just nu, tycker
> den fungerar perfekt.

+1

[OT- Vilken Router?]
GL'n kan du ju utan större problem byta firmware till tredjeparts och få fler funktioner. Fast det verkar vara lite ojämn kvalite. Har stött på två st som strular, men generellt verkar de funka bra.

[OT- Vilken Router?]
Nu håller de på att ta bort namnet Linksys för att bara använda Cisco. Har några olika 1700:or över om någon vill investera.

[OT- Vilken Router?]
Min WRT54GL har gått 107 dagar i sträck nu, det är ungefär sedan jag köpte den. Jag kör dd-wrt. På jobbet har jag nyligen bytt ut en Netgear RP114 som gått som en klocka ända sedan maj 2002, så den var väl hyfsat stabil den också. ;) Men den började kännas lite begränsad vad gäller inställningsmöjligheter, samt att den saknade WLAN.

[OT- Vilken Router?]
Har ocksa Linksys WRT54GL och den har fungerat kanon tills for ett tag sedan. Av nagon anledning kranglar min MacBook da och da - sager att den inte hittar PPPoE server men om man ignorerar det fungerar det ibland och ibland inte.

En trakig grej med Mac ar att man inte kan konfigurera Linksys om man skulle gora en hard reset - vilket jag gjorde en gang.

Nasta wifirouter blir nog en Apple anda - finns vissa andra fordelar med den inbillar jag mig ;)

[OT- Vilken Router?]
Kör OpenWrt på min WRT54GL, har än så länge inte haft problem med den och min MacBook Pro (med OS X 10.6/Snow Leopard ).

Hmm.. WRT54GL är ju egentligen en rätt gammal produkt, har personligen ingen koll på Linksys nyare produkter - är de bra?

Trist att namnet Linksys håller på att försvinna, det är ju rätt inarbetat och har bra rykte..

[OT- Vilken Router?]
De nya är ju rätt söta med fin passtrought och gigabitportar....802.11n. Undra hur det blir nu med alla "draft" produkter. Om det blir några ändringar nu när standarden spikas.

[OT- Vilken Router?]
olzone skrev:
> Min fråga är då, vad kan jag köpa för BRA
> router som faktiskt fungerar???

Apples Airport Extreme med USB för tex en hårddisk. I love it. Har dock inte en aning om hur man ställer in den om man inte har en mac?

[OT- Vilken Router?]
breezer skrev:
> Om du kan skippa nätverkslagring via USB så kan
> jag varmt rekommendera D-Link DIR-655.
> http://www.webhallen.com/prod.php?id=71351
>
> Snabb och galet driftsäker (jag har aldrig
> behövt starta om min).

Jag måste rätta mig själv lite...

Upptäckte precis att min D-Link 655 som jag haft i över ett år också har USB med stöd för extern hårddisk, skrivare och 3G USB-modem! Man lär sig nått nytt varje dag :)

Up time 97 dagar sen det var strömavbrott. Innan dess gick den ett år utan down time.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp