[OT] Vilket vin dricker du?

Visst är det så. Men jag hade väl tänkt att dricka det till någon "finare" mat ?
Fast det blev ju helt fantastiskt till en vanlig pizza, och det är ju det som är så härligt. Tänk när man sitter där smått i andakt och delar en flaska champagne som aperitif för att den är så fin och dyr, också blir man blodsockerlåg och sur i magen innan maten står på bordet. Bättre då att ta ett glas som fördrink och sen resten av flaskan till en vanlig fredagsburgare (och jävligt befriande att lokala champagnebaren hade varmkorv - om än en lyxvariant på wagyu - på förra menyn).

Samma princip gäller ju för din Black Stallio, och det du beskriver är ju skolexemplet på hur en vinupplevelse skall gå till. Man blir tårögd.

Jag gillar inte vin som har smak ton av vinäger jag dricker alkohol fritt vin Coop köpta Australien vin har smakat de andra vin fabrik också men de har den där vinäger smaken lite ton av fans en som var EU producerad men de säljer inte längre som var lika bra utan vinäger ton.

Ok, här har vi en nästan existentiell fråga. Skall man vara nöjd att man fått champagne för bara dubbla cavapriset, eller skall man känna sig blåst för att man betalt för just en väldigt dyr ”Cava”? Tycker ni alltså att äkta balettvatten runt tvåhundringen är extremt prisvärt för en - om än ganska enkel - flaska av den äkta varan, eller börjar bubbel runt 300 spänn? (För NV från Moet, Mumm o. dyl. är ju heller inte särskilt spännande även om de levererar balans, elegans, torrhet från kritjorden och helt enkelt klass på en nivå Prosecco, Sect, Cava och Crémante strax över hundringen aldrig kan komma i närheten av.)
Visa bilaga 501450
Andre' Clouet Silver Brut Nature på sina 378:- är kanon bra.
Jag minns inte vad jag har testat, men är ganska säkert att den ligger bland de bästa under 500:-.
Framför är något annorlunda, svårt att beskriva.

image.jpg

För att ta ner nivån i tråden till min nivå.. husets röda

Prosecco kan man som bekant skippa helt, eftersom du får fan så mycket bättre Cava för samma peng - men om man nu av någon (bortsett girot) outgrundlig anledning ändå insisterar på italiensk bubbel innan pizza eller pasta med en habil Chianti; ja då skall man vända sig till Alta Langa i Piemonte. Riktigt fin och komplex. Pinotdriven med röda äpplen, brödighet, mineral och kanske lite nätmelon. Kan varmt rekommenderas som aperitif.
CCE22228-74D7-46FC-8867-2891D25B3D46.jpeg

Senast ändrad:
Grodätarna har länge och konsekvent kämpat emot lådviner, men de har iaf på nåt håll " askepterat" tidens trender.
Testar den här idag till ryggbiff, potatis, gelé och gröna ärter. Maten var god men vinet gör ingen glad. Antar det beror på att det saknas sparris till eller nåt.

Bilagor

• 20220520_211501.jpg
    20220520_211501.jpg
    884.3 KB · Besök: 68
Ge gärna exempel, med varunummer.
Ett tag sen jag provat Franciacorta, men provade en del på en vinmässa och på producentbesök hos Berlucchi och Ca del Bosco för några år sen. De producenterna plus Bellavista och Ferghettina gör bra Franciacorta. I området använder man franska druvor (mest chardonnay). Sortimentet på SB är litet men ibland dyker det upp i tillfälliga släpp och beställningssortimentet. Av de som finns i sortimentet nu när jag snabbkollar har jag testat Nr 77864 (Berlucchi), Nr 73145 (Bella Vista) och en tidigare årgång av Nr 56593 (Ca del Bosco Franciacorta Vintage Collection Dosage Zero). Den sista var riktigt bra.

Spännande, har inte druckit så många vita från Ligurien. Pigato är dock samma druva som Vermentino, som jag tycker kan vara väldigt trevlig. Har bl a druckit flera sardinska viner på druvan.
Bra info om druvan. Tog bilden delvis för att komma ihåg att googla lite och se om jag kunde hitta nåt mer att köpa.

Just detta och ett par flaskor till köpte jag på ren vinst och förlust utifrån vad som fanns som var lokalt. Annars är det ju mycket Piemonte även på restaurangerna där nere.

Take me home country roads? Tycker alltid man kommer tbx till gamla världen med minst tre olika druvor om det skall smaka. Iaf om man som jag bara kan typ rött. Vet inget annat året om, oavsett vad som ätas skall till. Den nya världen gör dock ruggigt starka saker idag. Man behöver inte ruinera sig på Bond och slikt. Diamond Creek, Dunn och italienaren Biserno från Toscana är inom räckhåll för dödliga. Iaf nån gång.
Svensk vinmakerska här. A dedicated follower of tradition.

Bilagor

• 20211017_130801.jpg
    20211017_130801.jpg
    454.7 KB · Besök: 73
Take me home country roads? Tycker alltid man kommer tbx till gamla världen med minst tre olika druvor om det skall smaka. Iaf om man som jag bara kan typ rött. Vet inget annat året om, oavsett vad som ätas skall till. Den nya världen gör dock ruggigt starka saker idag. Man behöver inte ruinera sig på Bond och slikt. Diamond Creek, Dunn och italienaren Biserno från Toscana är inom räckhåll för dödliga. Iaf nån gång.
Svensk vinmakerska här. A dedicated follower of tradition.
Riktigt bra supertoskanare! Har provat 2011. Själv lutar jag dock allt som oftast lite mer åt bourgognehållet, men även när det gäller pinot så är det svårt att inte hamna i just Bourgogne. Även om det produceras riktigt bra pinot även i t ex Nya Zeeland. Den där allra yppersta kvalitén har jag dock aldrig hittat annat än i Bourgogne, och då främst i vissa byar. Synd bara att priserna dragit iväg ordentligt där.

Riktigt bra supertoskanare! Har provat 2011. Själv lutar jag dock allt som oftast lite mer åt bourgognehållet, men även när det gäller pinot så är det svårt att inte hamna i just Bourgogne. Även om det produceras riktigt bra pinot även i t ex Nya Zeeland. Den där allra yppersta kvalitén har jag dock aldrig hittat annat än i Bourgogne, och då främst i vissa byar. Synd bara att priserna dragit iväg ordentligt där.

Har nog inte druckit tillräckligt med bra pinot från Bourgogne. Den bästa pinot jag har testat är nog Occidental Freestone, och det är ju Sonoma

Har nog inte druckit tillräckligt med bra pinot från Bourgogne. Den bästa pinot jag har testat är nog Occidental Freestone, och det är ju Sonoma
Nackdelen är att priserna dragit iväg ganska mycket och att utbudet är rätt uselt hos monopolet. Det dyker upp en del då och då i webbsläppen, men de brukar ofta ta slut inom en sekund så det gäller att ha bra lina och ha bra reaktion! :) Men de bästa pinoter jag druckit har kommit från byarna Vosne-Romanée, Chambolle Musigny och Gevrey Chambertin. Tyvärr för dyrt att dricka "privat" men nån bättre Bourgogne brukar jag unna mig per år.

I värmen och till lite meze är retsina oslagbart. Malamatina är absolut den godaste men inte helt lätt att få tag i tyvärr. Kommer dessutom i halvlitesflaskor. ?

Ok, här diskuterar vi väl egentligen äldre röda rariteter. Stora viner utöver det vanliga som levererar nått värt att dela med sig av. Men ikväll innan maten drack vi en enkel men enormt prisvärd rosé från nya världen. Jag föredrar Provence, men eftersom vi hade Pinot-tema ikväll fick den här inleda. Riktigt trevlig i prisklassen.
039789E6-3E47-4263-B34E-5626C70CEE15.jpeg

Vetgiriga kan läsa https://www.adlibris.com/se/bok/cha...l0hytRH78AeCCXs9vGurAwVdY07rNZo4aAnK-EALw_wcB

Efter det dricker man vadsomhelst som är ekologiskt och <3g socker per L. Jag gick restaurangskola på 80-talet, inget jag lärde mig då betyder något idag med designade viner mha kinesiska jäster och andra tillsatser. Reser jag handlar jag dock gärna från små oberoende bönder.

Barolo på bolaget är fortfarande gott ?

Vetgiriga kan läsa https://www.adlibris.com/se/bok/cha...l0hytRH78AeCCXs9vGurAwVdY07rNZo4aAnK-EALw_wcB

Efter det dricker man vadsomhelst som är ekologiskt och <3g socker per L. Jag gick restaurangskola på 80-talet, inget jag lärde mig då betyder något idag med designade viner mha kinesiska jäster och andra tillsatser. Reser jag handlar jag dock gärna från små oberoende bönder.

Barolo på bolaget är fortfarande gott ?
Man kan ju gissa att svenneitalienarna som heter typ Casa Marone eller Pasivento görs på lika genuint vis som chips med ”äkta” tryffel. Men man blir säkert lurad även i andra klasser. Däremot har jag aldrig köpt ett franskt vin på bolaget i, låt säga, hundrakronorsklassen - och lägger jag på en åttiolapp till och får en fin Bordeaux är i princip samtligq riktigt bra. Är Systembolaget således en kvalitetsstämpel?

Man kan ju gissa att svenneitalienarna som heter typ Casa Marone eller Pasivento görs på lika genuint vis som chips med ”äkta” tryffel. Men man blir säkert lurad även i andra klasser. Däremot har jag aldrig köpt ett franskt vin på bolaget i, låt säga, hundrakronorsklassen - och lägger jag på en åttiolapp till och får en fin Bordeaux är i princip samtligq riktigt bra. Är Systembolaget således en kvalitetsstämpel?
Det kryllar såklart av hantverksmässiga viner på bolaget. Svårt för oss konsumenter att sålla dock, tack vare EU-lagstiftningen att innehållet inte får specificeras på flaskan.

Det finns fallgropar även bland viner som man tänker ska vara kvalitet. Barolo Enzo Bartoli är exempelvis en sminkad gris, där man plockat ett random namn - "Enzo Bartoli" och skapat en storytelling som ska anspela på långa piemontska vintraditioner. Det är ju vanligt i området att en känd vinmakare gett namn till vinet, t ex Elio Altare eller Renato Ratti, men "Enzo Bartoli" är påhittat och vinet i flaskan är förvisso en Barolo, men från en större volymproducent. Inte direkt vingårdsspecifikt som man tänker sig en bättre Elio Altare..
Jag besökte MASI i Veneto 2014 och pratade med Rafaelle Boscaini (hans far var en av de som kommersialiserade Amaronen) och han var också bekymrad över amaronetrenden som skapat mindre nogräknade producenter som tummar på kvalitén för att kunna sälja amarone i lägre prisklasser.

Det finns nog inget enkelt recept för att som konsument komma runt det förutom att läsa på om producenten och området. Bordeaux tycker jag förvisso har mist en hel del av sin charm; det mesta ägs av stora bolag och koncerner. Extremt stor skillnad mot t ex Bourgogne och Champagne där det fortfarande finns många småproducenter. Det finns även många områden som inte är så heta där man kan hitta fantastisk kvalitet för inte så stora pengar - Cab Franc från Loire t ex. Eller Portugal. Tyvärr är ju dock utbudet på SB (speciellt i ordinarie sortiment) ganska likriktat.

Just systemets likriktade sortiment har jag länge varit smått kritisk till, men först när jag flyttade från Stockholm insåg jag hur risigt det faktiskt är i andra delar av landet. Tänker med saknad på bolaget på norrlandsgatan nästan var dag.

Men allt är inte mörkt här i världen, snart släpps nämligen crystallum på tillfälligt sortiment. 20 oktober tror jag närmare bestämt.

Just systemets likriktade sortiment har jag länge varit smått kritisk till, men först när jag flyttade från Stockholm insåg jag hur risigt det faktiskt är i andra delar av landet.

Bor man inte i Stockholm, Göteborg eller Malmö så är utbudet rätt trist. Men utbudet följer ju försäljningen med. Butiken närmast stugan har ett horribelt vinsortiment men ett helt ok utbud av öl och sprit.

Tillbaka
Topp